Grieks kenteken in Nederland, kan dit?
#1
Lieve mensen,

Ik heb jullie mening/ expertise nodig voor het volgende:

Zoals eerder te lezen, zal mijn Griekse vriend naar Nederland verhuizen deze of aankomende maand. Hij wil erg graag zijn auto meenemen (mocht het handig zijn: een Peugeot 206 cc uit 2006) en zit nu te dubben over wat te doen met verzekering en auto registratie. Voor zo ver ik op internet heb kunnen lezen, mag je, wanneer je een auto meeneemt uit een ander land en je hier registreert niet langer dan twee weken in de auto rijden met, in dit geval een Grieks, kenteken. Het invoeren van zijn auto gaat ons behoorlijk wat geld kosten en we zitten nu te bedenken of we dan geen verlies maken. De auto is immers van 2006 en heeft 160.000km op de teller (benzine), ook moet hij de reis vanuit Griekenland maken wat hem vanzelfsprekend benzine, een bootovertocht -en tolgeld gaat kosten.

Een Griek blijft natuurlijk een Griek: hij had zelf in gedachten de auto op zijn moeders naam te zetten + de verzekering en er hier zelf in Nederland in te gaan rijden. Ik voel hier zelf weinig voor, Nederland is en blijft natuurlijk een gecontroleerd land en ook, wanneer er iets gebeurt (een ongeluk etc.) sta ik niet voor de gevolgen in.

Kan dit en wat zouden jullie in deze situatie doen?
Quote
#2
wat kost het, om op naam te zetten hier?? vergeet niet dat hij moet gekeurd worden dus wat allemaal niet moet vervangen??
kosten naast elkaar zetten, is toch niet zo moeilijk?
je kan hier een autotje kopen om mobil te blijven en je ziet in de toekomst wat je kan doen?? hoe zeker is dat deze griek hier blijft , als hij natuurlijk een griek wil blijven??
Quote
#3
Klopt. De kosten hebben we naast elkaar gezet en het kan eigenlijk niet uit. Het beste is als hij zijn auto daar verkoopt en van dat geld hier een tweedehands, soortelijke auto koopt. Ben alleen bang dat hij zijn auto nu niet zo snel verkoopt..
Het heeft niets te maken met niet willen blijven in Nederland, maar meer met zijn Griekse trots. Misschien laat hij dat wat los als hij hier uiteindelijk zelf woont.
Quote
#4
Ik denk dat je je eigen vraag zelf al hebt beantwoord, beter verkopen en in Nederland een andere auto kopen, auto`s zijn in Nederland veel voordeliger in aanschaf. Ik denk dat er heel wat papierwerk en geld bij komt kijken als hij de auto meeneemt.
Quote
#5
Hallo@fotini
volg deze link
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en je zult zien dat als de auto in een goede technische staat is de kosten erg meevallen.
Ook staat er precies wat je moet doen en hoe je het moet doen en wanneer.
Succes ermee.
Het is dus denk ik absoluut de moeite waard om als de auto goed is mee te nemen.
Quote
#6
Een auto vanuit Gr naar NL invoeren is een makkie, kijk eens wat het kost bij de belastingdienst en RDW als de auto mee gaat als verhuisboedel, dat is stukken voordeliger als gewoon invoeren, ik neem aan dat hij zich laat inschrijven in NL.
De automarkt in Griekenland ligt op zijn gat, zeker de auto's met veel motor inhoud vanwege de wegenbelasting.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
De totale kosten voor het invoeren zijn zegge en schrijven 131,25 of je hem nu zelf naar Nederland rijd of als inboedel meegeeft dat maakt totaal niets uit, alles staat op de eerder door mij gegeven gegeven link.
Quote
#8
(08 September 2012, 16:43)cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De totale kosten voor het invoeren zijn zegge en schrijven 131,25 of je hem nu zelf naar Nederland rijd of als inboedel meegeeft dat maakt totaal niets uit, alles staat op de eerder door mij gegeven gegeven link.

Maar dat zijn alleen de kosten voor het aanvragen van het kenteken, daarnaast zal er ook nog BPM moeten worden betaald, toch?

