In het ootje genomen.Maar door wie?
#1
A.s. maandag of daaromtrent gaan we weer een gedeelte van de tweede bailout á raison van 31.8 miljard € naar 'Griekenland?' overmaken.

Op hoge toon eist de conservatieve neo-liberaal Samaras dat zijn brothers in harms in Europa dat hoogstnoodzakelijke geld nu maar eens als de gesmeerde bliksem moeten overmaken, immers Griekenland is al haar verplichtingen voor deze dotatie nagekomen, nu is het echt de beurt aan Europa!

Om de nood van de uitgemergelde Griekse bevolking te lenigen en de komende winter door te helpen? Ach welnee!

De zittende ND/PASOK/DI.MAR regering is er vorige week in geslaagd een zeer omvangrijk pakket maatregelen, welke de maatschappij nog weer veel verder zullen ontwrichten en verder verarmen,met een uiterst krappe, wankele meerderheid, door het parlement te loodsen.Let op!Het zijn nog steeds maar plannen, voornemens en dictaten, welke voor een groot deel volgens de Grondwet niet eens legitiem zijn.En die volgens de polls door 81% van de bevolking niet gedragen worden.

Tegenover deze hoogst wankele niet realiseerbare plannen-brei eist de Eerste burger van Griekenland een betaling van 31.8 miljard €.
Moet je met zo'n wrak Plan van Aanpak eens bij een gewone Nederlandse bank aankomen. Je staat binnen vijf minuten buiten.
Maar Europa zal dat (overigens virtuele) geld wel weer afschuiven binnenkort.

Maar waarom nu eigenlijk, als geen kreperende Griek er beter van wordt?En naar welk soort Griekenland ?:

Griekenland lijkt van alle landen op het Europese Continent nog het meest op een Derde Wereld land.

Een land dat nu al een mensenleeftijd(en natuurlijk al langer, maar ik heb het over de Moderne Tijd) tot in de kleinste haarvaten doortrokken is van een alle verandering of zelfs verbetering in de weg staande systeem van het door het vuige Albion opgedrongen cliëntèlisme.

Het is om het maar eens een beetje ruig te zeggen een Staat welke gewoon niet binnen een Europa van 17 of 27 thuishoort. Het is nog steeds een Roofstaat, waar geldt:pakken wat je pakken kan en schijt aan ‘de anderen’.De Bestuurderen geven daar het beste voorbeeld van.

Een land dat niet beschikt over een deugdelijke basisadministratie,kadaster of waterdicht belastingsysteem en andere essentiële instituties, is met welke geldinjecties van buitenaf dan ook niet op korte termijn ‘bij de moderne tijd’ te brengen.Dat duurt een paar generaties en daarvoor heb je dan ook nog een totaal ander soort ‘Democratie’ nodig dan dat van het soort rapalje, dat nu al veel te lang in Athene aan de knoppen zit.

Wat je op het ogenblik op internationaal vlak ziet gebeuren in het onderling al scherp verdeelde EU/ECB versus IMF conflict, is dat een aantal rijkere Noord-Europese landen met een iets duidelijkere Staatsinrichting, aarzelen( en daar spelen verkiezingen of andere Volksverantwoording natuurlijk ook een rol bij)hun bevolkingen, die al zuchten onder flinke echte bezuinigingen – het kleine Nederland schraapt alle voorzieningen tot op het bot kaal met 46 miljard € –, nog verder te belasten ten gerieve van het banken/industrie rondpompsysteem.

[Het wordt nu echt menens: de door het IMF geëiste nieuwe 'haircut' betreft nu niet meer virtueel Monopoly-geld, maar echte 'hard-cash' ten laste van de begrotingen(en dus de eigen al zo met eigen bezuinigingen geplaagde belastingbetalers)van de aan de EU-waanzin deelnemende landen.]

In het genoemde communicerende vaten wereldje van de machtshebbers ,is Griekenland en zijn daarna de andere PIGGS-landen een ‘Godsend’, een perfect Marathon-draaipunt:”Leen de Zuidelijken maar steeds meer geld dat ze nooit zullen kunnen terugbetalen, skim dan alle belastingcentjes van die Noorderlijke werkende bevolkingen maar af; zuig hun opgespaarde pensioen- en andere potten maar leeg.Verrijk jezelf, aandeelhouders en andere speculanten via de Athene-U-bocht,met Ponti-aflossingen, renteopbrengsten(direct of via escrow-accounts) of de winsten uit gedwongen winkelnering op o.a.de wapenmarkt, opgedrongen diensten en overige ‘noodzakelijke’ importen”.

