Grieksegids nieuws
Thema vd maand jan 2013: Waarom Griekenland?
#1
Voor januari 2013 is gekozen als "Thema van de Maand"

Waarom Griekenland?

We kennen het allemaal, een onweestaanbare drang om elk jaar weer naar Griekenland te gaan; veroorzaakt door het beruchte én geliefde "Griekofielen-virus" Big Grin

Toch beleeft iedereen de aanwezigheid in het land op z'n eigen manier.
Vandaar deze maand de vraag:
Waarom trekt het land zo bijzonder? Ga je er elk jaar (misschien zelfs meermaals) naar toe? Ga je enkel naar Griekenland of bezoek je daarnaast ook andere landen/streken?

Ik denk dat die mysterieuze drang voor een "niet Griekenland bezoeker" niet te begrijpen is. Laten we het die mensen hier op Oríste! maar eens proberen uit te leggen, zodat ook zij overstag gaan en dat we hen, ondanks de vrij negatieve berichtgeving gedurende de afgelopen jaren, kunnen overhalen het land te gaan bezoeken en zo ook te steunen in deze voor de Grieken zo moeilijke tijden.
Uiteraard op eigen risico! De kans om ook besmet te geraken door het zo heerlijke virus is zeer waarschijnlijk :)


NB: alle eerdere 'Thema's van de maand' vindt je hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Je hoeft er nooit na te denken over wat je aantrekt. Het is er in de zomer altijd mooi weer, wolken zijn sporadisch te vinden (of het moeten stofwolken zijn ;) ).
Je hebt er heerlijke rustige stranden
Je kunt er goed en relatief goedkoop eten
Je kunt er overal de restanten uit de oudheid bekijken.
De mensen zijn oprecht vriendelijk en behulpzaam.
Het is hooguit 3,5 uur vliegen
De zee en stranden zijn schoon
De hele atmosfeer in Griekenland zorgt voor totale ontspanning
Je hebt geen last van opdringerige verkopers
Het levenstempo ligt een stuk lager dan in Nederland en dat is een ware verademing als je uit het jachtige Nederland daar aankomt
Je hebt er keuze uit vele verschillende streken en eilanden met elk haar eigen karakter
en zo kan ik nog wel even doorgaan
Quote
#3
Waarom naar Griekenland:

Het voelt als thuis maar dan beter. Allemaal leuke, aardige, gastvrije en warme mensen om je heen, die oprecht blij zijn als je er weer bent. Voor ons betekent thuis: Rhodos, al 31 keer. Zo gauw de vliegtuigdeur opengaat dan denk ik: Yes, ik ben weer thuis! Dan heb ik het nog niet eens over het heerlijke klimaat en het lekkere eten. Als ik de kans had, dan woonde ik niet in Nederland maar in Griekenland! Het zijn mijn vrienden en die laat ik nooit in de steek!
Quote
#4
Voor mij is het het gevoel van thuiskomen, en dat vindt ik in geen enkel ander land dan in GR.

Het gemoedelijke, de sfeer, het authentieke, de geschiedenis, het familie leven en ga zomaar door.

