Steun de Schooltjes op Skiros
@ Roos: hoe reageerden de kinderen toen ze in hun vernieuwde lokalen kwamen?
die waren zeker wel heel erg blij?
Quote
Hai Petra,

Helaas was Lara de eerste dagen ziek en heb ik de allereerste reacties niet gezien ;-(, maar uiteraard zijn de kleuters enorm blij. Vooral de knullen zijn niet bij de treintjes weg te slaan Wink en ook het werktafeltje is een grote hit.

[Afbeelding: 16h6nw8.jpg]

Verder zei de juf van Lara dat zij en de andere juffen overladen worden met 'zelfgebakken taarten' uit de keukentjes! Het is dus allemaal een groot succes. Zodra ik weer iets nieuws aanschaf of doe met het overgebleven geld dan zal ik het hier natuurlijk meteen melden Wink
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
jammer dat je de reacties niet zelf hebt gezien, maar ik ben erg blij dat de kinderen zo blij zijn, daar heb ik het voor gedaan!
Quote
Hai allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets over dit topic heb gemeld. De rekening ga ik deze maand nog sluiten, omdat het 100 euro kost om het open te houden (zonde van het geld en al is er nog veel op dit schooltje dat moet gebeuren, ik laat het hier even bij; wie weet in de toekomst).

Er stond nog bijna 500 euro op de rekening. Ik had vorig schooljaar meerdere malen aangegeven of de juffen nog iets nodig hadden, maar er kwam niet heel veel aan initiatief. Het begin van het schooljaar heb ik het weer aangekaart en zij gaven aan een aantal kasten nodig te hebben. Wij hebben de tweedehands kasten die de juf op het oog had opgehaald bij een winkel die hen wegdeed en ze staan nu op school. Drie grote kasten voor 75 euro.

Verder hebben wij de hele tuin rondom de school door de vader van mijn doopkindje Alexandros op laten knappen. Hij is tuinier en kon bovendien ook wel wat werk gebruiken. Twee vliegen in 1 klap! De tuin behoefde onderhoud en aangezien de gemeente er niets aan doet, kwam Nikos met dit idee. De juffen waren er maar al te blij mee. Hij heeft er twee dagen een aantal uren aan gewerkt (bij elkaar rond de 7 uur) en vroeg 40 euro. Dat vonden wij te weinig en hebben hem 50 euro gegeven.

Maar, wat gebeurde er vervolgens. De juffen hadden ons de sleutels gegeven voor de poort (Nikos ging met Lorenzo op zondag en op maandagmiddag na schooluren). Noch Nikos, noch de juffen hadden dit 'aangevraagd' bij de gemeente. En waarom zouden zij ook? Nikos had wel op maandag gebeld met de gemeente en gevraagd of zij een auto konden sturen om de takken, onkruid ed op te halen; zo waren zij toch ook op de hoogte. Het was een hele hoop! De vice-burgermeester ging akkoord, maar auto, ho maar. Wel kregen wij vandaag van de juffrouw te horen dat zij op een vergadering moest verschijnen, want 'waar haalde zij het recht vandaan om zomaar de schoolsleutels aan iemand te geven'.

Nikos heeft hem opgebeld en is enorm kwaad geworden. Ik zal jullie uitleggen waarom er moeilijk wordt gedaan. De huidige gemeente doet erg weinig. Daarentegen zijn er wel een boel burgerinitiatieven. Vooral Nikos steekt zijn nek vaak uit en doet enorm zijn best om bepaalde zaken hier voor elkaar te krijgen. Zoals ministeries bellen en zelfs een afspraak voor elkaar weten te krijgen, op de radio komen ed, allemaal ten behoeve van de burgers op Skyros. Zo heeft hij voor elkaar gekregen (door die afspraak, en radio-optreden) dat wij nu eindelijk een extra arts hebben op het eiland. Wij hadden maar 1 algemene arts. Onze enige specalist in een kinderarts. Nu zijn het wel steeds verschillende artsen die elke twee weken rouleren, maar het is iets.

