Fodelianakis olijfolie                 
Hoe verwarm jij jouw huis?
#1
Mijn vraag is voor de forumleden die in Griekenland wonen.
Voorheen hadden wij een gaskachel en nu hebben wij een airco die ook kan verwarmen, ik vraag mij af of dat niet een dure grap gaat worden.
Wat is de voordeligste manier om te stoken? Hoe stoken jullie en wat kost dat gemiddeld?
Quote
#2
Hallo Sophia,
Wij wonen op Kreta en verwarmen ons huis normaal gesproken met centrale verwarming op olie.
Omdat de olie prijs is verhoogd van 1.04 euro vorige winter naar rond de 1.40 euro op dit moment, wordt dat als we net zo een winter krijgen als verleden jaar, een vrij dure geschiedenis.
Wij hebben nu als extra een gaskachel gekocht, met een gasfles van 10 tot 11 kilo. De stalen fles hadden we al van onze BBQ
Dus alleen een vulling gas nodig en dat kost hier rond de 22 euro. Het moet nog blijken hoelang we hier mee doen.
Deze gaskachel levert genoeg warmte op dit moment om de boel te verwarmen. Mocht het kouder worden dan gaat de CV ook aan.
Wat betreft een airco. Dat kost enorm veel electriciteit.
En hoe meer kw/uur je gebruikt, hoe meer je per kw/uur gaat betalen boven een bepaalde grens.
Maar dit kan enorm uit de hand lopen als je niet oplet.
Onze buren deden dit vorig jaar en zijn zicht rotgeschroken van de electriciteitsnota.
Ik ken jouw huis niet dus zult je zelf moeten bepalen wat voor jou het beste is.
Groet
Willem
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#3
Wij gaan vanaf volgend jaar stoken met een houtkachel. (logisch, want ik verkoop ze zelf Smile Eerder hebben we ook wel elektrisch en met gas gestookt. Gas bevat echter enorm veel water en dat betekent dus veel ventileren, want anders stroomt het water echt langs d muren en de ramen nar beneden. (let wel, dit geld voor gaskachels zonder afvoer naar buiten) Deze kerst is de laatste keer dus dat we met gas stoken. @ Willem, hebben de griekse flessen dezelfde aansluiting als in Nl?
Quote
#4
Centrale verwarming, kost wat maar dan kom je wel gezond de winter door.
Het probleem is niet alleen de kou maar de hoge luchtvochtigheid die moet je eruit stoken omdat anders je kleren je beddengoed de muren en wat al niet meer klam en koud wordt. Met een airco heb je alleen een korte warmte die is zo weer weg, met gas zoals Chris schrijft en petroleum moet je een goede afvoer hebben.
De warmte moet dus overal goed intrekken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Onze woning wordt CV gestookt d.m.v. een (gas)olie gestookte ketel. Nu de brandstofprijzen ten opzichte van vorig jaar met een idiote stijging van 35% te maken hebben, wordt óók dat een dure toestand. Zeker gelet op de bedroevende techniek en rendement van de anno 2012 gebruikte verwarmingsketels. Véél, heel veel warmte verdwijnt door de schoorsteen...