Moelijk uit te leggen, je voelt het of niet :)greeksmiley1lovegreece
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#5
Als ik in het voorjaar in Griekenland ben, en ik zie de uitbundig bloeiende natuur, dan weet ik: het paradijs is vroeger hier geweest. Anno 21e eeuw ervaar je nog steeds een beetje ervan. Schitterende natuur, bakermat van de beschaving, vriendelijke behulpzame mensen, lekker klimaat, archeologische vondsten, pittoreske stadjes en dorpjes, goed eten en drinken ..... Schoonheid in de puurste vorm.
Quote
#6
Het is het bekende gevoel van thuiskomen. Als je met het vliegtuig Griekenland nadert, en je ziet weer die blauwe zee, de vele eilandjes, dorpjes enz.
En als dan de vliegtuigdeur opengaat en je ruikt dan weer die heerlijke geuren (behalve de kerosine dan), je ziet die heerlijke blauwe lucht, de warmte aan je lijf, het rommelige op het vliegveld.
Verder de mooie stranden, het schone, blauwe water, de rustieke dorpjes, het heerlijke eten, de vriendelijke mensen, de heerlijke terrasjes enz.
De verscheidenheid aan eilanden, groot of klein, druk of rustig, groen of ruig. Het is een gevoel van: Ja, ik ben er weer.........
Quote
#7
Jullie hebben met bovenstaande berichten in principe al het gras al voor mijn voeten weggemaaid, want ik ben het volkomen eens met de genoemde redenen.
Griekenland voelt voor mij als een warm bad.
Landen als Portugal en Spanje hebben we ook bezocht en ook daar vonden we mooie plekjes, maar de sfeer zoals in Griekenland vind je verder nergens...
Quote
#8
Voor mij gaat het om de hele sfeer. Idd, het gevoel van thuiskomen, zodra je de vliegtuigtrap afloopt en de zon en wind in je gezicht voelt.
's Avonds eten bij een taverna aan zee. De mensen die vriendelijk zijn en zodra je probeert in hun eigen taal je verstaanbaar te maken nog hartelijker worden.
De pittoreske dorpjes, de prachtige bougainville, mooie natuur ... Kortom, het is een heerlijk vakantieland op niet te grote afstand van Nederland. Tevens vind ik de manier van leven met mensen die hun helm aan hun arm hebben ipv op hun hoofd echt geweldig. Maak je niet druk, σιγά σιγά.

Behalve Griekenland staan ook de USA hoog op ons lijstje. Ook dit is een prachtig vakantieland met schitterende natuur, echter er hangt een heel ander prijskaartje aan zo'n vakantie. The American way of life trekt ons ook, maar het is toch niet te vergelijken met Griekenland.
Quote
#9
(03 January 2013, 13:20)Arnold schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je hoeft er nooit na te denken over wat je aantrekt. Het is er in de zomer altijd mooi weer, wolken zijn sporadisch te vinden (of het moeten stofwolken zijn ;) ).
Je hebt er heerlijke rustige stranden
Je kunt er goed en relatief goedkoop eten
Je kunt er overal de restanten uit de oudheid bekijken.
De mensen zijn oprecht vriendelijk en behulpzaam.
Het is hooguit 3,5 uur vliegen
De zee en stranden zijn schoon
De hele atmosfeer in Griekenland zorgt voor totale ontspanning
Je hebt geen last van opdringerige verkopers
Het levenstempo ligt een stuk lager dan in Nederland en dat is een ware verademing als je uit het jachtige Nederland daar aankomt
Je hebt er keuze uit vele verschillende streken en eilanden met elk haar eigen karakter
en zo kan ik nog wel even doorgaan

dit is ongeveer hoe wij er ook over denken up
ger64's signatuur groeten Petra en ger
lovegreece  
Quote
#10
Jarenlang hebben we genoten van al het moois wat Griekenland te bieden heeft: gastvrijheid, natuur, zon, zee en lekker eten. Juist nu de bevolking het zo ongelofelijk moeilijk heeft, is het boeken van een vakantie naar dit heerlijke land een must. Naast steun aan de "gewone" Griek is het een teken van solidariteit: we laten jullie niet vallen. We hebben er heerlijke vakanties doorgebracht, en vele zullen er nog volgen! Hoe moeilijk de Grieken het ook hebben, ze zullen er alles aan doen jou een onvergetelijke vakantie te bezorgen. Het land wordt zwaar getroffen door de noodzakelijke bezuinigingen. Reeds eerder heb ik een beroep gedaan op de individuele vakantieganger. Denk aan de " kleintjes", de kelners, kamermeisjes, kleine excursieburootjes, de locale bevolking! De grote toeroperators verdienen echt wel aan de crisis. De Grieken echter niet. Als Griekenlandliefhebber roep ik iedereen op Oriste op om Griekenland te promoten. Waarom niet? Het was, is en blijft ons geliefde vakantieland!
Quote
#11
Waarom Griekenland? Het is een evidentie. Het is een microbe, maar dan wel een gezonde microbe.
In Griekenland kunnen zijn, is een prikkeling van al je zintuigen. Ook de zintuigen die je haast vergeten bent: de specifieke geuren, het speciaal effect van het licht van de opkomende zon op de natuur, het kunnen luisteren naar de stilte (én naar de rembetika), het proeven van al die heerlijke gerechten.
Maar ook, en vooral: de eerlijke genegenheid van de lokale bevolking. De warme vriendelijkheid.
In Griekenland kunnen we weer eens tot rust komen, na alle super gejaagdheid van het voorbije werkjaar vol deadlines.
Wij hopen van nog heel dikwijls naar Griekenland te kunnen reizen. Dat doen we in elk geval in 2013. En dat deden we ook al 18 voorgaande keren, veelal naar verschillende bestemmingen in Griekenland. We koesteren die heerlijke herinneringen, en we kijken uit naar de volgende.
Yassas!!!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#12
Hier wil ik wel mijn bijdrage aan leveren! Dit is mijn omschrijving waarom ik, zoals zo veel forumleden, gek ben op Griekenland.

