Fodelianakis olijfolie                 
slavernij
#1
Zijn ze zot geworden, of wat?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dergelijk voorstel zou je reinste vorm van slavernij betekenen. Ik durf bijna niet te geloven dat dit een waarheidsgetrouw bericht zou kunnen zijn.
Bij 78 uur/week werken zou het aantal hartkwalen en zenuwinzinkingen pijlsnel de hoogte ingejaagd worden. Dan kunnen ze nog eens zeggen dat 'de' Grieken faken.
Indien men mij 78 uur/week zou opleggen, dan zou ik al ziek worden van de gedachte alleen al.

Is het sop de kool nog waard?

Dit onderwerp sluit eigenlijk aan bij "A brave new/old world".
Ik had deze discussie snel gepost zonder voornoemd onderwerp al gelezen te hebben.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#2
Een 78 urenweek , dat menen ze toch niet.dizzy
We leven toch in 2012 en niet tijd van de lijfeigenen.scheld
Meer dan een vijfde van de beroepsbevolking in Gr zit zonder werk , en dan willen ze diegene die wel werk heeft voor 200 procent laten werken.
Welke bedoeling zit hier achter, Griekenland volledig onderuit halen?
Eigenlijk is het te gek voor woorden, dus zal ik er maar geen woorden meer aan vuilmaken.Angry
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Nou over slavernij gesproken:wij werkten hier in ons eigen bedrijf wel meer dan 13u perdag,7dagen in de week en soms in vakantietijd wel 2 weken aan een stuk door.En ook nu is het bedrijf(wij zijn er inmiddels uit)7dagen in de week 24u per dag open en bereikbaar.Nu werkt mijn wederhelft bij de overheid en heeft een werkweek van 36u,maar daar komt zelden iets van terecht,er zitten dagen tussen van 10of11uur.Dus ook hier komen lange werkdagen/weken voor.
Quote
#4
En dan te bedenken dat Griekenland een proefproject is. Zo willen ze alle Europese landen die in nood verkeren op de knieën krijgen. Houd er tevens rekening mee dat ook België lang nog niet uit de gevarenzone is. Ik zie de toekomst van de Europese unie heel somber in. Rijk wordt rijker... al de rest zal moeten buigen naar hun wil.
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#5
(13 September 2012, 14:06)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou over slavernij gesproken:wij werkten hier in ons eigen bedrijf wel meer dan 13u perdag,7dagen in de week en soms in vakantietijd wel 2 weken aan een stuk door.En ook nu is het bedrijf(wij zijn er inmiddels uit)7dagen in de week 24u per dag open en bereikbaar.Nu werkt mijn wederhelft bij de overheid en heeft een werkweek van 36u,maar daar komt zelden iets van terecht,er zitten dagen tussen van 10of11uur.Dus ook hier komen lange werkdagen/weken voor.

Je hebt het dus wel over een EIGEN bedrijf. Dat je daar dan meer uren in klopt dan een doorsnee werknemer, is begrijpelijk omdat je er de verantwoordelijkheid voor draagt. Maar ik vermoed dan ook dat, als het bedrijf winst maakt (en dat is toch de bedoeling van een onderneming), een behoorlijk deel van die winst voor jezelf is. Buiten natuurlijk investeringen en rekeningen die je van die winst moet betalen.
Een andere belangrijke factor: als je een eigen zaak hebt, staat er niet constant een baas boven jou te zeggen wat je moet doen, en moet je ook niet oppassen voor negatieve evaluaties. Je bent jezelf namelijk baas. En als je op een bepaalde ochtend wat ziekjes bent en een paar uurtjes later in gang schiet, kan je je uren zelf regelen zonder dat een overste daar lastig over doet. Je bepaalt als baas ook zelf de richting van je bedrijf, terwijl een werknemer zich aan die richting moet houden terwijl hij misschien wel betere suggesties kan hebben.
Ik wil hier niet mee zeggen dat een baas het super gemakkelijk heeft, neen, maar we mogen geen appelen met peren vergelijken.
Als je beslist om bedrijfsleider te worden, is dat een eigen en hopelijk weloverwogen keuze. De overgrote meerderheid van werknemers, laat staan van werkzoekenden, kan uit financiële overwegingen niet beslissen om met een eigen bedrijf te starten én die dan ook behoorlijk te kunnen runnen.
Het is dikwijls ook zo dat een bedrijfsleider na pakweg 20 jaar een stap opzij zet. Tijdens die 20 jaar zal hij - akkoord - zeer hard gewerkt hebben, maar de dikwijls riante vergoeding achteraf zal hem toestaan om nadien rustiger en vooral financieel gemakkelijker te leven.
Ik ken geen enkel land waar een 78-urenweek voor werkNEMERS wettelijk gezien van toepassing is, tenzij misschien in groezelige ateliers in Indië.
Tja, het is maar zoals je het bekijkt...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
Ik volg vlagreco's mening....!!
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#7
Ook ik deel de mening van vlagreco,
Quote
#8
(13 September 2012, 15:22)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ken geen enkel land waar een 78-urenweek voor werkNEMERS wettelijk gezien van toepassing is, tenzij misschien in groezelige ateliers in Indië.
Tja, het is maar zoals je het bekijkt...


