Metaxa
#1
afgelopen weekend.een fles Metaxa gehaald bij Gall&gall
er lag een kaartje bij met de mededeling dat het niet meert geleverd werd.
Op mijn vraag waarom kreeg ik te horen dat er levarantieproblemen met de Griekse verkopers zijn.wat is hier van waar en welke andere slijters leveren wel in Nederland mijn Metaxa.
groet Leo
Quote
#2
Beste Leo,

Wij hebben ze allemaal op voorraad. Kijk maar op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Met vriendelijke groeten
Griekse Wijnen

Martin
Quote
#3
Even zoeken bij Mitra op het internet je tikt je woonplaats in dan zie je hun winkels in jouw buurt.
Er staan nog meer winkels op het net die metaxa leveren.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Metaxa is al heel lang niet een grieks bedrijf. ik dacht dat Bols nu de eigenaar is

dat ivm de leveranciers, zou geen probleem zijn om Metaxa hier te kopen
Quote
#5
Volgens mij heeft Mitra alleen 5 en 7 sterren en zijn ze niet echt goedkoop......Undecided

Mvg
Martin
Quote
#6
Ja maar 3 sterren Metaxa is een soort hoofdpijn-vieux.
Quote
#7
(07 November 2012, 02:13)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja maar 3 sterren Metaxa is een soort hoofdpijn-vieux.

Nee hoor Els, het is hierbij smaken verschillen ;)
4 jaar terug hadden we in Plakias( Kreta) via een restauranthouder een fles van 2 liter van de 3 sterren besteld. (want hij moest toch naar de groothandel toe in Redh,)... deze werd ook het meest besteld in zijn toko..
Vooraf.... voor de bestelling... hadden we het op een avond nog eens getest, door 3 verschillende proef flesjes te kopen van verschillende sterren. 3-5 en 7
Ik schonk in en hij/mijn man wist toen niet welke ster of het was.. en uiteindelijk vond hij de drie sterren toch wel het lekkerste...
Voor ster 5a7 moet je toch wel een behoorlijke stevige maag van beton hebben hihi...
Maar het is en blijft altijd natuurlijk altijd voor iedereen ... smaken verschillen...






[Afbeelding: 2nth3jc.jpg]
Quote
#8
Zoals waarschijnlijk bekend staat het aantal * voor het aantal jaren dat de drank op eiken is gerijpt. Bij de 3* is de afdronk droger waardoor de alcohol duidelijker naar voren komt. Bij de langer gerijpte Metaxa's zoals de 12* en de Private Reserve, is er meer Muscat uit Limnos, Patras en Samos aan toegevoegd, samen met kruiden/specerijen, waardoor mede dank zij de lange houtrijping van 30 jaar (!) de PR een complexiteit heeft die maar weinig soortgelijke destillaten hebben. Het hoge alcoholpercentage van 40% valt in het niet bij de heerlijke nectarachtige smaak en geuren.

Mvg
Martin
Quote
#9
Hoofdpijn komt vaak door de bijproducten van een destillatie zoals aldehyden. Mogelijk dat die door de rijping weer afgebroken raken .... Ik weet het niet, is daar ooit onderzoek naar gedaan, Martin?
Quote
#10
(07 November 2012, 03:52)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 November 2012, 02:13)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja maar 3 sterren Metaxa is een soort hoofdpijn-vieux.

Nee hoor Els, het is hierbij smaken verschillen ;)
4 jaar terug hadden we in Plakias( Kreta) via een restauranthouder een fles van 2 liter van de 3 sterren besteld. (want hij moest toch naar de groothandel toe in Redh,)... deze werd ook het meest besteld in zijn toko..
Vooraf.... voor de bestelling... hadden we het op een avond nog eens getest, door 3 verschillende proef flesjes te kopen van verschillende sterren. 3-5 en 7
Ik schonk in en hij/mijn man wist toen niet welke ster of het was.. en uiteindelijk vond hij de drie sterren toch wel het lekkerste...
Voor ster 5a7 moet je toch wel een behoorlijke stevige maag van beton hebben hihi...
Maar het is en blijft altijd natuurlijk altijd voor iedereen ... smaken verschillen...






