Fodelianakis olijfolie                 
Visserij op Kreta
#1
[Afbeelding: 2873qrc.jpg]Vandaag genoten op en rond de wateren van Agios Nikolaos! De meeste plezier- en rondvaart maakt nu weer plaats voor de doorgewinterde vissers. Dit prachtexemplaar van een authentieke Griekse vissersboot trok mijn aandacht.

Hebben zij nog toekomst....?
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#2
Vrees er een beetje voor. Als je al eens in Griekse wateren gedoken hebt merk je dat er niet veel vis meer te bespeuren valt en dat is al jaren zo (of was jaren geleden al zo)
Misschien/hopelijk is dat visbestand ondertussen terug wat aangegroeid, maar denk dat de zeeën rond Griekenland al lang leeg gevist zijn.
Voor hun locale behoefte zal er nog wel wat "te vangen" zijn maar voor commercie (als dat er al geweest is) ligt de visvangst volgens mij al jaren stil, wat wel jammer is.
Quote
#3
Wij zien af en toe dolfijnen bij ons in de baai hier op Samos; dan zal er toch wel een beetje vis zitten ....
Quote
#4
Grosso modo zijn de Griekse wateren leeg gevist. Ik kijk regelmatig wat de vissers aan land brengen, en dat is heel erg droevig. Een of twee kleine kistjes, dat is het wel.
Een vriend van ons is visser en hij wordt er niet vrolijk van. Er zit domweg geen vis meer. Vroeger verdiende hij een leuke boterham. Nu heeft hij in de zomer bijbaantjes in de toeristenbranche om het hoofd boven water te houden.
Hij moet wel, hij verdient te weinig met vissen om broodnodige nieuwe netten te kunnen betalen.
Quote
#5
(27 September 2012, 22:10)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij zien af en toe dolfijnen bij ons in de baai hier op Samos; dan zal er toch wel een beetje vis zitten ....


Juist genoeg om de dolfijn zijn maaltijden te kunnen nuttigen...

(28 September 2012, 01:47)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Grosso modo zijn de Griekse wateren leeg gevist. Ik kijk regelmatig wat de vissers aan land brengen, en dat is heel erg droevig. Een of twee kleine kistjes, dat is het wel.
Een vriend van ons is visser en hij wordt er niet vrolijk van. Er zit domweg geen vis meer. Vroeger verdiende hij een leuke boterham. Nu heeft hij in de zomer bijbaantjes in de toeristenbranche om het hoofd boven water te houden.
Hij moet wel, hij verdient te weinig met vissen om broodnodige nieuwe netten te kunnen betalen.


Zo zie ik het toch ook. Ik herinner me nog van heel begin de jaren negentig, toen heb ik nog foto's getrokken van tonijnen die 's morgens op de "blauwe steen" lagen in Chalkidiki ter keuring van de geïntresseerden. Het was toen al niet voldoende om er bvb mee naar een vismijn/markt te gaan zoals wij dat hier in België/Nederland kennen.

Nee nee, een commerciële opzet van visserij zoals in de UK, Ierland, Noorwegen, Denemarken, België of Nederland is in de Griekse wateren niet van toepassing en volgens mij ook nooit geweest, of het moet in de jaren '60/'70 geweest zijn. Maar toen kwamen we daar nog niet...
Quote
#6
El Greco
Als je regelmatig eens op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kijkt, zie je dat de Italieänen hier met grote trawlers de boel leeg vissenAngry
Quote
#7
Bekende boot voor mij @Bart, zie hem elke dag in en uitvaren, vangen doet hij genoeg, de eigenaar heeft zelfs zijn eigen zaak in Agios Nikolaos.
Als ik zo doorga met 3 tegelijk kan ik ook zo mijn eigen zaak openen.Big Grin
En @Els, de vissers hier zijn niet blij met de dolfijnen, ze maken de netten kapot om de vis eruit te halen.
[Afbeelding: 2wgawp5.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
@Arthur: Ik geef de dolfijnen groot gelijk. Wat zou jij doen als vreemdelingen de meloenen in je moestuin kwamen weghalen?
Quote
#9
(28 September 2012, 19:10)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




El Greco
Als je regelmatig eens op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kijkt, zie je dat de Italieänen hier met grote trawlers de boel leeg vissenAngry


O maar die gebruiken we beroepsmatig bijna dagelijks, maar wel niet om een kijkje te nemen in de Griekse wateren.
Quote
#10
"Als ik zo doorga met 3 tegelijk kan ik ook zo mijn eigen zaak openen". Nou @Arthur ik denk zomaar dat er best een markt is voor een dagje varen/vissen onder leiding van 'n vertrouwde schipper! We moeten maar eens wat afspreken.
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#11
Dit verhaal heeft zijdelings met dit onderwerp te maken, maar ik wil het jullie toch niet onthouden. Heb alleen geen Nederlandse vertaling kunnen vinden.


