Even een vraag
#1
Even een vraag.

Vrienden van ons gaan voor een jaar een huisje huren op een Grieks eiland. De eigenaar heeft ze voorgesteld om de huur te betalen in maandelijkse termijnen zonder afgifte van een kwitantie. Wanneer er tijdens hun verblijf een controle van de belastingdienst komt (zij zijn er ong. 5 weken per jaar) moeten zij aangeven dat ze door de eigenaar zijn uitgenodigd als zijnde zijn gasten.
Waarschijnlijk is deze eigenaar niet eerlijk bezig. Wel gaan onze vrienden de huur maandelijks per bank overmaken.

Mijn vraag:
Is dit niet een risico voor mijn vrienden indien e.e.a. uitkomt daar zij dan misschien willens en wetens meedoen aan belastingfraude, of is de maandelijkse betaling per bank voldoende als bewijs van huur en kunnen hun niets verweten worden?
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
(26 November 2012, 09:58)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even een vraag.

Vrienden van ons gaan voor een jaar een huisje huren op een Grieks eiland. De eigenaar heeft ze voorgesteld om de huur te betalen in maandelijkse termijnen zonder afgifte van een kwitantie. Wanneer er tijdens hun verblijf een controle van de belastingdienst komt (zij zijn er ong. 5 weken per jaar) moeten zij aangeven dat ze door de eigenaar zijn uitgenodigd als zijnde zijn gasten.
Waarschijnlijk is deze eigenaar niet eerlijk bezig. Wel gaan onze vrienden de huur maandelijks per bank overmaken.

Mijn vraag:
Is dit niet een risico voor mijn vrienden indien e.e.a. uitkomt daar zij dan misschien willens en wetens meedoen aan belastingfraude, of is de maandelijkse betaling per bank voldoende als bewijs van huur en kunnen hun niets verweten worden?

1 jaar betalen voor 5 weken vakantie ? lijkt me te gek om los te lopen !Huh
Quote
#3
Lijkt mij ook een beetje gek ja om een jaar te betalen voor 5 weken vakantie.
Buiten dat, ik zou al nooit een huis huren zonder dat ik betalingsbewijzen ontvang.
Quote
#4
De eigenaar is zeker niet eerlijk bezig, maar staat dat huisje dan 47 weken per jaar leeg of huurt iemand anders het dan ook illegaal van jou vrienden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Deze mensen willen iets privé en gaan het dan naar hun smaak inrichten.
Zij willen hun eigen inrichting en zeker weten dat er goed met de hygiëne is omgegaan, ook wordt het slot aangepast met privésleutel zodat van verdere huur geen sprake kan zijn. Verder hebben zij daar vrienden wonen die alles in de gaten kunnen houden.

Graag een serieus antwoord op mijn vraag of er risico aan verbonden is op deze manier van verhuren en zo ja welk risico.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#6
De verhuurder wil dus graag huur ontvangen voor een woning die de grootste tijd van het jaar leeg staat. Vanwege deze situatie kan hij verklaren dat hij geen huurinkomsten heeft op deze woning. Vandaar dat hij geen kwitantie zal willen geven.
De kans dat de Griekse belastingdienst net voor de deur staat als jouw vrienden daar zijn is bijzonder klein, dus het risico is ook minimaal.
Als jouw vrienden de maandelijkse huur rechtstreeks overmaken van hun NL bankrekening op de bankrekening van de verhuurder, kunnen zij ten alle tijden bewijzen dat ze keurig de huur geregistreerd via de officiele kanalen betalen.
Dat ze geen kwitantie kunnen overleggen lijkt mij in dit geval niet relevant.
Het blijft de verantwoording van de verhuurder om netjes aangifte te doen van huurinkomsten, maar kennelijk zal dat niet gaan gebeuren.
Hoop dat ik je hiermee een beetje op weg help.
Wibo-Kalyves
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#7
het kan natuurlijk altijd als de huur zeer laag is, dat het nog interessant blijft om een ganse jaar te huren tegenover 5 vakantieweken te betalen:
vb: 12 x200=2400 euro voor ganse jaar
of 5 vakantieweken x 600 = 3000 euro
Dan snap ik het wel natuurlijk, en ja, zij hebben een bewjs van betaling, dus ...
Quote
#8
Ik zou als extra bewijs op de overschrijving absoluut iets vermelden als 'reason payment: rent house/app Samos 01-01-2013 - 31-12-2013' of iets in die richting.
Dan heb je als huurder een betalingsbewijs en heb je je keurig ingedekt. Jij doet immers niets illegaals. Laat je de toelichting leeg dan kan de verhuurder nog steeds zeggen dat het om een andere betaling/schuld gaat.