Misschien wijs om ook maar eens gaan kijken naar de houtkachels van Chris! Alhoewel, de kosten van stookhout zijn ook niet erg stabiel....!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#6
Wij zijn in principe niet in de winter in ons huis op Samos, maar voor koude avonden in het voorjaar gebruiken we hete lucht convectoren. Deze gebruiken wel veel stroom maar daar ons huis heel erg goed geïsoleerd is hoeven we niet lang te "draaien".
Volgend jaar gaan we twee weken in februari "proberen". Als dat bevalt gaan we misschien vaker in de winter. Wel zitten we er over te denken om in dat geval dan muurverwarming aan te leggen. Dat kan door leidingen met water, verhit door zonnepanelen, in buizen langs de muur te leiden en daar een muurjte "voor" te bouwen heel simpel gezegd. Het is iets nieuws en dan hoef je niet je hele tegelvloer eruit te slopen voor vloerverwarming.
Als iemand ervaring heeft hiermee hoor ik het graag!
Quote
#7
Ik heb vorig jaar onze olie gestookte ketel vervangen door een pellet gestookte ketel. Verbruik is zo'n 2 zakken per dag met een gemiddelde temperatuur van 23 graden. Ja oma heeft het koud dus temperatuur hoog. Een ton pellet kost nu € 200,00 dat zijn 67 zakken.
Er zijn ook de zgn sobas hout gestookt met extra wand die je kunt aansluiten op de CV, deze zomer een geinstalleerd bij een vriendin geweldig hele beneden verdieping warm. Zij stookte eerst een openhaard maar daar is het rendement zo laag van dat de rest van het huis koud was. Kosten van dit systeem inclusief pomp en leidingen € 600,00, wel in Bulgarije gekocht.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#8
De beste oplossing zijn elektrische infrarood panelen (zelf zeer goede ervaringen met Prestyl) die een stralingswarmte produceren op een zeer hoge frequentie (onzichtbaar licht). Perfect voor Griekenland, zeer economisch (ongeveer 30% goedkoper dan olie), geen onderhoud en een heel aangename manier van verwarmen.
Quote
#9
@Chrisn,ik wil het vocht eruitstoken, lukt dat met jou panelen.
@Els hoe krijg jij die leidingen warm in de winter als er bijna geen zon op je panelen staat, weet je ook wat water met je leidingen doet, ze gaan vol kalk, zout en zand zitten dus er moeten heel wat liters koelvloeistof door je water gemengd worden om dat tegen te gaan, ik heb in mijn zonnepaneel ook bijna 4 liter koelvloeistof zitten wat gemengd met water door de leidingen loopt. Vraag het maar eens na bij een goede installateur.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Wij hebben een warmtepomp (met vloerkoeling (die we zelden gebruiken) en -verwarming), draait zeer zuinig, maar de eenmalige investering is natuurlijk relatief hoog. Ook hebben we zonnepanelen voor elektriciteit, naast de gebruikelijke zonneboiler. En tot slot nog een houtkachel, voor voor- en najaar als we de warmtepomp nog niet aanzetten en voor de gezelligheid.
Wij hebben wel een nieuwbouw huis dat voor GR begrippen erg goed is geisoleerd.
Quote
#11
Zeer geschikt voor vochtige ruimtes. Je kan het vergelijken met de werking van de zon, alleen dan van binnen uit.
Quote
#12
(29 November 2012, 19:52)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Chrisn,ik wil het vocht eruitstoken, lukt dat met jou panelen.
@Els hoe krijg jij die leidingen warm in de winter als er bijna geen zon op je panelen staat, weet je ook wat water met je leidingen doet, ze gaan vol kalk, zout en zand zitten dus er moeten heel wat liters koelvloeistof door je water gemengd worden om dat tegen te gaan, ik heb in mijn zonnepaneel ook bijna 4 liter koelvloeistof zitten wat gemengd met water door de leidingen loopt. Vraag het maar eens na bij een goede installateur.

Arthur,misschien heb je het zelf ook al gedaan maar klik op internet prestyl infrarood aan.Bedrijf in Valkenswaard,levering misschien via Chris?.Zelf hebben we vroeger ook een huurhuisje op Kreta gehad waar het vocht niet weg kon behalve ventileren,lees deur open.

De vraag over hout stoken:
Stoken met een houtkachel hoeft naar mijn mening niet in de papieren te lopen,voor € 170 kunnen wij een laadbak van een agritiko met olijfhout geleverd krijgen.En met goed gedroogd olijfhout kan je even vooruit.
Quote
#13
@Arthur: interessante opmerking. Wij hebben op het moment alleen maar het water voor de douche op zonnepanelen; daar mengen we uiteraard geen koelvloeistof door. Het systeem is nu 4 jaar in gebruik; ik weet dat kalk daarbij een probleem kan vormen. Heb jij die leidingen met koelvloeistof in gebruik voor de cv en gaat dat goed met die koelvloeistof erdoor?
Overigens heb ik me laten vertellen door onze buren (Belgen) dat kalk pas een probleem wordt als het water echt heet wordt (zoals in een cv). Daarom moet je de zonnepanelen - ook voor het hete water dat je direct gebruikt uit de kraan - hartje zomer een beetje afdekken. Ik heb dat nog niet gedaan; ik heb ze gewoon vies laten worden en pas afgelopen herfst voor de eerste keer in 4 jaar schoongemaakt.
Quote
#14
Ik denk dat de pelletkachel cq ketel welke Beems noemde wat meer aandacht verdient. Economisch, co2 neutraal en erg comfortabel.
EN...... niet gekoppeld aan de olieprijs!!! duimpie
Bovendien zijn er diverse producenten van pellets in Griekenland.
Er zijn zelfs pellets-"allesbranders" kachels welke tevens op olijvenpittenpellets werken.
Het bestuderen waard dus.
Quote
#15
Goede avond