Dat zijn allemaal taken/verantwoordelijkheden van de burgermeester, maar die blijft in gebreke. Blijkbaar schiet het hen in het verkeerde keelgat dat wij bepaalde zaken ondernemen, want tja, dan ziet de burgermeester er met zijn 'posse' minder goed uit. En aangezien er in juni van volgend jaar verkiezingen zijn, willen zij het helaas zo spelen. Nikos is namelijk kandidaat. Mijn hemel, wat is zo'n politiek spelletje smerig! Er wordt dus letterlijk met modder gegooid. Nikos heeft hem ermee geconfronteerd dat hij het niet had hoeven doen, als zij hun taak niet hadden verwaarloosd. Ook noemde hij de donaties die wij voor elkaar hebben gekregen waarmee wij het schooltje hebben kunnen voorzien van meubeltjes die er niet waren. En in plaats van een bedankje, de juf (die enorm is geschrokken) op het matje roepen. Triest! Ik heb er geen andere woorden voor.

Hoe dan ook, dit moest mij even van het hart. Verder is er nog geld over en dat gaan wij lekker besteden aan het schooltje, of de gemeente dat nu leuk vindt of niet Wink) Een gedeelte gaat naar het Kerstfeest en wellicht wat boeken, en ik geloof wat reparaties die nog moesten gebeuren (waar een naaister aan te pas moest komen; helpen wij meteen een Skyriaans dametje mee).

Nogmaals dank voor de hulp toentertijd!
Roos
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
@Roos.Probeer in hemelsnaan met tact en goede daden Nikos zijn kandidatuur zo sterk mogelijk te maken.Dit níét om de positie of de beloning, maar omdat ik oprecht de indruk gekregen heb dat jullie niet op eigen voordeel uit zijn, maar tot het uiterste vechten om jullie Skyros een betere plaats om te leven te maken voor álle mensen op dat plekje onder de zon.Nikos is de "macht" van het ambt wél toevertrouwd.Dat het moge lukken!
Quote
@Aleko, bedankt voor je mooie woorden. Ook ik heb alle vertrouwen in mijn man dat hij een zeer goede en integere burgermeester zal zijn. Hij heeft hart voor zijn geboorteplek en wil er gewoon een betere en mooiere plek van maken. Dat kan ik helaas niet van onze huidige burgermeester zeggen. Bovendien heeft Nikos een groep met eerlijke en hardwerkende mensen om zich heen waar hij op zal kunnen bouwen; dat is namelijk net zo hard nodig. Hij maakt een zeer goede kans (is nu al zeer goed voorbereid), maar jammergenoeg speelt afgunst in dit soort kleine gemeentes best een grote rol. Dit zou kunnen betekenen dat sommigen liever een burgermeester hebben -die overigens uit Athene komt en geen enkele binding had met Skyros- die steekpenningen aanneemt en verder zeer weinig doet om Skyros te helpen, dan dat zij een mede-Skyriaan als burgermeester zien. Hopelijk krijg ik ongelijk, want dan ziet Skyros er in juni 2015 (een jaar na aanvang van het werk) een heel stuk beter uit. Schoner, georganiseerd, wie weet een charter, een beter ziekenhuis en iets meer speelplekken voor kinderen bijvoorbeeld (er zij nu welgeteld twee vrij karrige speelplaatsjes op heel Skyros!). Het is namelijk niet alleen een kwestie van geld, maar vooral ook van prioriteiten stellen, initiatief nemen, hardwerken en controle op naleving van alles dat je wilt implementeren. Konden jullie maar stemmen Wink
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
Mochten wij mogen stemmen, dan gaat onze stem zeer zeker naar Nikos, zelfs ongeacht op welke partijlijst hij zou staan (behalve dan Gouden Dageraad, maar ik ben er van overtuigd - jullie kennend - dat dit geen 'issue' zou zijn).
Nikos zou onze stem o.a. krijgen omwille van zijn sociale bewogenheid. Als echte Skyriaan ziet hij zo veel beter wat er écht nodig is op het eiland, en welke de directe behoeften zijn. In elk geval zullen wij duimen!

Ook wil ik graag nog wat kwijt over het verhaal van de 7 uren werk die Lorenzo deed om de tuin rondom het schooltje op te knappen. De brave man vroeg dus amper 40 euro voor toch een tamelijk zwaar karwei...
Wij hadden voorbije zomer het uitzonderlijk voorrecht om Lorenzo eventjes te mogen ontmoeten. Mag ik aan onze waarde forumgenoten vertellen dat Lorenzo een man met een gouden hart is, met beschermende aandacht voor zijn gezin, en eveneens een groot sociaal gevoel ondanks het feit dat hij het helemaal niet breed heeft. Net zoals Nikos en Roos eerst denken aan het algemeen belang.
Mijn petje af!
Zo 'n mensen heeft Skyros nodig. Zo 'n mensen heeft Griekenland nodig. Zo 'n mensen heeft Europa nodig. Want hoe langer hoe minder vinden we er zo in onze samenleving.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
hierop kun je toch niet anders reageren dan met een luid: BRAVO!