(08 September 2012, 16:43)cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De totale kosten voor het invoeren zijn zegge en schrijven 131,25 of je hem nu zelf naar Nederland rijd of als inboedel meegeeft dat maakt totaal niets uit, alles staat op de eerder door mij gegeven gegeven link.

Maar dat zijn alleen de kosten voor het aanvragen van het kenteken, daarnaast zal er ook nog BPM moeten worden betaald, toch?
Quote
#9
volgens mij niet, kennissen van ons die terug gegaan zijn hebben dat ook niet hoeven doen ze zijn eind vorig jaar terug gekeerd naar Nederland.
Ook zij hebben niet meer betaald dan dat er op de site staat aangegeven en waren erg snel klaar met het geheel.

Dit geld volgens mij alleen voor handelaren en ook daar lopen rechtszaken over bij het Europese hof omdat Nederland de handelaren veel te veel in rekening brengt.
Maar dat weet je met één telefoontje naar de Nederlandse belastingdienst maar op basis van de ervaringen van onze kennissen zeg ik nee.
Quote
#10
Neem contact op met de rijksdienst van het wegverkeer (RVD) je hebt zeker te maken met BPM
en de auto moet ook voor de APK de auto's hier op de weg zijn voot nedrland type goed gekeurd.
Wat ik wel weet dat Nissans die wij naar Griekenland exporteerde een stuk makkelijker was dit
is trouwens wel een aantal jaren terug.
Ga anders even naar
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en tik even in auto importeren daar staat alles beschreven en kun je zien dat er toch
nog heel wat te gebeuren staat.
Quote
#11
Misschien heb je wel gelijk Cornelius en hoef je geen BPM te betalen als de auto deel uitmaakt van de verhuisboedel en er van binnen de EG wordt verhuisd.

Ik zou voor alle zekerheid toch even informeren bij de belastingdienst.
Quote
#12
Bedankt voor jullie tips! Uiteraard had ik zelf ook al het één en ander uitgezocht via de RWD/ Belastingdienst. Zal maandag eens een telefoontje plegen of de BPM wel of niet moet worden betaald als het deel uitmaakt van de verhuisboedel.
Quote
#13
Kijk uit met de BPM hoor! Informeer alsjeblieft goed. Het kan zijn dat de Nederlandse regels hierover in strijd zijn met de EU_wetgeving maar het duurt heel lang voordat dat weer rechtgebreid is. Ondertussen zul je toch eventueel een BPM moeten betalen en achteraf zelf moeten bevechten om het terug te krijgen.
Dus: laat je vriend integreren in de NL gewoontes en zijn trots opzij zetten. Gewoon in NL een tweedehandsje kopen.
Quote
#14
de bpm voor een auto van 6 jaar zou niet veel zijn, maar je moet de auto ook door de APk. en dat kan verassingen brengen.
Quote
#15
Wij hebben het net andersom gedaan @Els, onze auto die toch al te lang op Kreta was terug gereden naar NL, daar verkocht en hier een andere gekocht, even kenteken overschrijven en klaar. Andersom is heel simpel zeker omdat er veel minder burocratie aan te pas komt.
Een kind kan de was doen.
Hier staat alles over verhuisboedel.

Verhuisboedelvrijstelling
Krijgt u een vrijstelling van rechten bij invoer van een motorrijtuig? Dan komt u meestal ook in aanmerking voor een vrijstelling van bpm.

Voorwaarden
Wilt u in aanmerking komen voor vrijstelling van bpm? Dan moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

U verhuist vanuit een ander land naar Nederland en neemt uw personenauto, bestelauto of motor mee.
De personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt hoort bij uw inboedel.
U gebruikt de personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt voor hetzelfde doel waarvoor u deze in het buitenland gebruikte.
U kocht de personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt minimaal 6 maanden vóór uw verhuizing naar Nederland en u hebt het motorrijtuig in die periode gebruikt.
U woonde minimaal 12 maanden in het buitenland vóór uw verhuizing naar Nederland.
Let op!

