Rolstoeltoegankelijke eilanden
#1
Welke Griekse eilanden zouden jullie iemand in een rolstoel aanbevelen? Ik dacht aan Kos, omdat het redelijk vlak is. Alle goede tips zijn welkom, ook van geschikte acco's op de eilanden.
De informatie is bestemd voor een redactioneel artikel.

Bvd!
Tina
Quote
#2
In Agios Nikolaos kan je bijna het hele dorp rond lopen zonder een drempel, vanaf de verkeerslichten op de Kritsa kruising loop je zonder problemen het dorp in, er loopt een vlak voetpad van het centrum tot aan de weg naar Elounda, vanaf de marina naar boven over de platia dan naar onder naar de haven en het Voulismeni meertje is zonder veel inspanning mogelijk, je kunt zelfs met mij een tochtje maken rond Agios met de rolstoel op de kaik. @Wilma weet de opstap plaats
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Op Samos kun je in de toeristenstadjes Pythagorion en Vathi (Samos-stad) en ook wel Kokkari in het centrum redelijk tot goed rondrijden met een rolstoel. De bergdorpjes wordt lastiger.
Quote
#4
Een eiland kan nog zo vlak zijn, de in hoogte wisselende trottoirs zijn vaak het probleem. Maar inderdaad ook de accommodaties. Drempels, trappen, beperkte ruimte om met rolstoel te kunnen bewegen. Op dat gebied is nog echt een inhaalslag te maken, al zal er geen geld voor zijn om daarin te investeren. Wij realiseerden ons tijdens onze vakantie op Kreta dat dit echt de laatste reis naar Griekenland voor mijn moeder was. Zij zit niet in rolstoel, maar is wel slecht ter been. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen konden we haar niet de perfecte vakantie bieden. Zij heeft desondanks enorm genoten. Wij hielden soms ons hart vast. Moet je je hierdoor laten tegenhouden? Ja en nee. Zolang je je maar bewust bent van de beperkingen die het gebruik van een rolstoel met zich meebrengen. Zolang je je maar realiseert hoe vermoeiend het is om iemand bij 27 graden rond te duwen. Hiermee zeg ik niet dat men het niet moet doen, maar wel heel goed doordacht. Wat accommodatie betreft zou ik op zoek gaan naar recent gebouwde hotels voorzien van lift. Vergeet niet dat een geslaagde vakantie ook afhankelijk is van het plezier dat begeleider heeft aan vakantie.
Quote
#5
Appartementen Sun Beach in Trianda op Rhodos heeft samen met een gast in een rolstoel nagedacht over aanpassingen, hetgeen geresulteerd heeft in een breed invaliden toilet op de begane grond, aangepaste appartementen zonder drempels met een aangepaste, rolstoeltoegankelijke badkamer. De spiegel boven de wastafel is schuin opgehangen, zodat mensen er vanuit de rolstoel in kunnen kijken.
Quote
#6
Rolstoelvriendelijke app en hotels zijn er genoeg maar je wil ook naar buiten en daar hapert het bijna overal aan, staat ineens een grote paal op je weg, of er staat een auto of scooter op het trotoir omdat ze allemaal te lui zijn om 1 meter te lopen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
(07 January 2013, 18:44)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Agios Nikolaos kan je bijna het hele dorp rond lopen zonder een drempel, vanaf de verkeerslichten op de Kritsa kruising loop je zonder problemen het dorp in, er loopt een vlak voetpad van het centrum tot aan de weg naar Elounda, vanaf de marina naar boven over de platia dan naar onder naar de haven en het Voulismeni meertje is zonder veel inspanning mogelijk, je kunt zelfs met mij een tochtje maken rond Agios met de rolstoel op de kaik. @Wilma weet de opstap plaats

Ja hoor Arthur, ik weet idd de opstapplaats in A.N.... waar je vanaf het trapje de boot in kan stappen ...of anders kan je er eventueel ook nog met een takel erin gehezen kan worden :)
In mijn geval lukte het jammer genoeg geen van beide manieren .. (ik had geen poot om op te staan ) Dat vond ik heel erg jammer!