Even vanuit een KOUD Nederland, volgende week weer lekker terug naar huis... KretaBig Grin
En nu even dit, en dat is GEEN reclame maken MAAR praktijk ervaringExclamation
Wij hebben zo'n paneel van Chrisn hangen, het is ideaäl maar ééntje voldoet niet, je zou dan wel heel je huis er van vol moeten hangen.
Omdat het alleen de bestreken vlakken verwarmt is het goed te doen, je hebt heerlijk dat gevoel van de ZONCool
Maar of het ook al het vocht in het huis verdrijft??? kan ik geen eerlijk antwoord op geven, omdat wij er maar één hebben hangen.
voor het voor en najaar is het heerlijk, gewoon even de knop om en het is warm voor weinig geld, zet je hem uit, dan is het ook snel koel.
Dan hebben wij ook sinds 1 jaar een hout kachel van Chris, daar moet je wel mee leren stoken, geen zuiniger hollander zijn,
maar de VLAM in de pijp, moet je wel alle ramen en deuren open zetten, maar dan heb je OOK wat, met héél weinig hout, want als je link bent ook niks kost,
de grieken nemen alleen de dikke stukken mee, en de dunne takken verbranden zij op het veld, nou hier niet, want dat ga ik halen, en die verbranden dan wel in MIJN kachelBig Grin
Grote stukken gaan er NIET in, dan maar éé'n handje kleine, de warmte blijft het zelfde, vroeger 2 kruiwagens op 1 avond, nu 2 emmersBig Grin
Het zal ook afhangen van het huis, wij hebben een hele hoge kamer, 5 mtr. en daar gaat veel warmte in zitten, maar dat is geen probleem, alle vertrekken worden verwarmd,
wel goed ventileren want hij vraagt veel zuurstof!
En nu naar bed, in een vrieskoude slaapkamer, wel lekker, en morgenochtend...... autoruiten krabbenAngry
Quote
#16
Vocht verdrijven moet je eigenlijk ook niet doen met verwarmen. Altijd goed ventileren, zomer en winter, dat gaat het beste. Maar een heleboel griekse huizen zijn slecht te ventileren en vaak ook niet beschermd tegen optrekkend vocht.
Quote
#17
Aangezien ik niet van plan ben lang in dit huis te wonen (ik ben langzaam op zoek naar een ander huurhuis) wil ik hier niet teveel geld in stoppen, ik denk dat wij toch maar weer gaan kijken voor een gaskachel (verplaatsbaar op wieltjes zodat we ook de andere kamers kunnen verwarmen. Ik laat de airco dan lekker voor de zomer want ik ben bang dat dit een duur grapje gaat worden als we hiermee gaan stoken. In het volgende huis willen we wel een houtkachel plaatsen.
Ventileren doen wij hier zeker wel, elke dag staan de ramen open en toch staat de vochtmeter op 85%.
Quote
#18
Nou is het wel zo sinds we in Ammoudara wonen het huis warmer blijft in de winter en koeler in de zomer als het huurhuis in Agios, daar waren de muren van papier. In dit huis heeft de eigenaar altijd zelf gewoond en is niet gebouwd als huurobject, overal dubbel glas, dak isolatie en goed te beluchten.
@Els het warm water wat door het zonnepaneel stroomt verwarmt het water in je opslagvat die op dak staat, het is natuurlijk niet zo dat je koelvloeistof uit je warmwaterkraan krijgt.
Het werkt zo, alleen zit bij jou en bij ons alles op dak omdat niet vriest, het laatste stukje van de animatie hebben wij niet, daarom zit er een verwarmings element net als bij een gewone boiler ingebouwd, als extra kan je ook nog de centrale verwarmings buizen door het vat laten lopen, dat heb 3 in 1.
Verwarming door de zon, met een verwarmings element en de CV.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&v=h_QekbQQgPI
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&v=6Mab_wvuTmY
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
@Arthur dank voor de links. Het was nog maar een idee hoor die muurverwarming.... in Noorwegen hebben we eens vloerverwarming gehad in een hotel maar ik weet niet hoe hard of hoe zacht het water daar was. Ik vond het in elk geval ideaal. Echter toen ons huis gebouwd werd op Samos in 2008 was die technologie nog niet bekend daar. Het was al heel modern dat het huis aan alle kanten geïsoleerd was en met kunststoffen kozijnen en composiet luiken en deuren. Daarom hebben we toen gekozen voor wat hetelucht-convectoren om bij te verwarmen in voor- en najaar.
We zijn nu bezig met een offerte van iemand die we kennen die regelmatig op cursus gaat en nu bekend is met het zwembadwater op zonnepanelen bij te verwarmen. Zodat we ook in april en oktober nog bij een aangename temperatuur kunnen zwemmen. Iemand anders (een Duitser) stelde voor om eventueel dus die muurverwarming aan te leggen maar daar moeten we eerst weer even voor sparen als we dat willen doen .... We hebben nog niks besloten daaromtrent.
Quote
#20
Chris (@ Willem, hebben de griekse flessen dezelfde aansluiting als in Nl? )
Ik weet niet of de aansluiting op de fles het zelfde is als in NL.
Maar als je hier een verplaatsbare gaskachel koopt, en je hebt geen gasfles dan kosten deze flessen hier 25 euro, (dat is een soort statiegeld), tesamen met een 10 a 11 kilo gas kost deze aanschaf dan ongeveer 47 euro.
Als de fles leeg is ruil je hem gewoon om voor een volle en betaal je alleen het gas a 22 euro.
Sophia,
Deze verplaatsbare gaskachels zijn hier op kreta al te koop vanaf rond de 100 euro.
Wij hebben een pitsos a Euro 120 aangeschaft, en nog geen spijt gehad.

