internet snelheid meten
#1
Goede middag allemaal

Wie kan er hier op kreta een goede site aanbevelen om internet snelheid te meten? Ik zit op de centrale van Panormo! en dan zoals overal boven de grondConfused
Het vreemde is dat mijn aansluiting nadat het vakantieseizoen over is juist SLECHTER is gaan doen, snelheid lager, om de havenklap verbinding verbroken, enz., enz.,
Heb al met de Nederlandse site "internetsnelheid meten" geprobeerd, maar ik krijg dan te zien dat ik maar 0.67 - 3,53 mbs download speed heb en upload van 0,63 -0,83 Mbs hebt. Terwijl ik betaal voor 20 MbsAngry
Quote
#2
Probeer deze eens Dik, ik betaal voor 2 mb en krijg 1.82 binnen, de meesten betalen voor 24 mb en krijgen maar tussen de 15 en 18 binnen, is die van mij toch voordeliger.
Het maakt niet uit welke site je gebruikt, hij meet toch de Griekse snelheid.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Ten eerste: de beloofde snelheid wordt nooit gehaald, ook in Nederland niet, 60 a 70% is 'oke'.
Controleer eerst of de connectie tussen je modem en computer optimaal funktioneert - te zien in de 'Local connection status'. Moderne apparatuur zit meestal op 1 Gigabit (Gbt) - dit is niet je internetsnelheid maar de snelheid binnenshuis.
Verder kunnen atmosferische omstandigheden (herfst!) tussen de zendmast en je modem een rol spelen, hoe groter de afstand hoe meer invloed daarvan. Controleer op een dag met rustig weer nog eens de internetsnelheid, en als je dan niet op enig moment minstens 10Mb haalt wordt het tijd aan buurtbewoners te vragen of ze ook dit probleem hebben.
Quote
#4
@Machinist.

OTE en of Cyta halen nergens op Kreta de toegezegde snelheid.
Hier had ik hetzelfde probleem en zeker de technici die komen kijken testen enz die geven het ruiterlijk toe.

ze komen zelden boven de 7 a 8 mbs uit en hoe verder je van de hoofdaansluiting je zit hoe erger het wordt.
Ik betaalde voor 20 mb en kreeg gemiddeld tussen de 3,8 en 5 aangeleverd.

de technieker was er vrij eerlijk over en zei beste mijnheer u zult nooit meer geleverd krijgen de beste manier is om uw abonnement aan te laten passen.
zo gezegd zo gedaan, ik betaal voor 2 mbs en krijg nog steeds tussen de 3,8 en 5 aangeleverd maar betaal wat minder niet dat je daar nu rijk van wordt maar goed geld is geld.
onderstaande link gebruik ik altijd.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Ik heb hier in NL een internetaansluiting van 40 Mb. Daar blijft netto ongeveer 25 Mb van over. Een dergelijk 'verlies' is normaal. De provider zet wel 40 Mb op de kabel, maar onderweg verlies je gewoon snelheid. Wanneer je verder van het knooppunt verlies je snelheid. Zeker bij wat hogere snelheden is dat goed merkbaar.
In GR zit ik op een 2 Mb lijn van OTE, en daar houden we ongeveer 1,3 Mb via WiFi van over.

Dat atmosferische omstandigheden de snelheid beïnvloeden is alleen waar wanneer je op een WiFi zit. Wanneer je zelf een aansluiting hebt komt de kabel je huis binnen, en gaat er dus niets 'door de lucht'.
Wanneer je internet via een kabel je huis binnenkomt, en je vervolgens je apparatuur (PC, Tablet, smartphone) via WiFi verbindt en je verliest veel snelheid, is het raadzaam eens te experimenteren met de plaats in je huis waar het modem/router staat.
Huizen in GR zijn vaak van gewapend beton gemaakt. Dat functioneert als een kooi van Faraday, wat inhoudt dat radiosignalen er moeilijk doorheen komen. Zet je modem/router op een strategische plek neer, experimenteer er mee. Idealiter een plek waar de apparaten 'vrij zicht' op elkaar hebben.
Als dat niet helpt kan je overwegen een repeater te installeren. Dat is een apparaatje dat je WiFi signaal opvangt, versterkt, en weer opnieuw verzendt. Ik gebruik ook zo'n apparaatje, en het werkt in mijn geval perfect. Ze kosten iets van 30 - 35 euro (in NL).
Ik kan met mijn repeater zelfs WiFi toegangspunten die 2 km verderop zitten op vrijwel volle sterkte ontvangen. Ik heb het in mijn geval wel over WiFi's waar ik vrij zicht op heb. Ze liggen in het dal, ik zit op een heuvel. Het betreft WiFi's van hotels die een WiFi antenne buiten of op het dak hebben staan voor hun gasten.