:-*
Quote
Beste allemaal,

Nog een allerlaatste update over de donaties die er gemaakt zijn. De juffen wilden er oa nog kleden van kopen, maar toen ik eergisteren gebeld werd door een andere moeder over de kerstkadootjes (een klein doosje met een playmobielsetje) waarvoor wij 10 euro moesten betalen, stelde ik voor om 200 euro te geven, zodat het bedrag voor de kadootjes gehalveerd kon worden. Nu hoeven de ouders 'maar' 5 euro voor hun kind te betalen. Alle beetjes helpen, toch? Er is nog een klein restbedrag, dat de juffen geloof ik voor de reparatie van een bank in de gezamelijke hal wilden gebruiken. Zij hebben zoveel wensen (en terecht), maar ja, op is op.

Nogmaals bedankt aan allen die hebben meegeholpen!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
Een mooie kerst gewenst voor al die kleintjes. Ik mag hopen dat zij ondanks alles een zo onbezorgd mogelijke kindertijd hebben. Met z 'n allen hebben we het schooltje kunnen omtoveren in een fijne plek.om te leren en te spelen. De bijdrage in een leuk kerstcadeautje is de slagroom op de taart.
Quote
Fijn om dit te horen Roos!
Quote
Geweldig Roos, en weer helemaal op de hoogte wat er zoal is gebeurd.
Als je weer een actie start gaan we je zeker weer helpen, totaal geen probleem mee.
Veel succes,goedgedaan
Ostria
Quote
Klasse hoor Roos, wat ik me wel afvraag is of de betrokkenen weten waar het initiatief ooit is ontstaan en wie die donateuren eigenlijk zijn? M.a.w. kent men dit Oristeforum?
Niet dat ze het zouden kunnen lezen in het Nederlands maar ik vroeg het me gewoon af ;)
Quote
Bedankt @ Erwin, Petra, Ostria en Leon10.

@Leon10 Nee, men kent het forum niet. Het enige dat de juffen en de ouders weten is dat de donaties uit Nederland en Belgie/Vlaanderen komen Wink
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
(16 December 2013, 10:21)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Leon10 Nee, men kent het forum niet. Het enige dat de juffen en de ouders weten is dat de donaties uit Nederland en Belgie/Vlaanderen komen Wink

Jammer, de actie was immers een groot succes en ik zou best wat reacties van de ouders/leerkrachten hebben willen lezen. Ik kan me voorstellen dat men zich afvraagt waar al die aandacht zo plotseling vandaan kwam. Maar goed, dat is een keuze die je maakt.
Quote
Beste @Leon10: Ik vraag me af hoe je dat dan voor je had gezien? Dat ik van alle grotendeels anonieme donateurs naam en bepaalde andere 'persoonlijke' gegevens op had gevraagd? En dan? Dat ik deze dan door had gegeven aan alle ouders? Toentertijd is deze actie door de juffen aangekondigd, naar ik mij herinner, op een ouderbijeenkomst voor de Kerst van 2012. Ik denk dat je zoiets veel algemener moet houden. Tenzij iemand een gigadonatie doet, wordt er volgens mij nooit ergens met naam en toegift iedere donateur afzonderlijk genoemd. Wat betreft Oriste; veel donaties kwamen ook van buiten dit forum. Daarnaast zou het doorgeven van dit forum geen enkele zin hebben, aangezien, zoals jij zelf al aangaf, de Grieken niet echt uit de voeten kunnen met het Nederlands Wink

