Mooi artikel van Kostas Vaxevanis
#1
De verplettering van het systeem en het einde van het perverse ego.
Door Kostas Vaxevanis, Grieks journalist
Erger dan de blik van een geslagen hond is de blik van een mens als geslagen hond. De blik van de angst die niet gefilterd wordt door de logie, waaraan geen enkele hoop iets afdoet. Er is geen ergere angst dan de onbepaalde angst. Je weet niet
waar je bang voor moet zijn en uiteindelijk ben je bang voor alles. Even voor het einde ben je bang van je angst en uiteindelijk ben je bang van jezelf.

De straten zijn vol met zulke blikken. Mensen die niet weten wat ze moeten vrezen, als honden die op klappen wachten. Waar gaan we heen? Wat staat ons te gebeuren? Niemand kan antwoorden maar niemand wil ook antwoorden. Wat voor ergs gaat er gebeuren? zullen we ons werk verliezen, ons huis? Zullen we met minder moeten leven? Zal de 52 inch televisie ons geen genot meer bezorgen? Zullen we in de vuilnisbakken moeten zoeken?
Zullen we verplicht worden retsina te drinken met de buurman die we niet eens kennen, zoals in die oude films met Rizos en Vlachopoulou? Bestaat de kans dat de bel gaat en die van hiernaast om een citroen komt vragen? Welk van allen zal ons scenario zijn?
Ik ben er niet zeker van dat het faillisement de ondergang van Griekenland betekent. Ik probeer te begrijpen wat er precies failliet zal gaan. Het onderwijs van persoonlijke universiteiten en van de partijtransactie? De belastingkantoren van de corruptie? De ziekenhuizen met de ‘envelopjes’?
Zal ons politieke systeem soms instorten, die grote opslagplaats van leugenaars, kletskousen en beroepslozen? Zal Dimitris Reppas weer tandarts moeten worden, Karamanlis advocaat en Venizelos slank? Wat is werkelijk de grote ramp die we vrezen?

