Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2)
#1
Vorig jaar december was dit thema ook al eens
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




; helaas was er toen erg weinig respons. Omdat het aantal Oríste!-leden sindsdien enorm is gegroeid (1 dec 2011: 724 leden - 1 dec 2012: 1447 (dus een verdubbeling)); veel leden ook in Griekenland wonen en dus veel info kunnen toevoegen dit jaar op herhaling:

Kerstmis in Griekenland (deel 2)

Hoe vieren de Grieken de kerstdagen en aansluitend oud en nieuw?
Gaat dat geheel anders dan bij ons in Vlaanderen/Nederland? Zijn er tradities, duidelijke verschillen of juist overeenkomsten? Viert men het overal in Griekenland op dezelfde manier of zijn er regionale verschillen? Op deze -en andere- vragen hopen we de komende maand antwoord te krijgen.

Interessante foto's of filmpjes, verhalen, anekdotes, muziek, recepten van typische kerstgerechten en alle andere informatie met betrekking tot de eindejaarsfestiviteiten zijn meer dan welkom in deze topic.

Véél lees-, schrijf-, kijk- en luisterplezier!

NB: Alle eerdere "Thema's van de maand" zijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te vinden.
Quote
#2
Op Kos hebben we inmiddels al heel veel jaren de 'kerstbazaar'. Ik weet niet of je het echt heel Grieks kunt noemen, want het is eigenlijk vrij 'internationaal''. Maar wel heel erg ingeburgerd bij de plaaatselijke bewoners. Het komt er eigenlijk op neer dat elke sport vereniging, school echt van peuterspeelzaal tot lyceeum, alle buitnelandse verenigingen etc een 'kraam' hebben en iets verkopen. Dit alles in kerstsfeer, met het treintje, de muziekvereniging een kerstman etc. Een goeie 20 jaar geleden is het begonnen met de 'buitenlandse' verenigingen, ik neem aan dat er toen alleen duitse braadworsten, oliebollen en gluhwein was. Maar nu is het echt een heel grote happening.
Zoals ik al zei is het misschien niet 'traditioneel grieks' maar wel echt Kos.
Echt iedereen gaat er ook wel even naar toe.

Inmiddels zijn er ook soortgelijke bazaars in Zipari en in Kefalos.
Quote
#3
Natuurlijk is Pasen het grote feest in Griekenland. Kerstavond gaan de meesten met vrienden en familie uit eten of naar de bouzoukia. Eerste Kerstdag net als in Nederland thuis gegeten met familie en vrienden.Het hoofdgerecht is dan kalkoen gevuld met kastanjepuree.De Kerstboom heeft meestal gekleurde lampjes die net als discoverlichting knipperen.Tweede Kerstdag hangt er maar zo'n beetje bij.
Op oudejaarsavond meestal ook thuis met familie en vrienden.De traditionele zoetigheid zijn dan melomakarona en kourabiedes. Na 12 uur gaan de mannen vaak de hele nacht door met kaarten. De vrouwen en kinderen naar bed.Nieuwjaarsdag gaan de kinderen met een triangel de huizen langs en zingen dan het liedje kalimera archondes. Zij krijgen dan wat geld.
Vuurwerk is er alleen met Pasen na 12 uur maar niet met nieuwjaar.
Quote
#4
Christmas songs from Greece

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=player_detailpage
Quote
#5
Zodra op oudejaarsavond de klok twaalf heeft geslagen en het nieuwe prille jaar zich heeft aangemeld, wordt volgens oud gebruik de Vasilopita-cake aangesneden! De hele familie en al de gasten worden verwend met een punt. Slechts één van deze cake-partjes

[Afbeelding: 34hdz6c.jpg]

zal een munt verbergen! De bofkont zal geluk en voorspoed voor het nieuwe jaar ten deel vallen.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#6
Leuk kerstliedje.
Heeft iemand de Griekse tekst, want ik kan het niet allemaal verstaan.
Dan kan ik leuk meezingen.
Ik ben benieuwd!!
Quote
#7
(02 December 2012, 13:08)maria alida schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk kerstliedje.
Heeft iemand de Griekse tekst, want ik kan het niet allemaal verstaan.
Dan kan ik leuk meezingen.
Ik ben benieuwd!!

Hier is het dan incl. vertaling. Slechts de 1e twee coupletten worden gezongen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&p=2484&c=156
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#8
een kerststalletje bij het centrale plein van Argalasti op de Pilion. We hebben onze ogen uitgekeken die kerst in 2006: kerktorens met flikkerende lampjes, veel disco rendieren langs de weg, hypnotiserende kerstbomen in taverna's e.d. De kerstbeleving was ongeveer die van de gemiddelde Hagenees: het moet groot en veel zijn en vooral blinken!
[Afbeelding: 25ppbw2.jpg]
Quote
#9
[Afbeelding: 35hgsib.jpg]
[Afbeelding: 10qz411.jpg]
In december 2006 was ik samen met min vriendin op huizenjacht op Kreta.We verbleven in Pitsidia , in Apartments "Filia". Het was heerlijk lekker weer en we waren de enigste buitenlanders die toen verbleven
in Pitsidia. Ook Matala was in een diepe slaap , met als voordeel heel het strand alleen voor ons.
Kerstavond hebben we doorgebracht op het dakterras van "Filia" met een lekkere maaltijd en lokale wijn in lokale plastikfesjes. Aangezien we voor het oude jaar terug naar België moesten, hebben we toch een Vasilopita gekocht en aangesneden. We hebben niet lang moeten zoeken naar het muntstuk, bij de eerste messnede stootte mijn vriendin al op het muntstuk.Sindsdien zit dit muntstuk ( zie foto)in haar portemonnee.

