Een kwestie van smaak?
#1
Over wijn, ons werk, kunnen we natuurlijk uren praten. Tijdens de diverse wijnreizen naar Griekenland die we jaarlijks organiseren, blijkt telkens weer dat maar weinig mensen echt weten hoe wijn gemaakt wordt. Natuurlijk, "van druiven" is het antwoord, maar dat dekt de lading toch niet. Vandaar een stukje uitleg.

Bij een wijnproducent die kwaliteitswijn wil maken gaat het meestal zo:

Direct na de (handmatige) pluk, worden de druiven naar een koelinstallatie gebracht waar ze in recordtempo worden gekoeld. Dit is om de aroma's van het sap en de schil te bewaren. Vervolgens gaan ze in een machine die de druiventrosjes ontsteelt, waarna ze op de lopende band terecht komen en handmatig worden geselecteerd. De "slechte" druiven worden er handmatig uitgevist. Hierna gaan de druiven naar een pneumatische pers. In eerste instantie worden de druiven "geperst" door de zwaartekracht. Er komt geen machine aan te pas. De eigen zwaartekracht zorgt ervoor dat zoveel mogelijk aroma's bewaard blijven. Nadat de zwaartekracht is uitgewerkt wordt er in de persmachine een ballon opgeblazen die langzaam de nog aanwezige druiven perst en het restant van het sap opvangt. Dit sap wordt getransporteerd naar roestvrij stalen tanks waarna er in de meeste gevallen de nodige (chemische) stoffen aan worden toegevoegd, en niet te vergeten, gist. Na deze "fermentatie" is de wijn bijna klaar, het alcoholpercentage zit erin ( door de gisting ), en de wijn moet alleen nog worden gefilterd en gestabiliseerd. Als dit klaar is kan de wijn gebotteld worden voor transport en consumptie, of hij gaat naar eikenhouten vaten om verder te rijpen.

Bij een bedrijf dat alleen maar bulkwijnen maakt is het veel simpeler. Direct na de pluk worden de druiven direct machinaal geperst, en gaan direct naar de tanks, waarna het proces als hierboven plaatsvindt.

Voor de beste wijnen van het huis, worden alleen de beste druiven uit de wijngaard gebruikt, nieuwe eikenhouten vaten toepast ( kostprijs per vat van 225 liter ongeveer € 800,- ) en geklimatiseerd bewaard.

Voor een "wijn" als imiglykos worden de minst goede druiven gebruikt, het restant van de oogst. De kwaliteit is niet zo belangrijk want de "wijn" wordt op dronk gebracht met suiker, die vervolgens de smaak domineert.

Bij dessertwijnen wordt in Griekenland gebruik gemaakt van de "Late Harvest" methode of de "Sundried". In het 1e geval laat de wijnmaker een deel van de druiven hangen tot in november. Dr druiven zijn dan, mits het klimaat goed gebleven is, gekrompen tot gerimpelde krentjes. Deze zitten vol superzoet sap, maar de opbrengst is laag, vandaar de meestal hogere prijsklasse. Een goedkope dessertwijn betekent dat hij is aangelengd met suiker!
"Sundried" wordt vooral toegepast op Santorini, waar men de beroemde VinSanto maakt. De druiven worden geplukt en vervolgens 2 weken in de zon te drogen gelegd. Het resultaat is min of meer hetzelfde als bij "Late Harvest" maar het proces is nu versneld. Er wordt geen suiker toegevoegd.

Bij wijnen als port gebeurt dit wel omdat de druiven van zichzelf onvoldoende suiker aankweken.

Globaal kun je dus stellen, hoe goedkoper de wijn, hoe sneller het produktieproces is geweest en hoe lager in kwaliteit de druiven.

Hoe duurder de wijn, des te beter is de kwaliteit van de druiven die gebruikt zijn en des te langer en zorgvuldiger het produktieproces. Vaak ook i.c.m. het gebruik van eikenhouten vaten.

En tot slot, niet geheel onbelangrijk, is de marketing rondom de wijn heeeeeeeeel belangrijk. En in dat geval lopen Griekse wijnproducenten, maar ook de overheid, nog een straatlengte achter op landen als Frankrijk, Spanje, Italie en niet te vergeten, massaproducenten als Zuid-Afrika en Chili.

