Fodelianakis olijfolie                 
Patrick Leigh Fermor
#1
Vorig jaar stierf op 96-jarige leeftijd deze belauwerde schrijver, verzetsheld op Kreta in WW2.De Engelsman wandelde in zijn jeugd('33) vanuit Hoek van Holland heel Europa door naar Constantinopel.Gedurende de burgeroorlogen beliep en beschreef hij het vasteland van Griekenland.Met zijn twee - de gewone reisliteratuur ver overstijgende - boeken Mani en Roumeli verrijkte hij de wereld met inzichten in de Griekse Wereld en de Griekse ziel, zoals weinigen( met uitzondering van Kevin Andrews) het voor of na hem gedaan hebben.Tot kort voor zijn dood bleef hij - geëerd met vele Griekse onderscheidingen - in zijn woontoren in Kardamyli wonen.

Recent verscheen reeds zijn biografie - PLF:An Adventure, van de hand van Artemis Cooper - die alom geprezen wordt.Zoals bijvoorbeeld in deze recensie:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor alle engelslezende griekofielen;warm aanbevolen!
Quote
#2
Kijk, ik heb het niet over zo maar iemand van de straat, maar over een grootheid voor en in Griekenland.Een paar citaatjes:

His friend Lawrence Durrell, in Bitter Lemons (1957), recounts how, during the outbreak of Cypriot insurgency against continued British rule in 1955, Leigh Fermor visited Durrell's villa in Bellapais, Cyprus:

"After a splendid dinner by the fire he starts singing, songs of Crete, Athens, Macedonia. When I go out to refill the ouzo bottle...I find the street completely filled with people listening in utter silence and darkness. Everyone seems struck dumb. 'What is it?' I say, catching sight of Frangos. 'Never have I heard of Englishmen singing Greek songs like this!' Their reverent amazement is touching; it is as if they want to embrace Paddy wherever he goes."

Wartime honours & Legacy
Distinguished Service Order (DSO)
Honorary Citizen of Heraklion
Honorary Citizen of Kardamyli
Honorary Citizen of Gytheio.

Awards and legacy
1950, Heinemann Foundation Prize for Literature for The Traveller's Tree
1978, WH Smith Literary Award for A Time of Gifts.
1991, elected an Honorary Fellow of the Royal Society of Literature[26]
1995, Chevalier, Ordre des Arts et des Lettres.
February 2004, accepted the knighthood which he had declined in 1991.
2004, awarded the Lifetime Achievement Award of the British Guild of Travel Writers.
2007, the Greek government made him Commander of the Order of the Phoenix. Niet die van Harry Potter,maar deze(Aleko):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






His life and work were profiled by the travel writer Benedict Allen in the documentary series Travellers' Century (2008) on BBC Four.

A documentary film on the Cretan resistance The 11th Day (2003) contains extensive interview segments with Leigh Fermor in which he recounted his service in the S.O.E. and his activities on Crete, including the capture of General Kreipe.

Ben ik nu echt zijn enige bewonderaar onder de 1400 forumleden?
Quote
#3
@Aleko
[Afbeelding: 2efqlir.jpg]
Patrick Leigh Fermor in het dal van Armari, voorjaar 1943


De slag om Kreta is nu eenmaal één van de minst gekende veldslagen van WWII, en dus volgens mij niet echt gekend bij een breed publiek, dus kan je moeilijk verwachten dat de naam "Patrick Leigh Fermor" (Paddy) tot het collectieve geheugen behoort. Ik zelf heb enkele jaren geleden het internet afgeschuimd om meer info te vinden.
Daarbij ben op op de website van enkele Nieuwzeelandse batalojons te recht gekomen , zoals die van het 28 (Maori) Battalion en nog andere. Zo ook heb ik bij archangelfilms.com de DVD The 11th Day gekocht, eigenlijk 4 en 1 gratis.
Die DVD's heb ik als geschenk gegeven aan enkele van mijn goede buren in Kamares.
Behalve die DVD en een paar filmpjes van Duitse oorsprong is, er maar weinig tekstmateriaal te vinden. Op de duitse tv is er ooit een documentair uitgezonden die ik op DVD heb gezet. Maar spijtig genoeg heb ik uitgeleend en nooit meer weergezien.Er moet wel ergens een in het nederlands vertaalde boek bestaan, ik had het papieren exemplaar nog niet gevonden maar wel een Pdf-file die ik ergens op een externe HD heb staan.
Het boek is geschreven door Antony Beevor de titel Kreta 1941-1945,
uitgegeven bij AMBO AMSTERDAM.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zo nu ben je gerustgesteld dat er tussen die 1400 prikkers toch mensen zitten die weten waarover jij schrijft.