[Afbeelding: 2nth3jc.jpg]

(07 November 2012, 09:51)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zoals waarschijnlijk bekend staat het aantal * voor het aantal jaren dat de drank op eiken is gerijpt. Bij de 3* is de afdronk droger waardoor de alcohol duidelijker naar voren komt. Bij de langer gerijpte Metaxa's zoals de 12* en de Private Reserve, is er meer Muscat uit Limnos, Patras en Samos aan toegevoegd, samen met kruiden/specerijen, waardoor mede dank zij de lange houtrijping van 30 jaar (!) de PR een complexiteit heeft die maar weinig soortgelijke destillaten hebben. Het hoge alcoholpercentage van 40% valt in het niet bij de heerlijke nectarachtige smaak en geuren.

Mvg
Martin


Inderdaad, over smaken valt niet te twisten maar toch...

Toen we jaaaaaaren geleden kennis maakten met "een Metaxa" bleek het om een 3* te gaan. Die fles hadden we gekregen van een Griekse kapitein op zijn schip in Antwerpen. Slecht was dat niet, zo dachten we, totdat we de 7* ontdekte en later de 12*. Geef mij dan maar de 12*, fluweel zacht en helemaal niet te vergelijken met de 3*. Die kan je wel gebruiken als brandspirit voor het olielampje. Tongue
Mijn oog is op de luchthaven van Athene al meerdere keren gevallen op de Private Reserve, maar +- € 750 voor een fles?...scheld dat hebben we er toch niet voor over hoor. Confused
Quote
#11
Ik koop bij ons in de supermarkt op Samos een fles Metaxa 7 * voor 18 euro. Op het vliegveld bij Athene 25 euro (23 euro taxfree)! (Overigens tax-free vanuit Turkije 13 euro in de aanbieding...). Dus het vliegveld van Athene is gewoon superduur.
Die 12 sterren lijkt me ook wel aardig ... wat kost die? Weet iemand dat?
Quote
#12
Ik zou er niet te zeker van zijn dat er met die Metaxa van 7* in Turkije voor € 13,- niet "gerommeld" is. Ik weet uiteraard wat de inkoopsprijs is, en dan is € 13,- eigenlijk niet mogelijk........

De Private Reserve kost geen € 750,- per fles maar ( bij ons ) rond de € 50,-.

Rijping op eikehout zorgt ervoor dat de wijn of het destillaat de elementen van het hout opneemt en de tannines afbreekt. Dit is een langzaam proces. Daarnaast worden er in veel wijnen en dranken conserveringsmiddelen en vooral sulfieten toegevoegd. Dit is voor veel mensen de oorzaak van hoofdpijn.

Ik spreek tijdens proeverijen die wij organiseren veel mensen, en krijg met enige regelmaat te horen dat ze van rode wijn hoofdpijn krijgen, dus "niet tegen rode wijn kunnen". Veelal is de oorzaak hiervan of de hoeveelheid sulfieten in de wijn, of het hoge gehalte tannines.

Tannines komen uit de schil vrij tijdens de persing of fermentatie. Naarmate dat het sap langer in contact staat met de schilletjes komen er meer tannines vrij. Deze zorgen ervoor dat de wijn heel goed kan ouderen, waarbij de tannines langzaaam afbreken, maar zorgen er tevens voor dat de wijn in zijn jonge jaren als hard, wrang of zuur wordt ervaren. Er zijn manieren om tannines af te breken:

* de wijn decanteren, giet de wijn in een karaf waardoor hij in contact
komt met zuurstof. Zuurstof breekt tannines in rap tempo af.
* drink de wijn bij rood vlees of een vette saus, zij breken tannines ook
direct af.
* laat de wijn rusten, hij is niet gemaakt om jong te drinken

Mvg
Martin
Quote
#13
Op de luchthaven in Athene kost de 12* +-€ 38 in normale koker verpakking en +- €42 in een luxe karaf verpakking. Bij "ons" net buiten Ieràpetra bij "Profit" wat een horeca-groot-handelzaak is, +- €25 in kokerdoos.
De PR is uiteraard ook verpakt in een luxe doos (maar nog nooit open gezien) en die staat wel degelijk rond de +-€ 750 op de luchthaven. Volgens mij ligt die daar ook al jaren...Blush
Quote
#14
Kijk, €25 voor de 12* en €50 voor de PR zijn leuke prijzen .... heeft iemand ze al eens geproefd?
Overigens die aldehyden .... dat zit er bijvoorbeeld bij "slechte" imitatie-sherry. De reden dat je van bv. wodka minder snel hoofdpijn krijgt is omdat daar minder bijproducten van de destillatie bij zitten. Die bijproducten kunnen komen uit de mee-destillatie van toevoegingen, smaakstoffen, kleurstoffen. Ik ben (bio-)chemicus dus ik weet er wel iets van. Wat Martin zegt klopt ook wel maar er is dus meer aan de hand bij destillaties. Destillatie is eenvoudigweg gezegd het verhitten van de ingrediënten om de "alcohol" te isoleren maar er komen dus meer chemische stoffen mee die min of meer hetzelfde kookpunt hebben.
Quote
#15
Het klopt dat Bols op 29-09-1999 van Diageo Metaxa heeft over genomen.

