Winter in zicht?
#1
Deze morgen een stralende lucht en.....de toppen van Falakro wit. Dit is de voorbode dat de zomer echt voorbij is en dat de winter voor de deur staat.
Tot en met zaterdag 1 december hebben we hier heerlijke dagen gehad met een gemiddelde temperatuur van zo'n 18 graden en de laatste week zelfs uitschieters van 25 graden. Gisteren een regendag en dan opeens heel veel regen.
Zaterdag hebben we het onweer in de zuid Egeïs waar kunnen nemen vanuit Nea Peramos, ongelofelijk wat een schouwspel in de lucht nog nooit zoiets gezien. Dat werd gisteravond nog eens herhaald en konden het schouwspel thuis zien.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#2
Nou we kregen hier gisteravond de volle laag! Hoosbui met vreselijke rukwinden. Voor het eerst werden mijn terrasdeuren nat van de regen (overdekt balkon van 2 meter diep). Er was vanmorgen een flinke ravage om op te ruimen, maar gelukkig geen ongelukken.
Vanaf morgen schijnt de temperatuur flink te dalen met heel wat regen, dus wellicht krijgt de Ypsarion ook gauw een witte hoed.
Quote
#3
De laatste dagen waren hier in de Apokoronas op Kreta zomers warm, ruim 20 graden: er zwommen nog mensen in zee, ik heb gisteren nog heerlijk op het strand gelegen en "pootjegebaad", maar nu is volgens mij de wind naar de koude hoek gedraaid en is nog maar 15 graden bij ons op het balkon in de zon!
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Mijn man zweert voor het weerbericht in Griekenland bij Underground Weather (even googelen); kun je voor een heel aantal plaatsen instellen bij je favorieten/bookmarks. Er komt voor Samos inderdaad koeler weer aan maar nog geen nachtvorst. Dat is meestal maar een paar dagen per jaar, zo midden tot eind januari.Verleden jaar was de Kerkis helemaal bedekt met sneeuw, dat komt maar 1x per 10 jaar voor. We zullen zien of het broeikaseffect ook hier toeslaat (meer extremen zowel koud als warm als nat en droog).
Quote
#5
(04 December 2012, 11:05)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn man zweert voor het weerbericht in Griekenland bij Underground Weather (even googelen); kun je voor een heel aantal plaatsen instellen bij je favorieten/bookmarks. Er komt voor Samos inderdaad koeler weer aan maar nog geen nachtvorst. Dat is meestal maar een paar dagen per jaar, zo midden tot eind januari.Verleden jaar was de Kerkis helemaal bedekt met sneeuw, dat komt maar 1x per 10 jaar voor. We zullen zien of het broeikaseffect ook hier toeslaat (meer extremen zowel koud als warm als nat en droog).

Je bedoelt waarschijnlijk deze.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Gebruik ik ook altijd. Voorspellingen zijn 99% heel correct.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Het is nog maar een beetje, maar in de Witte Bergen ligt eindelijk de eerste sneeuw!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#7
Nog lang niet, momenteel op zee niveau 22 graden overdag en rond de 14 s'nachts, de water temp is heerlijk dus elke dag nog even een duik in zee. Als dit zo doorgaat wordt het een warme nieuwjaarsduik en daarna een BBQ op het strand.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
(05 December 2012, 18:39)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog lang niet, momenteel op zee niveau 22 graden overdag en rond de 14 s'nachts, de water temp is heerlijk dus elke dag nog even een duik in zee. Als dit zo doorgaat wordt het een warme nieuwjaarsduik en daarna een BBQ op het strand.

zwijg verdekkeBig Grin
hier in Vlaanderen 1° en sneeuw, brrr !Angry
Quote
#9
Misschien komt Sinterklaas morgen wel naar Kreta toe om een welverdiende vakantie te vieren ;) Die warmte zou zijn oude knoken goed doen ...


27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,47,0">
Quote
#10
Sinterklaas komt toch altijd met de boot binnen im Rethymnon.
Quote
#11
Ik kreeg een berichtje dat er vanmorgen op Samos een paar autoruiten van ijs ontdaan moesten worden ....
Quote
#12
(05 December 2012, 20:01)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien komt Sinterklaas morgen wel naar Kreta toe om een welverdiende vakantie te vieren ;) Die warmte zou zijn oude knoken goed doen ...