De hoge luchtvochtigheid is altijd een probleem, goed ventileren helpt maar als je de deuren en ramen weer sluit, blijft het toch vochtig in huis.
Een goede DEHUMINIFIER, die je dan een uurtje aanzet verlaagt de luchtvochtigheid in huis dan tot tot normale proporties. Rond de 55 a 60.
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#21
(30 November 2012, 13:38)De Haarlemse mug. schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Chris (@ Willem, hebben de griekse flessen dezelfde aansluiting als in Nl? )
Ik weet niet of de aansluiting op de fles het zelfde is als in NL.
Maar als je hier een verplaatsbare gaskachel koopt, en je hebt geen gasfles dan kosten deze flessen hier 25 euro, (dat is een soort statiegeld), tesamen met een 10 a 11 kilo gas kost deze aanschaf dan ongeveer 47 euro.
Als de fles leeg is ruil je hem gewoon om voor een volle en betaal je alleen het gas a 22 euro.
Sophia,
Deze verplaatsbare gaskachels zijn hier op kreta al te koop vanaf rond de 100 euro.
Wij hebben een pitsos a Euro 120 aangeschaft, en nog geen spijt gehad.

De hoge luchtvochtigheid is altijd een probleem, goed ventileren helpt maar als je de deuren en ramen weer sluit, blijft het toch vochtig in huis.
Een goede DEHUMINIFIER, die je dan een uurtje aanzet verlaagt de luchtvochtigheid in huis dan tot tot normale proporties. Rond de 55 a 60.

Bedankt! hier kan ik wat mee, ik ga vandaag of morgen wat winkels af om te kijken voor kachels.
Stel je hebt elke dag de kachel bijvoorbeeld 4 uurtjes aan, hoelang doe je met een gasfles ongeveer dan?
Quote
#22
In onze grote open haard, met deur want het kan nog weleens hard waaien, (hier op kreta gekocht) kunnen hele grote stukken olijfhout of ander hout in. We moeten met deze kachel, die op de verdieping staat met een hoog plafond, niet te hard stoken anders smelten we weg ! We hebben de afgelopen winter ongeveer 2 en halve pick up hout opgestookt a raison de 140 euro per pick up want er zijn dagen dat we alleen 's avonds de kachel aan doen, het huis 2 verd. is heel goed geisoleerd.
De begane grond (keuken) wordt verwarmd met een kerosine kachel met thermostaat en is ook niet altijd aan. Vat kerosine van 18 l. kost nu 42 euro en we gebruiken er ongeveer 2. De warme lucht apparaten gebruiken we heel weinig.
Sterk af te raden is de butagaskachel, te nat en te duur.
Warme dagen toegewenst aan iedereen !
Quote
#23
(30 November 2012, 15:21)Gibsea schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sterk af te raden is de butagaskachel, te nat en te duur.

