35 jaar Wie Betaalt de Veerman.
#1
De Griekse Vereniging Eindhoven besteed in de column van deze maand uitgebreid aandacht aan de 35ste verjaardag van Wie Betaalt de Veerman.
Hieronder een fragment:

We zitten klaar voor een nieuwe aflevering van de BBC televisie serie "Wie betaalt de Veerman". Deze serie heeft ons land 8 weken aan de buis gekluisterd gehouden, en kent tot op de dag van vandaag vele fans. “Wie betaalt de Veerman” laat ons kennismaken met een voor velen onbekend land. Het massatoerisme, met name per vliegtuig, stond in die tijd namelijk nog in de kinderschoenen.

De serie beschrijft de terugkeer van Alan Haldane (Jack Hedley) naar het eiland Kreta, waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog het Griekse verzet tegen de Duitse bezetters ondersteunde. Gedurende zijn tijd bij de Andartes, wordt Alan verliefd op de Griekse Melina. Na de oorlog keert hij terug naar Engeland en probeert contact te onderhouden met zijn geliefde. Zijn brieven worden echter onderschept door haar moeder kyria Katharina Matakis (Patience Collier), waardoor de relatie geen stand houdt.

Regisseur William Slater wist met de technieken en beperkte budgetten van die tijd een boeiende serie te maken. Het acteren was destijds nog tamelijk formeel, en het lijkt dan ook wel alsof men op de planken in Londens West End staat, in plaats van in een film speelt.

Wil je de gehele column lezen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Volgende maand: Houdetsi: centrum van de (wereld) muziek.
Quote
#2
Hoi,
Ik zag deze week in de folder van Blokker dat deze 3delige box weer in de aanbieding is.
Prijs weet ik niet zo snel(ben op mijn werk).
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#3
Schitterende serie. Wij hebben hem al heel lang op dvd en al heel vaak bekeken,
vaak met een brok in de keel.
Ook het boek is een aanrader.
Quote
#4
(30 August 2012, 10:59)Margaritha schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi,
Ik zag deze week in de folder van Blokker dat deze 3delige box weer in de aanbieding is.
Prijs weet ik niet zo snel(ben op mijn werk).

Nog geen 8 €uro
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=&productId=81801
Quote
#5
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen aandelen: Blokker, Kruidvat, Bol.com etc, dat de dvd weer in de winkels wordt aangeboden is puur toeval. De column lag al enkele weken "op de plank". Zo ook de volgende column, welke rond 20 september zal verschijnen, wederom compleet met filmpjes.
Quote
#6
Prachtige serie, zeker omdat er nogal wat kaik's in voorkomen en het bijna bij mij om de hoek gemaakt is, het einde is alleen tragisch.
Jullie weten toch zeker nog wat de titel betekent wie betaald de veerman.
De titel verwijst naar de oude griekse mythe waarin de grens tussen de bewoonde wereld en de onderwereld (Hades) gevormd wordt door de rivier de Styx. De zielen van de overledenen passeren deze rivier met behulp van een veerman, Charon. Om de veerman te betalen worden er munten op de ogen van de overledene gelegd. De vraag in de titel verwijst dus naar betrokkenheid van iemand bij de dood van een ander.


Er is nog zo'n leuke dvd op de markt, de titel is Shirley Valentine, met een heel leuk einde en midden in de film een prachtige uitspraak die je zelf moet bekijken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Sirley in de kaiki had de titel moeten zijn Arthur.
maar goed van de week een prachtige interview geluisterd met de componist van de bekende muziek van deze serie, Markopoulos een prachtige griek moet zeggen die al jaaren ons zijn muziek geef.
de muziek heeft ook griekse text, van niemand minder dan Giani Kalamitsi, die prachtige texten in de griekse liederen verzameling heeft.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Ik heb de DVD hier liggen en heb hem vorig jaar weer eens afgekeken. Ofschoon de setting soms een beetje ouderwets aandoet (jaren 70) grijpt het verhaal je toch aan. En het einde is inderdaad tragisch. Een tearjerker in de positieve zin van het woord. Voor mij is het de aanleiding geweest, toen het op tv werd uitgezonden, om als 25-jarige eens op vakantie naar Griekenland te gaan, met alle gevolgen van dien. Het schijnt dat het op grote schaal de aanleiding is geweest om Griekenland als vakantieland te gaan ontdekken na de val van de junta.
Quote
#9
Inderdaad, prachtige serie ondanks de wat knullige effecten (let vooral op de woonkamer van de hoofdpersoon met het raam met uitzicht, gewoon een foto) en de manier waarop de Kretenzers soms worden afgeschilderd (beetje als de Gallische dorpsgenoten van Asterix: vechtlustig, koppig, erg traditioneel). We gingen toen net voor het eerst islandhoppen langs de Cycladen, door de serie zijn we Kreta gaan ontdekken, wat naar ons gevoel toen al heel toeristisch was..
Overigens toen we vorig jaar de serie na 35 jaar weer zagen bleken allerlei beelden nog in ons hoofd te zitten, alleen de tragische afloop kwam als een schok. Hoe selectief kan je geheugen werken?
Quote
#10
Goedemorgen
Wel heel toevallig over Wie betaalt de veerman. Ik heb van de week de gehele serie gekocht. En ik heb hem ook gezien zowel in de jaren 70 toen het op tv was en nu op DVD. Het blijft een mooie serie. En niet te weten toen ik in de jaren 70 keek dat ik ooit nog eens op Kreta zal komen. Maar dan praat ik nog wel over een leeftijd van 15 jaar wat ik toen was.Ondanks dat ben ik toch blij dat mijn man en ik vorig jaar voor het eerst voet heb gezet op Kreta en dat het ook nog niet de laatste keer is. Nogmaals Wie betaalt de veerman is mooi om te zien en zielig.
Quote
#11
Ik zal die serie toch eens herbekijken animated flag
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#12
@Bob Rempetis: Hoe oud ben je?? Het is toch een klassieker. Je moet dan toch nog vrij jong zijn als je je niet kunt herinneren dat het op de tv kwam (jonger dan 45)
Quote
#13
(01 September 2012, 01:49)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Bob Rempetis: Hoe oud ben je?? Het is toch een klassieker. Je moet dan toch nog vrij jong zijn als je je niet kunt herinneren dat het op de tv kwam (jonger dan 45)

Ik ben er 51 en heb destijds de serie wel gezien maar weet er niet zo veel meer van, vandaar...
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#14
Voor @Bobtje, om je even wat te oriënteren:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&showViewpoints=1
Quote
#15
(01 September 2012, 16:04)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor @Bobtje, om je even wat te oriënteren:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&showViewpoints=1

Bedankt Aleko Big Grin
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  DVD "Wie betaalt de veerman" bij Blokker Yorgos 6 8.397 16 December 2010, 22:10
Laatste bericht: Yaniz

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)