Eine kleine Geschichte über den Sinn des Lebens

Ein Investmentbanker stand in einem kleinen mexikanischen Fischerdorf am Pier und beobachtete, wie ein kleines Fischerboot mit einem Fischer an Bord anlegte. Er hatte einige riesige Thunfische geladen. Der Banker gratulierte dem Mexikaner zu seinem prächtigen Fang und fragte wie lange er dazu gebraucht hatte. Der Mexikaner antwortete: "Ein paar Stunden nur. Nicht lange."

Daraufhin fragte der Banker, warum er denn nicht länger auf See geblieben ist, um nach mehr zu fangen. Der Mexikaner sagte, die Fische reichen ihm, um seine Familie die nächsten Tage zu versorgen. Der Banker wiederum fragte: "Aber was tun Sie denn mit dem Rest des Tages?" Der mexikanische Fischer erklärte: "Ich schlafe morgens aus, gehe ein bisschen fischen, spiele mit meinen Kindern, mache mit meiner Frau Maria nach dem Mittagessen eine Siesta, gehe in das Dorf spazieren, trinke dort ein Gläschen Wein und spiele Gitarre mit meinen Freunden. Sie sehen, ich habe ein ausgefülltes Leben."

Der Banker erklärte: "Ich bin ein Harvard Absolvent und könnte Ihnen ein bisschen helfen. Sie sollten mehr Zeit mit Fischen verbringen und von dem Erlös ein größeres Boot kaufen. Mit dem Erlös hiervon wiederum könnten Sie mehrere Boote kaufen, bis Sie eine ganze Flotte haben. Statt den Fang an einen Händler zu verkaufen, könnten Sie direkt an eine Fischfabrik verkaufen und schließlich eine eigene Fischverarbeitungsfabrik eröffnen. Sie könnten Produktion, Verarbeitung und Vertrieb selbst kontrollieren. Sie könnten dann dieses kleine Fischerdorf verlassen und nach Mexiko City oder Los Angeles und vielleicht sogar New York umziehen, von wo aus Sie dann Ihr florierendes Unternehmen leiten."

Der Mexikaner fragte: "Und wie lange wird dies dauern?"

Der Banker antwortete: "So etwa 15 bis 20 Jahre."

Der Mexikaner fragte: "Und was dann?"

Der Banker lachte und sagte: "Dann kommt das Beste. Wenn die Zeit reif ist, könnten Sie mit ihrem Unternehmen an die Börse gehen, Ihre Unternehmensteile verkaufen und sehr reich werden. Sie könnten Millionen verdienen."

Der Mexikaner fragte: "Millionen, und dann?"

Der Banker antwortete: "Dann könnten Sie aufhören zu arbeiten. Sie könnten in ein kleines Fischerdorf an der Küste ziehen, morgens lange ausschlafen, ein bisschen fischen gehen, mit Ihren Kindern spielen, eine Siesta mit Ihrer Frau machen, in das Dorf spazieren gehen, am Abend ein Gläschen Wein genießen und mit Ihren Freunden Gitarre spielen."
vlassada's signatuur kalispera hellas Marjan
Quote
#12
@Marjan hij is geweldig, op dat met de kinderen en gitaar spelen na doe ik dit de laatste 2 jaar alleen nog maar, vooral die siësta is heerlijkBig Grin
Tot nu toe bevalt het prima.
Der Banker antwortete: "Dann könnten Sie aufhören zu arbeiten. Sie könnten in ein kleines Fischerdorf an der Küste ziehen, morgens lange ausschlafen, ein bisschen fischen gehen, mit Ihren Kindern spielen, eine Siesta mit Ihrer Frau machen, in das Dorf spazieren gehen, am Abend ein Gläschen Wein genießen und mit Ihren Freunden Gitarre spielen."


(29 September 2012, 13:04)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"Als ik zo doorga met 3 tegelijk kan ik ook zo mijn eigen zaak openen". Nou @Arthur ik denk zomaar dat er best een markt is voor een dagje varen/vissen onder leiding van 'n vertrouwde schipper! We moeten maar eens wat afspreken.

Is goed Bart, stuur maar een PB, krijg je meteen die gratis rondvaart die ik ooit eens aan het 1000ste lid heb aan geboden, maar hij wou niet.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)