Hebt u vrijstelling gekregen? Dan geldt er nog een aanvullende voorwaarde. Verkoopt of verhuurt u de personenauto, bestelauto of motor binnen 12 maanden na de registratie in Nederland? Of leent u het motorrijtuig binnen deze periode aan iemand anders? Dan moet u alsnog bpm betalen.

Aanvragen verhuisboedelvrijstelling
U moet een vrijstelling aanvragen binnen 12 maanden na de verhuizing. Gebruik een van de volgende formulieren:

binnen de EU: Aanvraag vergunning vrijstelling bpm bij verhuizing (binnen de EU)
buiten de EU: Aanvraag vergunning vrijstelling voor verhuisgoederen (van de website van de Douane)
Zie ook de informatie over verhuisboedels op de website van de Douane.



(08 September 2012, 20:28)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de bpm voor een auto van 6 jaar zou niet veel zijn, maar je moet de auto ook door de APk. en dat kan verassingen brengen.

Als de KTEO in Griekenland goed is uitgevoerd is er niks aan de hand.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
Dus als ik het goed begrijp kan hij vrijstelling krijgen voor BPM wanneer hij aan de eisen voldoet (en dat doet hij, zo op het eerste gezicht) en zijn auto dus bij de verhuisboedel opgeeft? Hij moet dan toch nog gewoon het onderzoek via de RDW doorstaan, APK etc. + Nederlandse kentekenplaten laten maken à plusminus 150 euro?
Quote
#17
(08 September 2012, 22:04)Fotini schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dus als ik het goed begrijp kan hij vrijstelling krijgen voor BPM wanneer hij aan de eisen voldoet (en dat doet hij, zo op het eerste gezicht) en zijn auto dus bij de verhuisboedel opgeeft? Hij moet dan toch nog gewoon het onderzoek via de RDW doorstaan, APK etc. + Nederlandse kentekenplaten laten maken à plusminus 150 euro?

Vond dit nog op de site van de RDW, scheelt toch weer in de kosten.


APK

Is uw voertuig APK-plichtig, dan zijn er drie manieren om aan deze verplichtingen te voldoen:
1.U laat de APK-keuring uivoeren bij een APK erkend bedrijf
2.U laat de APK-keuring uitvoeren bij de RDW, gelijktijdig met het kentekenonderzoek
Meer informatie over APK bij invoer
3.U maakt gebruik van de nog geldige APK-termijn uit het land van herkomst. Als u bij het kentekenonderzoek een geldig APK-rapport uit het land van herkomst toont, dan kan de RDW op uw verzoek de vervaldatum van dit rapport overnemen. De auto hoeft dan tot aan deze vervaldatum niet in Nederland gekeurd te worden.


Legitimeren

Bij het onderzoek moet u zich legitimeren. Meer informatie over legitimatie vindt u in het artikel Legitimeren

Afhandeling bij Belastingdienst

Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken afhandelen op het belastingkantoor dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Dit betreft de BPM en eventuele invoerrechten.
Na het akkoord van de Belastingdienst ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post.

2012
Voertuigbewijs deel 1a
€ 38,00

Tenaamstellingsbewijs deel 1b
€ 9,25

Inschrijving voertuig
€ 53,00

Vrijwillige APK bij invoer auto uit EU/EVA
€ 31,00

Komen wel de kosten bij van de kentekenplaten dat is ongeveer €25 per set.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#18
Fotini@,

Doe het op zijn "Grieks", laat de km. teller terugzetten naar 60.000km. en verkopen in Griekenland!!! Er is altijd wel een autoverhuurder die interesse heeft. Dit is een niet al te nette manier maar wat is "netjes" nog in het Griekenland van dit moment?

De overtocht en kosten wegen niet op tegen het aanschaffen van een 2e handsje hier in NL.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#19
Ik ben het wel met jullie eens hoor, om de auto daar te verkopen en hier een tweedehandsje te kopen. Echter, met drie weken zal het al zo ver zijn en hoe snel verkoop je op dit moment een auto en vooral nu hij bij zijn ouders op een eiland verblijft..

