Bezoek van Merkel aan Athene
#1
Wat moet je over zo 'n artikel gaan denken,
en vooral: wat te denken over de affiches en slogans:
"Dochter van Hitler"
"Blijf uit ons land, slet"

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





(kijk vooral naar de eerste foto in het artikel)

Ik ben de eerste om aan te voelen wat het Griekse volk de laatste jaren en maanden moet doorstaan, en hoe onvoorstelbaar hard de uitdagingen zijn die zich nog zullen aandienen. Dat een volk leeggezogen wordt, en kreunt onder steeds maar extra en harde (zelfs onmenselijke) besparingen, is hartverscheurend en fundamenteel oneerlijk.

Anderzijds probeer ik me in de schoenen te zetten van de welmenende Duitse toerist die dergelijke plaatjes en slogans ook te zien krijgt. Niet elke Duitser staat pal achter Merkel, maar ik kan me voorstellen dat sommigen zich gekrenkt zullen voelen. Ik ben zeker geen sympathisant van Merkel, maar vraag me af of zelfs in deze situatie een minimale vorm van menselijk respect op zijn plaats moet zijn.

Bovendien mogen hakenkruisen en hitlerfoto's best wel weggelaten worden... de kerels van Gouden Dageraad maken er al genoeg gebruik van.

Voer voor discussie, dacht ik zo...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#2
ik begrijp dat je probeer de grieken te begrijpen maar het zou niet lukken. je ziet niet in hun schoenen en ergens misschien ik ook niet. maar ook over Duitsland gesproken luister naar dit misschien maakt het makkelijker.ik denk dat ik de goede originele text heb, van Bertol Brecht.
Sie sprechen wieder von großen Zeiten
(Anna, weine nicht)
Der Krämer wird uns ankreiden.
Sie sprechen wieder von Ehre
(Anna, weine nicht)
Da ist nichts im Schrank, was zu holen wäre.
Sie sprechen wieder vom Siegen
(Anna, weine nicht)
Sie werden mich schon nicht kriegen.
Es ziehen die Heere
(Anna, weine nicht)
Wenn ich wiederkehre
Kehr ich unter andern Fahnen wieder.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=player_embedded
Quote
#3
Er bestaat nog altijd een vrijheid van meningsuiting en deze uiting van gevoel zal bij de dagelijks demonstrerende Griek vanuit zijn/haar diepgekrenkte trotse gevoel komen.Ach,Angela zal wel op beleefde en gepast wijze worden ontvangen door de heren politici,die hun zaakjes al lang op het droge hebben,hun zakken vullen ten koste van de noodlijdende Grieken.Dagelijks zie ik in realiteit de gigantische kloof tussen de "uitgemerkelde" bevolking en de Griek die nog steeds geen belasting betaalt en zijn rijkdom uitstalt in de vorm van zijn suv of weer een belastingvrij etentje met zijn vrienden of familie.
Dus jij en ik kunnen vanuit onze "beschaving" deze wijze van protesten wel afwijzen,begrijpelijk is het wel en ach,Frau Merkel is wel wat gewend.
Quote
#4
Het gaat niet alleen over Merkel.
Meer nog: ze is zowaar mee de boodschapper van Juncker, Lagarde en Jan Kees de Jager... (of durven die het niet gaan zeggen in Athene?).

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En ja, de protesten zijn zeker begrijpelijk.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#5
Hi ik ben hier nieuw en ben hier omdat ik wil begrijpen wat de Grieken beweegt zo tekeer te gaan tegen.. "ons" en dan bedoel ik de Europese landen die miljarden in Griekenland gepompt hebben om het economisch overeind te houden.

Kijk ik snap best dat het voor de grieken allemaal heel erg ingrijpend is. Dat er schrijnende gevallen zijn die door de bezuinigingen geruineerd zijn/worden. Maar wat verwachten de Grieken dan van ons?

"Hallo Europa. Wij hebben de afgelopen 10-20 jaar hardstikke veel gelogen over onze economie en hebben eigenlijk veeeeel meer schuld dan we zouden mogen hebben.... Sterker nog, we gaan failliet. Kunnen jullie even een paar honderd miljard schuiven? Dan kunnen we nog een jaartje verder met 58% van de beroepsbevolking werkend als ambtenaar en pensioen leeftijden die nergens lager zijn in de wereld. En met een bevolking waarvan 80% op enigerlei wijze belasting ontduikt.... dank u."

En als ik met die cijfers verkeerd zit corrigeer me aub. Ik ga hier uit van wat ik lees op nu.nl, spitsnieuws en de krantensites.

Maar snappen de Griekse mensen die nu zo tekeer gaan niet dat als wij, dus Merkel ook, onze bevolkingen niet miljarden uit de zak hadden laten kloppen heel Griekenland failliet had geweest? Dus helemaal geen salarissen voor de ambtenaren, ipv een heel stuk minder?

