waar maak je een Griek blij mee?
#1
Hallo,

Komend jaar ga ik weer op vakantie naar de mooie griekse eilanden, en dan wil ik graag wat leuke verrassingen meenemen voor onze griekse ''vrienden'' (zo goed kennen we ze ook niet) Maar omdat ze altijd zo open en gastvrij voor ons zijn geweest willen we graag een soort souvenir meegeven in de vorm van bijvoorbeeld een delftblauw blik met typische Hollandse lekkernijen zoals stroopwafels/speculaas/snoepgoed.
Maar er zijn zo veel dingen die ik eigenlijk wel zou willen meenemen, dus vandaag mijn vraag.. Waar maak ik een grieks echt blij mee?(kleinigheidje) ik heb begrepen dat drop vaak niet zo in de smaak valt.. Het hoeft natuurlijk niet speciaal lekkernijen te zijn, maar iets wat ze daar in ieder geval niet hebben.
Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!! zonneschijn

ik heb zover wat dingen in gedachten:

-koek: stroopwafels, bokkepootjes, ontbijtkoek, pindakoek, krakeling, bitterkoekjes, taai-taai, speculaas, gevulde koek, suikerbrood,(choco)pepernoten
-snoep: drop(allerlei soorten), griotjes, bananenshuim, pepermunt, kaneelstokjes, stroopsoldaatjes, chocolade verkade/droste, schuimpjes, hopjes
Quote
#2
Peperkoek? Makkelijk mee te nemen en lekker. Elke regio in Nederland heeft wel een eigen versie.
Quote
#3
WAT HEBBEN GRIEKEN NOU NIET..... ????
Neem medicijnen mee !! Alle soorten medicijnen !! (Paracetamol wil wel eens problemen geven, maar je kunt het proberen...)
Verder hebben ze moeite het hoofd boven water te houden...dus: Neem ze mee een keer uit eten !!
Of bijvoorbeeld: zoals Roos als schreef: alle materialen voor onderwijs: pennen , boeken, schriften, wat dan ook.
Wat heb je aan een pak stroopwafels (69 cent bij de Jumbo) als je voor de rest van 't jaar geen eten of medicijnen hebt !!!!!
Denk na wat je zelf in een situatie als deze het liefst zou willen.... misschien babymelk in poedervorm??
Alles beter dan delftsblauwe klompjes of andere prullaria. Daar heb je niks aan als je honger hebt of dood gaat bij gebrek aan medicijnen!
Quote
#4
Ik zou juist iets meenemen dat hun niet aan de crisis doet denken. zoals je zelf al schreef, snoepgoed in alle soorten en maten. bloembollen, zaden voor groente en bloemen. speelgoed voor kinderen. de laatste keer dat ik ging hem ik haring (vacium en goed koud verpakt) en een kruik jenever meegenomen. ook wel eens een zelfgebakken appeltaart. en niet te vergeten kaas.
Quote
#5
Stroopwafels doen het goed.
Quote
#6
Misschien ietske overdreven maar met deze uitspraak (als je wilt flirten) is het raak dames!!


ise o logos pou anapneo: jij bent de reden dat ik adem
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#7
Bloembollen en zaden voor bloemen, planten en groenten zal zeker gewaardeerd worden door Grieken die van tuinieren houden. Wij namen jaren geleden (ik weet niet of dat nog steeds mag) ook wel eens plantjes mee. Bepaalde planten die hier vrij klein blijven, groeien daar uit tot grote struiken.
Quote
#8
Ik sluit me aan bij een stukje (boeren belegen) kaas, échte stroopwafels, bloembollen en zaad. Vallen altijd in de smaak en "crisisproof" voor wie dat zo nodig wil ;)
Quote
#9
Hallo.
Ik neem net als jullie hierboven oude kaas,tulpenbollen,zaadjes van Chinese kool e.d. mee,maar wat mijn Griekse vrienden ook heerlijk vinden is de droge worst van Stegeman. ik neem dan de Friese en de Groninger met kruidnagelen droge worst mee en niet te vergeten echte Hema worst.Gezellig bij de borrel in de taverne en kafenion.
Groetjes Margaritha.
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#10
wauw bedankt voor alle reacties! Big Grin
Hier kan ik heel veel mee.