Kan toch nooit duurder zijn dan stoken met de airco op stroom?
Quote
#24
Wij hadden op Samos de beschikking CV, gaskachel, 3 electrische kachels, 2 airco’s. Maar wat wij ook stookten wij kregen ons appartement (225m3) niet behaaglijk. Altijd vocht, vocht en nog eens vocht, goed om een vliegende reuma op te lopen!
Het was voor ons een van de de hoofdreden om Samos te verlaten na bijna 7 eindeloze jaren van het “Zwitserleven gevoel”. Wij worden ook een dagje ouder en onze gezondheid was ons te lief om nog eens een onbehaaglijke winter daar door te moeten brengen. Ja, wij verwende ollandias hadden een keuze.
Maandelijkse stookkosten v.a. oktober t/m eind april rond de €115,00 p.mnd.
Het was/is er gewoon te slecht geïsoleerd zoals de meeste woningen. Daarbij komt de hoge luchtvochtigheid, je woont nu eenmaal op een eiland en dus rondom water, Samos is als eens spons dus ook van onderuit vocht. Als er dan wel geïsoleerd wordt dan wordt meestal de vloerisolatie vergeten. De meeste Grieken hebben dan ook hun woning vol liggen met losse tapijten om die optrekkende kou enigszins tegen te houden.

Ook dit jaar zullen weer vele olijfgaarden gekapt worden om in hun warmte te voorzien, hopelijk wordt het geen strenge winter voor de toch al geteisterde bevolking die hun centjes wel anders kunnen besteden dan aan stookkosten en blij zijn als ze zelfs maar een houtkacheltje kunnen bekostigen.

En wij? Wij maar stoefen (dikke nekken) met hoe en wat voor supermiddelen wij onze Griekse toko (gaan) verwarmen!
Mijns inziens heb je het pas goed voor elkaar als je leeft en woont zoals de mensen aldaar; iets meer luxe mag maar overdrijf het niet, de kans bestaat dat men je dan met de nek aankijkt.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#25
(30 November 2012, 16:15)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hadden op Samos de beschikking CV, gaskachel, 3 electrische kachels, 2 airco’s. Maar wat wij ook stookten wij kregen ons appartement (225m3) niet behaaglijk. Altijd vocht, vocht en nog eens vocht, goed om een vliegende reuma op te lopen!
Het was voor ons een van de de hoofdreden om Samos te verlaten na bijna 7 eindeloze jaren van het “Zwitserleven gevoel”. Wij worden ook een dagje ouder en onze gezondheid was ons te lief om nog eens een onbehaaglijke winter daar door te moeten brengen. Ja, wij verwende ollandias hadden een keuze.
Maandelijkse stookkosten v.a. oktober t/m eind april rond de €115,00 p.mnd.
Het was/is er gewoon te slecht geïsoleerd zoals de meeste woningen. Daarbij komt de hoge luchtvochtigheid, je woont nu eenmaal op een eiland en dus rondom water, Samos is als eens spons dus ook van onderuit vocht. Als er dan wel geïsoleerd wordt dan wordt meestal de vloerisolatie vergeten. De meeste Grieken hebben dan ook hun woning vol liggen met losse tapijten om die optrekkende kou enigszins tegen te houden.

Ook dit jaar zullen weer vele olijfgaarden gekapt worden om in hun warmte te voorzien, hopelijk wordt het geen strenge winter voor de toch al geteisterde bevolking die hun centjes wel anders kunnen besteden dan aan stookkosten en blij zijn als ze zelfs maar een houtkacheltje kunnen bekostigen.

En wij? Wij maar stoefen (dikke nekken) met hoe en wat voor supermiddelen wij onze Griekse toko (gaan) verwarmen!
Mijns inziens heb je het pas goed voor elkaar als je leeft en woont zoals de mensen aldaar; iets meer luxe mag maar overdrijf het niet, de kans bestaat dat men je dan met de nek aankijkt.

