Lonen omlaag - Prijzen omhoog!
#1
Ja, zo gaat Nikos naar de Bliksem toe,lekker voedsel blijven importeren aan hogere prijzen:

Retail prices remain stubbornly high

[Afbeelding: 2h5r9lh.jpg]


Prices in the local retail market remain stubbornly high, according to the Bank of Greece, due to the lack of healthy competition, increases in direct and indirect taxes and the fat that is yet to be trimmed from the economy at a time when the economy has been stuck in recession for five years.

This is despite the fact that workers’ salaries and labor costs have been on the slide since 2010.

Although this year workers’ average nominal pretax salaries have dropped by an estimated 7 percent, and real salaries by 8.1 percent, the Consumer Price Index is expected to post a rise of 1.2 percent at the end of the year.

The increase in the prices of certain processed food products is due to the fact they are imported, while the drop recorded in food prices globally in 2011 has yet to be felt in Greece.






ekathimerini.com , Tuesday December 4, 2012 (22:57)
Quote
#2
Beste Aleko. Een kanttekening. Zonder iets af te willen doen aan de kwaliteit van je bijdragen, die ik overigens met belangstelling lees en ook waardeer, moet het mij van het hart dat je commentaar bij dit artikel suggestief is en bovendien ook niet de lading van het artikel dekt.

Het artikel maakt melding van diverse oorzaken van de prijsstijgingen (gebrek aan gezonde concurrentie en de stijging van belastingen) en legt uit dat voor een bepaalde groep producten in de detailhandel, de zgn processed food products, de prijsstijging OOK wordt veroorzaakt vanwege de invoer ervan. Dit is een bijzondere groep producten en omvat dus niet alle producten en zeker niet alle voedselproducten zoals in je commentaar wordt gesuggereerd. Immers niet alle (voedsel)producten ondergaan een behandeling waardoor het processed foods zijn. Overigens laat ik de al dan niet noodzakelijke invoer van voedsel in en door (delen van) Griekenland hier onbesproken.
Quote
#3
OK @Vassiliki excuses!Het was laat op de de avond, ik ging te kort door de bocht.Meestal denk ik wat langer na over mijn commentaren.

Als je j me volgt weet je ook wel wat mij gruwelijk dwarszit in die hoek levensmidelenimport en monopolieposities, die nog steeds niet doorbroken kan worden.Je leest me daar nog wel over.Maar dan wat evenwichtiger.
Quote
#4
@Vassiliki.Is dit dan misschien een beter voorbeeld om aan te tonen dat Griekenland met zijn import-export en dus noodzakelijk betalingsoverschot helemaal niet 'On Track' zit.Ik heb de euvele moed om toch maar weer van eKathimirini over te nemen, inclusief het plaatje, waar geen copyrighttekentje bij staat, dus free domain.
By the way @Martin:Zijn dit wel echt griekse druiven?


Greek winemakers see dip in profits as demand falls


Greek winemakers saw their pre-tax profits fall by 17.5 percent to 24.2 million euros, according to the 79 business in the sector that were surveyed by Hellastat.
[Afbeelding: n4tvgl.jpg]
The drop in profits comes on the back of a fall in demand. Greek firms produced 2.75 million hundred liters (hl) of wine in 2011, which was 11.3 percent down on 2010.

Wine producers blame falling domestic demand for the fall in production and profits. Hellastat says the vintners estimate that their sales to restaurants are down by about 25 percent as a result of customers spending less.

Exports of Greek wine were also down 12 percent in 2011, to 339,000 hl. Imports, however, rose by 89 percent.

Bron:
ekathimerini.com , Monday December 10, 2012 (13:37)
Quote
#5
@Aleko. Zo weergeven, lijken de cijfers niet weerlegd te kunnen worden en doen opschrikken. Toch blijf ik kritisch en wel omdat percentages de waarheid kunnen vertekenen als je ze naar absolute cijfers omzet. Ik licht dat kort toe. Wanneer je een afdeling hebt met 3 werknemers en één met 25 werknemers dan zal bij een ziekmelding van 1 werknemer op beide afdelingen het ziekteverzuimpercentage op de afdeling van 3 werknemers fors hoger liggen dan op de afdeling met 25 werknemers. Daarom zijn de absolute cijfers voor mij interessanter en zeker bezien in het licht van de totale wijnproductie en de binnenlandse consumptie. Bovendien kan dan ook de geïmporteerde hoeveelheid wijn dan op een duidelijke® wijze worden gerelateerd aan de wel vermelde geëxporteerde hoeveelheid.