We zullen veel verliezen, maar ik weet niet of het dingen zijn waar we recht op hebben en, belangrijker nog, dingen die we nodig hebben. In de buurt zullen de 7 manicure-pedicure zaken sluiten en de 6 kapsalons en zal alleen één bakkerij overblijven die een product van eerste behoefte verkoopt: brood. De dames zullen ophouden met gevaarlijk balanceren op ongedragen pumps en kunstmatige wensen. De banken zullen geen ‘vakantieleningen’ meer hebben. Antonis Remos (zanger) zal niemand meer vinden om een paar anjers naar hem te gooien. De Fillipinese zal de kinderen niet meer groot brengen. De moderne moeders zullen misschien niet meer “Ik houd het niet meer uit!” uitroepen, want ze zullen ontdekken wat uithouden betekent. Onze kinderen die met een onvoldoende van de middelbare school komen zullen naar een technische school gaan en niet naar de particuliere universiteit in Londen die het voor een hoop geld op zich neemt om de mislukkelingen om te dopen tot wetenschappers.
Misschien gaan we de mobiele telefoon gebruiken zoals heel Europa doet, om te communiceren en niet om ons belachelijk mee te maken. Het ‘wauw’ zal ophouden een vervanging te zijn van het orgasme in conversaties die de bevestiging van de nonsens zoeken. Misschien gaan we weer op zoek naar het werkelijke orgasme, samen met gewone mensen die ervoor zorgen dat we ze waarderen. We zullen gaan evalueren wie er geschikt en waardevol is en niet wie herkenbaar is. Moeders zullen geen handtekening meer vragen van Julia Alexandratou voor hun dochters.
Het meeste nog, denk ik, zullen we met onze blote handen het perverse ego vernietigen dat er op staat om ons te evalueren en te vergelijken op basis van de zwembaden, het merk auto en de smakeloze geruite stoffen die we dragen omdat er Burberry opstaat. Misschien willen we niet meer rijk worden maar wezenlijk. Misschien gaan we wel meer van elkaar houden, de gemeenschappelijkheid ontdekkend en de interesse voor een leven dat gewoon is.
De oppervlakkigen worden weer oppervlakkig en zullen niet meer trendy zijn. De boeren keren terug naar de velden. De Ukranesen, die de valse uitkeringen incasseerden, naar huis. In de café’s in de dorpen wordt er weer besproken welk kind het goed doet op school en niet welk kind in een realityshow is geweest. De DJ´s de image makers, de hondenkappers moeten misschien ander werk gaan zoeken.
Het systeem van onze evaluatie zal veranderen en misschien gaan we echt eisen dat degenen die het ‘opgegeten’ hebben bestraft worden. In onze aanwezigheid, natuurlijk. Misschien gaan we niet meer stemmen op degenen die ons in deze situatie gebracht hebben. En misschien gaan we begrijpen dat de raven van het extremistische kapitalisme, die op kanaries leken in hun kostuums op televisie, degenen waren die ons bedrogen hebben op het moment dat wij duizelig waren van de Johnnie Black. Misschien gaan we naar een rechtvaardiger leven zoeken zonder de rechtvaardigheid te tellen door het vergelijken van bankrekeningen.
Misschien gaan ook de artiesten plotseling produceren, gebaseerd op dat wat leven is en niet op overheidssubsidies, alsof ze katoen produceren, en op public relations.
Ik ben er niet zeker van of dat allemaal wel erg is. Ja, er zullen duizenden werkenlozen zijn. De ambtenarij zal getroffen worden. Dat waar we allemaal op schelden dat het contraproductief is, ons het leven zuur maakt en ons niet dient. Er zullen een aantal van hen ontslagen worden die met kruiwagens binnengekomen zijn, hielenlikkers of zonder waardigheid. De stadsmusea van het land zullen geen tien tuinmannen meer hebben, de ‘organisaties van noodlijdende meisjes’ zullen opgeheven worden evenals de ‘culturele verenigingen voor de surrealistische benadering van het leven Lambrou Katsoni’. De ongehuwde officiersdochters zullen het pensioen van hun vaders niet meer krijgen. En degenen onder hen die beroemd zijn zullen niet meer ‘uit principe tegen het huwelijk’ zijn om dat pensioen te innen.
Ik ben bang, net als iedereen. Maar ik wil ook dat een systeem verpletterd wordt dat rotting reproduceert. Die zijn corrupte zelf omdoopt tot democratie, straffeloosheid tot gerechtigheid en leegte en overvloed tot geluk. Ik ben bang.
Daarom wil ik dat we er klaar mee zijn.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#2
Prachtige beschrijving van zaken die ik in vele Europese landen, en niet enkel of in de eerste plaats Griekenland, zie en herken.
Gelukkig zijn er overal ook nog andere mensen die zich niet laten leiden door media, soaps, reclame, enz... die telkenmale opnieuw er de aandacht op vestigen welke (veelal) nutteloze trend er nu weer is, wat je moet doen , dragen, of ermee rijden om 'in' te zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
recht in de roos
Quote
#4
Kostas heeft dingen die ik dagelijks zie en beleef prachtig geschreven in gewone mensen taal.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Bedankt Ado voor het plaatsen van dit artikel!
Quote
#6
Ik heb het 2x aandachtig gelezen,inderdaad prachtig duidelijk artikel.
Ado, ook namens mij,dank voor het plaatsen,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#7
Thx Ado, erg verfrissend!
Quote
#8
Ik had dit goeie artikel al op Facebook gelezen en daar verder gedeeld.

@Ado: was misschien wel netjes geweest er bij te vermelden dat het artikel uit het Grieks is vertaald door Margot Zeebregts.
Quote
#9
(11 September 2012, 20:36)Jota schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik had dit goeie artikel al op Facebook gelezen en daar verder gedeeld.

@Ado: was misschien wel netjes geweest er bij te vermelden dat het artikel uit het Grieks is vertaald door Margot Zeebregts.

Aan de vertaalster dan toch eens meegeven dat Filipinese en Ukranese niet bestaan Shy
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
ik ben ook meer voor de term Ukraniser dan Ukraneza.
Quote
#11
(11 September 2012, 20:36)Jota schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik had dit goeie artikel al op Facebook gelezen en daar verder gedeeld.

@Ado: was misschien wel netjes geweest er bij te vermelden dat het artikel uit het Grieks is vertaald door Margot Zeebregts.