Wick,jullie vochtprobleem op Samos speelt zich ook op Zuid-Kreta af (toch enigszins verschil in klimaat dacht ik).Daarnaast denk ik dat de kwaliteit van het huis een belangrijke factor voor het vochtgehalte in het huis is.Zowel op de noordelijk gelegen Alonnissos (Sporaden) als zuid-Kreta hebben wij in vochtige "legoblokken" huurwoningen gewoond,we konden nog net geen champignons kweken.
Omdat wij beiden reuma hebben -de één wat minder erg dan de ander-moesten wij naar een huisje zoeken dat bij onze gezondheid past.Nu wonen wij in een oud (1845),origineel huisje waar de open haard voldoende warmte geeft,waar elke dag goed wordt gelucht en waar ik de muren heb geïsoleerd.Vochtprobleem is gelukkig over.Omdat wij geleerd hebben ons aan te passen bij het leventje hier,voelen wij ons hier thuis. Vloerverwarming zowel bij ons als bij de mensen in de buurt wordt een dure zaak met een marmeren-of granietenvloer,vandaar al die kleedjes die toch nog een redelijk warm gevoel geven.
Wij leven tussen de Grieken,leven zoals zij,geen luxe en daarom spreekt de laatste alinea van jouw verhaal mij wel aan.Het zal voor jullie heel moeilijk geweest zijn om na 7 "Zwitserleven"jaren een gezondheidskeuze te moeten maken.Wij hebben na 6 "Kretajaren" vroeger ook moeten besluiten om terug naar vochtig Nederland te gaan maar uiteindelijk zijn wij er in geslaagd om nu alsnog weer naar Zuid-Kreta terug te keren.Ik wens jullie hetzelfde geluk toe in het belang van jullie gezondheid.
Quote
#26
Ons in 2006 gebouwde huis (redelijk geïsoleerd naar Griekse begrippen) heeft een oliegestookte cv. Die krijgt de vertrekken waar wij verblijven prima warm (wij hebben niet overal de radiatoren open), behalve de badkamer die vrij groot is en op de noordoost hoek ligt. Met een overcapaciteit radiator en een straalkacheltje is het hartje winter net te doen. Maar wij prefereren sowieso de warmte van een houtkachel. Een pickup hout kost hier ongeveer 130 euro, maar mijn man gaat zelf met vrienden de bergen in om hout te verzamelen plus het snoeihout van onze olijfbomen natuurlijk. Hier op Thassos mag je het omgevallen oude hout uit de bossen weghalen. Helaas "valt" er regelmatig een verse boom bij menige Griek, maar als ze gepakt worden zijn ze behoorlijk de pineut. En inderdaad zijn er heel wat mensen die nu een olijfboom opofferen voor warmte. Hopelijk wordt het een milde winter.
Quote
#27
vrienden van mij die in Pilion wonen hebben hun cv installatie omgebouwd naar het stoken met gemalen olijf pitten,werkt goed is goedkoop en het ruikt ook nog eens lekker.
Quote
#28
Griekse "kennissen"van ons verwarmen hun huis met blokken van geperste druivenschillen.
Deze man heeft een procédé ontwikkeld om afval van geperste druiven te mengen met bepaalde grondstoffen en deze te persen zoals je bij ons in Nl. die geperste blokken kan kopen voor de openhaard. Hij houdt het procédé angstvallig geheim omdat de kans bestaat dat na bekendmaking hij niet genoeg gedroogde druivenschillen kan bemachtigen die nu nog gebruikt worden als veevoer.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#29
Ik heb inmiddels een gaskachel gekocht en we hebben hem een paar uurtjes aangehad en ik moet zeggen dat het snel lekker warm werd in huis. Momenteel stoken we nog niet omdat het nog steeds rond 20 a 21 graden is. Ook zag ik de hygrometer al wat zakken, we hebben dus goede hoop! Voor iedereen op Oriste een gezonde, warme winter en fijne feestdagen! En bedankt voor de reakties :)
Quote
#30
@Sophia, erg interessant onderwerp trouwens, ik stond te kijken van al die antwoorden over pitten, pallets, panelen en schillen.....
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bij de SECOND HOME BEURS 4-5-6 maart in Utrecht staat ons huis Kreta huis te koop Gibsea 1 3.536 28 February 2016, 10:00
Laatste bericht: Computer Boy
  hoe hebben jullie internet geregeld in jullie huis in Griekenland Mariët 11 7.908 08 November 2014, 23:32
Laatste bericht: TreinopStad

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)