Fodelianakis olijfolie                 
Waterwerken nabij Potamies op Kreta
#1
Gisteren dit plaatje gemaakt van de waterwerken aldaar. Iemand enig idee waar meer info te verkrijgen is over deze gigantische klus?

[Afbeelding: 2z5w4nt.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#2
Bart,het dorpje Potamiés ligt schuin onder Heráklion aan de noordkant van het gebergte dat Noord-en Zuid-Kreta van elkaar "scheidt".
De naam van het dorp is afgeleid van het Griekse woord voor rivier en inderdaad stromen hier heel wat (ondergrondse)riviertjes richting zee.Zonde dus vandaar dit enorme waterbekken dat uiteindelijk bijna 22 miljoen m3 (berg)water moet bevatten.
Google op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en je komt het één en ander te weten over dit dorpje en de gigaklus.De site is in het Grieks maar als je de taal niet machtig bent kan je volgens mij het meeste in het Engels vertalen.
Net buiten Ierápetra aan de zuidoostkust van Kreta hebben wij een vergelijkbaar stuwmeer,dat zelfs op Google-Earth duidelijk zichtbaar is.Elke keer als wij er langs rijden zijn wij weer verbaasd dat de dímos van Ierápetra deze eveneens gigantische klus -met beperkte hulpmiddelen die niet te vergelijken zijn met Noordeuropese landen-voor elkaar heeft weten te krijgen.Omdat de omgeving hier rijk is aan groetenteelt (kassen) is het stuwmeer hier van levensbelang.Het stuwmeer van Potamiés zal denk ik voor de watervoorziening van het gebied Heráklion-Ágios Nikólaos een uitkomst worden.
Quote
#3
Dat is de Aposelemi dam"το φράγμα Αποσελέμη" , genoemd naar één van de langste rivieren van Kreta "Αποσελέμη" en gelijknamige kloof.
Over deze dam is al veel geschreven in de lokale kranten.
Het laatste bericht gaat over de tunnel van 3,5 Km met een doorsnede van 4,35 meter die moet geboord worden. Men is de site aan het voorbereiden om de tunnelboormachine te ontvangen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Als je meer wil weten over de bouw kijk dan op onderstaande link, het is een PDF,in het GRIEKS
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Thumbs Up 
Bedankt @Egbert en Jef!
Interessante info duimpie
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#5
Bart'
in 2008 zag ik op weg naar het Lassithyplateau dat op deze plek honderden bomen werden gerooid. toen ik navraag deed naar het waarom werd er lakoniek gezegd dat er een waterbekken werd gemaakt wat volgens hen onnodig was want er was genoeg zoet water op Kreta In 2009 was er toch al veel werk verzet. (krijg de foto's er hellas niet bij
groet Leo

[Afbeelding: 2cdwm0m.jpg]waterwerk Potamies 2009
Quote
#6
(28 October 2012, 12:27)Leo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bart'
in 2008 zag ik op weg naar het Lassithyplateau dat op deze plek honderden bomen werden gerooid. toen ik navraag deed naar het waarom werd er lakoniek gezegd dat er een waterbekken werd gemaakt wat volgens hen onnodig was want er was genoeg zoet water op Kreta In 2009 was er toch al veel werk verzet. (krijg de foto's er hellas niet bij
groet Leo

[Afbeelding: 2cdwm0m.jpg]waterwerk Potamies 2009

Het is ook bedoeld op afvalwater op te vangen en te zuiveren. En dat is iets nieuw voor de Jorgos met de pet.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)