Op den duur is iedereen in Europa gelijk en arm – een soort wrang “Alle Menschen werden Brüder” . Met uitzondering natuurlijk van ‘the usual 1%’ ,die alleen nog maar meer rijker worden,
waartoe ik ook de Griekse Bestuurlijke/Industriële- ,twee handen op één buik, Fine Fleur reken.

Toch nog met pijn in mijn hart zeg ik vandaag:Geen ene rooie Euro-cent van mij meer naar het Banken-/Industriële complex van de Wereld via de Griekenland/PIGGS-route.STOPPEN! NU!
Quote
#2
CC-tje naar de tweede kamer?
Quote
#3
(23 November 2012, 17:56)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




CC-tje naar de tweede kamer?

Ach, daar zeggen ze nee en doen ja.
Quote
#4
ik snap het Nederlands/ Fries en de toonzetting niet.....

Wat probeer je te vertellen???
Quote
#5
@Dick.Geeft niet jôh!Je hoeft je niet te verontschuldigen.
Quote
#6
ten eerste door mark. want hij had duidelijk gezegd , geen cent meer naar de grieken.hij moet toch mee betalen maandag, en de vraag is zou de IMF mee doen of niet. wij hopen van niet.laat ze maar Cyprus nu gaan reden. wij zijn genoeg gered.
Quote
#7
Aleko,duidelijk verhaal,getuigt van realiteitszin.Volgende week komt die volgende bailout er gewoon,de eerste fase 5 december (Sinterklaasgedachte) en de rest iets later (Kerstgedachte).Het overgrote deel van de Griekse bevolking ziet er niets van,verdwijnt naar de banken,de oude clan binnen de regering gaat over tot de orde van de dag (vul zelf maar in) en 2013 verschijnt met nieuwe kansen en nieuwe prijzen. Ondertussen zie ik de dagelijkse ellende rondom mij heen heel realistisch en triest.En de gewone Griek rondom mij heen vind ik belangrijker!.
Oh ja,de steun voor Cyprus is niet voor de bevolking hoor,Russen zien hun belegde vermogen enigszins verdampen, ja dat heb je met gas nu eenmaal.Dus de EU stond voor een dilemma maar geld betekent nu eenmaal macht.
Quote
#8
(23 November 2012, 17:01)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toch nog met pijn in mijn hart zeg ik vandaag:Geen ene rooie Euro-cent van mij meer naar het Banken-/Industriële complex van de Wereld via de Griekenland/PIGGS-route.STOPPEN! NU!

Ben het niet altijd met je eens.............maar nu wel.

Henk
Quote
#9
Sorry, maar ik begrijp het weer niet.
Ik lees veel vooroordelen en weinig feiten.
Ik ga er, in mijn naïviteit, vanuit dat het Griekse volk wel degelijk belang heeft bij dit geld.
ps Met veel van die afwezige overheidsinstanties zijn we hier ook niet blij omdat ze hier zo verkwistend zijn.
Quote
#10
Helaas, Aleko, je hebt helemaal gelijk: op de een of andere manier is onze politiek-economische elite er in geslaagd de Nederlandse belastingbetaler en het Griekse volk te laten bloeden voor leningen die nooit afgesloten hadden mogen worden.. Terwijl de winsten die er nog steeds gemaakt worden op die leningen verdwijnen in particuliere zaken, worden de verliezen op ons afgewenteld. Je zou er bijna communist van worden, ware het niet dat dat systeem ook zo zijn bijverschijnselen bleek te hebben..
Essentieel vind ik wel de Griekse houding ten opzichte van het staatsapparaat; je schrijft dat het clientelisme is opgedrongen door Engeland, maar het hoort eerder bij een mislukte staatsvorm. Griekenland wordt al vanaf zijn oprichting beheerst door een politieke elite die zijn macht vanuit het waterhoofd Athene uitoefent door aanhangers gunsten te verlenen, banen te creeren, eigen familie en dorp te steunen en nog steeds verwachten alle Grieken dat de politici (waar ze ook zitten: dorp, regio of in Athene) hun eigen familie door de crisis helpen en daartoe alle middelen gebruiken! Premier Samaras heeft zo bij de oprichting van het nieuwe Akropolismuseum zijn halve geboortedorp aan een baantje geholpen en nog steeds vinden de Grieken dat logisch.. De familie gaat in Griekenland boven alles en tot op heden zorgt die solidariteit er nog steeds voor dat veel leed verborgen blijft. Een voorbeeld daarvan is Yannis, waar Bruno Tersago in zijn blog over schrijft: verstoten door zijn familie is Yannis kansloos in de nieuwe werkelijkheid.
In mijn gesprekken met (jonge) Grieken verbaast het me dat het clientelisme, het aanwenden van staatsmiddelen voor eigen doeleinden, nog steeds als normaal wordt gezien ("zo gaat dat nou eenmaal hier") en niet als een van de oorzaken van de huidige crisis.
Zo lang die mentaliteit overheerst is een oplossing volgens mij nog lang niet in zicht: arme Grieken...
Quote
#11
Ik volgde zojuist de persconferentie van de Eurogroup in Brussel'.
Griekenland is dus 'gered'', het "krijgt" van de trojka 44 miljard euro,lees maar:


