Grieksegids nieuws     
Griekse vlag
#1
De Griekse vlag:

Eerder schreef ik wat verhalen die van allerlei gebeurtenissen waren, danwel over mensen die ik sprak tijdens mijn verblijf in Griekenland.

Bij toeval sprak ik, in Perdika Thesprotias, een persoon, die de toezicht had over een kleine musea, die niet altijd open is. Later wat meer daar over, als het om de musea gaat, dit in een ander hoofdstuk. Nu eerst de vlag.

Ik vroeg mij af,waarom de vlag diep wit en zeeblauw was. Sowieso lijkt het zeker te passen bij het geen wat ik al schreef, over diep wit en zeeblauw, zeker niet te vergeten de diepblauwe hemel en de diep verblindend wit gekalkte huizen.
Ik liet mij vertellen dat de twee kleuren al eeuwenlang Griekse kleuren waren, hoewel het hudige/ontwerp pas in 1833 werd aangenomen toen Otten van Beieren de eerste koning werd van het onafhankelijk Griekenland.

Hiervóór was de vlag een simpel wit kruis op een blauwe achtergrond, een ontwerp dat weer terugkwam tussen 1975 en 1978 en af en toe nog wel voorkomt.

De negen horizontale strepen zijn van grote betekenis. Ze staan voor de negen lettergrepen van het motto van de vrijheidsstrijders die in de Onafhankelijkheidsoorlog tegen de Turkse overheersing streden (Vrijheid of de dood) –Maria boodschap. Elk jaar wordt op 25 maart deze dag herdacht en lopen de kinderen in orginale kledij door het dorp, uiteraard heeft ieder dan ook een vlag in zijn hand, zeker die mee lopen en anders zijn de vlaggen zichtbaar aan huizen en gebouwen.

Door de jaren heen is de blauwe kleur veranderd, van licht naar donker en vervolgens weer naar licht. De huidige vlag kwam uiteindelijk tot stand op 31 december 1978.

In Griekenland staat vaderlandsliefde hoog in het vaandel, vandaar dat je de vlag overal, het hele jaar door ziet wapperen.

Gr: Cornelios
Quote
#2
De kleuren hebben hun oorsprong in de scheepvaart. Ze symboliseren het blauwe griekse zeewater en de witte kleur is het wit van de witte schuimkoppen op de golven.
Over de horizontale lijnen zijn verschillende versies.
De lettergrepen van het motto van de Griekse revolutie, of vertegenwoordigen de negen Muzen uit de Griekse mythologie.

Zo staat het beschreven in de griekse schoolboeken.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Leuk om te weten... bedankt :)
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#4
Hoi,
Inderdaad erg leuk om dit te weten,ik ga half september als ik op Samos ben toch met andere ogen naar deze prachtige vlag kijken,ben ook benieuwd of de generatie van rond de 40,50 waar ik veel mee optrek ook de goede betekenis weet,
Fijne avond,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Blauwe vlag afgenomen. chris 2 1.690 13 September 2017, 10:21
Laatste bericht: chris

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)