Ik probeer hier echt niet ruzie te zoeken of te trollen. Ik wil begrijpen wat de Grieken beweegt om ons verantwoordelijk te houden voor hun jarenlange wanbeleid en navenante economische meltdown.
Quote
#6
Als reactie op je eerste bericht:iedereen zijn mening en in grote lijnen ben ik het wel eens met je.De gewone burger is echter meestal de pineut en wordt het hardst getroffen.Maar in de 35jr dat wij in Griekenland komen hebben wij afgelopen september op Kefalonia voor het eerst een vorm van belastingontduiking? meegemaakt.Tot 4x toe kregen wij in een eettentje/rest. geen bon waarop de kosten stonden er werd gewoon gezegd wat we moesten betalen en dat was een nieuwe ervaring.Er zijn genoeg Grieken die hard werken,maar op de Pilion viel op dat vrij jonge mensen de hele dag voor hun huis zaten of in de auto rondtoerden.Heel on Grieks maar in restaurants zouden de porties ook wel wat bescheidener kunnen,ze gooien wat weg!Het is tenslotte bijna overal crisis.Het streven is toch om Griekenland erbij te houden en zal er wel schuld kwijt gescholden moeten worden maar om Merkel voor zoveel fraais uit te maken? Moeten ze dan niet meer bij hun eigen verantwoordelijken zijn?
Quote
#7
Voor degenen die iets meer willen lezen over belastingontduiking door veel Grieken,lees de site Keeptalkinggreece.com
In alle rangen en standen komt het cultuurgoed belastingontduiking voor en zie ik als één van de grondpeilers van de crisis in dit mooie land waar nu de gewone burger de klos is.
Marianne,anno oktober 2012 is het nog heel gewoon dat er geen bonnetjes worden gegeven in tavernes,benzinestations etc.Dat is tenminste mijn ervaring.Duitse toeristen-ja uitgerekend zij- hadden kortgeleden ruzie met de tavernehouder omdat zij geen bon kregen.
Oplossing:zij mochten zonder te betalen weg.
Quote
#8
Toch nog even wat verduidelijking, bij de discussie die ik hier geopend heb.
Ik wou jullie mening vragen over het gebruik van hakenkruisen en afbeeldingen, waarbij Merkel als dochter van Hitler, en slet, genoemd werd.
Intussen heb ik (wellicht net als zo velen onder jullie) gisteren in het journaal de beelden gezien van demonstranten die zich in nazi-uniform gehesen hadden en de Hitlergroet brachten, staand van op een legerjeep. Welnu, daar stel ik mij vragen bij. Net zoals Bruno Tersago (reporter voor de VRT in Athene) deze morgen een foto op zijn Facebookpagina plaatste, waarbij hij zich afvraagt wat het verschil is tussen de kerels van Gouden dageraad die met gestrekte arm staan, en de demonstranten in het nazi-uniform.
Daarbij vraag ik mij ook af wat de impact en perceptie zijn van de toekomstige Duitse toerist die al dan niet zal overwegen om zijn vakantie in Griekenland door te brengen. Ik ken geen cijfers, maar ik vermoed dat het aantal Duitse vakantiegangers tijdens de laatste jaren een behoorlijk groot percentage in de Griekse toeristische sector vormden. Ik bedoel maar: als dié weg blijven, zorgt dat voor een extra negatieve spiraal. En ik kan me best voorstellen dat heel wat Duitsers, die op SPD, FDP of Bündnis90/Die Grünen stemmen, het niet echt eens zijn met Merkel, laat staan met de bezuinigingspolitiek van de Trojka.