Het is en blijft toch nog steeds een probleem, de verhuurder wil wel verdienen maar belasting betalen, ho maar. Is het niet onder andere door deze mentaliteit dat het land en de bewoners zo in de problemen zitten en de rest van Europa mag betalen? Of zie ik het nu te zwart/wit of te negatief?
Quote
#9
Nou, dat is niet exclusief vr Griekenland hoor, al vele malen heb ik iets gehuurd in Griekenland van een belgische eigenaar, maar zonder bewijs van betaling ! Ik had wel mijn bankafschrift maar dat wordt toch niet nagekeken door de belastingen, dus vandaar ...
Quote
#10
Iedereen die een eigendom heeft in het buitenland wordt geacht die aan te geven in zijn belastingsaangifte. Hierop wordt je belast. Procentueel een bedrag dat overeenkomt met de bruto verhuurwaarde. De eventuele kosten (bvb "huistax") die je in Griekenland betaald kunnen in mindering gebracht worden of je kiest voor het aangeven van de verhuurinkomsten.

In jou geval is de eigenaar dus niet correct bezig. Als ze de gelden storten op een Belgische rekening kan er feitelijk ook weinig gebeuren. Zoals Ger schreef, er even bijvermelden over welke periode het gaat en waar het pand zich ergens bevindt moet voldoende zijn voor hen om zichzelf te vrijwaren van eventuele problemen. De eigenaar zou er toch beter aan doen om een contract op te stellen waarin staat dat het om een langdurige verhuur gaat, anders kan ie in Griekenland wel problemen krijgen vrees ik.
Quote
#11
Ze zetten toch wel een deugdelijk contract op hoop ik? Anders zijn ze straks huisje en centjes kwijt. De betalingen - gedaan met een deugdelijke omschrijving - kunnen ze aantonen en zal verder geen problemen geven.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#12
Even een wedervraag: Europa heeft kritiek op de Grieken vanwege grootschalige belastingontduiking. Iedereen heeft de mond vol van corupte ambtenaren. Op dit forum stond een discussie over het wel of niet krijgen van een kassabonnetje na verleende diensten. Ik begrijp dat bij vele Grieken de nood hoog is. Ik begrijp ook dat dit een mooie kans is voor betreffende vrienden. Wat ik niet begrijp is dat we nu, met twee maten gaan meten. Het forum heeft het over: indekken en dat de eindverantwoordeijkheid bij de verhuurder ligt. Hiermee wordt het ontduiken van de belasting in stand gehouden, en werken wij er zelf aan mee. We hebben het over het risico dat het ondekt wordt door de belastingdienst. Is het niet als rijden op een gestolen fiets die je voor een prikkie hebt kunnen kopen? Als betreffende mensen in zee gaan met de verhuurder, hebben ze boter op het hoofd! Bovendien, hoe kleinschalig ook is het een belemmering van de omvorming van de Griekse belastingmentaliteit. Maar ja, het zijn vrienden, en die aardige Griek heeft het vast moeilijk...
Quote
#13
ik heb een korte vraag die in het verlengde ligt van dit topic. Ik huur met een contract en betaal elke maand via de bank. Ik schrijf daar niet bij waarvoor het is en ik krijg derhalve ook geen bewijs van mijn huis baas dat ik betaald heb. Kan dit een probleem op leveren of is het huur contract afdoende?
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Lijkt mij niet Carien. In Nederland zit ik ook in een huurhuis en maak trouw iedere maand over. Van de bank krijg je een afschrift op papier of via internet en dat is je kwitantie.
Quote
#15
@Erwin, ik vind dat je wel een beetje gelijk hebt. Nu moet ik zeggen dat ik het wel weer een veschil vind of die verhuurder uit dit verhaal nog 10 huizen heeft die hij met 500 euro per maand verhuurt of dat het gaat om het oude huisje van oma dat leeg is te komen staan en voor 200 euro nu verhuurt wordt. In beide gevallen gaat het om zwart geld en is het 'fout' maar het een volet voor mij iets minder als het andere. Ik volgde ook die discussie over de bonnetjes. Hier voelt voor mij weer t zelfde juist/onjuist. Als ik bij de dokter kom ga ik nu wel om een bon vragen als mij om 70 euro voor een onderzoekje wordt gevraagd. Maar om nou bij de jaja op t plein in een armetierig restaurantje een bonnetje te gaan vragen, nee ik niet. Ik zou ook nooit weglopen zonder te betalen.
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat een toerist t hele geval nog weer anders ziet. Kom je 2 weken op vakentie en nog politieagentje te spelen....
Quote
#16
@Nanny, uiteraard heb je gelijk. Men zou het per situatie moeten inschatten. Maar jammer genoeg houdt men hier het systeem mee in stand waarvan we zelf zeggen dat dat juist één van de grote problemen is waar Griekenland mee kampt.
Quote
#17
Beste allemaal,