Ja hoor, zelfs hier in België, 98 uren week, 14uren x 7 dagen (verplicht 10uren rust/dag). Werken over een gans jaar dan wel maar ongeveer 16 weken.
Quote
#9
Vraag eens een chauffeur hoeveel uren hij moet maken om een beetje rond te komen, 80 uur is normaal voor veel van deze jongens.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Na wat rondneuzen op het WWW moet ik vaststellen dat we misschien wel op een verkeerd been zijn gezet met die cijfers van een 78 urenweek en 11 uur rust (wat nu eigelijk 12 uur is). ik ben terecht gekomen op een blog van Agamemnon Stavropoulos een Griek uit Athene. Hij stelt dat deze cijfers niet betekenen dat een 8 uren werkdag een dag van 13 uur wordt. Lees zelf maar de hele tekst ( in het grieks) op volgende link
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
@Jeff.Ik kan dat lange stuk grieks niet lezen.Misschien dat je heel kort kunt aangeven hoe we op het verkeerde been gezet zijn door
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zo op het eerste gezicht lijkt het mij moeilijk voor Agamemnon om op 4 september al te reageren op een stuk dat pas op 12 september als 'breaking news' in de krant staat.Maar misschien zit het heel anders dan het mij toelijkt en wil jij de moeite nemen ons duidelijk te maken hoe het - ook met die data - nu precies in elkaar zit.

Het zou natuurlijk prachtig nieuws zijn als dat 78/6x13/11 voorstel een flauwekulverhaal blijkt te zijn.Dank voor je opheldering bij voorbaat.
Quote
#12
(14 September 2012, 01:02)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Jeff.Ik kan dat lange stuk grieks niet lezen.Misschien dat je heel kort kunt aangeven hoe we op het verkeerde been gezet zijn door
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zo op het eerste gezicht lijkt het mij moeilijk voor Agamemnon om op 4 september al te reageren op een stuk dat pas op 12 september als 'breaking news' in de krant staat.Maar misschien zit het heel anders dan het mij toelijkt en wil jij de moeite nemen ons duidelijk te maken hoe het - ook met die data - nu precies in elkaar zit.

Het zou natuurlijk prachtig nieuws zijn als dat 78/6x13/11 voorstel een flauwekulverhaal blijkt te zijn.Dank voor je opheldering bij voorbaat.

@ aleko
Hij reageert op een uitgelekte brief of mail. Ik heb die tekst even door de vertaal machiene gehaald en getracht de foute vertaling te negeren.
Om hier niet te verzanden in een oeverloos welles nietes gedoe, laat ik het om mijn interpretatie van die griekse tekst hier neer te pennen.
Niemand is perfect en ieder bekijkt de zaken met andere ogen en andere ingesteldheid. Ik schreef immers dat we misschien op het verkeerde been zijn gezet, dus beweer ik niet dat het effectief zo is.
Dus schiet niet op de pianist zou ik zeggen.

Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
@Jef.Misschien verstandig om in het vervolg "misschien"-uitspraken, waarmee je dreigt een hele topic onderuit te halen,achterwege te laten als je geen inhoud aan je "vaststellingen" kan of wil geven.