Al heel wat jaartjes ga ik naar Griekenland. Zo’n 25 jaar gaan mijn vrouw en ik twee keer per jaar naar de Griekse eilanden, waarvan de laatste 12 jaar op Karpathos, en heb er al heel wat gezien. Het is gewoon een gevoel wat je moeilijk kan omschrijven. Waarom gaat iemand elke keer weer terug? Zo vaak heeft men mij de vraag gesteld: alweer Griekenland? gaat dit niet vervelen? In 2000 vroeg ik mijn vrouw; We hebben toch aardig wat eilanden gezien. Als we de mogelijkheid zouden hebben, waar zou je dan voor langere tijd of permanent willen vertoeven. Ze zuchtte, wachtte een seconde of vijf en zei toen: “voor mij zou dit best eens hier op Karpathos kunnen zijn”. Dat was nou precies het antwoordt dat ik wilde horen, want ik had mijn keuze al een paar dagen eerder gemaakt. Voor ieder is deze keuze persoonlijk. De een gaat al jaren naar Kreta , de ander naar het vasteland en weer een ander zijn hele leven naar Corfu, Samos of welke plek dan ook. Alle Griekse plekken hebben wel dezelfde overeenkomsten; de zon, het eten, de vriendelijke mensen, een rijke cultuur en een mooie taal. Deze voorliefde is wat wij Oriste- gangers gemeen hebben. Zo heeft ieder zijn stekkie. Het is het “thuisgevoel”. Jaren had ik elke keer op het einde van een vakantie het gevoel van; jammer dat we weer naar huis moeten, maar ook weer blij als ik weer thuis ben. Thuis konden we ons weer verheugen de volgende vakantie. Heerlijk, die vakantie voorpret twee keer per jaar. Dit griekse thuisgevoel werd onderstreept toen ons huis klaar was in 2004.Toen ik na een heerlijke vakantie ons eigen huis op Karpathos achter me afsloot, was het voor de eerste keer dat niet naar huis wilde! Toen ik zelfs een traantje moest laten, dacht nog bij mijzelf; wat is dit nou, dit gaat eigenlijk nergens over! Op weg naar het vliegveld stopten we zoals altijd, voor een laatste griekse maaltijd bij een goede vriend die een taverne heeft in het dorp Arkassa op het eiland. Deze is helaas eind vorig seizoen vertrokken is naar Amerika met zijn vrouw. Ik vertelde hem dat ik voor de eerste keer moeite had om terug te gaan. Hij kon het toen op dat moment niet mooier verwoorden en zei letterlijk: Usually you close the door from your apartment, give the key back and you go home. You leave nothing! The only thing you leave is what you have left in the toilet in your apartment. You flush the toilet and it’s gone! Now it’s different; you close the door from “home”. Op dat moment zei het alles.
Je kunt het een virus noemen, een verslaving, een obsessie, maar zolang ik het kan, ga ik naar mijn geliefde Hellas. Ze hebben het niet makkelijk en het zal nog heel lang duren. Maar in de steek laten,verloochenen. Nooit!
Quote
#13
Waarom Griekenland?
“Waarom blijf je hier nog?” hebben “ze”, (de Kretenzers) me vaak gevraagd.
Er is hier crisis, er is geen werk, geen geld, geen toekomst voor je kinderen.
Waarom ga je niet terug naar Nederland waar het allemaal beter is.
Jij hebt die mogelijkheid, je familie, je contacten, wat doe je hier nog?

