Met de auto over de Balkan
#1
Er zijn geloof ik weinig Nederlanders die met de eigen auto naar Griekenland gaan, duitse kentekens kom je er regelmatig tegen, nederlandse heel weinig. Maar voor de mensen die de autoreis over de balkan overwegen (Duitsland-Oostenrijk-Slovenië-Kroatië-Servië-Macedonië-Griekenland), hier wat informatie over te verwachten kosten en reistijden - stand 2012.
In het verleden was de autoput door Joegoslavië berucht, maar inmiddels is er veel verbeterd: vrijwel de hele route is snelweg geworden, behalve in het uiterste zuiden van Servië en een stukje Macedonië. De wachttijden bij de grenzen zijn inmiddels minimaal (tenzij je gelijk met heel Duitsland op vakantie gaat), de vele tol-posten zijn ergelijker.

Het oostenrijkse dag-vignet is iets goedkoper geworden, en in Kroatië wordt de tol naar boven afgerond op hele euro. De snelweg-tol is in Servië en Macedonië ook iets goedkoper geworden, wat hier betekent dat de controle over 'fantasiewisselkoersen' en uitknijppraktijken een stuk verbeterd is - keurige bonnetjes overal. Opmerkelijk is ook, dat in Macedonië de snelweg-tol NIET meer contant in euro's betaald kan worden, dat gaat alleen nog maar met een creditkaart. Belangrijk om te weten.
Geld wisselen onderweg heeft geen enkele zin, daar valt niets mee te winnen, tenzij je elk jaar de route rijdt en op inflatie speculeert. De creditcard moet nu wel beslist mee vanwege Macedonië.

Let op: Landen als Servië en Kroatië kontroleren heel vaak op smokkelwaar, drugs, vals geld etc. Neem niet meer tabak mee als toegestaan, en kontroleer je briefgeld op mogelijk valse papiertjes, vooral op de terugweg en nog vóór Macedonië. In Griekenland duikt namelijk steeds meer vals euro-geld op, je gaat al bijna aan de drachmetijden terugdenken... Er is zelfs een tolstation waar waarschijnlijk bewust vals geld als wisselgeld wordt teruggegeven. Het is veel veiliger om 100 euro aan muntgeld bij je te hebben op al deze tolwegen.
Waarom deze waarschuwing? Als bij een controle aan bijvoorbeeld de servische grens één vals briefje van 20 euro bij je gevonden wordt, zit je een halve dag vast, betaal je enkele duizenden aan borg en heb je een buitenlandse rechtszaak aan je broek. Met de borg mag je later dan de rechter en openbaar aanklager omkopen om geen gevangenisstraf te krijgen. Check dus je briefgeld. Grotere hoeveelheden olijfolie of zelfs tsikoudia hebben tot nu toe nog geen douanebeambte geïnteresseerd.

Oostenrijk:
Dagvignet: 8,00 €
ToltunnelS, routeafhankelijk: 14,00 tot 20,00? €

Slovenië:
Vignet: 15,00 €

Kroatië:
Lipovac-Ivanja Reka: 6,50 € (48 Kuna)
Zaprezic-Trakoscan: 17,00 € (121 Kuna)

Servië:
Sid-Simanovci: 3,00 € (340 Dinar)
Belgrad-Nis: 6,50 €
Nis-Leskovac: 2,00 €

Macedonië (nieuw: alleen CREDITCARD!):
Kumanovo: 0,82 € (50 Denar)
Veles: 0,99 € (60 Denar)
Negorino: 0,82 € (50 Denar)

Griechenland
10 tolstations: samen 23,15 €

Prijs ferry PIRAEUS-HERAKLION
Zonder ANWB-card: Auto 87,00 € Persoon 41,00 €
Met ANWB-card: Auto 74,00 € Persoon 35,00€
(Noot: de prijzen Piraeus-Heraklion zijn in 2012 min of meer gelijk gebleven, de buitenlandroutes zijn wel veel duurder geworden.)

Totale kosten enkele reis (1 auto 2 personen)
Tol: 96,00 tot 104,00 €
Maximaal 3 keer tanken: 300,00 € (campers meer)
Ferry met ANWB-card: 144,00 €

Samenvatting:
De heen- en terugreis naar Kreta over de korste balkan-route kost samen maximaal 1100,- €. Wanneer je zou vliegen en 3 weken een auto zou huren, kom je op bijna dezelfde kosten. Bij een verblijf van 3 weken of langer begint het dus te lonen. Wie het vaste land van Griekenland bereist bespaart zich natuurlijk de ferry.