Ik zal hem deze suggesties even voorleggen en kijken wat hem op dit moment de beste optie lijkt. Hoe lang mag je overigens in de auto rijden in een ander land wanneer je nog niet geregistreerd bent?
Quote
#20
Ik dacht 6 maanden net als in Griekenland, maar hoe willen ze dat controleren met die open grenzen.
Heb nog even gekeken wat een peugeot 206CC van 2006 waard is in NL ze liggen tussen de €7000 en €11000 ligt aan de km stand, als je hem BPM vrij meekrijgt zou ik hem meenemen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





hier heb je de Griekse prijzen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&make=213&mileage-from=%3E50000&mileage-to=%3C150000&model=666&offer_type=sale&or=d&pg=1&price-from=%3E6000&price-to=%3C11000&so=dm
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
(09 September 2012, 11:33)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




maar hoe willen ze dat controleren met die open grenzen.

Met een buitenlands kenteken in Nederland wordt je sneller aangehouden ;)

@Fotini: een tip, zorg dat hij zijn bootticket van de auto bewaard zodat je altijd een bewijs hebt van wanneer hij richting Nederland is gereden, ook de tickets van de betalingen van de tolwegen.
Er wordt waarschijnlijk ook naar een aankoopbon gevraagd van je auto als je wel BPM moet betalen om de hoogte te bepalen.

Misschien kunnen zijn ouders de auto op hun gemak te koop zetten, dan kan hij vast naar Nederland ;)
Quote
#22
even off topic, met een buitenlands kenteken wordt je niet sneller aangehouden. in de jaren 80 ging ik iedere jaar een paar maanden naar Zweden werken. door duitsland met een 2cvtje, maar ben zelden aangehouden voor controle. die zelfde 2cvtje had ik ook toen ik kwam naar nederland eind 89. ik werkte in amsterdam, en op een dag had ik achter mij een politie wagen al heel lang. ik dacht o je wat heb ik gedaan. toen hij mij stopte ik dacht daar komen problemen omdat ik nooit was in het buitenland door politie gestopt. hij was heel aardig en vrolijk en eigenlijk het enige wat wou weten is waar komt zo een wit kenteken met 2 letters en 4 cijfers vandaan?? ik had een oude sticker met GR op maar die was wat vaag. misschien kon hij niet geloven dat een 2cvtje die reis ook kon maken.
Quote
#23
(09 September 2012, 19:15)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




even off topic, met een buitenlands kenteken wordt je niet sneller aangehouden. in de jaren 80 ging ik iedere jaar een paar maanden naar Zweden werken. door duitsland met een 2cvtje, maar ben zelden aangehouden voor controle. die zelfde 2cvtje had ik ook toen ik kwam naar nederland eind 89. ik werkte in amsterdam, en op een dag had ik achter mij een politie wagen al heel lang. ik dacht o je wat heb ik gedaan. toen hij mij stopte ik dacht daar komen problemen omdat ik nooit was in het buitenland door politie gestopt. hij was heel aardig en vrolijk en eigenlijk het enige wat wou weten is waar komt zo een wit kenteken met 2 letters en 4 cijfers vandaan?? ik had een oude sticker met GR op maar die was wat vaag. misschien kon hij niet geloven dat een 2cvtje die reis ook kon maken.
Dat waren de jaren 80 ja ;)
Quote
#24
(09 September 2012, 09:36)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Fotini@,

Doe het op zijn "Grieks", laat de km. teller terugzetten naar 60.000km. en verkopen in Griekenland!!! Er is altijd wel een autoverhuurder die interesse heeft. Dit is een niet al te nette manier maar wat is "netjes" nog in het Griekenland van dit moment?

De overtocht en kosten wegen niet op tegen het aanschaffen van een 2e handsje hier in NL.

Nou, da's echt niet alleen iets 'op zijn Grieks' hoor. Dat gebeurt hier nog op dagelijkse basis.
Quote
#25
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Ik heb het niet op illegale praktijken, om heel eerlijk te zijn. Hij wil zich hier ook echt permanent gaan vestigen, dus willen we het ook goed maar uiteraard zo voordelig mogelijk aanpakken.

@ Sophia: goede tip overigens van het bewaren van boottickets, tolbonnetjes etc. ..
Quote
#27
Een familielid van mij is ooit gepakt door de douane (want die controleren dat, niet de politie) omdat hij altijd met een auto met buitenlands kenteken rondreed in NL. Dat is eerst ongeveer 6 jaar goed gegaan.