Wij zijn in ieder geval een stuk verder met het huren van een huis door onze vrienden.
Bedankt voor jullie tips in deze, zij zullen zeker deze goede raad opvolgen en de huur betaling doen via de bank met vermelding van plaats, datum en maand.

Wat betreft de corruptie; die zal echt nog niet verdwijnen en vooral niet op de eilanden waar men zich in veel gevallen een bepaalde autonomie heeft toegeëigend.
Toen wij op Samos woonden werden wij er vrijwel elke dag mee geconfronteerd en kan ik er een boek over vol schrijven. Daar hadden/hebben nog steeds de inwoners overal lak aan wat betreft de overheidsinstanties en hun ambtenaren en zelfs de ambtenaren deelden dat met de inwoners anders hadden/hebben zij er geen leven.

De oplossing mijnerzijds is: wissel al de eilanden onderling hun ambtenaren en veel zal er dan doorgevoerd kunnen worden zonder dat er “gezichtsverlies”geleden wordt.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#18
Beste Wick, ik dacht dat het wisselen van ambtenaren bij de belastingdienst al aan de orde is gesteld?
Quote
#19
Zo langzamerhand begin ik dat belasting ontduiken zat te worden. Vandaag las ik dat de financiële hulp/lening aan Griekenland Nederland 70 miljoen p.j. gaat kosten en dat de extra financiële steun voorlopig blijft. En een gedeelte van de bevolking maar vrolijk zwart handelen. Nou weet ik wel dat je hiermee niet helemaal uit de crisis komt, en dat er vele misstanden zijn. Toch krijg ik het gevoel dat een gedeelte, een gedeelte dus niet allemaal, het een rotzorg zal zijn en vrolijk doorgaat met wat ze al jaren doen. Ik ben altijd bereid te helpen daar waar nodig, maar niet op deze manier.
Quote
#20
@ Connie: Bron: NOS zondag 25 november:Nederland krijgt het geld dat is geleend aan Griekenland niet meer terug, denkt directeur Teulings van het Centraal Plan Bureau. Hij pleitte er in het tv-programma 'Buitenhof' voor om de schulden zo snel mogelijk kwijt te schelden.

Het kwijtschelden van schulden is volgens Teulings nodig om de Griekse economie weer gezond te maken. Nu wordt niet in het land geïnvesteerd omdat investeerders vrezen dat ze worden meegezogen in een faillissement, zegt Teulings. De schulden zijn volgens Teulings voor Griekenland te hoog opgelopen om nog terug te kunnen betalen.

Tot slot zei de CPB-directeur dat er een grotere bijdrage moet komen aan de Europese Unie. Nu betalen de lidstaten 1 procent van het nationaal inkomen, en dat is volgens Teulings veel te weinig voor de stabiliserende rol die de EU zou moeten spelen. Hij wees erop dat in de VS de Amerikaanse staten een veel groter percentage afdragen aan de federale overheid.

Een grotere buffer in Brussel zorgt volgens Teulings voor een sterkere monetaire unie. Hij wees erop dat het dreigende faillissement van Californië tot lang niet zoveel ophef leidde als dat van Griekenland. In de VS is het geen kwestie of Californië in de dollar moet blijven, en is het voor de federale overheid ook goed mogelijk om Californië te redden.