Later misschien meer.
Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Boek van Beevor kom je weinig tegen en ook Fermor ligt niet (in het Nederlands) in elke boekwinkel/-markt.
Bij mij ligt onderstaand boek op de 'te lezen' - stapel ;) Ik ga het boek volgend jaar meenemen als ik weer richting Pelop vertrek.

[Afbeelding: 21mw9ch.jpg]
Quote
#5
Durf bijna niet te bekennen dat ik nu pas voor het eerst over hem hoorde. Bijzonder verhaal.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#6
Ik vind het interessant om een en ander te weten over de geschiedenis van GR en Kreta in het bijzonder. Er is op internet veel over te vinden, en er zijn ook genoeg oude Kretenzers die me er over vertellen.
Zo was ik afgelopen zomer uitgenodigd bij de onthulling van een standbeeld van een oorlogsheld in Askifou. Ik beschouw het als een eer dat we daarvoor uitgenodigd werden, we waren de enige niet Sfakioten.
Tijdens het diner na afloop van de ceremonie de vlogen de oorlogsverhalen me om de oren. Zo vind ik het leuk informatie te vergaren.

Boeken er over lezen doe ik echter niet, en dus ken ik deze schrijver ook niet.
Quote
#7
je hebt gelijk, Xander, de verhalen van oudere Grieken over die tijd zijn heel bijzonder. Toch geven de boeken van en over Patrick Leigh Fermor een mooi beeld van die tijd en van Griekenland, het moet echt een bijzondere man zijn geweest. Zo liep ik in Kreta ooit eens tegen het boekje The Cretan Runner aan van George Psychoundakis, met een voorwoord en tekeningen van PLF. Paddy, zoals zijn vrienden hem noemden, maakte voortdurend tekeningen van zijn strijdmakkers onder het pseudoniem Michaelis Frangiadakis. Helaas heeft hij de meeste zelf vernietigd toen de Duitsers hem weer eens te dicht op zijn hielen zaten. Ik heb geprobeerd enkele tekeningen als PDF bijlage in dit bericht te zetten, maar dat is niet gelukt (te veel MB's).
Ik heb geen idee of dit boekje nog te krijgen is (Efstathiadis Group, isbn 960 226 013 0), het is een aanrader voor wie meer wil weten over de Tweede wereldoorlog op Kreta.
Quote
#8
@Albeto
George Psychoundakis is The Cretan Runner .

Een zeer goed document over Griekenland tijdens WWII,is "Het zwart boek van de bezetting" H Mavri Vivlos tis Katochis .
Dat kan je als Pdf vinden op onderstaande link.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het is twee talen Grieks en Duits. Daar in staat ook een lijst met de data, plaats en aantal slachtoffers die gevallen zijn onder de Duitse bezetting.
Als je die lijst bekijkt berijp je pas goed waarom in bijna ieder dorp in Griekenland een of andere monument of herdenkplaat staat met de namen van Griekse soldaten, verzetslui en gewone burgers.
De verhalen van de locale bevolking zijn natuurlijk een bron van informatie omdat iedere familie wel iemand verloren is.
Enkel over de donkere zijde van het verzet wordt niet veel gesproken, namelijk de onderlinge vetes tussen de verschillende verzetsgroepen en de politieke invloed die aan de basis liggen van deze onderlinge vetes.
Maar dat is weer een ander verhaal, de burgeroorlog.

.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




nog het een en ander over George Psychoundakis, de Cretan runner.

De verhalen over deze man kende ik juist wel. Er is redelijk veel over hem te vinden op internet. Heel interessant.
Quote
#10
niet zo lang geleden heb ik ergens over gehad dat zij huis in Kardamili heeft aan de Benaki museum achter gelaten en dat in een slechte staat is nu omdat geen geld is. was het hier of heb ik het met anderen over gehad. er was iets van hem op de griekse media, niet zo lang geleden

de verhalen over de tijd van de bezetting van de Nazi's ,van Sture Linnér, een Zweed getrouwd met een griekse zijn ook goed.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)