het blijft branden
#1
Ook op Kreta brand het weer overal, vannacht was het ook raak in de buurt van Oxia, dat is in de bergen tussen Agios Nikolaos en Elounda.
[Afbeelding: 2eaht6r.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
ik begrijp een ding niet. waarom spreken ze niet af in een keer af te branden wat ze willen branden?? ik ben 47 en zo lang kan ik kan herinneren iedere zomer hebben wij dezelfde berichten over branden.
Quote
#3
Dat lijkt me nogal logisch. die branden in de zomer.
De natuur is kurkdroog door de aanhoudende hitte. Dennenappels,glas e.d. vatten
spontaan vlam.
Er worden best wel branden aangestoken maar de meesten niet.
Quote
#4
Er is ook gebrek aan preventiemaatregels, zoals het opruimen van verdorde planten etc.
Door de besparingen is voor die opruimacties geen geld om personeel en middelen te betalen, dus laat de boel maar liggen met alle gevolen vandien.
Ik beweer dus niet dat alle branden daar een gevolg van zijn maar toch voor een deel.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
@Kostitisi: ik wou dat het waar was. Helaas hoor ik veel andere verhalen. Waar heb je dat vandaan, dat de meesten een "natuurlijke" oorzaak hebben?
Quote
#6
(29 August 2012, 15:33)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Kostitisi: ik wou dat het waar was. Helaas hoor ik veel andere verhalen. Waar heb je dat vandaan, dat de meesten een "natuurlijke" oorzaak hebben?


Hier net andersom, ik geloof dat niet dat er vele worden aangestoken. Het wordt te gemakkelijk gezegd, "deze branden zijn vermoedelijk aangestoken"! Op wat baseren ze zich dan? Dat er al wel eens eentje "per ongeluk" door iemand wordt aangestoken, ja dat kan, maar alle branden?
Quote
#7
Een klein stukje glas kan een grote brand veroorzaken als ze er niet snel bij zijn, zo is het ook jammer dat er nog steeds mensen zijn die brandende peuken weggooien, uit de auto bijvoorbeeld.
Quote
#8
(29 August 2012, 16:08)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 August 2012, 15:33)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Kostitisi: ik wou dat het waar was. Helaas hoor ik veel andere verhalen. Waar heb je dat vandaan, dat de meesten een "natuurlijke" oorzaak hebben?


Hier net andersom, ik geloof dat niet dat er vele worden aangestoken. Het wordt te gemakkelijk gezegd, "deze branden zijn vermoedelijk aangestoken"! Op wat baseren ze zich dan? Dat er al wel eens eentje "per ongeluk" door iemand wordt aangestoken, ja dat kan, maar alle branden?

Doordat nagenoeg tegelijkertijd meerdere brandhaarden ontstaan, wordt aan brandstichting gedacht. "Per ongeluk" :? zijn dit de mensen die tóch BBQ-en of tóch "huisvuil" verbranden terwijl dat niet mag?
Quote
#9
Afschuwelijk al die branden,inderdaad ieder jaar weer, maar je schrikt er toch elke keer weer van.
Een collega van mij gaat al 20 jaar naar Rhodos schrok vanmorgen ook erg van de berichten via Oriste.
Els en Wick, ik heb nog niets via jullie gehoord over ons zo geliefde eiland Samos.
Wie weet worden ze daar dit jaar gespaard,laten we hopen.
En ja je weet hoe het gaat:het hemd is nader dan de rok.
Maar brand, waar dan ook vreselijk en zeker ook voor de inkomsten van de mensen en de dieren die niet weg kunnen komen.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#10
Mij staan nog beelden bij van de grote branden op de Peloponessos enkele jaren geleden. Een van die beelden uit het NOS journaal staat op mijn netvlies gebrand: een dode bok, liggend op zijn buik te midden van een verkoold landschap! Het leek alsof hij zo weer op kon staan. Gruwelijk! Uiteraard telt menselijk leed zwaarder, maar dieren hebben zelden de gelegenheid een veilig heenkomen te zoeken.Natuurbranden zijn niet te voorkomen, dor gras opruimen; onbegonnen werk. Maar opzettelijk brandstichten, argeloos die peuk uit het autoraampje gooien, brandbaar materiaal achterlaten in de natuur, dat is te voorkomen. Overigens verbaas ik mij in Nederland er ook over als mensen een heerlijke middag hebben zitten picknicken in het bos, de rommel gewoon laten liggen, maar dat terzijde.
Quote
#11
Dat waren zeer zeker verschrikkelijke branden. Ik was er net nadat de ergste branden voorbij waren voor een doop. En een paar maanden later was ik er weer en stond ik versteld van de groei die er al weer was. Zwartgeblakerde gronden waaruit alweer bloemen bloeiden en jonge spruiten uit schoten.