En Gall & Gall leverd nog steeds Metaxa.
Art.nr. 10020 Brandy 7* 0,7 LTR 22,74

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ook veel leverbaar.
Quote
#16
oh metaxa..de gran reserva is in ieder geval zalig, doe er vaak met kerst een leeg samen met de familie. die van vroeger in aardewerk/porselein ook trouwens. alles valt mee, behalve de 3 sterren die mag ik toch eigenlijk niet echt.
Quote
#17
Goede avond,
Hier even een verhaaltje over "TAX FREE" wishky, 12 jaar oud.
Als oud trucker haalde wij flessen uit England omdat ze dat in Leerdam de vraag niet aan konden, uit Scotland kwam dan een tankauto met goedkope mix whisky, die werd in Brabant ergens in een loods door zaagsel geperst en aan de andere kant was hij INEENS 12 jaar oud, geschikt voor export naar taxfree winkels BUITEN europa. hoe worden wij belazerdAngry
Let op, ik wil hier HELEMAAL niet de schijn wekken dat dit met metaxa ook gebeurd, want dat zijn allemaal betrouwbare namen, maar de naam van deze whisky.... is niet te volgenBig Grin
Quote
#18
Het gaat zo ook met rode wijn ,rvs tank waar eiken blokken in worden gedaan,in plaats van eiken vat
met eigen ogen gezien,en de smaak was na enkele jaren goed
in nederland
Quote
#19
Metaxa 3*** is heerlijk als longdrink, puur en met veel ijs.
Voor de rest prefereer ik toch de plaatselijke Tsikoudia, puur zonder toevoegingen en ik ben erbij als het gedistileerd wordt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#20
Dit is de mooiste Metaxafles ooit. Met de hand gemaakt porselein met 18 karaat goud. Ik ben geen Metaxa drinker maar deze smaakte overheerlijk. Kostte wel wat (ook voor 2002) en ik moest er een speciale gelegenheid voor uittrekken om hem open te maken. Maar alle genodigden hebben er van genoten.

[Afbeelding: 11gop4m.jpg]
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#21
hallo,

onlangs was ik in een kringloopwinkel en zag daar een doos met daarin een houder om metaxa op te warmen. het principe was een houten plank met 2 steuntjes om de glaasjes in te zetten, waaronder je dan een kaarsje kon branden om de metaxa op te warmen. Helaas was de set niet volledig, de glaasjes ontbraken en dus heb ik het niet gekocht. Als ik mij goed herinner noemde het 'metaxa flame". Heeft er iemand meer info over dit setje of weet je waar ik het zou kunnen kopen?
Quote
#22
Net bij Dirx 3 een fles Metaxa gehaald 5 sterren voor 14,75 dus ook daar gewoon te koop.
Quote
#23
(12 November 2012, 19:34)Gert en Marjanne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Net bij Dirx 3 een fles Metaxa gehaald 5 sterren voor 14,75 dus ook daar gewoon te koop.

Combi in Bünde dld € 11,95 5*

Henk
Quote
#24
(17 November 2012, 19:46)Henkd schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 November 2012, 19:34)Gert en Marjanne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Net bij Dirx 3 een fles Metaxa gehaald 5 sterren voor 14,75 dus ook daar gewoon te koop.

Combi in Bünde dld € 11,95 5*

Henk

vandaag in Belgie bij de Colruyt Metaxa 5 voor 12,95 !Tongue
Quote
#25
Op de luchthaven in Athene: 

[Afbeelding: 2rr3y42.jpg] 

Top of the bill. 
[Afbeelding: 255pg5s.jpg%5B]
Quote
#26
Gisteren bij de Rewe supermarkt in Duitsland Metaxa 7☆ 15,49 en de ouzo plomari in geschenkverpakking met glas 11€.
Voorraad is weer aangevuld, kunnen weer verder tot de volgende Kretareis.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  METAXA wat is dat nou eigenlijk voor een drank? Bouboulina 9 6.321 17 November 2015, 23:33
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)