Reistijd:
Naar Athene praten we over zo'n 2800 kilometer. Met twee bestuurders die elkaar afwisselen kun je op z'n snelst in 36 uur in Athene zijn, dat dan zonder overnachting(en) in een logies. Of je kunt er 3 dagen over doen met 2 overnachtingen.
Ter vergelijking via Italië: 16 uur op z'n snelst naar Ancona, 22 uur op de boot naar Patras, 3 uur rijden naar Athene, dat is samen minimaal 41 uur.

De oostenrijkse 'ANWB' heeft zeer aktuele informatie over de balkan-route en de tolkosten. Deze website is een must bij de planning:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hoop dat iemand iets aan deze info heeft.
Quote
#2
@petraki: veel dank voor dit nuttige overzicht. Ik had echter 2 vragen.
1. Als je met z'n tweeën rijdt is het 36 uur, schrijf je. Echter, op een gegeven moment moeten de bestuurders toch ook slapen. Ik weet hoe inspannend het rijden op onbekende wegen kan zijn. Zeker 's nachts en/of als het slecht weer is. Het lijkt me dan ook onverantwoord om zonder slaap door te jakkeren. In een personenwagen kun je als passagier zeker niet goed slapen.
2. Bij overnachtingen in de voormalige Balkan kan ik niet inschatten hoe veilig je auto (vol met spullen) is bij een hotel. Enig idee?
Quote
#3
Een klein rekensommetje leert me dat we met onze auto 400 liter moeten tanken voor deze route à € 1,70 per liter = € 680,- X 2 (je moet immers ook nog terug) = € 1360,- excl. Tolgelden.
Voor die prijs kan ik al bijna 2 x heen en weer naar Athene met Transavia met autohuur erbij en dan ben ik minder dan een dag onderweg.
Ik heb wel vliegangst maar voor dat bedrag neem ik nog wel een paar pillen extra ;)
Quote
#4
@ElsR: Er bestaan toch jakkeraars, en mensen die in de auto als bijrijder redelijk kunnen slapen.

Maar goed, ik zou een nachtstop in het zuiden van Oostenrijk maken (dan ben je al goed 11 tot 12 uur onderweg), en de eventuele volgende nachtstop in Macedonië (van de snelweg af) of net over de grens in Griekenland. Het probleem daarbij is dat je erg goed moet plannen om niet een hotelier om 2 uur 's nachts uit z'n bed te moeten bellen. Het zou kunnen betekenen dat je in Oostenrijk om 5 uur 's ochtends uit je bed moet. In landen als Kroatië en Servië zijn echter ook wel (m)(h)otels te vinden met bewaakte of veilige parkeerplaats - die kennen hun pappenheimers.

Wat betreft onbekende wegen: 's Nachts zijn de snelwegen op de Balkan zeer rustig, de beste tijd om te rijden vind ik. Dat non-snelweg-stuk in Zuid-Servië blijft een vervelende, deels bergachtig en bochtig, met altijd mensen die gevaarlijk willen inhalen, en aardig wat snelheidcontroles. Op de een of andere manier kom ik daar altijd 's nachts doorheen, zou dat ene stuk liever overdag doen.
Als (na)zomer vakantieganger heb ik vanaf Slovenië nog geen slecht weer meegemaakt, wel mist. In een tunnel kan je voorruit in een kwartseconde volledig beslaan. Als je dan eerst denkt dat dat aan de binnenkant zit wordt het paniek. Ruitenwisser dus ! Nou ja, dat laat je je ook maar één keer gebeuren.

@Vito
Klopt vast wat je zegt, ik ben dieselrijder, en doe zo'n 900 km met een tank (=100 euro) en de auto weegt 1800 kilo.
Tips: pomp je banden 0.2 harder op (10% winst!), gebruik de cruise-control permanent als je die hebt, een rustige rijstijl, en rijd niet harder dan zo'n 116 (een geschatte 15% winst) want sneller levert je nauwelijks tijdswinst op.
400 Liter, jee, dan rijdt je 1 op 7, een Hummer?
Quote
#5
Al eens gedacht aan de route via Hongarije. Deze route heb ik 22 jaar 2x in de maand gereden. De route is zelfs door Oostenrijk tamelijk vlak zeker als je via Linz naar Wenen rijd en niet om de stad maar door de stad rijd, in Nickelsdorf de grens over naar Budapest en verder naar Horgos, of nog beter via Tompa Servie binnen rijden, deze laatste grens is een stuk rustiger,voordeel 2 grenzen minder en minder tol.
Het is wel 40 km om maar je rijd een stuk zuiniger
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Beste Petraki,

Kijk, hier hebben we wat aan. Bedankt voor je uitgebreid en gespecificeerd overzicht van de mogelijkheden om met de auto naar Griekenland te gaan. Zelf heb ik ook de wens om ergens in de komende jaren minimaal één keer met de auto naar Griekenland te gaan maar zie door de vele mogelijkheden vaak door de bomen het bos niet meer.

