Fodelianakis olijfolie                 
Pakketje versturen: CN22 formulier?
#1
Ik wil graag naar Griekse kennissen een pakketje met wat levensmiddelen versturen. Nu zit ik op de site van Post.nl te kijken en zie daar staan dat voor EUR3 waar Griekenland onder valt een CN22 formulier ingevuld zou moeten worden. Eerlijk gezegd vind ik dat nogal vreemd, Griekenland is toch gewoon EU? Klopt dit wel?
Er zijn vast wel mensen die ervaring hebben met het sturen van pakketten naar Griekenland.
Quote
#2
In Belgie is het CN23, daarop moet je in zeer kleine vakjes een hoop gegevens invullen . Als je het in wil invullen zoals ze voorgeschrijven moet je microscopisch klein kunnen schrijven.
Vrij verkeer van personen en goederen in Europa zegt men dan.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Je kan gewoon een pakketje maken, goed verpakken en naar het postagentschap brengen. Daar krijg je een formulier (ik kreeg gek genoeg een cp71 formulier voor een pakket buiten de EU, maar is gewoon aangekomen).
Daar vul je de afzender in, de geadresseerde, je kruist aan dat het gifts zijn, geeft aan hoeveel het er ongeveer aan en de totale waarde (geschat). Datum + ondertekenen en klaar. Tarief hangt af van gewicht.
Ze plakken het in een plastic mapje op je pakketje. Schrijf voor de zekerheid ook op het pakket zelf de geadresseerde en de afzender voor het geval het formulier van het pakketje verdwijnt.
Je kan het via track and trace volgen, maar daar klopt niet zo heel veel van. Duurt ongeveer een week.
Quote
#4
Ik heb al heel vaak een pakketje verstuurd naar Griekenland (tot 2 kg). Altijd gewoon afgegeven bij het postkantoor. Onverzekerd en niet aangetekend verstuurd. Het is altijd goed aangekomen zonder formulier. Ik had geen track and trace, want dat krijg je alleen bij de duurdere variant.
Quote
#5
(24 September 2012, 18:01)rhodosliefhebber schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb al heel vaak een pakketje verstuurd naar Griekenland (tot 2 kg). Altijd gewoon afgegeven bij het postkantoor. Onverzekerd en niet aangetekend verstuurd. Het is altijd goed aangekomen zonder formulier. Ik had geen track and trace, want dat krijg je alleen bij de duurdere variant.

Ik frankeer mijn post voor Griekenland gewoon via tarief Europa 1, goedkoper, en nog nooit problemen gehad.
Quote
#6
Ook ik heb al vaker een pakketje opgestuurd.
Ook gewoon zonder track en trace want dat is veel te duur.
En ook zonder die formulieren en het is altijd aan gekomen.
Toevallig vorige week nog wat opgestuurd en een week later was het er al.
Maar ben door vrienden erop geattendeerd dat als ik het in Duitsland (wij wonen nl. aan de grens) op de post doe dat werkelijk de helft scheelt.
Dus woon je in de grensstreek is het misschien eens goed te informeren.
Succes ermee
Quote
#7
Kunnen jullie mij wat ervaringen vertellen over het versturen van pakketjes, en dan met name of het pakketje is opgemaakt en de inhoud er nog in zit. De reden voor deze vraag is dat de post die ik ontvang vanuit Nederlands steevast open gemaakt is. Het gaat dan om verjaardags/vakantiekaarten, niks bijzonders maar ik vind het toch vervelend. En wat zijn de kosten ongeveer voor ene pakketje tot max 2 kilo? Bedankt!
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Een pakketje tot 2kg versturen kost 11,05 euro (zonder track en trace). Ik heb nog nooit gehoord van degene die het pakje ontving dat het is opengemaakt. Griekenland valt in tariefzone 3.
Quote
#9
(26 September 2012, 09:28)Carien schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kunnen jullie mij wat ervaringen vertellen over het versturen van pakketjes, en dan met name of het pakketje is opgemaakt en de inhoud er nog in zit. De reden voor deze vraag is dat de post die ik ontvang vanuit Nederlands steevast open gemaakt is. Het gaat dan om verjaardags/vakantiekaarten, niks bijzonders maar ik vind het toch vervelend. En wat zijn de kosten ongeveer voor ene pakketje tot max 2 kilo? Bedankt!

Carien, dat verjaardagskaarten etc geopend worden of gewoon niet aan komen, komt ook in NL voor. Men vermoedt dan dat er geld in zit.

Ik stuur al ruim 10 jaar grote pakketten naar Griekenland. Nog nooit is er ook maar eentje opengemaakt. Nu is het wel zo dat in pakketten officieel geen brieven (in enveloppen) gestopt mogen worden en ook geen geld. Wel moeten pakketten begeleid worden van een douaneformulier waarop je dus de hele santekraam moet invullen. Sinds we in NL nauwelijks meer postkantoren kennen, is er verschil tussen welk formulier bij AH of bijv. Bruna. Ook is er verschil tussen "past wel of niet door de brievenbus" bij deze bedrijven. Dat een pakketje of vaak ook alle post in Griekenland niet eens wordt afgeleverd, maar opgehaald moet worden ....... speelt geen rol. Hierdoor kun je voor een pakje tot 2 kg belast worden voor pakkettarief, terwijl er ook een regulier posttarief is voor brieven tot 2 kg. Maar ja die brievenbus hè :)
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#10
Bij mij hoefde er overigens geen formulier bij. Apart dat de een het wel moet en de ander niet.
Quote
#11
Ik heb vorige week donderdag een pakketje naar Griekenland verstuurd en toen moest er inderdaad een douane formulier bij. Ik heb aangegeven dat er "sweets" en "toÿs" in zaten en toen moest er een waarde aan toegekend worden. De persoon van de post zei: "ik zet er altijd 10 euro op. Uiteindelijk heb ik er 15 euro op aangegeven. Het pakketje is nog nooit zo snel in Griekenland geweest: afgelopen maandag was het al op Rhodos. Het lijkt volkomen willekeur, wél of geen douane verklaring, maar volgens de website van PostNl moet het inderdaad. Dit was pas de tweede keer dat er een verklaring op moest en in heb al heel wat pakketjes verstuurd.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  formulier voor ferries johan 3 981 30 January 2022, 00:22
Laatste bericht: johan
  Plf formulier tipa 168 17.162 21 September 2021, 06:36
Laatste bericht: Wim M

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)