Grieksegids nieuws     
niet betalen zonder bon
#1
Bron Parakalo.

Geen bonnetje? Dan hoef je niet te betalen

Klanten die in Griekenland geen kassabon krijgen als ze iets hebben gekocht, hoeven de afgenomen goederen of diensten niet te betalen.

Dat is het gevolg van een maatregel die belastingontduiking moet tegengaan en de consument moet beschermen. De Griekse regering wil op basis van de uitgereikte bonnetjes de belastingen gaan herberekenen. De Griekse detailhandel is niet blij met deze maatregel.

Restaurants – die als de grootste belastingzondaars worden beschouwd – moeten de maatregel op hun menukaart afdrukken. Maar ook artsen, advocaten, loodgieters en taxichauffeurs zullen geen geld krijgen als ze weigeren een betaalbewijs te geven aan hun klanten.


Ik ben benieuwd hoe dat in de echte grote mensen wereld gaat.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
gewoon betalen doen we in nederland toch ook
ger64's signatuur groeten Petra en ger
lovegreece  
Quote
#3
Wat een hypokrite gedachte om ná het toeristenseizoen met deze overheidsmaatregel te komen.Het toeristenseizoen is voorbij, de miljarden zijn voor het zoveelste jaar in de zwarte zak verdwenen en daar wordt natuurlijk weer geen belasting over betaald.
Ikzelf en menig Griek met mij zal het wel nalaten om niet te betalen omdat hij geen "apodixi" krijgt.Zonder betalen wordt je met de nek aangekeken,niet meer geholpen op het terras etc.
Dus net als Ger zegt, gewoon betalen, het wel of niet krijgen van een "apodixi" kan dit land niet redden. Daar zijn andere oplossingen voor. Ik betaal gewoon, met of zonder "apodixi",zo ben ik nu eenmaal opgevoed.
Quote
#4
(12 November 2012, 21:41)ger64 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




gewoon betalen doen we in nederland toch ook

Lijkt me ook niet meer dan normaal, toch! Getuigd ook van fatsoen, we weten allemaal gaan we ergen heen wat je wilt hebben, moet er gewoon voor betaald worden.
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#5
Stel dat je in een restaurantje zit. Het tafeltje was uitnodigend gedekt; de ober heeft je vriendelijk de menukaart aangeboden. Je kiest een heerlijk gerecht, met een lekker drankje er bij. In de keuken doet men alle moeite om een lekkere en mooi verzorgde schotel te bereiden, waar je dan met volle 'goesting' kan van genieten.
Als de ober jou nadien de rekening presenteert op een stom stukje papier of kartonnen onderleggertje, dan is er geen haar op mijn hoofd dat er zou aan twijfelen om te betalen.
Betalen doe je gewoon uit respect voor die mensen die voor jou een lekkere maaltijd klaar gemaakt en geserveerd hebben. Respect hangt niet af van het feit of er al dan niet een officieel ondernemingsnummer op het bonnetje staat. Respect betekent dat je wil betalen voor de maaltijd die je gevraagd hebt, en die anderen voor jou bereid hebben.

Als het rekeningetje geen officieel bonnetje was, dan moet de restauranthouder daar zelf maar mee in het reine komen. Da 's dan mijn zaak niet meer, maar wel de zijne.
Wie zou ik zijn om controleur te moeten spelen, laat staan een belerend vingertje te moeten opsteken?!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
Alsof je hier in Nederland wel altijd een bon bij je eten krijgt.
Wanneer ik patat of turkse pizza haal zit er ook geen bon bij hoor.
Ik vind het ook niet de taak van andere mensen om zoiets te controleren of zomaar weg te lopen nadat je heerlijk gegeten hebt. Ik niet eens durven! en vind dat ook zeer respectloos.
Quote
#7
volgens mij is die regel er al eventjes hoor van die bonnetjes.
Officieel horen er altijd bonnetjes te zijn maar onofficieel gebeurt dat vaker niet dan wel.

Wil niet zeggen dat jij niet zou moeten betalen, daar heeft het niets mee te maken. Een fatsoenlijk mens zou daar niet eens over na hoeven denken.
De eigenaar van het restaurant is diegene die in gebreken blijft als er controle komt, die is de pineut.
Quote
#8
Daar is nog iets meer over te zeggen:
Als de de winkel uitloopt met een paar nieuwe slippers of een zakje bergthee, kan een overheidsdienaar je vragen de bon te laten zien. Heb je die niet, dan ben je als klant ook de pineut (samen met de winkelier). Niet dat ik uit eerste hand al zoiets gehoord heb.
Quote
#9
(16 November 2012, 19:46)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Daar is nog iets meer over te zeggen:
Als de de winkel uitloopt met een paar nieuwe slippers of een zakje bergthee, kan een overheidsdienaar je vragen de bon te laten zien. Heb je die niet, dan ben je als klant ook de pineut (samen met de winkelier). Niet dat ik uit eerste hand al zoiets gehoord heb.