Bovenstaande lijkt mij een reëel scenario, en het lijkt erop dat men de bevolking van de donorlanden aan het voorbereiden dat dit te gebeuren staat. Als je bovenstaande discussie in dit licht plaatst, kan ik niet anders zeggen dan dat ook jij gelijk hebt. Dat je geen bonnetje krijgt voor het gebruik van de airco mag geen naam hebben, maar het structureel niet opgeven van inkomsten als huur gaat wat mij betreft te ver. Zeker als we in Nederland onze ouderen zwaarder moeten gaan belasten en op eigen gezondheidszorg moeten bezuinigen. Ook ik help graag, maar volgens een Griekse oud minister in de Volkskrant van afgelopen week: het geld komt niet terug en de regering is niet van om zich aan de afspraken te houden. Daarnaast kan ik me een opmerking van Tzimis me heel goed voorstellen: we zijn al genoeg gered!
Quote
#21
(27 November 2012, 13:36)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Wick, ik dacht dat het wisselen van ambtenaren bij de belastingdienst al aan de orde is gesteld?

Beste Erwin,

Laten ze dan ook eens starten met de Politie die altijd wel eens een oogje dichtknijpt en met twee maten meet.
Het zijn veelal deze mensen die de "brave" middenstanders tipt dat er e.o.a. controle opkomst is!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#22
(27 November 2012, 11:52)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lijkt mij niet Carien. In Nederland zit ik ook in een huurhuis en maak trouw iedere maand over. Van de bank krijg je een afschrift op papier of via internet en dat is je kwitantie.

@Connie dat is in NL even iets anders, jij betaald de huur op een bankrekening die behoort aan de woningvereniging of de verhuurder, hier betaal je vaak op de bankrekening van een oud omaatje omdat de belasting haar niet misschien niet controleerd, haar zoon of dochter wel, er staat ook meestal een lager bedrag op het huurcontract dan dat je betaald ook al om belasting te ontduiken.
@Wick, huren ze dat zonder of met contract, niet dat het veel waard is maar als de huurbaas fout wil hebben ze toch iets.
Daar komt nog bij dat als iemand legaal een huis wil verhuren het de verhuurder ook geld kost, er moet een Michalonogio (schrijf ik dat goed?) komen kijken hoe groot het huis in m3 is en een certificaat afgeven, heeft weer te maken met de energieklasse, die stempel moet ook op het huurcontract staan anders krijg je weer geen water en elektro.
Zal tzt eens een copie van al die stempels hier op zetten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
Mijn hemel, straks ga ik het nog prettig vinden in Nederland te wonen, kan toch niet? Wink Als ik je goed begrijp Arthur moet je constant wantrouwend zijn, lijkt me helemaal niets...............
Quote
#24
Even een uitgebreide reactie op andere reacties (niet bedoelt als een antwoord op dit topic).

Ik snap dat belastingontduiking in dit land nog steeds een groot probleem is. Zoals al eerder gezegd op dit forum is het logisch dat dit een lang proces zal zijn om dit te veranderen, als controle jarenlang nagenoeg afwezig was en de regering nota bene zelf geen goed voorbeeld heeft gegeven.

Toch wil ik hierbij zeggen dat ik het in deze crisissituatie eens ben met Nanny als je kijkt naar de voorbeelden die zij noemde. Natuurlijk zou het ideale plaatje zijn als iedereen netjes zijn belasting betaalt, maar dat zal nog jaren duren, als het al zal lukken. Belastingontduiking is namelijk –in tegenstelling tot wat velen lijken te denken- niet een typisch Grieks mentaliteitsprobleem, maar een menselijk trekje dat ontluikt als er daartoe kansen worden gecreëerd. Dit houdt in eerste instantie in dat de regering dit recht zal moeten trekken door controle aan te scherpen (zoals nu langzaam aan gebeurt) en daarbij ook zelf als voorbeeldfunctie moet gaan dienen (dat is nog niet zo te noemen als frauderende parlementsleden en andere ‘grote namen’ na een kort arrest weer op vrije voeten staan).