27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,47,0">

Sinterklaas komt ook elk jaar met de boot in Elounda aan, maar wat de meeste niet weten dat ieder jaar 2 dagen feest is ter ere van... natuurlijk Agios Nikolaos.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#13
Op ieder eiland is volgens mij wel een plaatsje dat Agios Nikolaos heet ... wordt daar dan ieder jaar het feest van de heilige Nicolaas gevierd op 6 december ?
Nikolaas is als ik me goed herinner de beschermheilige van de kinderen en de reizigers, en nog eentje maar die ben ik vergeten.
Quote
#14
...en van de zeelui.
Wij hebben geen plaatsje Ag. Nikolaos, maar natuurlijk wel een kerkje van deze heilige. En daar was vanmorgen natuurlijk het hele dorp voor een speciale mis.
Quote
#15
ik zag vanochtend de eerste sneeuw op de Witte Bergen en op de fiets bergaf kon nog net zonder handschoenen aan, maar wel tranende ogen van de frisse wind (het gaat ook wel hard bergaf)
[Afbeelding: 335fl2t.jpg]
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
Nog altijd geen winter in zicht, vandaag dik over de 20 graden in de zon, mijn vrouw heerlijk wandelen in de bergen met de club van Agios Nikolaos en ik naar Elounda met de kaik, met de vissers wat roddelen, tafeltje vol met mezedes en raki en onderweg naar huis nog wat vis gevangen wat zometeen op de BBQ ligt, verser kan niet.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Kun je wel! Ons een beetje lekker maken he?
Quote
#18
goed zo Arthur, gelijk heb je !
Quote
#19
Nog even Chris, nog even! Kerst onder de zon wellicht!!??
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#20
Inderdaad Berend, nog een paar dagen. Kunnen we al skieën in de witte bergen?
Quote
#21
(16 December 2012, 20:07)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad Berend, nog een paar dagen. Kunnen we al skieën in de witte bergen?
Ja hoor Chris, als je maar genoeg puf hebt om naar boven te lopenBig Grin
[Afbeelding: Foto-ABGADBGE-D.jpg]
Quote
#22
In Athene hadden we vandaag ook 18 graden met zon, overdag. De volgende dagen gaat het wat kouder worden, voor woensdag is maximum 11 graden voorspeld. Ik ben benieuwd....
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#23
Je moet maar zo denken, kouder dan in NL zal het in GR niet worden. Dat geluk hebben de bewoners aldaar wel.
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#24
Dat is wat kort door de bocht, Imogen.
Griekenland kent genoeg hoger gelegen berggebieden waar de winter langer duurt en kouder is dan bij ons. En de huisbrandolie is er voor veel mensen zo onbetaalbaar geworden, dat 'vrolijk kerstfeest' deze mensen wel cynisch in de oren moet gaan klinken.
Quote
#25
(21 December 2012, 16:26)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat is wat kort door de bocht, Imogen.
Griekenland kent genoeg hoger gelegen berggebieden waar de winter langer duurt en kouder is dan bij ons. En de huisbrandolie is er voor veel mensen zo onbetaalbaar geworden, dat 'vrolijk kerstfeest' deze mensen wel cynisch in de oren moet gaan klinken.

kort door de bocht is wel heel erg overdreven Petraki, dat huisbrandolie schreewend duur is wist ik al, en dat dit voor de bevolking van hoger gelegen bergdorpen een zware last op het budget is geloof ik direct , maar zo hoog ben ik waarschijnlijk nog niet geweest.

Kerst wordt bij ons in huis niet overdreven gevierd, het zijn voor wat eten betreft gewone dagen, en realiseren echt wel dat er mensen zijn die het heel veel minder hebben, maar hoe dan ook, een ieder viert dit op zijn eigen manier, arm of rijk!!!