Dit alles mogen we niet verwarren met een al te eenvoudige vingerwijzing naar 'de' Grieken die massaal belastingontduikers zouden zijn. Neen, zo simpel is het niet. Wie de verhalen kent van tienduizenden uit de middenklasse, die door het verlies van hun job zelfs in zware problemen komen om hun woning of huur te kunnen blijven betalen, ziet de nuances. Wie ziet zijn loon graag verminderen met 40 % ? Wie ziet graag zijn vakantiegeld gehalveerd, en zijn eindejaarspremie afgeschaft? Als je weet dat vele Griekse 'middenklassers' geen budget meer hebben om hun kinderen te laten verder studeren, en als je weet dat ontelbare Griekse afgestudeerden naar het buitenland emigreren omdat ze geen toekomst meer hebben in hun eigen land, dan zie je het verschil met onze westerse situatie wel. Akkoord, in West-Europa staat ook de vinger op de knip, maar wij kunnen ons nog alles tamelijk goed veroorloven. Als je weet dat vele jonge Griekse kinderen dagelijks naar school gestuurd worden zonder boterhammendoosje, en dat de onderwijzers zelf voor wat maaltijden moeten inspringen, dan is dat schrijnend. Als je weet dat vele Griekse 'middenklassers' met schaamrood nu mee staan aan te schuiven bij voedselbedeling in Athene, of er de afvalbakken van warenhuizen gaan afschuimen, is dat 'ons' Europa? Sterker nog, als op de kleinere eilanden geen dringende medische hulp meer gegarandeerd kan worden omdat de medi-helikopter op het vasteland defect staat en er geen geld is voor reparatie, dan vind ik dat meer dan verontrustend. Als kankerpatiënten het volle bedrag van medicatie en behandeling nu zelf moeten ophoesten, maar niet meer kunnen betalen, waar blijft dan de menselijke waardigheid? Als het schooltje op Skiros deze winter bang moet afwachten of er al dan niet stookolie voorradig zal zijn om het kleuterklasje te verwarmen: welke ouder zou hier niet opstandig van worden? En zo kan ik gerust nog wat doorgaan...
Oké, we zagen het slechte voorbeeld van de zogenaamde blinde op Zakynthos die nu gesnapt werd als foefelaar. En we weten ook dat een aantal heel rijke Grieken hun vermogen versluisd hebben naar Zwitserse rekeningen. En dat er eens een restauranthouder geen bonnetje geeft, tja. Maar deze gevallen mogen geenszins de schrijnende toestanden, waar zo veel hardwerkende en eerlijke Grieken nu mee uitgeperst worden, niet verdoezelen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
Enkele voorbeelden, die ik hoorde vorige maand op de Peloponessos, van wat 'gewone' Grieken beleven:
1. De dochter van Ilias is lerares. Zij heeft een deeltijdse betrekking (50%) en ontvangt daarvoor 360€ per maand. Zij heeft gevraagd om een voltijdse betrekking en die ook aangeboden gekregen. Nu krijgt ze 480€/maand. Een verschil dus van 120€ of 30% meer loon om 50% meer te werken. In België (en waarschijnlijk ook in Nederland) zouden velen hiervoor hun neus ophalen. Zij heeft het aanbod aangenomen, want tenslotte is het toch 120€ - dixit haar vader.

2. Konstantina is 52, weduwe en heeft slokdarmkanker. Zij ontvangt een maandelijkse toelage van 500€. Voor de huur van haar huisje (velen in deze contreien zouden het een krot noemen) dient ze 240€ te betalen. Na aftrek van de kosten voor haar medische zorg (chemotherapie en andere medicijnen) moet zij zien te overleven met 10 à 15 € per week.

3. Yorgos werkt in het busstation in Kifissou maar woont nabij Nafplion. 5 x per week moet hij werken. Meestal doet hij dan een vroege en late shift op 1 dag. Dat betekent om 4 uur vertrekken en om 23.00 uur terug thuis. Zijn auto heeft hij laten ombouwen om op gas te rijden en zo de kosten te drukken. Hij dient ook 'maar' naar Korinthe te rijden en vanaf Isthmus kan hij (gratis als werknemer van Ktel) naar Athene met de bus. Zijn loon werd dit jaar verminderd met 20€/maand, nadat er ook al een loonsvermindering was vorig jaar. Hij is ook nog niet zeker dat hij zijn job kan behouden want er is sprake van ontslagen. Zijn vrouw geeft deeltijds les Engels en ze verhuren enkele studio's. De vorige jaren dienden zij circa 1.500 € belastingen te betalen. Dit werd in 12 termijnen afgehouden van het maandloon van Yorgos. Na de afrekening kregen zij gemiddeld 120€ hiervan terug. Dit jaar krijgen ze niets terug maar moeten ze nog 1.500 € bijbetalen. M.a.w hun belastingen zijn dus simpelweg verdubbeld. Oh ja, daarnaast moeten ze ook nog hun lening voor het bouwen van hun studio's afbetalen à rato van 900 €/maand. In Juli was de verhuur aan toeristen, in vergelijking met 2011, 40% lager en in Augustus 30%. Maar ze zijn vastbesloten om verder te doen. Al moeten ze daarvoor misschien zelf wat voedsel uit hun mond sparen zodat ze het aan hun 2 kinderen kunnen geven.

Dit zijn maar enkele voorbeelden hoe het er voor de 'gewone' Griek aan toe gaat. Zoals zo dikwijls is het dus de 'gewone' man die moet opdraaien voor de schade die de 'hoge heren' aangericht hebben. En daaruit vloeit ook de woede bij velen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieks presidentspaar op bezoek paleis Noordeinde Ger 6 3.528 04 July 2016, 13:46
Laatste bericht: metaxa

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)