Dilemma
#1
Ik kom, zoals waarschijnlijk velen hier, vaak bij Griekse restaurants. Soms als klant, soms als leverancier. Steeds vaker ontstaat er een discussie met de eigenaar over de uitstraling, kwaliteit, menu enz enz van het Griekse restaurant.

Enerzijds draaien de meeste Griekse restaurants in Nederland goed, met een vaste klantenkring, anderzijds zouden veel restauranthouders wel eens wat anders willen, in die zin, dat ze ook de culinair ingestelde uit-eten gaander kunnen bereiken.

Want, eerlijk is (h)eerlijk, veel Griekse restaurants draaien op het veredelde toeristenmenu en durven/kunnen niets anders. En natuurlijk, op zich is daar niets mis mee, zolang de klanten komen, maar tegelijkertijd zie je ook dingen op de Griekse menukaart komen zoals carpaccio, creme brulee en andere niet-Griekse gerechten.

Verder laten de culi-ingestelde mensen Griekse restaurants meestal links liggen, omdat ze het eten vaak te eenzijdig vinden. Nu hoeft er van mij niet per se een Grieks restaurant met een Michelinster te komen, maar ik snap de kritiek wel, en met mij hoor ik ook (de zoon van) de eigenaar zeggen dat hij wel wil veranderen. Maar dan komt het probleem.....

HOE......?

Voor de vaste klantenkring is de noodzaak er niet zo om te veranderen. Zij zijn tevreden met het aanbod, sfeer enz enz
Een koerswijziging qua gerechten is niet eenvoudig. De vaste klant zal dit niet begrijpen of waarderen, en daardoor wegblijven. De nieuwe doelgroep moet nog gevonden worden, wat een risico betekent.
Wat ook meespeelt is dat de gemiddelde Griekenlandganger gewend is aan de traditionele keuken. Op het favoriete vakantie-eiland krijgt hij dat nl. ook.

Maar toch, wat zou het leuk zijn als binnen de Griekse horeca in Nederland er ook eens gekeken wordt naar de mensen die wel meer geld willen/kunnen betalen voor kwalitatief hoogstaandere gerechten en/of wijnen. Want het kan wel! En daarmee zou je toch ook een nieuwe doelgroep kunnen toevoegen aan de bestaande. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Als liefhebber van verse vis word ik bij veel Griekse restaurants teleurgesteld. Alles uit de diepvries. Hoe jammer is dat want de Griekse keuken is er een met heerlijke visgerechten. Wat te denken van de heerlijke traditionele stoofvleesgerechten, maar dan wel graag vers! Niet uit de blikjes van Zanae, die kan ik zelf ook maken.

En waarom dan toch weer ossehaas op de menukaart? Ook niks Grieks m.i.

Hoe kijkt men hier op dit forum tegen aan?