Wat voor groenten kan ik dan aan denken, wanneer ik bloembollen meeneem?
Zoiets had ik zelf nou nooit aan gedacht, omdat ze in Griekenland zelf al geweldig lekker fruit hebben! :)
Quote
#11
Spercibonen, alle soorten kool, alles eigenlijk, want zakjes zaad zijn duur in Griekenland. Denk ook aan kruiden, die kan je ook als zaad meenemen. Zomerbollen voor bloemen zijn ook altijd een succes. Kunnen ze het niet meteen in de grond stoppen, het jaar erop zeker.
veel succes.
Quote
#12
Connie je hebt gelijk,heb ook al eens sperciebonen in zakjes meegenomen,en ook wat ik hiervoor schreef,zaadjes van Chinese kool,hiervan laten ze 1 plantje doorschieten,opnieuw zaad en dat delen ze met hun vrienden,zodat iedereen ook kan planten,
Die Chinese Kool gebruiken onze Griekse vrienden thuis net als wij als mix door b.v. de griekse salade.
Was in oktober op de markt en bij de plaatselijke bloemenkweker die ook heel veel zaadjes verkoopt,niets nu maar begin voorjaar hebben ze weer van alles wat.Erg leuk om daar in het voorjaar eens te gaan kijken.
Connie ik wist niet dat dit soort zaden in Griekenland zo duur zijn,hier kost een zakje zaden rond Euro 1,50 dus bijna niets.
Succes ermee,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#13
Ik begrijp niet goed waarom iedereen een bol hollandse kaas naar Griekenland wil zeulen. Griekenland heeft zelf toch kaassoorten genoeg.Een kleine opsomming ; Feta,Manoúri,Mizíthra,Anthótiros,Touloumotíri,Chèvre,Formaéla,Galotíri,Graviéra,Kefalograviéra,Kefalotíri,Kaséri,Katíki Domokou,Krassotíri, póssias of ghiloméno,Lathotíri,Megíthra,Metsovóne,Petrotíri,Prétza,San Michali,Sféla,Telemés enz.
Dus kaas naar Griekenland brengen dat het zelfde als uilen naar Athene brengen.
Maar ik begrijp nu wel waar de Nederlanders hun spotnaam " Kaask.." vandaan hebben.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Wij hebben hier in Nederland lekkere kaas, maar ik houd ook van feta, brie en andere franse kazen, italiaanse kazen. Waarom zouden de Grieken nederlandse kazen niet mogen proberen en lekker vinden?
Quote
#15
Bedankt! Ik vind de tip van de zaadjes echt heel leuk.
Er wordt daar heel veel getuinierd.
En maakt het nog uit welke zaden of zal ik van alles meenemen? (misschien is er voorkeur voor bepaalde smaken) zoals veel Nederlanders houden van drop of haring, wordt dit heel vaak niet lekker gevonden in andere landen.
Quote
#16
ik weet dat ze gek op tuinbonen zijn, spercibonen, alle soorten kool, dus ook chinese kool, hoewel ze dat niet kennen, kruiden. Drop vonden ze niet lekker, ik wel, dus dat kwam goed uit, maar haring, het is niet aan te slepen, heerlijk vinden ze het!
Quote
#17
Zaad van gele of cherry tomaten is hilarisch. Tenminste dat was mijn ervaring deze zomer: niemand geloofde dat ik gele tomaten in mijn tuin had, ik moest ze echt meebrengen om te laten zien en proeven.
En Engelse vrienden kregen van hun buurvrouw commentaar dat er mest bij de (cherry)tomaten moest, ze bleven veel te klein!
Quote
#18
Wij, Vlamingen, hebben ook best wel heerlijke lekkernijen. Helaas zijn ze moeilijk mee te nemen in een toeristenrugzak, wegens de temperatuur en wegens het verbod op vloeistoffen aan de douane op de luchthaven:
1) onze niet te evenaren chocolade, in alle mogelijke vormen maar vooral de pralines zoals die van Godiva en Neuhaus. Maar ook een Leonidas is steeds een streling voor de tong.
2) de honderden soorten Belgische bieren, vooral de abdijbieren en natuurlijk de trappisten. Een tijdje geleden heb ik een Griek (wonend in Vlaanderen) eens kennis laten maken met de Westmalle Tripel... hij wist niet meer waar hij het had Hypocrite dizzy bye YAMASSSSSS Wink
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#19
In de lokale supermarkt op Samos (Cash & Carry) is Grimbergen blond en donker te koop. We hebben het onze Griekse vrienden laten proeven en die vonden het best lekker.Ik denk dat de supermarkt dat heeft ingeslagen voor de toeristen. Dus neus eens in de diverse supermarkten als je er bent, wie weet wat je vindt. Zelf zullen de Grieken het niet zo snel kopen denk ik.
Quote
#20
(04 December 2012, 10:59)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In de lokale supermarkt op Samos (Cash & Carry) is Grimbergen blond en donker te koop. We hebben het onze Griekse vrienden laten proeven en die vonden het best lekker.Ik denk dat de supermarkt dat heeft ingeslagen voor de toeristen. Dus neus eens in de diverse supermarkten als je er bent, wie weet wat je vindt. Zelf zullen de Grieken het niet zo snel kopen denk ik.