Reden dat hij werd gepakt: een medeburger had hem aangegeven bij de douane / belastingdienst. Dat meldde de douane hem. Hij voegde toe dat dergelijke aangiften vaker voorkomen.
Precies hetzelfde gebeurde bij iemand bij hem in de straat, zal wel dezelfde aangever zijn geweest.

Het werd een duur akkefietje, want de auto moest per direct worden ingevoerd en er werd een boete opgelegd.

Dus ook dat kan je gebeuren !

Maar alles bij elkaar zal de pakkans heel klein zijn. Zeker als je kijkt naar de vele Poolse, Bulgaarse , etc. kentekens die je hier ziet rijden van buitenlandse mensen die hier werken. Ze hebben bij de douane niet eens de mankracht al die buitenlandse kentekens uit te zoeken !

Let wel op dat je vriend een geldige KTEO (Griekse APK) op zijn auto houdt. Wellicht voordat hij afreist nog even een nieuwe halen ?
Quote
#28
Xander, bedankt voor je tip! Hij gaat voor hij naar Nederland komt z'n auto nog laten keuren + grote beurt (is toch best een afstand..). Het kan inderdaad gebeuren dat de douane/ politie wordt getipt en dit soort taferelen heb ik liever niet.. Wink
Quote
#29
Ook in Griekenland wordt je "gepakt" als je langer dan 6 maanden rond rijdt in met een buitenlands kenteken.
Laatst nog op Samos werd een Engelsman aangehouden met zijn auto door de douane, wat bleek: hij reed er net 3 weken te lang mee en de boete die hij moest betalen was niet mals maar liefst 5000,00 € !! Gevolg, auto werd verzegeld en hij mag er nog 275 km. mee rijden als hij vertrekt naar Engeland via Patras.

Bijkomstigheid is dat er vele auto´s op Samos rijden met een buitenlands kenteken maar dan van Grieken, wordt er met twee maten gemeten door douane en Politie... JA, JA en nog eens JA! De corruptie weelt ook daar tierig en iedereen is wel familie van elkaar. De enige oplossing om zonder aanziens des persoons te werken om deze werkwijze tegen te gaan is, verander de douane en politie van eiland.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#30
Ik weet bij ons in de buurt op Kreta van een boel buitenlanders die daar wonen dat ze, soms al jarenlang, met een auto met buitenlands kenteken rondrijden. Maar het gaat soms fout. De douane controleert soms op parkeerplaatsen bij bijvoorbeeld de Lidl. Als je daar dan net je boodschappen doet heb je pech!

Het kan verkeren.

Overigens nemen veel van deze lieden nog een behoorlijk risico. Doordat die auto's soms al jaren op Kreta rijden zit er geen geldige apk, of hoe dit in hun thuisland ook heet, meer op. Als er 'iets' gebeurt kan je daar nog forse problemen mee krijgen.
Quote
#31
Ook voor ons (Americanos) is het oppassen als je een aanrijding krijgt met een Griek. Vele Grieken hebben hun APK illegaal gekocht zonder echter een goede keuring uit te laten voeren, zij kopen een APK voor ong. 200,00€ terwijl hun auto rijp voor de sloop is. Hetzelfde betreft rijbewijzen, deze worden te pas en te onpas illegaal verlengt, vooral als het een oudere persoon betreft.


Maak foto's en laat je niet intimideren ook al ben je fout, indien hun auto niet officieel gekeurd is vervallen al hun rechten om verhaal te halen. En eis een nadere inspectie van dat voertuig.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#32
Ook dit topic volg ik, mijn vriend komt volgende week met de auto naar Nederland gereden.
Quote
#33
Nou het is allemaal erg duidelijk aan je uitgelegd en hierbij wens ik jullie beiden veel rij/plezier in Holland. Ik heb het altijd in Griekenland gehad, veel rij plezier, dus bij deze succes.

Gr Cornelios
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dit kan alleen in Griekenland... Zorbathagreek 1 2.210 10 October 2014, 19:46
Laatste bericht: Vito

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)