Zolang de Griekse regering niet durft te snijden waar het óók moet en waar er waarschijnlijk het meest te halen is –een eeuwenoude kwestie van vriendjespolitiek en eigenbelang- zullen velen binnen de rest van de bevolking, wellicht meer dan ooit, proberen te kijken waar er mazen in de wet zitten en/of frauderen. Nu is dit immers zelfs een kwestie geworden van overleven, want als het -en dit gaat voor steeds meer mensen op- een keuze wordt tussen brood op de tafel of ‘netjes volgens de regels handelen’, dan weet ik wat de meeste mensen zouden doen. Waar ook ter wereld.

Daarnaast hoop ik dat iedere criticus zich beseft dat het geld dat het land hier binnenkomt grotendeels het land direct weer uitvloeit aan afbetalingen aan de banken. Daartegenover staan echter wel keer op keer extreme bezuinigingen. Zorg en onderwijs lijden hier enorm onder; hier legde de regering toch al nooit zijn prioriteit. Medicatie is bijvoorbeeld steeds vaker niet voorhanden en grotere gezinnen worden vanaf 2013 extra belast (lees gestraft) voor het hebben van kinderen, door elk kind zgn ‘te belasten’ in tegenstelling tot de tegemoetkomingen die gezinnen in andere landen nog kennen. Als je loon is gekort met minimaal 30% of je bent je werk zelfs kwijt en je wordt daarnaast nog eens extra belast voor het hebben van een gezin, dan zal die ouder er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Ik heb dan liever dat iemand belasting ontduikt, dan een bank beroofd, drugs gaat verkopen of wellicht zijn eigen leven neemt. Dit laatste is in deze crisistijd enorm gestegen (er wordt gesproken van 37% van 2009 tot nu, of om het meer concreet te maken: bijna 3 Grieken per dag beeindigen hun leven).

Naar mijn mening heeft het reddingsplan van Griekenland niet de juiste naam en betreft het een geheel ander reddingsplan. Dit neemt niet weg dat er hier uiteraard zaken moeten veranderen (waaronder de belastingontduiking) en natuurlijk is de Europese belastingbetaler niet verantwoordelijk voor de problemen hier. Alleen is het een misverstand (en gevaarlijk ivm stemmingmakerij) dat men nu denkt dat men in Nederland nu 70 miljoen aan de Grieken moet betalen. Het gaat om misgelopen winsten door de lagere rente die Griekenland nu krijgt op haar (bestaande) leningen. Door de woekerrente van de afgelopen jaren is de schuld onder andere zo uit de hand gelopen. Verder had de situatie nooit zo ernstig geworden als de Europese machtshebbers (die zich lieten en nog laten leiden door de markten en de banken) dit land niet vanaf het begin zo onder druk hadden gezet. Een ingestorte economie met alle sociale gevolgen van dien, is het gevolg van deze ‘plan de campagne’ en daarmee zijn de zogenaamde doelen -het terugbetalen van de schulden en hervormingen in dit land die zouden moeten leiden tot herstel- absoluut niet gehaald.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#25
@Roosmarijn, goed gesproken! Als er een voordeeltje te halen is, moet je sterk in je schoenen staan om het te laten liggen, vooral als iedereen het doet. Wat je uit ethisch oogpunt moet afkeuren, kan door de werkelijkheid zijn achterhaald. Helaas is de situatie voor velen schrijnend. Zo blijft het ook voor ons toeristen een dilemma. Moeten we er in meegaan en vragen naar de risico 's, zoals deze discussie is gestart, of moeten we betreffende vrienden aanraden de aan hen voorgestelde constructie af te wijzen. En als we een voordeeltje accepteren, mogen we dan nog wel kritiek op de Grieken hebben? Wat zouden wij in een dergelijke situatie doen? Juist, niet veel anders!
Quote
#26
(27 November 2012, 15:31)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn hemel, straks ga ik het nog prettig vinden in Nederland te wonen, kan toch niet? Wink Als ik je goed begrijp Arthur moet je constant wantrouwend zijn, lijkt me helemaal niets...............

