Ongepast bericht? Gebruik de rapportage-knop
#1
Vanochtend heb ik twee berichten verwijderd; ongelofelijk wat sommige mensen hier op het forum menen te moeten schrijven.
Soms word ik er moedeloos van.

Onlangs kwam ik een plugin tegen die het mogelijk maakt dat elk lid van dit forum zélf ook kan meemodereren, en aan kan geven of een bericht al dan niet door de beugel kan. Ik wilde deze applicatie eerst niet gebruiken maar zal 'm toch een tijdje bij wijze van proef laten lopen om te zien of de overlast van ongewenste berichten duidelijk gaat verminderen..

De plugin werkt als volgt:
Onder elk bericht staat een [Afbeelding: postbit_report.gif] button. Als je denkt dat dit bericht absoluut niet kan, klik je op die button en beschrijft kort waarom je dat vindt. Nadat een aantal verschillende leden (dat aantal kan ik aanpassen) dat ook heeft gedaan wordt het bericht in kwestie "onzichtbaar". Alleen de moderators kunnen het nog zien. Blijkt na controle dat het bericht inderdaad ongewenst is wordt het definitief verwijderd. Zo niet, komt het weer terug.

Het account van de auteur van zo'n bericht wordt 7 dagen geblokkeerd waardoor hij/zij geen berichten kan plaatsen in die periode.
Mocht dezelfde auteur op een later tijdstip wederom een "ongewenst" bericht plaatsen met bovenstaand proces als gevolg wordt het account van de persoon 1 maand bevroren, een volgende keer 3 maanden.
Na drie keer ga ik er van uit dat de persoon niets heeft geleerd en is dan ook niet langer meer welkom op Oríste! Ook bestaat er een mogelijkheid bepaalde "verdachte" leden de status "moderatie alvorens plaatsing" te geven. Hij/zij kan dan wel berichten schrijven maar die worden dan pas geplaatst nadat ze door een moderator zijn beoordeeld.

Voor alle duidelijkheid: "de persoon staat me niet aan", "er staan voortdurend schrijffouten in zijn/haar berichten", "de informatie is niet correct" en meer van dit soort kreten (ja hoor, ik krijg ze echt binnen) is geen reden om de rapportage-knop te gebruiken.
Wel:
Persoonlijke vetes hier op het forum uitvechten.
Elkaar onheus bejegenen.
Grove en/of beledigende teksten.
Topics verzieken door keer op keer off-topic te reageren.
Onnodig telkens weer naar dezelfde (vaak eigen) website linken.


Ik wil de proef in eerste instantie een maandje laten lopen om rustig te kijken of de overlast hierdoor afneemt.
Sorry dat dit soort maatregelen nodig blijken; helaas kunnen/willen sommigen zich, ondanks meerdere verzoeken, niet gedragen op een openbaar forum. Ik wil kost wat het kost voorkomen dat hier op Oriste net zo'n toestanden gaan plaatsvinden als op dat "andere Griekenland-forum".

Dus: zie je een bericht dat niet op het forum thuis hoort gebruik de "Rapporteren"-knop. Ga vooral niet zelf in discussie anders loop je uiteraard zelf het risico op een schorsing van je account.

Wederom hoop ik op een breed begrip. Met ruim 1400 "mede-moderators" moeten we een handjevol onrustzaaiers toch wel tot de orde kunnen roepen, toch?

Ger
Quote
#2
Een goed idee Ger

Je kan ook de mensen die zoiets schrijven ook het account verwijderen,want sommige leren het toch niet.
Quote
#3
Goed bezig Ger hopelijk is het snel weer rustig op het forum


groeten ger
ger64's signatuur groeten Petra en ger
lovegreece  
Quote
#4
(13 October 2012, 15:12)theeke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je kan ook de mensen die zoiets schrijven ook het account verwijderen,want sommige leren het toch niet.

Ik ben bang dat je uiteindelijk gelijk krijgt Theeke maar ik wil nooit het verwijt krijgen dat er niet gewaarschuwd was.