Mvg
Martin
Quote
#2
als ik merk dat ik in een grieks resto een blikje Zanae krijg, dan zien ze mij daar niet meer !
in Vlaanderen zijn er veel griekse restaurants en als je daar gaat eten verwacht je grieks eten, geen frans of italiaans of spaans. Wat de vis betreft zal die natuurlijk dikwijls uit de freezer komen omdat verse dikwijls niet haalbaar is wegens te kleine vraag. Wat ik persoonlijk doe is op voorhand bestellen en vragen of het klaargemaakte vers is, vb vis of lam. Als dat voor een groep is maakt de eigenaar daar meestal geen punt van: als de klant vers wil zal hij vers serveren.
Quote
#3
Ik zou het wel spannend vinden, Griekse ingrediënten in een nieuw jasje. Ik denk dat er een ander publiek voor nodig is. Ik lust ook de traditionele Griekse gerechten maar de afwisseling zou ik leuk vinden. Edoch ik heb geen slecht inkomen (ofschoon ik nu ook weer niet met geld kan smijten - exclusief uit eten gaan is iets wat wij ons maar een paar keer per jaar kunnen veroorloven). Wellicht zou die zoon die jij bedoelt zijn restaurant in tweeën moeten splitsen in een taverna en in een bistro. Want hij moet toch een regelmatig inkomen hebben. En aangezien we (zeker in Nederland) nog midden in de Eurocrisis zitten is uit eten gaan een van de eerste dingen waar mensen op gaan bezuinigen. En logisch ook wel, het is en blijft een luxe. Ik ken wel restaurants waar dat is - 1 eigenaar met 2 formules (bv. Scheveningen - aan de kopse kant van de 2e binnenhaven De Zoute Zoen en De Dagvisser - laat hem er eens gaan kijken). Wellicht een idee?
Quote
#4
Goh, het zou wel iets hebben, een Grieks klasse restaurant. In eerste instantie zou hij dan haast uitsluitend Griekse producten moeten verwerken in zijn gerechten. Deze ook verfijnen en vooral dresseren. De producten verwerken met nieuwe technieken, aangepaste exclusieve wijnen (ook de prijs uiteraard), heel de entourage moet dan klasse uitstralen, enz...
Maar is de tijd daar nu wel rijp voor? Wie gaat er dat risico durven nemen? Gaat de doelstelling niet te hoog liggen voor de chef-kok? Denk dat dit voor de Griekse keuken te hoog gegrepen is, dit tot in tegenstelling met de Italiaanse of Franse keuken. Het zal ook niet op 1-2-3 gaan en zo iets moet groeien maar dan spreken we al in termijnen van jaren en wie kan dat nog opbrengen?...
Quote
#5
Het moment dat een Grieks restaurant verfijnder cq vernieuwend gaan werken, zien ze mij weer. Zowel in Nederland als ook in Griekenland.
Quote
#6
Maar Griekenland hééft toch gewoon geen verfijnde keuken, zoals bijvoorbeeld nabuurland Libanon dat wél heeft.
Quote
#7
Een mooie uitdaging voor een Griekse kok, die durft
Quote
#8
Ik had hetzelfde probleem bij de Griek in het dorp waar ik woonde. Ik kende de kaart ondertussen wel en wilde wel eens wat anders.
Na lang doorzeuren (hij durfde niet zo goed) heeft hij (in het weekend) buiten de kaart om een dagmenu gemaakt. Typisch Griekse gerechten met verse producten die op dat moment (seizoen/goedkoop) te krijgen zijn.
Misschien iets om mee te beginnen als jouw vriend niet gelijk helemaal om wil?
Quote
#9
Tja, als ik haute cuisine wil dan ga ik wel naar een ander restaurant. Mij gaat het er juist om om een stukje Griekenland met Grieks eten in Nederland te beleven. En aangezien ik op vakantie ook geen haute cuisine krijg verwacht ik dat in Nederland ook niet. Ik zou afhaken als ze zich hier op zouden richten.
Quote
#10
Wij eten bij "onze Griek" vaak echte Griekse gerechten, die niet op de kaart staan! Altijd heerlijk! Ik vraag hem dan wel eens waarom hij bijvoorbeeld niet een verassingsmenu maakt of een aantal van die gerechten op de kaart zet, waar op zijn antwoord is: als mensen het niet kennen dan willen ze het niet......
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#11
De charme van de Griekse keuken is juist de eenvoud.
Waarom zou je haute cuisine willen als er zo´n grote keus
is van simpele smakelijke gerechten.
Quote
#12
@kostitsi: een van de charmes van de goede keuken is de kwaliteit van de ingrediënten. Wat dat betreft scoren de Griekse tavernas die alles vers uit eigen tuin en wei en ren betrekken natuurlijk hoog. Een andere charme vinden sommigen de aparte combinatie of bereidingswijze van deze ingrediënten. Wat jij persoonlijk de charme van de Griekse keuken vindt, hoeft niet te gelden voor iedereen. Na 5 weken de traditionele Griekse keuken - hoe goed ook bereid - komt het mij de neus in elk geval uit en snak ik naar bami, spekpannekoek, Argentijnse rib-eye, Surinaamse bloedworst, een Leffe blond, mosselen meuniere of alles wat maar anders is. Zo ben ik. Jij niet.
Quote
#13
Het zou al mooi zijn als ze normaal Grieks zouden serveren. Zonder de friet en met de oorspronkelijke ingrediënten.
Ik ben ervan overtuigd dat ze daardoor meer klanten zouden krijgen.
Ik zoek op Griekenland juist de bestemmingen waar tavernes nog echt Grieks serveren en niet, zoals het gros inmiddels, aan de toerist aangepaste menu's. Die bestemmingen zijn steeds moeilijker te vinden. Dus dat probleem heb je niet alleen hier.
Quote
#14
Ik heb het niet direct over haute cuisine, maar gewoon betere kwaliteit dan de zoveelste Artemis-schotel met een bak vol gyros, patat, kritharaki en koolsla.