Was vergeten te vermelden dat Margot dit vertaald had, had het er wel bij gezet op mijn Facebook account. Not to worry, Margot en ik zijn goede vrienden.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#12
Precies daarom houden we al zo lang van Griekenland. Omdat we er nog steeds de eenvoud van destijds in terugvinden. De eenvoud die we hoe langer hoe minder in het noordwesten van Europa terugvinden. We worden overstelpt door steeds meer nieuwe en complexe dingen, die we niet helemaal meer begrijpen. In een telefoonwinkel kunnen we niet meer kiezen tussen de tientallen, zeg maar honderden soorten gsm's. Een vast telefoontoestel met draad en hoorn wordt steevast weg gelachen naar het museum. Als we geen IT-expert zijn, kunnen we niet meer volgen in de snufjes van Ipad en Iphone... laat staan dat we weten welke snufjes allemaal in onze 'gewone' gsm verborgen zitten. Heb je geen touchscreen waarbij je met de wijsvinger niet naar de volgende page kan schuiven, dan ben je al een dummy. Facebook is voor velen al voorbij gestreefd want we moeten zo nodig twitteren (of is het tweeten?).
Misschien zullen veel Europeanen, door de crisis, al dan niet noodgedwongen terug naar de basis willen gaan kijken, en naar het belangrijkste in het leven: gelukkig zijn met wat je hebt. En ook tevreden zijn als je niet àlles hebt.
Daarom kijken we nog zo graag eens naar Yannis-met-de-pet die op een krammikelig stoeltje op het dorpsplein onder een plataan zit. Daarom kijken we nog zo graag eens binnen in dat 'ouderwets' bakkerijtje zonder uitstalraam waar het heerlijk geurt naar versgebakken brood.
Daarom ook kijken we nog vol bewondering naar de Griekse jeugd die niet vergeten is om de tradities van weleer verder te zetten... en zelfs voor een record te zorgen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=related
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#13
Vlagreco, helemaal met je eens.

De filmpjes naast jouw Youtube plaatsing van Trio Hellinique doet me meteen weer denken aan de eerste jaren half 87 toen ik voor het eerst op Samos kwam ,op alle pleintjes en dorpen waar ik s:avonds kwam ,altijd dit soort feesten,geweldig, blijheid ontspanning en traditioneel.En als nieuwkomer meteen gevraagd om mee te doen.
Gelukkig zie ik bij de school even buiten Pythgorio nog steeds dat de jeugd 2x per week dansles krijgt,voor mij hartverwarmend.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#14
Helemaal mee eens.Hier is waarschijnlijk een crisis voor nodig,om weer te
genieten van de kleine dingen in het leven. Een kopje koffie onder een reusachtige plataan
in een bergdorpje in het noorden of waar dan ook.Gezellig eten met vrienden of een ipvrychio
in de tuin met yiayia.Terug naar de natuur die de mensen vaak niet meer zien.
Groetjes
Quote
#15
@vlagreco

Ik begon al te vrezen tot een uitgestorven ras te behoren, maar dat blijkt gelukkig van niet.

sirtaki
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Artikel Rhodos in nieuwe Griekenland-magazine? Esther Corfu 4 1.919 25 December 2019, 13:41
Laatste bericht: Pieter
  φιλότιμο (Filotimo) Leuk artikel Bouboulina 7 4.730 18 November 2015, 19:04
Laatste bericht: Bouboulina
  Mooi artikel Washington Post chris 0 1.778 02 August 2015, 20:31
Laatste bericht: chris
  artikel over griekenland Berendw 7 4.894 18 January 2015, 20:21
Laatste bericht: Aleko
  Artikel new york times Zorbathagreek 2 2.531 22 April 2013, 16:08
Laatste bericht: Erwin
  Artikel in Trouw over Roos Martje 2 2.605 27 February 2013, 20:56
Laatste bericht: Martje
  Gezond leven op Ikaria - artikel NT Corry 1 2.189 16 December 2012, 22:02
Laatste bericht: Patrick
  Gezocht voor een artikel: Remigrerende Grieken Natascha 0 1.841 10 September 2012, 17:31
Laatste bericht: Natascha
  Grieken "lui" en pensioen leeftijd interessant artikel Zorbathagreek 5 4.917 19 May 2012, 20:18
Laatste bericht: Zorbathagreek
  NRC-artikel over de Nederl. vereniging in Athene - NRC ADO 12 8.522 18 April 2012, 10:51
Laatste bericht: ADO

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)