Ik denk ook niet dat Giorgios met de pet een flesje bier koopt dat tussen de 2 en 3 euro kost, voor dat geld kan hij een dag overleven Els.
Wij namen vroeger altijd Berenburg mee, toch een drankje wat ze wel lusten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
Mijn ervaring is dat spullen met molentjes e.d. erop, zoals ze bij de Xenos verkopen (van pannelap tot dienblad) erg in de smaak vallen, ook al vinden wij dat oubollige dingen. En inderdaad, oude kaas, kruiken jenever. Ook leuk is een fotoboek over Nederland. Zaden voor in de tuin zou ik niet meenemen, ik woon zelf in Kreta en alles wat wij hier in de tuin hebben, zelfs spitskool, spruiten en in de zomer ook cherrytomaten zijn hier gekocht. Maar bloembollen wel natuurlijk !
Quote
#22
Bloembollen ook? Gebruiken ze die dan thuis in de tuin(of taverna/kafenion) ?
En welke bloemen zie je daar(als voorbeeld) niet of weinig?
Nogmaals dank voor de tips allemaal!
Quote
#23
Zou zo wie zo geen bloembollen doen die doen het daar gewoon niet.
De grond is er niet geschikt voor.
Quote
#24
Ummm...bloembollen doen het daar wel hoor. Je moet alleen niet die supergrote doorgefokte dingen nemen maar de kleine hybride vormen. Die zijn sterker. Waar kwam de tulp oorspronkelijk ook weer vandaan?
Ik zie anemoontjes, krokussen, narcissen en blauwe druifjes op Samos in het wild groeien, dus ...
Quote
#25
Het ligt er misschien wel aan waar je met je bloembollen naar toe gaat maar hier doen tulpen, narcissen, hyyacinten, crocussen het prima. Op Kos heb je trouwens ook de wilde tulpen.
De tulp komt oorspronkelijk uit Turkije.
Ook in Athene heb ik vaak bloembollen meegebracht, gaat ook prima.
Je kunt hier trouwens die bollen ook gewoon (per stuk)kopen, kompleet met de nederlandse beschrijving op de dozen zag ik. Maar keus is natuurlijk wel veel kleiner.
Quote
#26
dacht ook al. goede raad is duur. mijn familie op kreta is altijd erg blij met bloembollen, ieder jaar bloeit alles weelderig, al jaren lang. wat betreft de zaadjes, die neem ik ook al jaren mee en ook daar zijn ze erg blij mee, want zo zegt diezelfde familie, zaadjes zijn duur. en vergeet de zomerbollen niet. grieken zijn gek op bloemen..................
Quote
#27
Wanneer plant je tulpen op kreta?
Quote
#28
ik denk in het eind oktober/begin november. ze zullen we eerder bloeien dan in nederland
Quote
#29
Bij mij gaan ze ook november in de grond. Ergens in januari komen dan de groene blaadjes overal de grond uit. Maar januari kan ook nog prima, bloeit alles wat later.
Quote
#30
Waar maak je Grieken ook al weer blij mee?


Oude deuren:
Lees Bruno Tersago maar: De verstikkende geur van de crisis:
*Het lijkt er op dat de Atheners alles op het vuur gooien wat brandbaar is, om toch maar warm te
blijven.
*de huisbrandolie is door de hoge taksen zo duur geworden dat vele gezinnen zich dat niet meer
kunnen veroorloven
*Het zou me niet verbazen dat mensen nu oude deuren, meubelen en zo meer op stoken.


Luchtverfrissers o.i.d:
*bijtende roken hangen deze winterdagen in de straten van Athene en andere steden in Griekenland
*emissie van fijnstofpartikels in de lucht... 134 microgram per kubieke meter... de
alarmdrempel van 50 microgram per kubieke meter fors overschreden

(
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)


ANTI-Conceptie, in alle soorten en maten:
want volgens o.a.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





krijgen Grieken ook geen kinderbijslag meer; zij moeten daarentegen ‘kinderbelasting’ betalen: € 200 per jaar per kind. Heb je een derde kind dan is het méér dan € 200.....

