Pleidooi Dick Ridder: Made in Greece
#1
Dit leuke, door Dick Ridder geschreven pleidooi voor het kopen van Griekse producten staat deze week in de Griekse Gids:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






( De zinspeling over het door mij zo geliefde Luxemburg is hem vergeven Big Grin )
Quote
#2
Ja dit is dus eigenlijk waar het om gaat, recht uit het semi Kretenzer hart geschreven.
En als Nederlanders die ook al 5 jaar op dit fantastische eiland wonen kan ik alles wat beschreven staat alleen maar bevestigen.
Vergeten zijn nog de citrusvruchten die hier in Januari helaas aan de bomen blijven hangen omdat de opbrengst niet opweegt tegen de kosten van het oogsten.
Eigenlijk is dit forum als platform, en de Griekse Gids als publicatie op zich, niet groot genoeg om voldoende aandacht te vragen voor dit geschreven artikel.
Iedereen krijgt wel eens ongevraagde email van vrienden, familie of kennissen met een PPS bestand of een liefdadigheidsverzoek, Gratis geld verdienen, af en toe een persoon zoeken etc. die je dan moet doorsturen naar andere kennissen, vrienden of familie, zodat zoveel mogelijk mensen ervan op de hoogte zijn.
Als Dick hiermee kan instemmen, zal ik de eerste zijn die dit bericht als bijlage per email naar al mijn Nederlandse contacten zal sturen, met het verzoek om het door te sturen, zodat deze olijfolievlek steeds groter wordt, en uiteindelijk het beoogde doel wordt bereikt.
Wie is het hiermee eens?
Wibo-Kalyves
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#3
Ik heb 't artikel op Facebook geplaatst (met bronvermelding), in het kader van 'hoort, zeg 't voort'.....!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#4
Ik vraag me inderdaad al jaren af waarom Griekenland zo weining exporteert, toch in ieder geval naar West Europa. Groente, fruit, kazen, olie, noem maar op, er is zoveel.
Quote
#5
Wat een heerlijk pleidooi, Ger, jouw link in #1.

Voetnoot echter: De nederlander Klaas de Bruin introduceerde op Kreta in de 60/70'er jaren de 'plastic greenhouse' oftewel plastic broeikas, wat tot op de dag van vandaag een milieuramp is gebleven, vanwege het plasticfolie dat met een beetje storm weggerukt wordt en zelden opruimd wordt. Een flink deel van dat plastic waait ook in zee, elk jaar weer.
Over bestrijdingsmiddelen houd ik nog maar mijn mond, daarover heb ik te weinig informatie.

Los daarvan, Nederland kreeg de laatste 10 jaar zoveel klachten (vooral uit Duitsland) over onze watertomaten, dat de telers een stap teruggezet hebben en nu betere en stevigere tomaten verkopen. Kreta is echter nog niet op die weg, integendeel, de tomaten daar zijn momenteel even slecht als die hollandse waterbalonnen, alleen dan fors groter door de hulp van het klimaat. Zover ik weet worden Nederlandse tomaten op steenwol gekweekt, die Kretensische voor het merendeel dan nog op vaste (hoewel vervuilde) bodem. Reageer als ik dit fout inschat a.j.b.

Het goede nieuws is dat er langzaam meer biologische tuinbouw ontstaat op Kreta (vooral door vraag uit Duitsland). Dat kan weliswaar nog steeds onder plastic, maar de bodem is veel gezonder, bestrijdingsmiddelen zijn taboe, en de eigenaar doet moeite geen plastic in zee te laten verdwijnen.
Zover ik weet is bijna alle olijfolie nog wel redelijk puur, mij is niet bekend wat er zoal chemisch te bestrijden zou zijn bij olijven, maar maak me wijzer als iemand daar meer over weet.

Hoe groter de vraag, (waarvoor hier gepleit wordt), hoe commerciëer het wordt natuurlijk. Ik zit daar een beetje in dilemma. Als ik vanuit een berg uitkijk over de Messara (Kreta), dan zie ik alleen nog keurig rechtlijnig en vierkant aangeplante heel jonge olijfbomen, en het olijf-oppervlak is zeker 15x zo groot als in de 80-er jaren. Dan komt nog het waterverbruik...

Koop beslist Griekse/Kretenzische producten, maar let dan op WAT je koopt. Dat land kan in het vraag/aanbod mechanisme een gezonde en lokaal goedbetaalde resource worden, met onze oplettende medewerking. Er zijn nu al Duitsers die vragen om olijfolie van 100-jarige bomen, zo als voorbeeld.
Quote
#6
Een groot probleem is volgens mij het transport dat erg duur is. Vanaf Kreta moeten veel spullen eerst per schip, dan weer over de weg, dan weer per schip en over de weg. Dit zorgt voor hoge kosten. Natuurlijk wanneer het eerste klas goederen zijn dan zijn mensen ook bereid daar meer voor te betalen (denk aan goede olijfolie). Ondanks de hoge kosten zijn er volgens mij wel meer mogelijkheden voor export.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#7
Wij wonen permanent hier en weten dat er (nog) steeds alle bestrijdingsmiddelen die in andere landen al lang verboden worden, gewoon hier nog gebruikt worden. De lege bidons daarvan wijzen dat uit langs de velden.
Er is al ergens een discussie geweest (ik dacht bij Bruno Tersago) over het vervoer per land. Het zijn de vrachtrijders die het vervoer per vliegtuig tegenhouden en er is nog geen ene maatschappij geweest die zijn "vleugel" daarvoor heeft uitgestoken !
Quote
#8
Vrachtwagenchauffeur is in GR een beschermd beroep. Zij vinden dat al het vervoer via hun beroepsgroep geregeld moet worden. Doordat het een beschermd beroep is, kunnen ze de tarieven lekker hoog houden. En dat doen ze dus ook.

Het wordt tijd om de (vele) beschermde beroepen in GR op te heffen, en zo de concurrentie op gang te brengen.
De vervoerskosten, en daarmee uiteindelijk dus ook de consumentenprijzen, zullen aanzienlijk kunnen dalen !
Quote
#9
Klopt helemaal, het is toch absurd dat bijv. een rit van Pireus naar Athene net ze duur is als een rit van Ancona naar Amsterdam, maar dan niet door de Griekse bond geregeld. Dan hebben nog de ferry's van Kreta naar Pireus, vorig jaar was deze overtocht even duur als de ferry van Patras naar Ancona.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Vakbonden die in deze tijden dit soort ongewenste en absurde beschermingsmaatregelen succesvol in stand houden, en daarmee de economie belemmeren, zouden ze fors moeten aanpakken.

Maar ja, wat gebeurt er als ze dat doen ?
Dan gooien de bonden samen met de vrachtwagenchauffeurs de boel plat en wordt er helemaal niets meer vervoerd.
Een machtsblok van jewelste. Zonder goederenvervoer komt de economie immers helemaal tot stilstand.
Quote
#11
@Arthur& Xander, inderdaad ongelooflijk, maar waar.
Quote
#12
Naar aanleiding van de topic over het TV programma van Paul Rosenmuller, haal ik deze topic weer even naar boven.
Griekse produkten moeten niet alleen in Griekenland blijven maar bestemd zijn voor de export.
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)