Hoe vaak moet ik “ze” nog uitleggen dat de crisis wereldwijd is, dat het in Nederland en de rest van Europa niet veel beter is met de “gewone burgers” en er overal werkeloosheid heerst? Niet alleen in Griekenland!
In politieke discussies ga ik niet, dan kom je aan geen eind.
Het enige dat ik kan zeggen is dat ik hier onderhand bijna 30 jaar woon, mijn kinderen hier geboren zijn en ik geen plannen heb om ooit te vertrekken!
Alsof je even zegt na een periode van een half leven ….”oeps, het gaat even niet goed hier, ik ga scheiden van dit land..”
Wat een onzin!
Kreta is “mijn” eiland! Ik houd van dit land met al zijn tekortkomingen zoals ik houd van mijn man als Kretenzer met al zijn tekortkomingen..:>) en goede dingen!
(Zelf ben ik natuurlijk perfect, als echtgenote en moeder..Big Grin
Het is als een huwelijk zeg maar…”In sickness and in health”.
Griekenland, met name Kreta is mijn land!
Een cultuur waar ik mijn plekje in heb gevonden en me thuis voel, meer dan in Nederland waar ik ben geboren en getogen.
Griekenland, Kreta..
Een prachtig land, met mensen met karakter, vriendelijk, gastvrij, chaotisch, vriendjes politiek, menselijk!!
Quote
#14
Waarom Griekenland?

Daarom!

Daarom is geen reden.

Er is geen reden voor nodig. Het moet gewoon.

Ja maar, waarom?

Nou gewoon, omdat het Griekenland is.

Wat is er dan met dat Griekenland, wat is zo bijzonder?

Tja euh, kweet nie, ben gewoon verliefd weet je, Tongue
"It takes a life for someone to discover Greece, but it only takes an instant to fall in love with her" (Henry Miller)
Ries's signatuur Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato iTDi 230
Quote
#15
Alles is hierboven eigenlijk al gezegd! Ik heb vorig jaar m'n redenen hier in dit artikel samengevat:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En ik omarm Henry Miller postuum, die schreef:
"It takes a life for someone to discover Greece, but it only takes an instant to fall in love with her". Dát is het!

Verliefd werd ik 30 jaar geleden al, de ontdekkingsreis startte vanaf toen en nu hoop ik er nog minimaal 30 jaar rond te kunnen reizen! Te beginnen vanaf 9 mei Big Grin!
Quote
#16
Waarom Griekenland??

Het is voor ons een oase van rust als je in Griekenland aan komt.
Geen stress, geen hectic, aardige, lieve, en gastvrije mensen, heerlijk eten en niet te duur, mooie stranden, geweldige natuur, ja ik denk dat dit genoeg zegt waarom wij van Griekenland houden.

Els en Jac Cuijpersvlaggetje.gif
Quote
#17
ook ik ben het ermee eens dat alles eigenlijk al gezegd is...

wij gaan dit jaar weer naar Corfu, de kinderen hebben me erom gesmeekt!
ze willen terug, niet voor zon, zee en strand maar voor de sfeer en de mensen.
en dat van 2 pubers, je kunt je geen mooier compliment wensen :)
Quote
#18
Tja, waarom Griekenland..
Ook bij ons begon het die eerste dag in Athene, gevoel thuis te komen.. Jaren later zijn we eens overgestoken vanuit Samos naar Turkije: 2 fantastische weken rondgetrokken, prachtige natuur, goed volk, heerlijk eten (met alle respect: veel subtieler dan de Griekse keuken..), we denken er nog steeds met liefde aan terug. En toch waren we blij weer in Griekenland te zijn..
Inmiddels mede dankzij het eigen huis, Griekenland steeds beter leren kennen, ook de schaduwzijden (omgang met milieu en dieren, bureaucratie, corruptie, nu de griezels van Gouden Dageraad), al lang geleden hebben we onze roze bril ergens op een terras laten liggen.. En toch wordt de liefde alleen maar dieper.
het ligt natuurlijk aan de mensen, de natuur, het klimaat, de geschiedenis, maar toch zal het ook te maken hebben met iets wat we in Nederland verloren hebben laten gaan en waar we een hoop stress en gedoe voor hebben teruggekregen. Kennelijk appelleert Griekenland aan een gevoel hoe het leven zou moeten zijn.
kortom, voer voor psychologen!
Quote
#19
omdat een foto meer zegt dan duizend woorden...
[Afbeelding: 21j2gsw.jpg]

