Online nanking.
#1
Hallo allemaal,ik heb een klein vraagje.Weet iemand van jullie of het veilig is met mijn iPad via Wii fii om naar mijn bank gegevens te gaan.Bedankt voor de reactie.Groetjes van Sonja en Leo.

Sorry online banking.
Quote
#2
Zou op zich geen probleem moeten zijn. Tegenwoordig kan ik met mijn mobiel ook gewoon overal naar mijn bankgegevens. Beetje risico natuurlijk maar als je verstandig een pincode uitzoekt mag dat in principe geen probleem zijn.

Je wifi is wel beveiligd toch?
Quote
#3
Halo Zouzouni,ik ga deze week naar Kreta,dus ik weet niet of het daar op mijn adres wel beveiligd is.Bedankt voor je reactie,groet Leo?
Quote
#4
Toen ik in april/mei op Kreta was, heb ik via mijn laptop ook geld overgemaakt. Geen probleem want de bank werkt met een beveiligde site. Ook heb ik digitale boeken gekocht en met mijn creditcard betaald via mijn laptop. Dus gewoon doen!
Quote
#5
Dank je Connie,ik ben weer wat wijzer,jij ook bedankt voor de reactie,nog een fijne dag en de groetjes van Sonja.
Quote
#6
jullie fijne vakantie
Quote
#7
Het gaat er niet alleen om of het bank programmaatje veilig is, maar of het draadloze netwerk waar je op zit veilig is.

Als het een openstaand netwerk is, kunnen er dus ook lieden opzitten die alle dataverkeer op dat netwerk kunnen afvangen. En zo hebben ze dan heel erg snel je wachtwoorden, inlognamen, en alles wat je ook maar intikt te pakken. Dus ze kunnen dan je email bekijken, je email adres misbruiken, gewoon alles wat je online hebt gedaan.
Klinkt wellicht utopisch ? Is niet zo. De programma's waarmee je dat kan doen kan je zo downloaden. Iedereen kan het !

Zoek dus eerst uit of het draadloze netwerk dat je gebruikt wel betrouwbaar is. Het helpt al als het een netwerk is met een wachtwoord (dat niet iedereen kent). Verkijk je daar niet op overigens. OTE installeert netwerken met een min of meer standaard wachtwoord. Vele Grieken weten dat ook.
Ik ook, en dus kan ik op heel veel netwerken inloggen. En met mij dus duizenden anderen !
Quote
#8
Bedankt Xander,dat bedoel ik,en daar ben ik toch wel voorzichtig mee,Bedankt voor je reactie.Groet van Sonja.

Denk toch dat online banking toch moeilijker wordt wat betreft de gegevens,of heb ik dat mis?
Quote
#9
Maar ik neem toch aan dat je een authenticator gebruikt voor het bankieren? Volgens mij is dat behoorlijk veilig aangezien je telkens (tenminste dat geldt voor ABN/AMRO) nieuwe nummers genereert. Dat is volgens mij behoorlijk lastig te pakken omdat zodra ze 1 hebben je toch alweer een nieuwe moet ingeven.

Op mijn mobiele telefoon heb ik internetbankieren maar daar heb ik een max. bedrag ingesteld dat overgemaakt zou mogen worden. Zou dat al gekraakt worden dan is de schade beperkt.
Quote
#10
Hallo Zouzouni die heb ik van de ABN /AMRO,dus ik denk dat het gewoon veilig is wat Connie ook al aangaf.Toch bedankt dat voor de uitleg.Groet van Leo en nog een fijne avond.
Quote
#11
Lees dit even, Sander heeft nl. gelijk.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&artikelid=2837
Banken wijzen niet voor niets op veiligheid. Ook al is hun site nog zo safe. Je weet niet waar je op aanlogt als wifi gehackt is. En dat heeft niets met de site van de bank te maken.
Ik zou niet snel op een gratis of betaalde wifi internet bankieren. Persoonlijk vind ik een goed alternatief de creditcard. Wanneer je zorgt voor een creditsaldo op je creditcard rekening, kun je gratis via de geldautomaat geld opnemen.
Quote
#12
ik heb ook de abnamro en alles is goed gegaan. bovendien je hebt toch een goede virusscanner en een firewall om je laptop/tablet. gewoon doen en een beetje in de gaten houden. als er gekke bedragen worden afgeschreven meteen de bank inlichten. het geld krijg je terug. dus leo en sonja lekker zonder zorgen gaan genieten, ook een beetje voor mijWink
Quote
#13
Oké Connie dank je,ik ben er uit,maar soms weet je het niet hè,en wij zullen ook voor jou een beetje genieten onder de heerlijke Griekse zon,zal blij wezen dat wij daar weer vier weken zijn.Groetjes van Sonja en Leo.
Quote
#14
Een virusscanner en firewall helpt je niet in dit geval.
Ze kijken namelijk niet op jouw laptop of tablet, maar ze onderscheppen het dataverkeer op het wifi netwerk.
Je creditcard gegevens zijn dan wel heel erg simpel te onderscheppen.