Los van het voorgaande is ook niet helder of het gaat om cijfers van de private wijnboeren die zich met kwaliteitswijnen bezighouden of dat het gaat om de coöperaties die bulk wijn produceren dan wel dat het hier handelt om cijfers van beide producenten gezamenlijk.

Kortom; het roept nog meer vragen op dan het mij in ieder geval duidelijkheid verschaft, althans niet op grond van deze gegevens hetgeen overigens niet wegneemt dat ik met jou de mening deel dat er een fundamentele omslag in het economisch (en fiscale) denken moeten komen met betrekking tot de noodzaak van importeren en eigen (nationale) productie.
Quote
#6
bijna voor 70% is griekenland tegenwoordig aanvankelijk van import. voor dagelijkse producten en niet voor luxe. wekelijks spreek ik grieken die nederlandse kaas naar griekenland brengen terwijl de griekse kaas staat te roten in de griekse kaaspakhuizen. melk, wortels tomaten de meest stupide artikelen worden heen nog geïmporteerd. prijzen waren altijd stijgend. als ik terug luister naar de oude nieuws en commentaren was altijd te duur, en met name de groot verschil die de producer kreeg en de klant betaalde.dat is een lang verhaal, hoe de griekse markt in elkaar zit, de mentaliteit van de mensen, tot voor kort was een schaamte om bij de Lidl te kopen, de Lidl daar heeft ook merk producten moeten gaan verkopen om de griek binnen te krijgen. duur betalen was altijd een garantie voor de griek dat iets goed kreeg. ik heb altijd gevraagd hoe kan het dat in griekenland niet zo iets hadden wij als de Hema. kijk wij hadden een bourdelo in alle opzichten en kanten van de leven. gezondheid, onderwijs, politiek, arbeid en rechten van de arbeiders, noem maar op. alleen de weer en de griekse filotimo was top. en de familie banden, en dat maakte leven in griekenland mooi. maar voor de gewone griek , nu als ik terug kijk naar de leven van mijn ouders 2 hard werkende grieken , was moeilijk en altijd passen en meten. dat passen en meten met de komst van de goedkoop te lenen euro is verdwenen. ik neem vaak voorbeelden van de familie, van de paard met kar naar de SUV zonder eerst op een kever of een Opeltje te gaan rijden. total vergeten de oud griekse spreuk, Παν μετρον αριστον.
ooit hadden wij een instantie die iedere ochtend de prijzen van de groenten ging controleren op de markt. Koulouris een sosialist van de Pasok type, zijn kind was deze instantie, iets als de Laiki barometer. maar de handelaren konden altijd via hun vriendjes in de politiek en de vrij markt doen wat ze willen.
Quote
#7
Er zijn maar een paar dingen die de Grieken niet zelf produceren, maar door de onderlinge prijs afspraken en de tussenhandel blijven de prijzen hoog.
Ik koop de wijn, olijfolie, groenten en fruit direct bij de boer, het vlees bij de slager, wel alles ZONDER bon maar dan heeft hij wel nog meer in het laatje als dat de tussenhandel alles opkoopt en veel te duur op de markt zet, zo gaat het met bijna alles.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  hogere prijzen Griekenland kokkari2020 82 16.515 06 February 2023, 11:06
Laatste bericht: El Greco
  Prijzen 2023 Goedas 16 3.363 09 September 2022, 11:45
Laatste bericht: Cretenzer
  Al wat bekend over de prijzen in Griekenland Kosta 9 2.626 13 June 2020, 17:03
Laatste bericht: El Greco
  Idiote prijzen op Krete Cornelius 49 11.967 14 June 2019, 16:26
Laatste bericht: Ger
  Trouwen Corfu - prijzen Corfiootje 9 5.195 19 June 2015, 02:21
Laatste bericht: Erwin
  prijzen hoogseizoen Arthur 20 8.652 09 March 2015, 14:28
Laatste bericht: chris
  Belasting gaat omlaag voor de horeca! Bart0riste 12 7.051 08 August 2013, 11:37
Laatste bericht: Karel
  Prijzen Pavlos1963 5 3.708 30 June 2013, 20:11
Laatste bericht: Barbaraki

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)