Over het algemeen redden dieren zich prima als ze niet vast zitten of omringd worden door de brand. Zo weten op Rhodos de herten zich prima te redden ondanks de brand. Dieren weten vaak al eerder dan de mens dat er narigheid op komst is. Mijn hond detecteerde aankomende aardbevingen ook voordat ik ook maar iets voelde. Hij werd altijd heel erg onrustig.
Quote
#12
@Margaritha: ik ben niet bijgelovig maar ik zeg effe niks omdat ik "de goden niet wil verzoeken" ......
Quote
#13
Ik heb met mijn Griekse man 15 jaar in drossia attikis gewoond. Alle grote bosbranden
in attikis heb ik meegemaakt,tot 100 meter van ons huis vandaan.
Sommigen zijn waarschijnlijk aangestoken omdat er op hetzelfde moment 8 brandhaarden
in dezelfde streek waren. Volgens bevriende brandweerlieden ontstaat het merendeel van
de branden spontaan door onachtzaamheid en doordat glas ,door het vele achtergelaten
vuilnis in de natuur, door de hitte vlam vat.
Als een dennenboom vlam vat kunnen de dennenappels meters ver wegspringen
zodat daar ook weer een brand ontstaat en dan met windkracht 8 op de schaal van
beaufort kan je je voorstellen wat daar de gevolgen van zijn.
Quote
#14
Net terug van parga, en daar zag ik toch nog toeristen die achteloos hun sigaretepeukje over de rand van het zwembad gooiden, recht in de olijfboomgaard.
mij verbaasd het niets als er zo brand ontstaat.
Quote
#15
Ik ben gisteren terug gekomen van Chios,en het halve eiland is afgebrand,een verschrikkelijk gezicht
Wij reden door het verbrande gebied heen en werden aangehouden door een motoragent en die schreef al onze gegevens op: paspoortnr,verblijf, kenteken enz..en hij vertelde dat alle branden het werk waren van brandstichters en dat er inmiddels al verschillende mensen gearresteerd waren (albanieers) en de zoon van een brandweerman van Chios zelf.
Je wilt niet weten hoe groot het afgebrande gebied is en en hoe zwart het is,dode dieren,mastiekbomen zo,n 40 % van de mastiekbomen zijn verbrand (grote inkomstenbron) olijfbomen,noem het maar op.
Ondanks dat is chios een prachtig eiland en heb toch een fijne vakantie gehad,maar de plaatselijke bewoners waren erg aangedaan,maar met opgeheven hoofd proberen ze er toch het beste ervan te maken

Hennie
Quote
#16
Hennie2
Lees net je bericht over Chios,wat erg(dat is het overal uiteraard)dat er zoveel mastiekbomen verloren zijn geraakt.Ik was zo onder de indruk van dat aparte landschap destijds.En het is voor het bestaan van de bewoners toch zo belangrijk!
Quote
#17
En weer was het het raak, foto vanmiddag om 13.00u, er staan toch al zo weinig bomen op die berg [Afbeelding: 32zrp80.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)