Geld overmaken zullen ze inderdaad niet kunnen omdat je daarvoor een sms nodig hebt van je bank op je mobieltje, of je hebt een apparaatje waarmee je zelf een code aanmaakt. Wel kunnen ze uitgebreid kijken wat er op je rekening staat. Zolang je geen geld overmaakt heb je immers die code niet nodig. Mogelijk kunnen ze ook automatische betalingen die al in je bankprogramma staan manipuleren (bedrag en/of tegenrekening wijzigen?). Ik weet niet of je daar ook een code voor nodig hebt.

Als je in een kleine overzichtelijke acco zit, en er is daar een wifi met een degelijk wachtwoord, en er zitten nauwelijks of geen mensen te internetten, dan kan het anders liggen. Dan kan je een risico afweging doen.
Als je in een groter complex of op een terras zit waar zo ongeveer iedereen met mobieltjes, tablets, en pc's zit te internetten zou ik zeer terughoudend zijn.

Enfin, ieder moet maar voor zichzelf bepalen of je wel of niet via een willekeurig openbaar netwerk geld wilt overmaken.

De stelling dat wanneer het fout gaat de bank wel zal vergoeden vind ik wat te snel en simpel.
Quote
#15
Xander voor mijn creditcard moet ik eerst nog een code invullen,en die lijkt mij voor ik zover weet wel veilig.
Quote
#16
(04 September 2012, 22:47)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lees dit even, Sander heeft nl. gelijk.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&artikelid=2837
Banken wijzen niet voor niets op veiligheid. Ook al is hun site nog zo safe. Je weet niet waar je op aanlogt als wifi gehackt is. En dat heeft niets met de site van de bank te maken.
Ik zou niet snel op een gratis of betaalde wifi internet bankieren. Persoonlijk vind ik een goed alternatief de creditcard. Wanneer je zorgt voor een creditsaldo op je creditcard rekening, kun je gratis via de geldautomaat geld opnemen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik minder veilige gevoelens heb bij het gebruik van een creditcard (tenminste, als je het online doet) dan bankieren. Je hoort dagelijks over gestolen creditcardgegevens en inderdaad mensen die dus geld kwijtraken zo. Je hoort zeker ook over fouten bij het bankieren maar dit is toch beduidend minder en vaak in ieder geval wat beter te bewijzen.

Ik ken niet de andere banken maar van de ABN weet ik (die heb ik zelf) dat je via je authenticator gewoon steeds een nieuw nummer aangereikt krijgt. Zelfs al zou je een script op je pc hebben draaien waarvan je het bestaan niet zou weten dan nog is het heel moeilijk die boel te kraken omdat je steeds een nieuw nummer via je authenticator aangereikt krijgt. Ook al zit je dus op een open en onbeveiligd netwerk dan blijft het dus heel moeilijk inbreken.

Wat dat betreft vind ik de ABN ook qua veiligheid echt fijn.

Nou ben ik geen pro hoor. Beetje hobbyist. Geld heb ik overigens ook niet veel dus ik zit sowieso redelijk veilig Big GrinBig Grin
Quote
#17
Ik heb het niet over via internet betalen met je creditcard, maar over een positief saldo aanhouden op je creditcard. Hierdoor kun je via de geldautomaat kostenloos geld opnemen. Normaal kost een cashopname met je creditcard via de geldautomaat 4% van het opnamebedrag (geloof ik). Wanneer je op vakantie gaat en je middelen wil spreiden, is dit dus een goed alternatief. Tenzij ik langere tijd uit Nederland zou vertrekken, zou ik tijdens een reguliere vakantie geen behoefte hebben om te internet bankieren. Ik weet wat ik tijdens mijn vakantie uit wil en kan geven, wanneer mijn salaris wordt gestort etc.. Eventuele grotere of onverwachte aankopen betaal ik dan met de creditcard.
Quote
#18
Precies. De code die achterop je credit card staat tik je dus op je pc in. En dat gaat dan vervolgens via het wifi netwerk naar de website toe. En dus kan ook die code worden opgevangen.