Op veel eilanden kun je fantastisch (verse) vis eten. Zonder opschmuk, gewoon de vis, beetje olijfolie, citroen en verse oregano. Erbij hooguit wat gegrilde courgette of aubergine, en je hebt een heerlijk gerecht. Uiteraard, voor mij, moet daar wel een mooie fles wijn bij, en een tsipouro/raki/tsikoudia toe.

Is dat nu zo moeilijk klaar te maken?

En voor de vleesliefhebbers, een mooie lamsbout, koteletjes, of een lekker stoofvleesgerecht. Lekker met truffel uit Halkidiki, paddestoelen of puntpaprika's uit Florina, of wat te denken saffraan uit Kozani. Allemaal op-en top Griekse produkten.

Inderdaad, de Griekse keuken is misschien een eenvoudige, maar dat is de Italiaanse van origine ook, met arbeidersgerechten als pasta of polenta.

Vandaag de dag is de pasta een vast onderdeel in een Italiaans menu met 101 varianten.

Maar wat doet de Griekse keuken? De Athene-schotel met 1 souvlaki, 1 koteletje en 1 souzouki op een kilo gyros met een klodder tzatziki. Volgens mij heet zoiets in Nederland een fastfood-gerecht.

De Griekse keuken mag misschien niet tot de verfijnste horen in Europa, maar kent (h)eerlijke gerechten o.b.v. verse groenten, kruiden, vis en vlees.

Wat mij ook telkens weer verbaast is dat je bij steeds meer Griekse horeca vooraf een mandje stokbrood met kruidenboter krijgt. Ook typisch Grieks natuurlijkConfused
Waarom nu niet iets echt Grieks? Een schaaltje met mooie olijfolie, paar lekkere olijfjes, amandelen en/of wat stukjes kefalotyri/manouri/feta o.i.d.

Dat heeft volgens mij niets met haute cuisine te maken maar gewoon werken met de produkten uit je eigen land.

Mvg
Martin
Quote
#15
er is een griekse gezegde, τα μεταξωτά βρακιά θέλουν κι επιδέξιους κώλους
kefalotyri manuri feta, olijfen?? de meeste eten dat niet. en de meeste grieken willen wat verdienen , ze runnen de restaurant niet voor de vaderland en haar cuisine. daar bij waar moet je omas en moeders bij elkaar verzamelen om verse dolmades te draaien.
tenmiste hier bij ons , wat de boer niet kent, dat eet hij niet.
Quote
#16
Helemaal waar, dat is ook de reden dat wij nooit in een Grieks
restaurant in Nederland eten omdat wij weten hoe de Griekse keuken
echt is.
Quote
#17
En hoe zou een 'mezedopolio' in Nederland lopen? Misschien bestaat het al? Ik ga nooit naar Griekse restaurants in Nederland. Maar ik denk dat het idee van de 'meze' de nederlander wel aanstaat. Ik raad het mensen altijd aan om te proberen als ze mij vragen wat te eten in de restaurants hier. Natuurlijk is een griekse taverna in griekenland en een griekse taverna in Nederland iets heel anders. Maar het idee van meerdere (vreemde) gerechten op tafel en de mogelijkheid om van alles te kunnen proeven zonder het risico van een bord vol voor je neus dat je niet lekker vind lijkt me te 'verkopen'. En kun je dit niet net zo exclusief maken als je wilt?
Quote
#18
(26 November 2012, 23:05)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En hoe zou een 'mezedopolio' in Nederland lopen? Misschien bestaat het al? Ik ga nooit naar Griekse restaurants in Nederland. Maar ik denk dat het idee van de 'meze' de nederlander wel aanstaat. Ik raad het mensen altijd aan om te proberen als ze mij vragen wat te eten in de restaurants hier. Natuurlijk is een griekse taverna in griekenland en een griekse taverna in Nederland iets heel anders. Maar het idee van meerdere (vreemde) gerechten op tafel en de mogelijkheid om van alles te kunnen proeven zonder het risico van een bord vol voor je neus dat je niet lekker vind lijkt me te 'verkopen'. En kun je dit niet net zo exclusief maken als je wilt?