Two final points from the eurogroup statement:

• Greece will get 44bn euros of aid under the plan, but the funding will be unlocked in three stages -- with payments linked to performance targets

• The The Eurogroup expects to formally decide on the disbursement by 13 December, subject to national parliaments giving their approval, where necessary.

1.08am GMT



As usual there has been plenty of praise for Greece's sacrifices.

Olli Rehn, who was discussing the deal alongside other key players (including Jean-Claude Juncker and Lagarde) at the press conference in Brussels said Greece had met its obligations, so it was vital that the eurogroup had not failed.

Juncker said the political agreement hammered out in Brussels was "not just about money" but would mean a "better future for Greece as a whole"

1.07am GMT



In a nutshell, says Graeme, the plan is designed to put Greece on a path to debt sustainability again.

As reported earlier, Athens must cut its debt to 124% of GDP by 2020 (not 120% as previously), and then to substantially lower than 110% in 2022.

Eurozone countries have agreed four key points:

• A lowering by 100 bps of the interest rate charged to Greece on the loans provided in the context of the Greek Loan Facility. Member States under a full financial assistance programme are not required to participate in the lowering of the GLF interest rates for the period in which they receive themselves financial assistance.

• A lowering by 10 bps of the guarantee fee costs paid by Greece on the EFSF loans.

• An extension of the maturities of the bilateral and EFSF loans by 15 years and a deferral of interest payments of Greece on EFSF loans by 10 years. These measures will not affect the creditworthiness of EFSF, which is fully backed by the guarantees from Member States.

• A commitment by Member States to pass on to Greece's segregated account, an amount equivalent to the income on the SMP portfolio accruing to their national central bank as from budget year 2013. Member States under a full financial assistance programme are not required to participate in this scheme for the period in which they receive themselves financial assistance.


Ik kom hier later uiteraard nog op terug.Nu eerst maar even slapen.
Quote
#12
Volgens de site Enikos.gr is er nog een voorwaarde aan verbonden, nl, dat Griekenland zijn obligaties die aan privepartijen zijn verkocht, terug koopt tegen de prijs van 23 november. Dit zou moeten gebeuren dmv nieuwe leningen van de EFSF en wel voor 12 december. Als de prijzen die gevraagd worden hoger zijn dan die van 23 november dan is het plan mislukt en zou de nieuwe betaling aan Griekenland (zo noem ik het maar, want het meeste geld gaat toch gelijk naar de banken) op losse schroeven komen te staan.

Het is dus nog niet zeker dat alles "in orde" is.
Hierbij de link , ik kan hem niet als hyperlink plaatsen, weet niet waarom.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#13
Ja, @ADO dat is inderdaad nog even afwachten.Laten we voor het moment maar even blij zijn met de schamele 2,5 - 3,5 miljard € van de 44,7 milj.€, die overblijven na het boven al omschreven bankengerommel.

Dit bedragje gaat tenminste, direct of indirect, naar mensen in Griekenland toe in de vorm van lonen, pensioenen, medicijnen en brandstof - laten we hopen ook voor de schooltjes @Roos - voor overheidsgebouwen.

Voor de gewone Grieken is het in de komende decennia:

"I loaded sixteen tons, what do you get,
another day older an deeper in debt.
I owe my soul to the Company(GR) Store(Trojka)".

Quote
#14
Hoe snel kan het gaan.

Hier wordt een nieuwe waterleiding aangelegd en een maand geleden was het werk plotseling gestopt, reden geen geld meer.
Wie schets mijn verbazing vanmorgen opeens een hoop herrie van machines en ja hoor zij gaan weer verder met het aanleggen van de nieuwe waterleiding.
Zo zie je maar wat het uitmaakt gisteren fiat gegeven en vandaag reeds de gevolgen.

Wilde dat jullie niet onthouden.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#15
kijk sinds Hewlett Packard zijn printers door Piraeus laat vervoeren, is het een stuk sneller om euros te printen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)