Constant wantrouwend wil ik niet zeggen, je moet wel goed opletten en bijna niemand vertrouwen, de uitspraak your my best friend lap ik aan mijn laars.
Maar het ging over huren, als illegaal huurt heb je geen eigen water en elektro aansluiting die betaald de verhuurder, gaat dit mis en HIJ wordt afgesloten zit JIJ zonder stroom en je betaald wel ijverig elke maand je huur.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Het zou toch niets voor mij zijn Arthur, misschien ben ik te goed van vertrouwen. Het zal overigens niet de eerste keer dat ik hierdoor mijn hoofd zou stoten. Dan blijf ik toch maar in mijn hofje wonen met de kachel aanWink

Wat betreft jouw argumenten Roosmarijn, die heb ik nu tot uit den treure gehoord en zijn natuurlijk waar. Op twee punten ben ik het niet met je eens. Die 70 miljoen zijn de kosten die Nederlandse staat draagt, maar zoals we allemaal weten draait de bevolking daarvoor op. Daar zou ik geen probleem mee hebben, wanneer de bevolking van Griekenland ook haar steentje bijdraagt. Ik weet wat je nu gaat zeggen. En al die bezuinigingen dan? Daar heb je ook gelijk in, maar wat mij blijft storen is de belastingontduiking, ik geef toe dat komt overal voor, maar geloof toch dat Griekenland daar kampioen in is. Ik herken me ook niet, dat je me een gevaarlijke stemmingmaker noemt, sterker nog ik vind het beledigend. Ik draag Griekenland en de Grieken een warm hart toe, maar sluit niet mijn ogen voor bepaalde dingen.
Quote
#28
@Connie; je hebt me verkeerd begrepen als je dacht dat ik jou betichtte van stemmingmakerij. Je kan hier denk ik pas van spreken als een enorm publiek wordt bereikt. De media maken zich daar vind ik wel schuldig aan en veel mensen nemen bepaalde uitspraken helaas klakkeloos over. Dingen die door een klein verschil in nuance (weer zo'n woord dat in den treure wordt herhaald, maar essentieel is in een eerlijke kijk op zaken) wel een enorm verschil maken in hoe men kijkt naar dit land en haar bevolking. Ik heb al vaker 'gewaarschuwd' over hoe er bijvoorbeeld met cijfertjes wordt gespeeld.

Natuurlijk snap ik dat men zich stoort aan de belastingontduiking. Alleen vind ik niet dat we de oorzaak daarvan kunnen verwaarlozen in ons oordeel. Voornaamste oorzaak zijnde het jarenlange gebrek aan controle, maar ook het stellen van onjuiste prioriteiten door de regering die bij sommigen hebben geleid tot een zekere 'als jullie in de regering en jullie vriendjes jezelf verrijken, dan kan ik het ook' houding. Er is onderscheid te maken in de types die belasting ontduiken/ontdoken (want gelukkig gebeurt er wel wat). Namelijk de rijken die zich daar massaal -met goedkeuring van bovenaf- aan schuldig maken, maar ook de mensen in de onderste lagen van de samenleving die zich jarenlang gepasseerd voelen. Doordat het vinden van bijvoorbeeld werk, maar ook het hebben van bepaalde privileges samenhangt met de contacten die je wel of niet hebt. Tevens is er in Griekenland een slecht sociaal vangnet. Bij die laatstgenoemden kan ik me voorstellen dat belastingontduiking voortvloeit uit een onrechtvaardigheidsgevoel. Keur ik het goed? Nee. Snap ik hoe dit zo is gekomen? Ja, dat wel.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#29
(27 November 2012, 13:47)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo langzamerhand begin ik dat belasting ontduiken zat te worden. Vandaag las ik dat de financiële hulp/lening aan Griekenland Nederland 70 miljoen p.j. gaat kosten en dat de extra financiële steun voorlopig blijft. En een gedeelte van de bevolking maar vrolijk zwart handelen. Nou weet ik wel dat je hiermee niet helemaal uit de crisis komt, en dat er vele misstanden zijn. Toch krijg ik het gevoel dat een gedeelte, een gedeelte dus niet allemaal, het een rotzorg zal zijn en vrolijk doorgaat met wat ze al jaren doen. Ik ben altijd bereid te helpen daar waar nodig, maar niet op deze manier.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vraag Bea 4 1.788 23 October 2018, 16:08
Laatste bericht: Arthur
  Foto vraag Greek-Music 5 3.788 11 April 2013, 16:34
Laatste bericht: marietta
  Vraag over uitspraak Mell 4 3.295 05 January 2013, 12:46
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Vraag teken ?. papajani 7 4.561 22 May 2012, 19:57
Laatste bericht: Petra

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)