Beste Nanny en Martin,

Je haalt de woorden uit mijn mond een Ouzouri is naar mijn mening de opvolger van de huidige Griekse restaurants. Niet meer die bergen vlees maar overal een klein beetje van onder het genot van een lekkere ouzo of een heerlijke wijn.
Ik heb dit beleefd bij de "Kleine Griek" in Delft kwam daar nog bij heerlijk op hun bootterras.
Martin jij hebt zulke goede ideeen en naar ik begrijp kom je ook regelmatig bij de Griekse restaurants, waarom draag je daar je ideeen niet uit?

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#19
nanny en beems; bedoelen jullie soms "piekelielai"die mijn griekse zwager altijd besteld voor ons vieren en hijzelf ouzo besteld in een ouzorie? (als ik er aan denk nu loopt mij het water uit de mond) we hebben ervaren dat dit per lokatie verschilt maar altijd erg lekker is , vooral aan de kust waar dan ook !meestal besteld hij ook nog een schotel oesters erbij,dat smaakt echt nergens na en dient ook nergens toe,hij is dan ook een stuk ouder dan mij.groeten benny
Quote
#20
In Scheveningen zit al vele jaren een Grieks restaurant waar je geen 'stapels' vlees van de grill met frites kan krijgen, maar wel hele goede echte Griekse gerechten: Perikles. Prima zaak.
Het kan dus wel.
Quote
#21
Het restaurant in Amersfoort waar Martin pas een wijnproeverij had, heeft op woensdag mezedes-dag. Onbeperkt mezedes eten voor 22,50.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Mezedes, ouzeri, pikelia het komt een beetje op hetzelfde neer denk ik.
Bij mijn winkel in de buurt zit niet echt 'mezedopolio of ouzeri', het zijn daar echt 'taverna's. Maar ik adviseer mensen altijd om verschillende voorgerechten te bestellen. Maar je zou ook die 'mezedes' al op je dienblad kunnen hebben en mensen ter plekke te laten uitzoeken. Zien doet eten zou ik zeggen. Ik weet dat in Zia de 'kolokithokeftedes' zeg maar 'koekjes' van courgettes en 'rewithokeftedes' koekjes van kikkererwten heel erg goed lopen. ( De laatste zijn vegetarisch) Hier liggen er dan gewoon 4 van die koekjes op een bordje. Maar als je het hele gebeuren wat wil 'upgraden' moet je het misschien wat meer aankleden.
Quote
#23
Het probleem met de meeste NLers is dat ze eet barbaren zijn, als ze verschillende borden met mezedes voorgezet krijgen wordt het meestal naar binnen gewerkt alsof er oorlog komt.
De bedoeling is om te proeven, genieten van het eten, wat drinken en vooral roddelen over alles en iedereen.Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#24
Grappig dat je dat zo zegt Arthur. Ik ging toen ik net in Griekenland was eten met alleen maar Grieken. Er werd voor mij nog netjes om een Engelse menu kaart gevraagd maar de bestelling werd gedaan door de mensen die het hardste schreeuwden. En toen het eten op tafel kwam..... Binnen no time was het een slagveld, iedereen zat te harken in alle borden om er hap klare brokjes van te maken. Tja je moet er even aan wennen, maar gezellig is het wel.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
Arthur helemaal met je eens,
Ik zie het ook vaak gebeuren als er m.n. Landgenoten bij de Grieken aan tafel met mezedes worden uitgenodigd,en die Grieken zeggen dan wel tegen mij:kennen ze dit niet in Nederland, zij genieten precies zoals jij Arthur en ik en met ons velen,en deze mensen zien het wellicht als een maaltijd,ik snap er ook nooit wat van.
groetjes Margaritha.
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#26
ik was laatst bij een griek in Schagen en daar hadden ze ook een aparte mezedes-kaart was ook iets van rond de 20/25 euro per persoon.
was erg lekker en zo heb je eens de kans om wat nieuwe dingetjes uit te proberen, ik vond het een aanrader!
Quote
#27
(26 November 2012, 23:24)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 November 2012, 23:05)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En hoe zou een 'mezedopolio' in Nederland lopen? Misschien bestaat het al? Ik ga nooit naar Griekse restaurants in Nederland. Maar ik denk dat het idee van de 'meze' de nederlander wel aanstaat. Ik raad het mensen altijd aan om te proberen als ze mij vragen wat te eten in de restaurants hier. Natuurlijk is een griekse taverna in griekenland en een griekse taverna in Nederland iets heel anders. Maar het idee van meerdere (vreemde) gerechten op tafel en de mogelijkheid om van alles te kunnen proeven zonder het risico van een bord vol voor je neus dat je niet lekker vind lijkt me te 'verkopen'. En kun je dit niet net zo exclusief maken als je wilt?