‘n Bedelstaf:
* Griekenland zag er in oktober 2012 volgens hem als volgt uit: hoogzwangere vrouwen
haasten zich bedelend van ziekenhuis naar ziekenhuis, maar omdat ze geen
ziektekostenverzekering of genoeg geld hebben, wil niemand ze helpen hun kinderen
ter wereld te brengen.
* draaikolk van absolute hulpeloosheid
* ziekten als depressies breiden zich in Griekenland intussen als een epidemie uit
* mensen ... die hun sociale rechten zijn kwijtgeraakt ... en niet meer in
overheidsziekenhuizen terecht kunnen
* op slechts drie uur vliegen van Parijs of Berlijn – kinderen die niet meer voldoende
gezondheidszorg of voeding krijgen
* Dokters krijgen kinderen met een lege maag op hun spreekuur

(
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
(
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)



Allesreinigers,vegers, picknickmanden etc.:
*Artsen en verplegers maken zelf schoon
*Wie naar het ziekenhuis gaat, moet zijn eigen beddengoed en eten meenemen.
*Er zijn geen wegwerphandschoenen en catheters meer.
*de verzorgingsstaat is verwoest en de maatschappij staat op springen

(
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)

Huisvuilzakken, prullenmandzakken, jutezakken, wat dan ook waar in verzameld kan worden:
* .... rapen ... fruit- en groenteresten van de straat
(
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)



Snel verwisselbare vermommingen:
*gratis medicijnen bedoeld voor asielzoekers en immigranten
(
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)


Bandenreparatiesetje(s) :
Wat denk je hiervan (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




):
[Afbeelding: 28juwox.jpg] [Afbeelding: 2agp3jk.jpg] [Afbeelding: mww1gg.jpg] [Afbeelding: 28p7c.jpg]
Of toch liever een jong belegen kaasje?


Verder nog enkele mooie plaatjes om ingelijst als souvenir mee terug te nemen naar Nederland?
[Afbeelding: rj37tx.jpg] [Afbeelding: 33zfocp.jpg]
[Afbeelding: dcem83.jpg] [Afbeelding: 10nvns1.jpg]



In de rij voor een stroopwafel?
[Afbeelding: 2dan0x0.jpg]

En hier in de rij voor bloembollen? (stonden ze trouwens in 40-45 hier in Nederland ook):
[Afbeelding: 34rjcb8.jpg]


En voor wie het nog steeds niet weet kan z’n licht her en der op internet misschien eens opsteken, er is meer dan genoeg geschreven om inspiratie op te doen...
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&v=v9Ac0-tIyZQ#!

Enz. Enz. Enz.

Oh, en vergeet ook deze niet:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Quote
#31
@ Fyfika

INDERDAAD! Ik ben het helemaal met je eens.
De pannenlap met het bekende blauwe molentje erop word dezelfde avond waarschijnlijk nog in de open haard gegooid om kinderen warm te kunnen houden!
En wat betreft bloembollen en tulpen; Hartstikke mooi om naar te kijken! Maar daar hadden ze in de 2e wereldoorlog ook geen boodschap aan!
Quote
#32
(05 December 2012, 12:36)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik denk in het eind oktober/begin november. ze zullen we eerder bloeien dan in nederland

Hoi Connie, het is belangrijk dat de bloembollen hier op het Griekse eiland Kreta in de grond zitten voordat de eerste regen begint. ..
Dus zo eind september, in oktober kan de regen voor het eerst beginnen en lopen de bollen uit. Verder kunnen de bollen hier gewoon in de grond blijven zitten , dan lopen ze het volgende jaar gewoon weer uit na de eerste regen.............
Quote
#33
Εκεί ο κόσμος καίγεται και εδώ ... χτενιζεται
Quote
#34
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






of iets meer keuze, deze misschien:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&
Quote
#35
(27 April 2013, 09:35)Fyfika schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






of iets meer keuze, deze misschien:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&