(13 October 2012, 16:09)ger64 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goed bezig Ger hopelijk is het snel weer rustig op het forum

Dat hoop ik ook Ger, ik heb de laatste tijd regelmatig de moed in de schoenen zitten en zelfs overwogen om met het forum te stoppen. Te triest voor woorden dat een handjevol volwassen mensen zich al jarenlang, eerst op een ander forum en nu hier op Oríste!, het leven zo zuur maken en en-passant het plezier voor ruim 1400 anderen zo verzieken Angry
Daarnaast heb ik naast dit forum ook een "normaal" privé-leven en kan ik onmogelijk 24/7 alle berichten als een politieagent in de gaten houden.

Maar goed, we zullen zien; de eerste waarschuwing is inmiddels een feit; 12 mensen meldden vanochtend één "ongewenst bericht" (en terecht; combinatie van persoonlijke aanval én off-topic).

Ger
Quote
#5
Dag Ger,
Ik denk dat het vooral ook belangrijk is om niet al te lang te wachten op meldingen van verschillende forumleden op één persoon die ongewenste reacties post. Belangrijk hierbij is dat die persoon dan snel een bericht kan krijgen dat hij/zij zich aan de regels dient te houden, ofwel als forumlid zelf ongewenst is.

Het zou heel jammer zijn, vooral het overgrote merendeel van de 1400 forumleden, indien het forum zelf gestopt zou worden. Dit forum biedt een enorme schat aan informatie, maar is tevens een nederlandstalige baken voor al diegenen die in Griekenland wonen/verblijven. Ook is het een mooie ontmoetingsplaats voor wie op een volwassen en vooral respectvolle manier een mening wenst te posten over maatschappelijke thema's die met Griekenland te maken hebben.
En, niet te vergeten, zonder Oriste! zou een positieve actie zoals die voor de schooltjes op Skiros onmogelijk zijn. Wij, forumleden, zouden er gewoon niets van af weten. Als de schooltjes op Skiros binnenkort o.a. educatief materiaal kunnen aankopen dankzij de steun van deze forumleden, dan is dat enkel mogelijk geweest via Oriste! En dat mag je zeer zeker een grote en dankbare verdienste noemen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
(13 October 2012, 17:30)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En, niet te vergeten, zonder Oriste! zou een positieve actie zoals die voor de schooltjes op Skiros onmogelijk zijn. Wij, forumleden, zouden er gewoon niets van af weten. Als de schooltjes op Skiros binnenkort o.a. educatief materiaal kunnen aankopen dankzij de steun van deze forumleden, dan is dat enkel mogelijk geweest via Oriste! En dat mag je zeer zeker een grote en dankbare verdienste noemen.

Ontzettend bedankt voor deze "hart onder de riem" -reactie Vlagreco. Fijn om te lezen dat het forum zó gewaardeerd wordt en inmiddels kennelijk zó'n leuke dingen zoals de "Skyros schooltjes"-inzameling kan voortbrengen.
Maak je vooral géén zorgen, Oríste blijft bestaan en zal alleen maar blijven groeien, eventueel zonder enkele mensen die blijkbaar alleen maar sensatie zoeken. Ik wilde alleen maar even aangeven hoe hoog me dat geruzie op het forum af en toe zit. Als ik dan weer de leuke, interessante en informatieve berichten lees voel ik me weer apetrots om de beheerder van Oríste te mogen zijn; een forum met, op een enkeling na, aardige, interessante en zoals nu blijkt bij de Skyros actie, warme mensen.
Mijn complimenten aan al die leden die dat toch maar mooi allemaal voor mekaar krijgen up up up



Ger
Quote
#7
Ger,en ook de andere forumleden die hierboven hebben gereageerd:
Groot gelijk en meteen aanpakken,dit kan echt niet,zelf zou ik het in het dagelijke leven in gesprekken helemaal niet accepteren,en dit is geen geval van mij van een kort lontje, maar een kwestie van fatsoen waar we van huis uit (de basis van ons allemaal)zijn opgevoed.
Ger, succes ermee en ik denk dat we allemaal achter jou staan.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#8
Ook ik vind dit een prima actie. Ik lees regelmatig iets waarvan ik denk: waarom moet dit nu op zo'n manier?
Laat een ieder gewoon in zijn waarde.
Ger, gewoon doorgaan hoor!! Je doet het tot nu toe prima!!! Succes verder.......
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#9
Ik wil me bij de reacties hiervoor volledig aansluiten.