Ga er van uit dat wanneer je op internet zit, ze alles wat je intikt op je toetsenbord kunnen opvangen.

Voor de goede orde: ik schrijf alleen maar de risico's op. Wat je ermee doet is geheel aan jou!


(04 September 2012, 23:43)Leo en Sonja. schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Xander voor mijn creditcard moet ik eerst nog een code invullen,en die lijkt mij voor ik zover weet wel veilig.
Quote
#19
Bedankt allemaal,ik gooi de hele mik mak maar op mijn gewone rekening want nu vertrouw ik niets meer,ik moet het toch uit de muur halen,nogmaals bedankt voor alle info.Ieder nog een fijne dag en de groetjes van Sonja en Leo.
Quote
#20
ach joh al die bangmakerij. Je gaat toch niet op een terrasje je geldzaken regelen? De meeste appartementen/hotels hebben tegenwoordig internet, net zoals bij mijn plekje. Volgens mij ben je thuis op de bank ook niet veilig, tja dan kan je beter alles het raam uitgooien. Je kan ook struikelen over een losgeraakte tegel, blijf je daarom binnen?
Gewoon lekker genieten en als je geld wilt overmaken, gewoon doen van je eigen terras. Nogmaals heel veel plezier en veel zon.
Quote
#21
Dank je Connie wij zaten er net over te praten,de gedachten dat het ineens allemaal zo onveilig moet zijn ben ik even doodziek van,thuis doe ik ook het zelfde en er is nooit iets gebeurd.Nog een fijne dag en de groetjes van ons.
Quote
#22
Connie Het is geen bangmakerij maar helaas de bittere realiteit. Thuis kun je je netwerk zo goed mogelijk beschermen. Je weet niet hoe een derde zijn netwerk beschermt. Toch lullig als je wil pinnen tijdens vakantie en je geld is weg. En "de bank betaald toch wel" is uiteraard niet waar, het zijn nl. geen filantropische instellingen, uiteindelijk betaald de klant door tarifering en kosten gebruik rekening.
Quote
#23
dus al die miljoenen toeristen met een tablet/laptop zijn dom bezig? Kom op zeg. Ik vind dat je vanuit mag gaan dat wanneer je internet in je hotel/appartement hebt de verbinding beveiligd is, zeker als je hiervoor een wachtwoord nodig hebt. Mocht er onverhoopt toch door onbevoegden geld van je rekening worden geplukt en je kan dat aantonen krijg je dat geld terug. Informeer maar bij de bank. Ik maak al een aantal jaren gebruik van internet in het buitenland en niet alleen op Kreta, maar ook op Cran Canaria en New York en heb nooit ergens last van gehad. En dat is geen kwestie van geluk of mazzel, dus ik blijf erbij dit is bangmakerij.
Quote
#24
Oké Connie van uit jou ervaring ga ik gewoon bankieren,en bang ben ik niet hoor,maar ik wilde alleen even een info omdat ik normaal nooit online banking doet in mijn vakantie.Wij wensen jou nog een hele en veilig online dag toe.Groetjes van Sonja.
Quote
#25
Ik surf zelf ook op iedere wifi op ieder terras in GR.
Mijn flut emailaccount check ik daar ook (niet mijn zakelijke).

Alleen online banking, en overige zaken waaran ik vind dat ze belangrijk zijn, doe ik dus alleen vanaf een wifi net werk waarvan ik weet dat het goed zit. In mijn geval de wifi van mijn buren die een en ander goed hebben geregeld en mij de code van hun wifi hebben gegeven.

Online bankieren en zakelijke email doe ik in GR verder via mijn mobiele telefoon, als ik niet thuis ben tenminste, via de mobiele provider (dus geen wifi).

Iedereen stelt zo zijn eigen eisen aan veiligheid.
En natuurlijk gaat het in de meeste gevallen goed. Maar als het een keer niet goed gaat weet je nu tenminste wat je er zelf aan had kunnen doen en welke risico's je zelf hebt genomen. Wanneer een partij je schade niet vergoedt als het fout is gegaan weet je nu waar dat o.a. aan kan liggen.
Quote
#26
Online nanking? Dat is toch een stad in China?
Quote
#27
Klopt hoor ElsR,was even met mijn gedachten in China.;)
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)