Evengoed ook voor de minder bedeelde hoop ik dat ze een gelukkig kerstfeest hebben, met heel veel liefde.
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#26
Zelfs op het warmste eiland van Griekenland moet een paar uur per dag de kachel aan, niet omdat het nou zo koud is maar de regen en de wind van zee maken een gevoelstemperatuur die niet lekker is.koud Maar niet getreurd, 1e, 2e en 3e Kerstdag vallen overdag weer de mussen van het dak. 2e of 3e Kerstdag probeer ik iets waar iedereen het warm van krijgt.bye
.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Nou Arthur ik ben benieuwd. Hier is het takkeweer, wij hebben een rustige Kerst met wat lekker eten, verder niks. De TV in NL is met Kerstmis zoals gebruikelijk zwaar k*@!!###!!!! dus ik heb een paar leuke boeken klaar liggen. Maar ik zal dus af en toe op Oriste kijken om het warm te krijgen van jouw verrassing.
Quote
#28
In Vlaanderen heeft het vandaag slechts 1 keer geregend. Maar die ene keer duurt wel 24 uur... onophoudelijk. Morgen krijgen we nog meer van dat fraais. De tuin ligt verzopen. De muren van het huis zijn haast sponzen.
Op sommige lagergelegen plaatsen dreigt overstromingsgevaar als het zo verder gaat.
Dreaming of a sunny summer in Greece.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#29
Nou mensen hier, op 150 meter, brand de kachel volop met een gemiddelde temperatuur van zo'n 4 graden op de dag. Dit jaar zal het met de kerst binnen zitten worden en niet zoals de laatste 2 jaar 24 graden.
Tot nu toe is sneeuw uit gebleven maar op de toppen van de bergen rondom ligt genoeg.

Kali Mera,

Dick
Quote
#30
Dan is het hier zowaar warmer met 12 graden, Beems.
Maar verder, wat een regen .....
Quote
#31
Kleine update, de foto is een uur geleden genomen vanachter de terrasdeur, het was te vies om buiten te staan, het is grijs en nat maar weinig wind, wel een sterke stroming wat aan de golven te zien is.
Deze regen is wel weer goed voor de planten en de watervoorraad.
[Afbeelding: 2yytaba.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#32
(23 December 2012, 14:58)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kleine update, de foto is een uur geleden genomen vanachter de terrasdeur, het was te vies om buiten te staan, het is grijs en nat maar weinig wind, wel een sterke stroming wat aan de golven te zien is.
Deze regen is wel weer goed voor de planten en de watervoorraad.
[Afbeelding: 2yytaba.jpg]

Hier in Kamares zijn de weeromstandigheden ook omgeslagen.Maar best ook , het dier-en plantenrijk zijn ermee gediend. Het mensdom echter denk er anders over. Alleen de boerkes (voor de Vlamingen, agrariërs ofte landbouwers voor de rest van nederlandstalige bevolking,)zijn er ook mee tevree.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
(22 December 2012, 18:59)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Arthur ik ben benieuwd. Hier is het takkeweer, wij hebben een rustige Kerst met wat lekker eten, verder niks. De TV in NL is met Kerstmis zoals gebruikelijk zwaar k*@!!###!!!! dus ik heb een paar leuke boeken klaar liggen. Maar ik zal dus af en toe op Oriste kijken om het warm te krijgen van jouw verrassing.
Warmer als zo kan ik het niet maken @Els, 22 graden in de schaduw vanmiddag, watertemp 20 graden en een iets te vroege Nieuwjaarsduik.bye
[Afbeelding: oqc3s5.jpg]
nog net geen bommetje.
[Afbeelding: eq4ls0.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#34
Even een update van het weer hier in Oost-Makedonia.

In tegenstelling tot vele andere plekken in Griekenland is het hier sneeuwvrij maar wel koud, -7 in de nacht en rond 0 op de dag.
Zoals het er nu naar uitziet gaat de temperatuur in het weekend weer wat omhoog.

Kalo Vrad,

Dick
Quote
#35
Voorlopig de laatste, de temp loopt weer lekker op.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=player_detailpage
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#36
@Arthur,

Ik ga hier even op het weer in Arthur, laatste dagen koud overdag en zo'n -7 graden in de nacht. Vandaag was het zacht met + 10 graden.
De verwachtingen voor deze week is ongeveer gelijk aan vandaag. Dus de mussen zitten hier nog op het dak.

Kalo Vradi,

Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Einde in zicht. papajani 38 15.987 05 March 2016, 17:49
Laatste bericht: Margaritha

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)