Grieksegids nieuws
Conversatieles
#1
Hallo,
Ik krijg sinds een jaar Griekse les via Skype. Van een lerares Grieks die in Athene woont. (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
Dit bevalt me erg goed. Wat ik mis, is dat ik de Griekse taal in het dagelijkse leven niet om me heen hoor. Ik probeer wel naar Griekse muziek te luisteren, maar vind dit nog niet voldende.
Ik zoek dan ook iemand die me conversatieles kan geven, het liefst omgeving Assen.

Alvast bedankt!

Marjan
Quote
#2
Ik kan je niet helpen op het gebied van conversatielessen maar heb wel een tip voor je.
Kijk regelmatig naar de Griekse televisie; bijvoorbeeld naar de journaals en/of muziekprogramma's (bijvoorbeeld Stin Yiamas op de zaterdagavond).
Als aanvulling op de lessen is dat best handig. Zelf heb ik een schoteltje waarmee ik naar de Griekse zenders kijk en luister maar er zijn ook mogelijkheden via livestreams op internet.
Kijk eens even op m'n satiellietpagina's; misschien is dat ook iets voor jou?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Succes, Ger
Quote
#3
Hoi Ger,

Bedankt voor de tip. Ik heb al even naar wat Griekse zenders gekeken en ook op you tube kom ik allerlei filmpjes tegen. In elk geval goed voor het "Griekse gehoor".
Ben ook op zoek naar conversatieles omdat ik dan (hopelijk) leer om in het Grieks te gaan denken.

Vriendelijke groet,

Marjan
Quote
#4
(24 November 2012, 13:59)Marjan Niemeijer schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




omdat ik dan (hopelijk) leer om in het Grieks te gaan denken.

Poehhhh, of dat werkt?

Ik spreek Frans, Duits, Engels en zelfs Luxemburgs en versta daarnaast ook nog Limburgs en Grieks, maar dénken in die talen, dat gaat me niet lukken. Dat Nederlands zit er immers zó ingegoten.
Wat ik wel merk is dat ik de spraak in bijvoorbeeld films niet meer naar het Nederlands omzet maar direkt 'begrijp'. Als ik daarentegen iets in het Grieks hoor moet ik het eerst nog even door m'n 'vertaler' halen als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar, oefening baart kunst zullen we maar zeggen ;)
Quote
#5
Ja, het is misschien ook wel iets teveel gevraagd.
Maar ik zou zo graag willen dat mijn 'vertaler' iets soepeler gaat werken, dat er 'zomaar' een Griekse zin uitfloept.
Nou ja, geduld is een schone zaak (maar soms wel frustrerend...).
Quote
#6
Dat er zo maar een Griekse zin uitfloept, dat overkomt me maar veel te weinig vind ik zelf, na 4 jaar Griekse les. Maar de beste manier is als er niemand een andere taal spreekt en je iets in het Grieks MOET duidelijk maken. Ofschoon ik het heel jammer vind dat ik een vreemde taal niet meer zo snel aanleer als in de tijd dat ik begin 20 was .... Grieks spreken gaat vooruit maar veel te langzaam vind ik.
Quote
#7
Beste ElsR,

Ja, dat van die leeftijd ondervind ik ook inderdaad. Het lijkt of ik bepaalde dingen er gewoon niet in krijg, hoeveel ik ook oefen.
Maar...woon je niet toevallig bij Assen in de buurt? Kunnen we eens op z'n Grieks bijkletsen, misschien.
Quote
#8
Ik kreeg 22 jaar geleden toen ik een maand in Athene les heb gehad het advies om kinderprogramma's op tv te kijken. Vol goede moed ging ik de smurfen kijken, maar begreep er dus in het begin helemaal niks van. Maar inderdaad na een tijdje ga je dan wel zinnen en uitdrukkingen oppakken.

Natuurlijk is de beste methode het in de praktijk 'moeten' gebruiken van de taal. Ik werkte met 10 grieken die niks anders spraken dan grieks in een 'poolbar' van een hotel. Aan t eind van t seizoen sprak ik grieks.....
Quote
#9
@Marjan Niemeijer: Nee ik woon een deel van het jaar in het diepe zuiden van het land - een van de mooiste steden van NL - en in voor- en najaar op het mooiste eiland van Griekenland (nee @Arthur niet gaan steigeren). Wat bof ik toch he.
Quote
#10
Het is natuurlijk weer offtopic2 van mijn kant, @Els je hebt 100% gelijk, je woont in het mooiste deel van NL en ook nog op een mooi eiland in de Egeïsche Zee.
Bofkont;)
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
Στην Υγειά Μασ en journaals op de Griekse tv volgen????
Ik kijk vaak op zaterdagavond, maar versta er bijna niks van.
Pfff... daar word ik alleen maar gefrustreerd van!!!
Quote
#12
je kunt ook eens op deze site kijken, staan ook luisteroefeningen op, gebaseerd op dagelijks taalgebruik:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Bedankt Marian, hier heb IK in ieder geval meer aan denk ik dan de tip om naar de Griekse tv te luisteren.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Conversatieles Grieks Karidiès 0 1.158 01 May 2022, 07:37
Laatste bericht: Karidiès

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)