Misschien zijn er ook andere ervaringsdeskundigen die hun favoriete route zo gespecificeerd te vermelden hier op Oríste?

Ger
Quote
#7
Wij gaan de laatste 6 jaar ook met de auto naar Griekenland en onze bestemming is Kassandra.
Dit jaar zijn we voor het eerst de route die Petraki omschrijft op de heen reis gedaan maar wij vonden de kosten erg hoog en het had geen meerwaarde voor ons, geen km besparing dus brandstof gebruik even hoog.
Hieronder de kosten van onze terugreis

Macedonie:0,82
0,82
0,98
Wij hebben de bedragen met onze gewone ING betaalpas betaald
Servie: 3,00
2,50 beide in euro's betaald
6,42
1,67 beide met pin betaald
Hongarije vinjet: 14,00 euro
Vond dit prijzig maar kan ook komen omdat het nog hoogseizoen was en heb geen vergelijk met de heenreis.
Oostenrijk vinjet 8,00

Benzineverbuik was 225liter aantal km 2500km.

Wij doen het met 2 overnachtingen Belgrado en Zuid Duitsland
Hopen volgend jaar weer eind april te vertrekken en eind september weer huiswaarts tekeren

Elly
Quote
#8
Als ik de benzine op 1,57 reken (wij kunnen gelukkig tanken in België) kom ik op heen en terug volgens de prijsopgave van @elly veen op 720 euro uit heen en terug. En dan moet je nog 2 overnachtingen rekenen (60 euro per nacht?) heen en 2 overnachtingen terug. Voor ca. 950 euro in totaal dus ben je op en neer naar Noord-Griekenland.
Als je van autorijden houdt okee. Maar je kunt ook een charter boeken voor 600 euro 2 personen retour als je goed zoekt. Moet je eventueel de parkeerkosten voor de auto of de trein nog bijrekenen, dat kan heel weinig zijn of flink veel. Wel geen stress. Ben je er binnen een dag. En je grote stukken bagage kun je voor een heel schappelijk bedrag door @chris van dit forum laten transporteren.
Quote
#9
Petraki, wij hebben een VW Touareg op benzine die - ik meen - 2300 kg weegt. Dus tja, die is pittig duur in gebruik. Daar kunnen we heel wat voor vliegen.
Quote
#10
Lees hier niets over bandenslijtage en onderhoud service. Mag je gerust nog opnemen in het kostenplaatje.
Quote
#11
@Arthur
Scheelt Hongarije echt maar 40 km? De tol-besparing weegt daar flink tegen op, ga ik eens grondig nakijken.

@ElsR
Met de auto of met het vliegtuig is wel een voorkeurszaak, ik haat vliegen en nog meer de stress op de luchthaven. Wie goed op z'n euro's let is met vliegen beter af; maar met de auto is dan ook vooral voor langere reizen een optie, en langere reizen zijn sowieso al duurder.

@Vito
Een Touareg... Ik moet nu even nadenken. Toch een offroader, heel geschikt voor Griekenland. Maar hij drinkt te veel om ermee naar GR te willen rijden? Dan maak je in Nederland ook vast niet veel kilometers? Of je mag er hier zakelijk mee rijden, maar op vakantie weer niet? Ik heb zelf lang gedaan over mijn auto-compromis, waar ik ook zakelijk mee rijd. (Had ik het geld, dan reed ik nu een Toyota pick-up!)

@El Greco
Banden en onderhoud doen mee ja. Maar je wordt ook ouder op vakantie, dus daarom maar niet op vakantie? Nee los van de gein, ik zei hierboven dat ik vaak de 50.000 kilometer haal, dus die 7.000 erbij is voor mij dan niet zo merkbaar. En de één heeft z'n banden opgereden na 60.000 km, de ander na 150.000, rijstijl...

