De Griekse Vereniging Eindhoven besteed in de column van deze maand uitgebreid aandacht aan de 35ste verjaardag van Wie Betaalt de Veerman.
Hieronder een fragment:
We zitten klaar voor een nieuwe aflevering van de BBC televisie serie "Wie betaalt de Veerman". Deze serie heeft ons land 8 weken aan de buis gekluisterd gehouden, en kent tot op de dag van vandaag vele fans. “Wie betaalt de Veerman” laat ons kennismaken met een voor velen onbekend land. Het massatoerisme, met name per vliegtuig, stond in die tijd namelijk nog in de kinderschoenen.
De serie beschrijft de terugkeer van Alan Haldane (Jack Hedley) naar het eiland Kreta, waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog het Griekse verzet tegen de Duitse bezetters ondersteunde. Gedurende zijn tijd bij de Andartes, wordt Alan verliefd op de Griekse Melina. Na de oorlog keert hij terug naar Engeland en probeert contact te onderhouden met zijn geliefde. Zijn brieven worden echter onderschept door haar moeder kyria Katharina Matakis (Patience Collier), waardoor de relatie geen stand houdt.
Regisseur William Slater wist met de technieken en beperkte budgetten van die tijd een boeiende serie te maken. Het acteren was destijds nog tamelijk formeel, en het lijkt dan ook wel alsof men op de planken in Londens West End staat, in plaats van in een film speelt.
Wil je de gehele column lezen:
Volgende maand: Houdetsi: centrum van de (wereld) muziek.
Hieronder een fragment:
We zitten klaar voor een nieuwe aflevering van de BBC televisie serie "Wie betaalt de Veerman". Deze serie heeft ons land 8 weken aan de buis gekluisterd gehouden, en kent tot op de dag van vandaag vele fans. “Wie betaalt de Veerman” laat ons kennismaken met een voor velen onbekend land. Het massatoerisme, met name per vliegtuig, stond in die tijd namelijk nog in de kinderschoenen.
De serie beschrijft de terugkeer van Alan Haldane (Jack Hedley) naar het eiland Kreta, waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog het Griekse verzet tegen de Duitse bezetters ondersteunde. Gedurende zijn tijd bij de Andartes, wordt Alan verliefd op de Griekse Melina. Na de oorlog keert hij terug naar Engeland en probeert contact te onderhouden met zijn geliefde. Zijn brieven worden echter onderschept door haar moeder kyria Katharina Matakis (Patience Collier), waardoor de relatie geen stand houdt.
Regisseur William Slater wist met de technieken en beperkte budgetten van die tijd een boeiende serie te maken. Het acteren was destijds nog tamelijk formeel, en het lijkt dan ook wel alsof men op de planken in Londens West End staat, in plaats van in een film speelt.
Wil je de gehele column lezen:
Volgende maand: Houdetsi: centrum van de (wereld) muziek.