Kerstcolumn
#1
Voor een Kerstcolumn zou ik graag reacties willen ontvangen over Griekse gebruiken en gewoonten rond de feestdagen, met name streekgebonden tradities hebben mijn interesse. Ik weet dat de nazomer nog moet beginnen maar de research naar materiaal en dat in een aangenaam leesbare column plaatsen duurt altijd langer dan gedacht. Vandaar...
Quote
#2
Το σπάσιμο του ροδιού
Mooi gebruik in de Peloponessos.
Op nieuwjaarochtend neemt de man des huizes een granaatappel mee naar de kerk, bij de terugkomst thuis gaat hij eerst binnen en werpt hij de granaatappel bij het binnenkomen op de stoep.
De man zegt dan :
«με υγεία ευτυχία και χαρά το νέο έτος κι όσες ρώγες έχει το ρόδι, τόσες λίρες να έχει η τσέπη μας όλη τη χρονιά».
Betekent ongeveer : met gezondheid, geluk en vreugde in het nieuwe jaar, en zoveel pitten als de granaatappel heeft, zoveel geld zal in onze zak zitten het ganse jaar.
Quote
#3
Tevens wordt er in veel streken en steden met Nieuwjaar een grote ui met de bladeren er aan opgehangen naast de deur. Dit was in de oudheid een symbool van hergeboortenis en gezondheid.

[Afbeelding: 2dviddc.jpg]
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#4
Wie kent dergelijke streekgebonden tradities rond de feesten van december in Griekenland? Wat zijn de gebruiken in Epiros, Pilion. Hoe viert men de feestdagen op Samos en waarin verschilt het met de gebruiken op Skopolos? Graag ontvang ik jullie reacties voor de kerstcolumn.
Quote
#5
(19 September 2012, 19:48)ADO schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tevens wordt er in veel streken en steden met Nieuwjaar een grote ui met de bladeren er aan opgehangen naast de deur. Dit was in de oudheid een symbool van hergeboortenis en gezondheid.

[Afbeelding: 2dviddc.jpg]

Dat is de zeeajuin of Urganea maritima. Die zie je op Kreta overal groeien zelf op barre plaatsen. De lange bloemstengel is eenvoudig en zonder bladerenen de witte boemen staan in een veeltallige tros en bloeien wanneer alle andere bloemen reeds zijn verwelkt. Dan zie je overal de lange bloemstelen boven de grond uit steken, de bladeren juist boven aan de knol zijn dan meestal verdroogd.
De knol die boven de grond groeit kan tot 7 kilo zwaar worden.
In Griekenland wordt de knol gebruikt als een vruchtbaarheidsrite.

Jef

Op kreta wordt na de nachtmis Judas verbrand. Ik heb het zelf reeds meermaals meegemaakt. De eerste keer riep mijn vriendin " de kerk staat inbrand" maar het was een brandstapel die hadden aangestoken en de vlammen kwamen boven de kerk uit. Behalve het judasvuur wordt er ook kwistig geschoten met allerlei vuurwapens. Ik heb daar een paar mooie foto's van ook eentje waarop je de lichtsporen van de kogels ziet.
[Afbeelding: s4npk9.jpg]
[Afbeelding: hu3z1s.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Bij mijn weten wordt Judas verbrand op PAASnacht, na middernacht,
heb het al meerdere malen meegemaakt op Kreta.
Quote
#7
Ik heb het ook in de PAASnacht meegemaakt op Lesbos! Volgens mij is dit ook
in de Passnact.

Groet,
Julia

Sorry, Paasnacht!

Julia
Quote
#8
(22 September 2012, 09:50)Martine schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij mijn weten wordt Judas verbrand op PAASnacht, na middernacht,
heb het al meerdere malen meegemaakt op Kreta.

Oeps wat een misser van mij , Inderdaad het is op Paasnacht dat vuur .Blush
Misschien moet ik wat vroeger naar bed.

Sorry
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)