[Afbeelding: 14obrj8.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Kerst in Argostoli ( Kefalonia )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=player_detailpage
Quote
#11
Vandaag maandag 24 december, hebben we onze allereerste kalanta zangertjes op bezoek gehad.Compleet met triangel en het liedje.
[Afbeelding: 24wa3qt.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
heel mooi,doet mij denken aan vroeger 45 jaar geleden,oudjaarsdag gingen we zingen bij mensen aan de deur,daarna kregen we snoep,wafel,of een broodje
vanaf 7 uur in de morgen tot 1600 uur in de middag waren we weer thuis,en waren we kapot,maar het was wel mooi
ger en josé
Quote
#13
Gisteren kwam ik op doorreis door Grevena. Op het plein echt een kerstsfeer overal kinderen die met de kalanta zongen, muziekkorpsen echt veel leven in de brouwerij. Het was trouwens ook echt prachtig weer. Wat dan weer nieuw voor mij was, was dat er tsigarides werden gemaakt. In een hele grote pan, kleine stukjes varkensvlees garen in varkensvet? Het zag er erg indrukwekkend  uit, dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van het restaurant. De pan stond echt voor de deur. Wat smaak betreft niet echt mijn ding, maar ieder zijn ding natuurlijk.
Quote
#14
[Afbeelding: k4uvs1.jpg]Vorige week zondag was er in Margaritas - Kreta ook een Kerstbazar.... ja eindelijk....
Hoorde van één van de standhouders, Duiters die er vroeger een koffie bar hadden, dat er na veel geruzie 5 weken geleden besloten is om het toch maar te doen.
In het plaatselijke verenigingsgebouw wat niet groter is dan ongeveer 30 x 8 mtr is waren hoofdzakelijk buitenlandse verkopers met eigen gemaakte spullen.
De Duitsers verkochten nu alleen nog maar soep, vorig jaar maaltijden zoals Eisbein... maar daar is totaal geen vraag naar, dus deze keer helaas niet.
Mede door dat het zo laat was en er geen reclame voor gemaakt is, was het bezoekers aantal drastisch laag, nog geen 200 mensen op elke dag Angry
En vele buitenlanders zijn vertrokken en de rest die hier nog wel zijn, daarvan is 90 % terug voor de feestdagen.
Of het volgend jaar nu nog doorgaat ???????
Quote
#15
@machinist, mischien speelde het thema appodiksi ook een rol? Ook op Kos was de bazaar wat kleiner, omdat de verenigingen, die in de meeste gevallen de opbrengst geven aan het ziekenhuis, scholen, reddingsbrigade, rode kruis etc, de goede doelen dus, verplicht worden om met een appodiksie te gaan werken.  Dus moet je als vereniging ook een officiële boekhouder hebben, en dus wordt het langzamerhand een 'risico' om op die bazaar te gaan staan, want voor t zelfde geld verkoop je niet genoeg om de kosten eruit te halen.  Het leuke van zo'n dag is er dan gewoon af. Heel erg jammer, maar hier hadden we door dit akkefietje 40 kramen ipv 65. Ook de plaatselijke Nederlandse vereniging heeft het laten afweten, en zo loopt het ziekenhuis weer een nuttig 'kado' mis.

In eerste instantie dacht ik nog dat het een beetje bluf was, en dat de belastingdienst op zaterdagmorgen niet die kerstmarkt zou gaan bezoeken om te checken. Maar er zijn dus echt boetes van een 200 en 300 euro uitgedeeld. Een boel geld voor die verenigingen, waar het meestal geen vetpot is.
Quote
#16
The Pappas Post:  Something Magical Happened Today in Hania on the Island of Crete: More than 7,000 Santas Parade for Children in Need in Annual Santa Run

[Afbeelding: 2ijns69.jpg]

 
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.698 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 50.861 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.782 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 51.790 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 25.985 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.305 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.339 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo
  Thema vd maand september 2012: Griekenland met een knipoog oriste 52 45.922 09 June 2014, 21:34
Laatste bericht: Arthur
  Thema vd maand dec 2013: Het Griekenland-gevoel oriste 8 8.149 02 December 2013, 17:47
Laatste bericht: Andrebeek
  Thema vd maand nov 2013: De Griekse taal Ger 23 17.847 21 November 2013, 10:17
Laatste bericht: Markos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)