dit snap ik wel, is TE erg voor woorden maar de vraag was wat kunnen WIJ meenemen.
Medicijnen lijkt me geen goed plan en eten gaat ook moeilijk.
Dus die (groente)zaadjes vind ik persoonlijk een strak plan. Ik las ergens een reactie van dat ze dat ook weer kunnen delen met hun familie en vrienden en met dat idee er achter is het nog mooier.
Ik ga dus op zoek naar groentezaadjes.
Wat las ik sperziebonen, spitskool, cherrytomaat en wat nog meer???????
Quote
#36
Wat denk je van lekkere douche-gel of een bodylotion??
Dat soort dingen is daar schreeuwend duur.
En het is toch een beetje een luxe presentje.
Quote
#37
@Mariet: als je aan zadn denk kun je beter vragen wat het NIET doet daar. Mijn ervaring is dat het voor bieslook en koolrabi te warm is. En verder hangt het er van af of je eind maart zaait of half juni.
De "Griekse" groenten doen het uitstekend: courgette aubergine paprika pepertjes tomaten uien en basilicum, peterselie, selderij, koriander. Denk ook aan paksoi meloenen aardbeien radijs worteltjes. Wat je niet hoeft mee te nemen is wat er wild groeit: rozemarijn tijm oregano marjoraan bonenkruid.
Quote
#38
(27 April 2013, 17:35)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Mariet: als je aan zadn denk kun je beter vragen wat het NIET doet daar. Mijn ervaring is dat het voor bieslook en koolrabi te warm is. En verder hangt het er van af of je eind maart zaait of half juni.
De "Griekse" groenten doen het uitstekend: courgette aubergine paprika pepertjes tomaten uien en basilicum, peterselie, selderij, koriander. Denk ook aan paksoi meloenen aardbeien radijs worteltjes. Wat je niet hoeft mee te nemen is wat er wild groeit: rozemarijn tijm oregano marjoraan bonenkruid.

en de zaden die jij noemt zijn in Griekenland zelf erg duur? Ik heb daar nog nooit op gelet natuurlijk.
Dan weet ik dus wat ik mee moet nemen en het weegt niets.
Quote
#39
Mariët.
zaadjes van Chinese kool,hiervan laten ze 1 plantje doorschieten,opnieuw zaad en dat delen ze met hun vrienden,zodat iedereen ook kan planten,
Die Chinese Kool gebruiken onze Griekse vrienden thuis net als wij als mix door b.v. de griekse salade.
Was in oktober op de markt en bij de plaatselijke bloemenkweker die ook heel veel zaadjes verkoopt,niets nu maar begin voorjaar hebben ze weer van alles wat.Erg leuk om daar in het voorjaar eens te gaan kijken.
Connie ik wist niet dat dit soort zaden in Griekenland zo duur zijn,hier kost een zakje zaden rond Euro 1,50 dus bijna niets.

Dit was mijn reactie in het december,half mei ga ik naar Samos en heb al veel zakjes zaden van deze Chinese kool in de koffer klaar liggen.
Voordat ik deze zaadjes vorig jaar na de vraag van Griekse vrienden kreeg,had ik een kant en klare Chinese kool van de supermarkt hier meegenomen,zodat ik zeker wist dat ik meenam wat ze bedoelden.en dat was precies wat de bedoeling was,die kool dus,had mijn Griekse vriend voor het eerst gegeten in Denemarken,en de zaadjes nergens in Samos kunnen kopen.
Succes er mee,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#40
denk wel dat ik naar een tuincentrum moet hiervoor?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Een Griek die de wereld gaat redden metaxa 2 1.287 11 November 2020, 17:14
Laatste bericht: Patrick
  Tom Hanks is een Griek Patrick 4 1.597 29 December 2019, 12:35
Laatste bericht: Ger
  Waar of niet waar: topjaar toerisme Vito 21 7.518 09 November 2016, 12:29
Laatste bericht: Patrick
  Onderzoek voor Griekenlandspecialist: help mee en maak kans op een reischeque! Jliolios 0 1.626 09 April 2016, 21:04
Laatste bericht: Jliolios
  Waar zijn ze hier mee bezig? Japio 7 5.060 08 June 2015, 18:07
Laatste bericht: Japio
  Zo ziet een Griek de wereld (geschreven door een Griek) ADO 9 6.510 04 February 2015, 08:52
Laatste bericht: ElsR
  waar houd jij je als pensionado/da in Griekenland mee bezig (geen hobby's) Maria 12 10.098 26 April 2013, 16:12
Laatste bericht: Maria
  Op jacht naar.......een Griek Ger 0 2.975 22 December 2009, 19:52
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)