Grieksegids nieuws
griekse vinyl lp's
#1
hallo, als muziekfan verzamel ik al jaren lp's , je weet wel die heerlijk zwarte vinyl.mijn voorkeur gaat uit naar punk en new wave en alles wat alternatief is.
Maar als griekenland liefhebber hou ik ook van griekse muziek, en sinds vorige zomer ben ik ook begonnen met griekse lp's te verzamelen, je vind ze gemakkelijk voor een euro op de rommelmarkt, de hoes en de muziek doen je zo wegdromen naar een volgende vakantie; ik zal jullie nu al een deel van mijn vangst laten zien, zijn er hier nog liefhebbers van het zwarte goud?

[Afbeelding: 20axsgz.jpg]

[Afbeelding: 21boylx.jpg]

[Afbeelding: 1zzt0f5.jpg]

[Afbeelding: 2z7iskj.jpg]

[Afbeelding: 344uteo.jpg]

[Afbeelding: 210aqmv.jpg]

[Afbeelding: 11816qp.jpg]

[Afbeelding: 2n0nir.jpg]

[Afbeelding: 35db0gx.jpg]

[Afbeelding: 28a6eep.jpg]
Quote
#2
veel van die lp's dateren uit de jaren zestig en zeventig, die hoezen hebben dus foto's uit lang vervlogen tijden, er zijn ook thema's die terugkomen zoals bv windmolens :

[Afbeelding: ra243b.jpg]

[Afbeelding: 2rep9w1.jpg]

[Afbeelding: j13nu8.jpg]

of havenzichten :

[Afbeelding: 2rfpoxv.jpg]

[Afbeelding: wsogox.jpg]

[Afbeelding: 34yxttw.jpg]

of tavernes:

[Afbeelding: 359dzc2.jpg]

deze vind ik intersant op de achtergrond zie je in de haven de houten vaten op de kade staan

[Afbeelding: 192u6x.jpg]

iemand enig idee waar deze foto gemaakt is?

voorgaande lp hebben dikwijls dezelfde muziek, meestal zorba , sirtaki etc..
maar je hebt ook lp's die andere dingen brengen, volgende 3lp box vind ik heel goed , staat vol met traditionele dingen:

[Afbeelding: r7jih1.jpg]

ook deze mag er zijn:

[Afbeelding: 2mx4z14.jpg]

en mijn meest recente vondst :

[Afbeelding: 104ngiv.jpg]
Quote
#3
Hallo

Vorig jaar had ik een oproep geplaatst wie Griekse LP's wilde hebben. Kwam geen reactie op. Helaas voor jou ik heb ze toen naart de kringloopwinkel gebracht in Amsterdam Noord. Ik had een flinke stapel en heel gevarrieerd. Maar ja daar heb je helaas niets aan.

Groet Marja
Quote
#4
dat is inderdaad spijtig.
Quote
#5
vandaag weer een pareltje gevonden

[Afbeelding: R-3154636-1343076537-8948.jpeg]
Quote
#6
weeral een paar gevonden :

eentje met mooie molentjes op hoes en slechte bouzouki covers van duitse schlagers op plaat.Dodgy

[Afbeelding: IMG_1354_zps03efedbe.jpg]

en dan eentje met heerlijke muziek en zoals titel zegt ideaal bij retsina .

[Afbeelding: 2w6ynar.jpg]
[Afbeelding: IMG_1360_zps9b46a651.jpg]

deze mag er ook zijn :

[Afbeelding: R-3154636-1343076537-8948_zpsc03c9f74.jpeg]
[Afbeelding: IMG_1361_zpsee524fbd.jpg]
Quote
#7
terug van de kringloopwinkel met deze pareltjes:
[Afbeelding: xgiczt.jpg]

[Afbeelding: fuyk4z.jpg]

deze laatste maakt deel uit van een reeks platen uitgegeven door: national tourist organisation of greece. binnen in klaphoes zitten steeds foto's van griekenland. ik heb al verschillende van deze serie , deze heeft nummer 22 en dateert van december 1975. weet er iemand hoeveel er hier van zijn? Werden die indertijd weggegeven ter promotie van griekenland ?
Als er mensen zijn die iets meer weten over deze platen ,laat dan maar iets weten.
Quote
#8
Roefke. Ik heb dezelfde afwijking en kan het niet laten. Van deze serie heb ik er ook een aantal. Ik heb b.v. No 51 - AUGUST 1976 -.
Achter op de hoes staat: "NOT FOR SALE". Voorin de hoes staat inderdaad vermeld dat de plaat geproduceerd is door "The National Tourist Organisation of Greece", maar er staat ook: "Published by the Publications Department". Vrij vertaald zou dat het ministerie van Voorlichting kunnen zijn.
Verder vind ik de kwaliteit hoog en er staan nogal wat grootheden op.
Op deze plaat o.a. Haris Alexiou, George Dalaras, Maria Farantouri.
Not for sale zou betekenen dat het als een relatiegeschenk werd gezien, maar dan denk ik dat er toch in ruime mate mee gestrooid moet zijn.
Cor.
Quote
#9
ben ik blij dat er nog mensen met deze afwijking zijn Big Grin
als jij nummer 51 hebt betekent dit dat er minstens 51 zijn, vermoed ik.
zoals je zegt zeldzaam zijn niet, dus vermoed ik dat ze er vroeger veel uitgedeeld hebben, de muziek is inderdaad van een degelijk niveau, ook de inlay met foto's vind ik steeds mooi. uiteraard zijn deze foto's gedateerd maar dat is juist tof, dat je kan zien hoe het in jaren zeventig was.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)