[Afbeelding: jl334g.jpg]

Ik weet nu ook hoe het is om in een rolstoel te moeten zitten op Kreta
.Op de 3e dag van onze vakantie (2011) had ik een misstap gemaakt bij ons app. .. mijn enkelbanden en pezen waren toen gescheurd
[Afbeelding: 29onxhs.jpg] [Afbeelding: 11bur7b.jpg] [Afbeelding: rh02g1.jpg] [Afbeelding: x6hmds.jpg]
Dus hoppa , wij vanuit het ziekenhuis met een pootje in het gips en met rolstoel (gehuurd) en krukken (gekocht) Agio Nikolaos in ,om Arthur op te zoeken ...Pff dat viel niet mee ,,we waren een beetje verdwaald en kwamen bovenaan op AN terecht .dat was een hele klim omhoog .. ik zat wel lekker maar best wel zwaar voor de rolstoelduwer ...
Weer naar beneden toe was ook een belevenis op zich.. (hihi TIP: ,op die hoogte..Laat die stoel nooit los).
Wij vonden het best wel eens gevaarlijk, (vooral als het donker was)veel stoepen die ineens ophielden te bestaan of met grote kuilen erin en dan moest je op de weg lopen waar het autoverkeer rakelings langs je raast ...Toch maar even een zaklantaarn gekocht om die auto,s te waarschuwen.... dat hielp wel;)
Elounda was helemaal een crime...het is een heel leuk gezellig dorpje, maar elk restaurantje had wel trappetjes of hoge opstapjes waar je op moest... en ,,Kritsa,, was ook niet om te doen...
Normaal gesproken heb je daar eigenlijk geen erg in.. maar ervaar je dat pas ,door, als je zelf in zo,n stoel zit!
Eigenlijk is het een hele goede les geweest! Ik kan nu beter zien en beoordelen waar het wel of niet te doen is om eventueel met een rolstoel naar toe te gaan ;)

Wij hadden een app. met veel opstapjes en trappetjes ..ook dat viel niet mee...maar ja.. dit hadden we niet voorzien.
Dus als iemand daar naar toe wil gaan die al afhankelijk van een rolstoel is.... zoek dan idd een hotel met een lift uit.. (dat scheelt de helft)
En huur een auto waar de rolstoel in kan zodat je evengoed leuke tochtjes kan gaan maken ... onderweg zijn er altijd wel leuke terrasjes /restaurantjes waar je even iets nuttigen kan ...

Maar ik heb nog nooit zo heerlijk gevlogen (op de terugreis) 3 stoelen helemaal voor mij alleen :)

p/s op Lesbos met name Petra is het ook wel goed te doen in een rolstoel ...in het centrum zijn heel veel restaurantjes waar je zo in kan rollen en het is een heel knus-gezellig dorpje met ook veel toegankelijke terrasjes ...(Alleen Molivos is niet te doen!!!)
Dit jaar gaan we half Mei naar Samos- Kokkari.... daar kan ik later eventueel maar verslag over doen;)
Quote
#8
Vergeet Samos.

Vrienden van ons kwamen met hun vader in een rolstoel en nergens is het rolstoelvriendelijk ook niet in Vathy, Pythagorio of waar dan ook!
Rijden ging dan wel een beetje maar het vereiste heel wat stuurmandkunst en spierballen om de rolstoel over al die stompzinnig hoge trotoirranden en langs uitstalkramen te laveren.
De enige goed toegankelijke gelegenheden zijn de restaurants omdat die meestal in het seizoen buiten toegangkelijk zijn.
Maar owee als de rolstoelganger naar de toilet moet dan weet je dat je in een derde wereldland bent, zelfs een normaal mens heeft op deze vrolijke vierkante meter zelfs nog moeite zich te bewegen.