Mvg
Martin
Quote
#2
[Afbeelding: dmczdz.jpg]

[Afbeelding: n1qxec.jpg]
;)
Quote
#3
Je titel dekt de lading eigenlijk niet. Wijn zal altijd een kwestie van smaak blijven. Wat jij waarschijnlijk goedkope troep vind, vind ik heerlijk om te drinken (zoals ik je bv. de Naoussa al eens heb horen noemen.)
En de dure wijnen die jij verkoopt zal ik waarschijnlijk niet lekker vinden. Het blijft een kwestie van smaak.

Leuk stukje, alleen verandert het niets aan de smaak :)
Quote
#4
Vito,

Dat is wat mij betreft iets te kort door de bocht;)

Goedkope en troep zijn 2 dingen. Laat ik voorop stellen dat voor mij als importeur en leverancier de wijn niet goedkoop genoeg kan zijnBig Grin
Voor de duurdere wijn is de markt kleiner. Ik probeer in het stukje vooral een beetje duidelijk te maken hoe wijn gemaakt wordt en waarom wijnen duur of goedkoop zijn.

Ik kan op een zomerse dag aan zee intens genieten van een lekkere frisse Moschofilero of Roditis, wijnen die ruim onder de 10 euro de fles blijven, mits de wijn goed gemaakt is.

Troep vind ik wijn die dat niet is. En dan maakt de prijs niet uit. Alleen is het wel zo dat de kans op een incorrecte wijn kleiner wordt naarmate de wijn duurder wordt. Maar dat zegt niets over iemands persoonlijke voorkeur/smaak.

En een incorrecte wijn is (voor mij) een wijn waarbij de smaak wordt bepaald door zaken die niets met wijn te maken hebben. Zaken als toegevoegde suikers, te veel sulfiet, Arabisch Gom, bestrijdings-en conserveringsmiddelen.

Mvg
Martin
Quote
#5
Martin
Je vergeet bij de dessertwijnen de Samos-wijnen. Wereldberoemd! Zelfs de (zoete) miswijn werd vroeger van Samos-druiven gemaakt. Er is een klein wijnmuseum in Samos-stad, Vathi, tegenwoordig dat daar voornamelijk over gaat.
Zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Zeker Els, ook de Samos wordt gemaakt volgens het Sundried principe. Het klimaat op Samos is warm en droog genoeg hiervoor.

De Samos is een beetje ondergewaardeerd in Nederland. Wij leveren de wijn inmiddels wel weer aan een toenemend aantal Nederlandse restaurants die de wijn inzetten bij desserts met sinaasappel, creme brulee, tarte tatin e.d.

Vreemd genoeg biedt de Griekse keuken veel (mier)zoete desserts waar de Samos uitstekend bij past, maar wordt de combinatie met een dessertwijn zelden gemaakt of geboden.

Mvg
Martin
Quote
#7
(07 November 2012, 13:54)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Martin
Je vergeet bij de dessertwijnen de Samos-wijnen. Wereldberoemd! Zelfs de (zoete) miswijn werd vroeger van Samos-druiven gemaakt. Er is een klein wijnmuseum in Samos-stad, Vathi, tegenwoordig dat daar voornamelijk over gaat.
Zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





(07 November 2012, 14:08)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zeker Els, ook de Samos wordt gemaakt volgens het Sundried principe. Het klimaat op Samos is warm en droog genoeg hiervoor.

De Samos is een beetje ondergewaardeerd in Nederland. Wij leveren de wijn inmiddels wel weer aan een toenemend aantal Nederlandse restaurants die de wijn inzetten bij desserts met sinaasappel, creme brulee, tarte tatin e.d.

Vreemd genoeg biedt de Griekse keuken veel (mier)zoete desserts waar de Samos uitstekend bij past, maar wordt de combinatie met een dessertwijn zelden gemaakt of geboden.

Mvg
Martin


Geef mij de nectar maar, hoe zoeter hoe beter..;Big Grin
Quote
#8
Ik heb wel gemerkt - waarschijnlijk onder invloed van de "Europese" toeristen - dat een van mijn lievelingsrestaurantjes in Pythagorion Samos (Ambrosia) wel een glaasje zoete Samoswijn bij de nagerechten aanbeveelt.
Quote
#9
bravo
Quote
#10
Hoi,
Els, Fijn restaurant Ambrosia,maar ook [/b]even verderop bij de Four Seasons.heerlijk met geraspt ijs,als je dat lekker vind
Beide restaurants waar ik wel kom in de haven in Pythagorion,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)