Een prima programmaatje om de snelheid te testen is, zoals Cornelius al aangeeft,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Als je een smartphone en of tablet hebt, is er ook een speedtest app (IOS en Android) te downloaden en installeren.
Quote
#6
(11 December 2012, 01:21)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Controleer eerst of de connectie tussen je modem en computer optimaal funktioneert - te zien in de 'Local connection status'. Moderne apparatuur zit meestal op 1 Gigabit (Gbt) - dit is niet je internetsnelheid maar de snelheid binnenshuis.
Verder kunnen atmosferische omstandigheden (herfst!) tussen de zendmast en je modem een rol spelen, hoe groter de afstand hoe meer invloed daarvan. Controleer op een dag met rustig weer nog eens de internetsnelheid, en als je dan niet op enig moment minstens 10Mb haalt wordt het tijd aan buurtbewoners te vragen of ze ook dit probleem hebben.

Afhankelijk van de gebruikte kabel en connectors is deze connectie maximaal geschikt voor snelheden tot 1 Gigabit.
Als men van Wifi gebruik maakt is er altijd een verlies van 25% door de communicatie tussen de router en de ontvangende PC, smartphone, tablet of laptop.
Van weersinvloeden is geen sprake bij Wifi. Indien men gebruik maakt van een Mobiel provider heeft men in de herfst en winter juist meer kans op ontvangst vanuit de zendmast, blad aan de boom en zeker bij nat weer veroorzaakt demping van het signaal.
Gebruikers in Nederland via de coaxkabel van TV aanbieders hebben in woonblokken meer kans op signaalverlies als via de telefoonkabel. Dit komt omdat de coaxkabel veel gevoeliger is voor verlies dan de telefoonkabel van KPN. UIteindelijk halen alleen de mensen die aangesloten zijn op het glasvezel netwerk de snelheden van boven de 30 MB.
Afstanden vormen een probleem in Griekenland, men zit vaak ver boven de 4 Km vanaf een koppelpunt, de vroegere telefooncentrales, waardoor er al een verlies optreed. OTE is bezig om het net te moderniseren maar dat vraagt tijd en geld. Uiteindelijk zullen ze ook in Griekenland TV aanbieden via de telefoon maar nu alleen in een paar grote steden die al om zijn naar de nieuwe standaard.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#7
Een foutje van mij: ik ging voor het gemak even uit van mobiel internet. In Griekenland heeft men natuurlijk meestal ADSL over de telefoonlijn.

@Beems: De coax-kabel heeft dacht ik minder natuurlijk verlies dan de telefoonlijn (die door veelal vertakte huisbekabeling een kakafonie van echo's heeft). De coax heeft vooral last als veel gebruikers in de buurt tegelijkertijd online zijn op hetzelfde eind-verdeelstation.
Quote
#8
(12 December 2012, 03:00)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Beems: De coax-kabel heeft dacht ik minder natuurlijk verlies dan de telefoonlijn (die door veelal vertakte huisbekabeling een kakafonie van echo's heeft). De coax heeft vooral last als veel gebruikers in de buurt tegelijkertijd online zijn op hetzelfde eind-verdeelstation.

De opbouw van een telefoonaansluiting zorgt voor een "schone" aansluiting waardoor men tot 4Km van een telefooncentrale zonder versterking een aansluiting kan maken. Coaxkabel heeft meer demping en kan voor een goede werking max 100m lang zijn, vandaar de vele straatkastjes met versterkers.
Het huidige telefoonnet wordt verglaasd en hiermee worden de afstanden naar de centrales vergroot, had vroeger ieder dorp - stad een telefooncentrale, nu gaat dat worden terug gebracht tot de hoofdplaatsen.

Kali Mera,

Dick
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)