...laat staan twee

[Afbeelding: 2j458cp.jpg]

[Afbeelding: 103zel1.png]
Quote
#20
Gewoon........kan ik niet uitleggen, het is een gevoel......lovegreece
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#21
[Afbeelding: 2qb4ztd.jpg]Het begon in 1979 op kreta,het reisburo zij tegen ons,ga eens naar griekenland,daar komen jullie zeker op terug
Dat hadden ze nu net niet moeten zeggen tegen ons.Eerst naar vele eilanden geweest,daarna vast op kreta
Het komt ten eerste door de gastvriendelijke bevolking,daarna het heerlijke eten,en wijn natuurlijk,de zon,de zee,de mooie bergen met zijn
O zo vriendelijke mensen,die alles voor je uit de kast halen,en ook nog mee geven.We nemen natuurlijk ook van alles voor hun mee.
De heerlijke zomer avonden,de bruiloften en andere feesten,en niet te vergeten yanni en pipina,waar we altijd wonen
De mensen die ons overal mee naar toe nemen, van druiven plukken tot dorpsfeest bij andere familie leden
En niet te vergeten de gezellige markt in chania waar deze foto is genomen
Quote
#22
voor ons betekent Griekenland,

[Afbeelding: f9edc6.jpg] vriendelijke bevolking

[Afbeelding: qx3uiw.jpg]zon,zee

[Afbeelding: 2nir9cl.jpg]prachtige natuur

[Afbeelding: 2vtdqm8.jpg]cultuur

[Afbeelding: 2hhhr1j.jpg]

[Afbeelding: 34ebvgz.jpg]leuke terrasjes

en nog zoveel meer ........!
Quote
#23
[Afbeelding: ek5c9u.jpg][Afbeelding: x5ovub.jpg][Afbeelding: 35n9cg6.jpg][Afbeelding: 35lusyo.jpg]

Daarom ga ik naar griekenland en er zullen nog vele jaren volgen.
:)fotosmiley
Quote
#24
Daarom......

[Afbeelding: 2hs18d4.jpg]

[Afbeelding: 4qr3ty.jpg]

[Afbeelding: 2u5fguu.jpg]

[Afbeelding: 11ju0kx.jpg]

[Afbeelding: 2i6khg8.jpg]

[Afbeelding: 34dh8wy.jpg]

....en nog zoveel meer.
duimpie

Nog 132 keer slapen en daar zijn we weer animated flag
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
Offtopic: Patrick,wat heb jij mooie foto's !! Daar zitten wel een aantal foto's van de week tussen.
Quote
#26
Wij hebben in Europa bijna alles gezien,en ook aan de andere kant van de grote plas, maar zodra we thuis komen zeggen we tegen elkaar we moeten toch nog dit jaar naar Greece. dan gaan we achter de laptop zitten om te kijken waar we nu weer heen kunnen. Eenmaal uitgestapt uit het vliegtuig komt er een warme deken over je heen, je bent thuis.En dat voelen we ons al 30 jaar.
Quote
#27
Waarom Griekenland?

Het blauw en het groen
De rust en de chaos
Heerlijk eten en drinken
De zon en het water
Gebouwen en mensen
Gewoon even heerlijk weg
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.699 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 50.861 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.782 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 51.791 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 25.985 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.305 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  In de spotlights jan 2016: Foto v/h jaar verkiezing Ger 0 3.074 04 January 2016, 11:29
Laatste bericht: Ger
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.364 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.339 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo
  Thema vd maand september 2012: Griekenland met een knipoog oriste 52 45.922 09 June 2014, 21:34
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)