@Ger: Een heel grrot compliment voor de tijd en de energie die je in dit forum steekt. Chapeau. efcharisto1
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
@Ger: helaas is dit nodig denk ik voor het voortbestaan van het leuke Oriste-forum. Alleen wil ik me nog wel eens bezondigen om off-topic te reageren maar dat zal ik dus anders moeten oplossen. Succes allemaal!
Quote
#11
@Ger: Oriste heeft mij zoveel goeds gebracht. De mogelijkheid om over ons leven hier te schrijven, de actie nu voor de schooltjes en een fijne groep mensen die je door hun reacties best goed leert kennen. Sommigen durf ik zelfs vrienden te noemen Wink)
Daarnaast zijn er altijd veel leuke, maar ook interessante thema's die besproken worden. Voor iedereen wat wils. Dat een enkeling het neigt te verpesten voor de anderen is jammer. Ik denk dat je dus heel wijs handelt. Vroeger toen ik nog voor de klas stond (vaak kleuters) moesten ze soms als uiterste maatregel ook buiten de kring zitten Wink

Het is een fijn forum en de grote meerderheid wil dat echt wel zo houden Wink Komt goed!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#12
Ik sluit me volledig aan bij alle voorgaande reactie!
Petje af voor je Ger!

Petra
Quote
#13
Komt allemaal goed @Ger, groetjes aan Genhei.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(13 October 2012, 17:53)oriste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maak je vooral géén zorgen, Oríste blijft bestaan

Oh gelukkig! Ik wilde al schreeuwen "NEE niet stoppen aub!"
Veel mensen beleven plezier aan dit forum. Eigenlijk nog het enig overgebleven forum met inhoud nadat Grand Cafe Hellas een zachte dood is gestorven.
Ik begrijp dat er veel werk in gaat zitten, maar ik weet zeker dat het met die knop er bij helemaal goed gaat komen.

Bedankt voor alle inzet Ger!
Quote
#15
Inderdaad, Ger... dit forum is voor mij dik ok. Bedankt!
Vervelende opmerkingen en lastigaards zullen nu éénmaal blijven bestaan...
Quote
#16
Ger, je schrijft dat het om een handjevol lastpakken gaat. Op een forum met meer dan 1400 leden is dat een prima resultaat vind ik.
Neemt natuurlijk niet weg dat ook zo'n klein groepje de boel flink kan verzieken. Maar als we met z'n allen die paar @#$&*'s gewoon negeren gaat de lol er bij hen waarschijnlijk snel van af Angry
Quote
#17
Een hele geruststelling om te lezen dat het forum blijft bestaan.
Ik vind het zo fijn om elke dag even een kijkje te nemen en kan eigenlijk niet meer zonder...
Ongepaste berichten horen hier absoluut niet thuis.
Het kan natuurlijk wel een keer voorkomen dat een berichtje verkeerd wordt opgevat, terwijl het niet zo bedoeld is...
Quote
#18
Ben het met je eens Ger, maar ook ik maak me wel eens schuldig aan off topic geven van commentaar/kritiek. Oorzaak en gevolg, toch houd ik altijd het netjes zonder met modder te gaan gooien, scheelt dat een beetje? Wink
Quote
#19
Kijk Ger als je de bovenste berichtjes leest, weet je toch waar voor je het doet,je laat je toch niet uit de weg slaan door dat mensen hun fatsoen niet kunnen gebruiken.