@Allemaal
Met de auto naar Griekenland is dus een keuze, kost meestal wel meer of veel meer, afhankelijk van de situatie. Je krijgt er een idioot vrijheidsgevoel voor terug, je hebt je tent bij om aan een strand te kunnen slapen, en je kookspullen als je nog meer eenzaamheid opzoekt.
"De reis is het doel."
Quote
#12
precies Petraki, de auto reis is een niet goedkoop keuze maar de reis is de doel de vakantie begint direct al, ik doe het niet anders al zou ik gratis kunnen vliegen.
ik doe alle routen, meestal beslis ik de laste dagen en dat om een reservering te maken voor een overnachting. Szeged is een prima stad in Hongarije om te overnachten, de laste jaren ga ik via Dresden naar Praag en dan naar Budapest, wij hebben prima geslapen in TImisoara, en via Roemenie en Bulgarije naar noord griekenland gekomen, een iets duurder route maar prachtig door de groene bossen en de dorpen gereden, de kinderen waren heel blij . roemenie is goedkoop maar je moet rond de 45 euro om met auto en 5 personen over de Donau te varen maar het was prachtig. terug altijd via Slovenie, Maribor of Ljubliana maakt niks uit, omdat ik rij meestal in de weekend terug en dan wil het lang duren als je Hongarije binnen rijdt, hun controles duuren veel langer.
Quote
#13
Vroeger ging ik met mijn ouders en zus met de auto op vakantie naar Griekenland. Al vanaf mijn elfde jaar. Sommige mensen houden ervan om 1 eindbestemming te hebben, anderen @Petraki en Tzimis, zien de reis ansich al als een soort doel. Bovendien heb je een enorme vrijheid en direct een auto bij de hand. Als de 'vliegeraars' die er namelijk bijhuren voor een periode van zo'n twee weken kom je misschien toch nog rond hetzelfde bedrag uit.

Hoewel iedereen een ander idee heeft bij een ideale vakantie(reis) heb ik er in ieder geval hele fijne herinneringen aan en hoop dit ooit met mijn kinderen te kunnen doen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#14
Laat jij jou NL pas of GR pas zien aan de Hongaarse grens.@Tzimis?.
Ik heb vroeger al gemerkt dat je met een naam uit een van de Balkanstaten ook al had je een NL pas het langer duurde.
De Magyaren blijven toch een apart volk, ze hebben een zwak voor Nederland toen in 1956 veel vluchtelingen zijn opgevangen en bij NL gezinnen zijn geplaatst.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#15
Voor zover ik weet is vooral de sigarettensmokkel een probleem tussen de ex-Joegoslavische landen, misschien dat Hongarije daar ook mee zit. Er worden, ik meen vooral in Kroatië, erg goedkope sigaretten geproduceerd, dus die smokkel is lucratief. En aangezien zich vooral mensen met een 'balkan-achternaam' zich daarmee bezig houden, zie je dat aan de grenzen terug. Maar ook Nederlanders zijn een geliefd object, op zoek naar cannabisproducten, met op de achtergrond nog -het in Servië niet al te geliefde- Joegoslavië-tribunaal. Ik durf te wedden dat Kroatië, na de laatste vrijspraak, nu welwillender tegenover Hollanders staat.

Ik hoor vaak van de Hongarije-route om tol te sparen, maar meestal wordt dan vandaar naar Servië (Nic) afgebogen. Weet iemand of dat nog veel uitmaakt met het alternatief over Roemenië en Bulgarije?
Quote
#16
Ik heb nooit problemen in Croatie, zelfs toen ik de weg naar een hotel kwijt was in Slavonski Brod,de politie controle post was heel vriendelijk, de jongste agent die engels kon werd te bij gehaald en hebben ze geholpen om de weg te vinden voor mijn.
ik laat mijn griekse pas achter thuis , Arthur. de magyaren zijn prima , alleen deze landen, want Slovenië is niet veel beter, alleen je merk dat iets meer werken dan Hongaren. als het druk is zetten ze meer poortjes open, maar ze nemen hun werk ook serious, en controleren ook. wat de Hongaren meer doen is opzoek naar een paar extra sloffen sigaretten of drank en als je iedere auto gaat controleren dat kan veel tijd nemen.
trouwens grieks of Nederlands pas, het staat niet op mijn voorhoofd geschreven maar allemaal , incl Mayaren serven macedoniers, begroeten ze mij in het Turks. de Merhabas vliegen mij om mijn oren. maar het ergste was toen een keer de griekse agent toen ik binnen kwam bij Euzonoi ook Merhaba zei, toen kon ik het niet meer hebben. hij heeft wel geëxcuseerd, dat gaaf zelf toe dat te veel was.
maar nog eens de reis via Roemenie was prachtig, dacht veel aan vroeger toen je nog de laste kms van Keskemet naar Szeged tot Servie binnendoor reed, je zie veel en mooi stukjes Balkan.

voor zo een reis, maakt het veel uit een paar tientjes extra voor tol??
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Over land met e-auto naar GR JohannesGR 12 2.266 01 April 2022, 15:03
Laatste bericht: JohannesGR
  Van GR naar NL met de auto via de Balkan Lyonesse 6 6.159 14 June 2015, 19:20
Laatste bericht: elly veen

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)