Klopt. Officieel moet je als klant een bon kunnen tonen. Een cafehouder moet ook een bonnetje op tafel leggen wanneer hij je bestelling brengt. In 1992 meen ik is er ook al in griekenland een grote actie geweest onder het motto "APODIXIE, PREPIE" Oftewel "EEN BONNETJE, HET MOET" Niet dat het veel geholpen heeft overigens.
Quote
#10
Chris dat klopt inderdaad.
Vroeger had je in alle horeca gelegenheden, met name de taverna's een apart hoekje waar de kassier zich bevond.
Alle bestellingen werden aan hem of haar doorgegeven, en in de kassa genoteerd, bonnetje printen en naar de tafel in het kleine glaasje gezet.
Ook hield hij of zij bij hoeveel personen zich aan een tafel bevonden.
Ik ken hier in de buurt een paar taverna's waar dit systeem nog steeds wordt gehanteerd.
Waaronder taverna O'Gyalos in Kalyves, en taverna Horiatiko in Aghia Marina. Er zullen er vast nog wel meer zijn.
Bij controle kon altijd worden aangetoond wat er aan elke tafel werd omgezet, en was fraude nagenoeg uitgesloten want er werd ook werkelijk gecontroleerd door de overheid.
En hier schort het nu aan. Er is geen enkele controle meer, en iedereen doet maar wat hij wil.
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#11
Er zijn echter ook genoeg landelijke gebieden waar iedereen dik een halfuur van tevoren weet dat er inspecteurs onderweg zijn. Dan hebben de Albanezen en Pakistani ineens een middagje vrij en liggen aan het strand, krijg je plots een bonnetje bij je biertje, en zijn de beherende broers/zussen die elkaar normaal afwisselen zeldzamerwijze allemaal tegelijk aanwezig.
Wie kan, zal z'n officiële omzet zo laag houden dat het nog net geloofwaardig is. Dat gaat veelal vanzelf, want vaak genoeg is niet elke klant bekend/vertrouwd, dus dan bonnetjes. Daarmee wil ik trouwens ook zeggen, dat er wel degelijk gecontroleerd wordt, nu vaker zelfs dan ik ooit heb meegemaakt.

Toen ik laatst vroeg, of de prijzen verhoogd zouden worden vanwege de BTW-verhoging, was het antwoord: 'nee, als we stelen dan van de overheid, niet van onze klanten'. Veelzeggend is dat - de overheid werd al nooit vertrouwd in Griekenland, die is zelf tenslotte corrupt genoeg. Zou elke Griek netjes met de belastingen omgaan, dan zou ons biertje nu 4,50 kosten, en daarmee veel touristen wegblijven. Dit is geen pleidooi voor belastingontduiking, ik wil alleen maar zeggen hoe wankel dat evenwicht is. Een taverne in stedelijk gebied, die ook in de winter omzet heeft, is wellicht netter in de belastingen dan een seizoens-taverne - en als de helft van de taverne's dicht is hebben de wintertaverne's vast vaker met controles van doen.

Nog een creatieve tussenvariant: Een klant met een lange handgeschreven rekening van allemaal theetjes en limonades -drie weken lang of zo- wil afrekenen. De tavernehouder fronst diep bij de erg lange lijst met kleine bedragjes, tikt vervolgens 6x kreeft in z'n kassa in... de klant kreeg wel een bonnetje Smile)
Quote
#12
@ Ja, petraki, inderdaad zijn er vele gevallen dat de ondernemers al ven te voren weten dat de belastingdienst kom controleren. Ik neem aan dat dit ook weer op een of andere manier met omkoping te maken heeft. Zo kwam op Kalymnos een paar jaar geleden t bootje aan met de belastingcontroleurs en was echt heel Kalymnos 'dicht' Die controleurs konden nog geen pakje sigaretten kopen, ook de periptero was dicht.
Quote
#13
Ja @nanny, omkoping is er eentje, of familiebanden. Of er is maar één weg over de bergen, en je vriend/neef/broer/oom woont toevallig daarboven, ziet ze voorbijkomen, en belt even. Binnen 40 seconden is het hele dorp geïnformeerd, nog sneller dan een plaatselijke roddel rondgaat...
Als de tavernen werkelijk sluiten, gok ik eerder op de keuringsdienst van waren, die doen ook hun rondes. Juist de tavernes die we het meest 'old-style', het meest origineel en puur vinden, voldoen geen van alle aan de officiële regels.
En de periptero... geen vergunning?
Quote
#14
Wat betreft waarschuwingen voor (overheids-)controles:
Is het in Nederland dan anders?
Als de controleur (om 't even welke) op de boot naar de eilanden stapte, was één telefoontje naar de plaatselijke horeca ook genoeg. En je had zeker 3 uur de tijd om e.e.a. "aan te passen" voor Doeksen ('t veer) weer aanlegde....
Quote
#15
@Mitsos, echt waar? Ik ken de NL eilanden eigenlijk helemaal niet. Toen ik dit verhaal over Kalymnos hoorde vond ik t een echt Grieks verhaal. Maar dan blijkt t dus typisch iets voor eilandbewoners.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)