Ga zo door Ger met alles wat je voor het Griekenland forum doet en wij zullen je blijven steunen.
Quote
#20
Ger,goed dat je hart hebt gelucht en besef dat al die forumleden volledig achter je staan.Ik beschouw Oriste als een positief communicatiemiddel voor al die leden,die hun vragen,tips en informatie met elkaar kunnen uitwisselen.Lastpakken zijn er overal dus ook op dit forum en die moet je nu eenmaal na een waarschuwing hard aanpakken.Verder sluit ik mij bij de voorgaande berichten aan.
Quote
#21
Mooi forum, keep up the good works Ger !
Quote
#22
Goede actie Ger, jammer dat het nodig is, maar dat is niet anders.
Er zijn zoveel mensen, waaronder ikzelf (met soms een dip, waarop nu actie is ondernomen), die zoveel plezier beleven aan jouw Oriste!!

Bedankt voor al jouw inzet hierin!!
Quote
#23
ουδεν καλον αμιγες κακου!!!hoe veel stemmen zijn nodig dat een bericht ongewenst is?? en uiteindelijk moet de moderator toch alles na controleren. waar is de winst?? ik weet niet wat gebeurt is, ben een paar dagen weg, en gebeurt wat, maar deze echte democratie is ook niet alles. ik heb liever jou als dictator en niet een paar democratische leiders die gaan beslissen wie weg wordt gestemd of niet. of zijn wij hier ook boer zoekt vrouw geworden??
Quote
#24
(16 October 2012, 22:21)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ουδεν καλον αμιγες κακου!!!hoe veel stemmen zijn nodig dat een bericht ongewenst is?? en uiteindelijk moet de moderator toch alles na controleren. waar is de winst?? ik weet niet wat gebeurt is, ben een paar dagen weg, en gebeurt wat, maar deze echte democratie is ook niet alles. ik heb liever jou als dictator en niet een paar democratische leiders die gaan beslissen wie weg wordt gestemd of niet. of zijn wij hier ook boer zoekt vrouw geworden??

Ik begrijp je ongerustheid Tzimis maar kan je geruststellen.
Ik probeer ten einde raad ook maar wat Blush . Toen ik een tijdje geleden twee postings weghaalde brak de hel zowat uit in m'n mailbox. "Dictatuur, censuur" en meer van dat soort kreten werden naar m'n hoofd geslingerd. M'n optreden maakte overigens weinig indruk; binnen no-time was het gewraakte clubje weer aan de gang; zowel via het forum als via persoonlijke berichten en email naar elkaar toe.
Misschien dat ze nu eens wakker worden; namelijk niet ik als moderator maar alle leden kunnen nu hun ongenoegen kenbaar maken. Misschien dat dat afschrikt. Even voor alle duidelijkheid, er moeten heel wat meldingen komen voordat een bericht onzichtbaar wordt hoor. Eventuele meldingen van het bewuste groepje zelf neem ik niet serieus meer; die gaan immers vrijwel altijd over "ontoelaatbare postings" van de personen waarmee ze nou juist in conflict zijn. Erg voorspelbaar allemaal Confused

Dus gewoon lekker blijven posten hoor Tzimis, maak je vooral geen zorgen; komt uiteindelijk allemaal op z'n pootjes terecht ;)
Quote
#25
Ger, allereerst: je doet geweldig werk!

Maar is het misschien een idee om nog meerdere moderators aan te wijzen zodat het niet alleen op jou terecht komt, maar dat er ook andere mensen kunnen 'ingrijpen' waar nodig?
Je gaf al aan dat het je veel tijd kost en veel werk oplevert, dus misschien kunnen je taken iets verlicht worden hierdoor.
Quote
#26
Ik sluit mij aan bij allen die het goed voorhebben met dit forum...!
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Huishoudelijk bericht: Klopt je emailadres nog? Ger 42 28.148 24 November 2022, 10:30
Laatste bericht: Buurman
  Oriste FAQ: De 'Waardeer'-knop Ger 1 1.607 19 January 2022, 17:49
Laatste bericht: iakovos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)