Beste Nanny en Martin,

Je haalt de woorden uit mijn mond een Ouzouri is naar mijn mening de opvolger van de huidige Griekse restaurants. Niet meer die bergen vlees maar overal een klein beetje van onder het genot van een lekkere ouzo of een heerlijke wijn.
Ik heb dit beleefd bij de "Kleine Griek" in Delft kwam daar nog bij heerlijk op hun bootterras.
Martin jij hebt zulke goede ideeen en naar ik begrijp kom je ook regelmatig bij de Griekse restaurants, waarom draag je daar je ideeen niet uit?

Kalo Vradi,

Dick

En ook ik eet regelmatig bij De kleine Griek, heerlijke mezedes maar ook goede Stifado en Jiouvetsi..... Ze zijn er echt wel de goede Griekse zaken, die meer dan de Artemis schotel serveren. Ook Periklis in Scheveningen en Mythos in het Haagse Wateringse Veld waar ik pas at.
Quote
#28
Meze kun je in ieder Grieks restaurant eten. Bijna allemaal beschikken ze over uitgebreide warme en koude voorgerechtenkaarten. Je bestelt wat je wil en je geeft zelf aan "alles in één keer" of niet. Niemand verplicht je tot het nemen van ook maar iets van de hoofdgerechten kaart. Bijna allemaal beschikken ze ook over gecombineerde schotels warme en koude voorgerechten. Dus ook als je alleen bent kun je je vol eten.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#29
(27 November 2012, 00:37)benny seOiks schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




nanny en beems; bedoelen jullie soms "piekelielai"die mijn griekse zwager altijd besteld voor ons vieren en hijzelf ouzo besteld in een ouzorie? (als ik er aan denk nu loopt mij het water uit de mond) we hebben ervaren dat dit per lokatie verschilt maar altijd erg lekker is , vooral aan de kust waar dan ook !meestal besteld hij ook nog een schotel oesters erbij,dat smaakt echt nergens na en dient ook nergens toe,hij is dan ook een stuk ouder dan mij.groeten benny

Pikilia zou ook kunnen maar ik bedoel eigenlijk de mezedes. Mijn vrouw maakt dat hier ook vaak en precies wat Arthur schreef lekker lang genieten.
Dat Griekse restaurant houders daar niet zo van houden ligt in het fijt dat ze zo vaak als mogelijk het tafeltje willen bezetten op een avond. Naar mijn mening zeer kortzichtig maak het de klant naar de zin en je wordt er beide beter van, tevreden klant en een betere besteding per klant.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#30
De restauranthouders weten dat de meeste klanten na zo'n 2 1/2 uur weg zijn. Natuurlijk rekenen ze dan op een 2e dekking. Logisch lijkt mij. Wil je dan de rest van de avond tegen een leeg restaurant aankijken. En het is ook maar net of je bekend bent bij een restaurant of niet. Als ik in de mij bekende restaurants kom, weet men dat de tafel de hele avond bezet is en wordt ik niet weggekeken, hooguit naar de bar gelokt om een paar afzakkers te drinken met het personeel. :)
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)