Verder geloof ik dat ik in al mijn reacties ruimschoots heb aangegeven hoe er gereageerd is door juffen, kinderen en ouders. Die blijdschap, daar gaat het toch om?
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
Zie het vooral niet als verwijt hoor Roos, ik zat alleen een beetje mee te denken en bedacht dat het een stuk leuker, sympathieker en efficiënter was geweest als de doelgroep hier mee had kunnen lezen en misschien zelfs schrijven. We zouden de schooltjes dan min of meer als forumleden 'geadopteerd' kunnen hebben waardoor de actie eventueel een logisch vervolg had kunnen krijgen. Die taalbarriëre hoeft helemaal geen probleem te zijn, zeker niet als je Google chrome gebruikt, werkt niet 100%, als men de strekking van het bericht maar begrijpt. Tuurlijk zullen er erg veel donaties van buiten Oriste zijn gedaan, maar het initiatief is hier (tenzij ik me vergis) toch geboren?
Verder niets dan lof voor de actie, het ziet er uiteindelijk allemaal prima uit en da's het allerbelangrijkste :)
Quote
Zo zie ik het ook niet hoor @Leon10 Wink), alleen denk ik wel dat zulke ideeën makkelijker gezegd zijn dan gedaan Wink
Verder is het is inderdaad een mooie, succesvolle actie geweest.

Off-topic: voorlopig echter geen acties meer van mijn kant; het komende 'plan' op mijn agenda (en wellicht nieuw topic dat ik zal openen in het nieuwe jaar) zullen de verkiezingen voor burgemeesterschap zijn waar Nikos, mijn man, aan deel zal nemen. Ik zelf houd helemaal niet van de manier waarop politiek gevoerd (en vaak uitgevoerd) wordt, maar vind het bijzonder knap hoe Nikos zich, met oog op de toekomst van Skyros, zo enorm inzet met alles dat er bij komt kijken. Laat ik het zo zeggen: als oprechte 'politicus' moet je behoorlijk sterk in je schoenen staan, wil je iets kunnen bereiken.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
Nog even hier op voortbordurend: Roos, zou het niet leuk zijn als jouw Nikos een blog bij houdt voor ons over zijn persoonlijke belevenissen in de aanloop naar de burgemeestersverkiezingen en dat jij dat dan in het NL hier op het forum plaatst? Lijkt me reuze interessant en leerzaam voor ons om een (Griekse) kijk op de zaken te krijgen bij zo'n campagna
Quote
Lijkt me een soort werkverschaffing @Els!Er is binnen Oriste geen stem voor hem op Skyros te behalen.Heb toch medelijden met die man en dat stel.Ze hebben het veel te druk met overleven en die campagne. Geen tijd voor dit soort spielerei.
Quote
Roosmarijn,

Wanneer zijn die burgemeestersverkiezingen?

Groeten uit een regenachtig Rotterdam.
JVW
Quote
@Dashboot2005; ha, Rotterdam, mijn geboortestad! De verkiezingen zijn half mei. Voor die tijd zal Nikos het inderdaad erg druk hebben. Daarom, @ElsR, zal Nikos maar weinig tijd over hebben om een blog bij te houden. Bovendien is hij daar ook niet het type voor. Het is meer een doener (daarmee bedoel ik dat hij het liefst zijn handen uit de mouwen steekt met wat echt gedaan moet worden, dan dat hij de rust neemt om een blog bij te houden). Bovendien gaat al het andere werk ook gewoon door (hotel, winterklussen, de dieren, het land, enne... zijn gezin Wink).

Nog steeds off topic: Ik wil echter met alle liefde af en toe een update doen voor diegene die een beetje geinteresseerd zijn in hoe het er aan toe gaat. Het is natuurlijk vele malen kleinschaliger dan burgemeesterverkiezingen voor Athene, om maar eens een stad te noemen, maar misschien alsnog wel leuk om een insight te krijgen. Ik bekijk het hele gebeuren echter van een afstandje -al zit ik er in zekere zin bovenop, omdat ik nu eenmaal getrouwd ben met een van de kandidaten-, want ik ben net een slagje te gevoelig voor de politiek. Bovendien zou ik geen stemmen kunnen werven, omdat ik slecht aardig kan doen tegen mensen die onoprecht, oneerlijk zijn, of dingen doen die mijn haren rechtovereind doen staan (rascisme en dierenmishandelijk om maar een voorbeeld te noemen). Omdat je nu eenmaal stemmen nodig hebt om te winnen en dus vriendelijk, geduldig en beleefd moet blijven tegen iedereen, ondanks bovengenoemde zaken, is het niet echt aan mij besteed. Nikos is echter de geduldigheid zelve en kan, ook in het hotel met soms sjacherijnige gasten, altijd vriendelijk blijven en iemand goed te woord staan zonder uit zijn slof te schieten. Ik ben er iets te fel voor Wink)
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)