De doorgaans betrouwbare, in Athene wonende,filoloog Bruno Tersago schreef op 12 september een artikel op zijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




over o.m. het zelfde onderwerp.Ik citeer even het relevante stukje:

..."En dus kwamen er tegenvoorstellen van de trojka die niet alleen Griekenland deden verstommen, maar ook heel wat mensen in de rest van Europa. De pensioenleeftijd moet worden opgetrokken van 65 jaar tot 67 jaar, er moet een werkdag van 13 uur komen en een werkweek van 6 dagen. De werkgeversbijdrage aan de sociale zekerheid moet naar beneden en de bijdrage van de werknemer moet naar boven. Neoliberaler dan dit kun je het niet maken. Het klinkt als waanzin om de werkweek te verlengen in een land waar nog maar een goeie 30% van de bevolking werk heeft. Hier is geen interesse in het oplossen van een structureel probleem. Hier wil men geld uit een volk persen, en nog zo snel mogelijk ook. Zo komt het zeker over..."

Hier is toch geen woord Grieks bij. Bruno heeft geen vertaalmachine nodig om een "interpretatie" van een Griekstalig artikel of al dan niet uitgelekte brief te maken,hij leest het gewoon.

Karremans deed de door jou aangehaalde uitspraak overigens om bij Mladic zijn vege lijf te redden.Waarvan acte,
Quote
#14
@aleko
Ik zal er in de toekomst opletten Blush
Het is via de blog van Bruno dat ik wat verder ben beginnen doorklikken en op die andere tekst ben terecht gekomen.

Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Voornamelijk op wat Vlagreco schreef:Ons bedrijf was/is een maatschap dus iedereen moest/moet even hard werken.En ik moet zeggen dat er met het personeel heel goed werd overlegd,ze volgden cursussen,gingen naar bijeenkomsten,en heel veel suggesties werden aangedragen en verbeteringen werden uitgevoerd.En in die bijna veertig jaar is mijn wederhelft slechts 1x uitgeschakeld door 'n ongeluk en een operatie.Je zou bijna zeggen wat ideaal maar het was eenvoudig zo.Al heb ik een belastingambtenaar er maar matig van kunnen overtuigen dat ik 's nachts ook als een soort receptioniste werkte,dan was er geen personeel en mobiele telefoons helaas ook niet.Maar het is nu wat moderner,en om de gewone Griekse burger zulke lange dagen te laten maken? Zou dat nou echt de "echte"oplossing zijn ?
Quote
#16
In hetzelfde artikel van Bruno Tersago, dat Aleko hier ietsje hoger citeert, staat o.a. ook deze zin:

"In de praktijk zijn er al heel wat mensen die 13 uur per dag werken (vergeet niet dat de Grieken het meeste uren per week presteren in de Eurozone) en zeker in het toerisme werken mensen 7 dagen per week, maanden aan een stuk (officieus dan, want officieel mag dat niet)."

Inderdaad. Op sommige dagen (gelukkig beperkt) werk ik ook 13 uur. Daarvan zijn een 8-tal uur betaald, volgens contract, als werknemer, in de dienstensector. Maar enkele jaren geleden hebben ze mij een laptop en een gsm in mijn handen gestopt. Het aantal opdrachten, appointments, vragen, mails, vergaderingen, voorbereidingen, denkwerk,... volgen zodanig snel op mekaar dat ik eigenlijk niet anders kan dan thuis, in mijn vrije tijd, ook sporadisch bezig te zijn met de werksituatie. De ene keer wat mails beantwoorden, de andere keren een vergadering voorbereiden, nog een andere keer een tekst redactioneel aanpassen. Want voor dat soort dingen is tijdens de officiële werkuren gewoon geen tijd. De werkgever eist dit niet 'as such', maar je zet jezelf in de hoek als je in je vrije tijd niet een aantal dingen opvolgt, en dan ben je er na een tijdje zelf slachtoffer van omdat je 'achter' staat.
Soms is het dweilen met de kraan open. Soms voel je je als een hamstertje dat in een rad blijft rondlopen.
Maar het werk laat je nooit echt los... vooral niet in je 'mind'.
Daar gaan we meer en meer naar toe: naar een soort 'liberalisering' van de werkuren. Waarbij de werknemer toch maar steeds aan het kortste eind trekt.
En dan mogen we in de verste verte nog niet klagen, want we wonen en werken in West-Europa met de o zo hoge levensstandaard.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#17
hamstertje?? wij doen allemaal in een rat race.jaaren geleden toen ik nieuw was hier kon niet begrijpen wat een burn-out is. maar ik blijf daar over klagen, zo lang als het kan, en ik blijf lachen met de mensen die in deze race mee doen. ik heb genoeg gezien en begrepen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)