Het zal op andere eilanden veelal hetzelfde zijn met minimale verschillen.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#9
Rolstoeltoegankelijk, vergeet dat maar. Misschien enkele hotels.
Daarbuiten kom je nergens. In Griekenland is nog nooit geinvesteerd in de
gehandicapte.
Quote
#10
Tja, trappetjes naar de huizen, trappetjes naar de complexen, trappetjes/treetjes naar supermarkten, winkels en restaurants, hoge stoepranden. Irritant maar van belang. Geen ondergrondse riolering, na lange droogte het door moedertje aarde slecht opnemen van regen of de grond kan langdurige regenval niet aan. Dit leidt regelmatig tot:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dus het is er allemaal met een goede reden die hoge stoepranden en trappetjes, hoe irritant ook. Er zijn vaak wel op- en afritten aan in de stoepen. Maar helaas worden deze door bestuurders vaak “over het hoofd gezien” en staat er wel een auto of motor geparkeerd.

Mijn Griekse moedertje zou minimaal een rollator moeten gebruiken, een scootmobiel zou nog mooier zijn. Zij durft niet ivm gebrek aan trottoirs in onze straat, de scheve weg en het langsrazend verkeer. Daar waar wel trottoirs zijn krijg je met al die al genoemde problemen te maken. Dus …… ze komt nergens meer. Net als vele mindervaliden en ouderen die slecht ter been zijn. Ze zijn compleet huisgebonden en afhankelijk van familie en vrienden. Leven geïsoleerd en eenzaam en zijn blij met ieder bezoek.

Mijn NL moeder is scootmobiel gebonden dus ze kan nog wat, al is het kort, lopen met een rollator. Ze zeurt al jaren om haar eens mee te nemen om kennis te maken met mijn Griekse moedertje en familie. Maar al het eerder genoemde en het feit dat ze ook nog eens hartpatiënte is, ik bedank er voor.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#11
(08 January 2013, 10:27)kostitsi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Rolstoeltoegankelijk, vergeet dat maar. Misschien enkele hotels.
Daarbuiten kom je nergens. In Griekenland is nog nooit geinvesteerd in de
gehandicapte.

Toch wel Kostitsi, ze hebben door heel Agios Nikolaos voor honderdduizenden euro's trottoirs aangelegd voor blinden, als je goed ziet breek je nog je benen hierop omdat alles in de weg staat, je weet wel met een geribbelde tegel in het midden, het beste is met een rolstoel of zelfs als blinde midden op straat te lopen, ze rijden echt niet tegen je aan, ze zijn veel te bang om een aanrijding te maken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(16 January 2013, 18:56)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




het beste is met een rolstoel of zelfs als blinde midden op straat te lopen, ze rijden echt niet tegen je aan, ze zijn veel te bang om een aanrijding te maken.[/color][/size][/font]

Ik zal de gok niet nemen, zolang bijna blinden gewoon hun rijbewijs verlengd krijgen, er straalbezopen rondgereden wordt, velen nu onverzekerd rondrijden. In ieder geval niet na zonsondergang.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#13
Wat Els schreef over Samos klopt helemaal,ik ontmoette vorig jaar een stel in Pythagorion waarvan de vrouw in een rolstoel zat.
Zij logeerden in Dorissa Bay,vanuit hotel zo door naar het strand geen probleem prima volgens hun ,hoorde dat in Ireon zelf een klein hotelletje was waar 1 kamer was aangepast voor speciaal rolstoelgebruikers, dit omdat het echtpaar zelf een zoon had afhankelijk van een rolstoel.naam hotel geen idee vergeten te vragen.
Ook hun probleem was ook zoals boven al beschreven,het bezoek aan de toiletten.met name ook op de boulevard in de haven in Pythagorion prima de terrasjes maar bij de meesten de opstap naar binnen bijna allemaal met een vrij hoge opstap om binnen te komen.
Tina succes met je zoektocht.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#14
Als ik er aan denk zal ik eens aan de boulevard in Pythagorion rondvragen waar een rolstoeler van het toilet zou gebruik kunnen maken.
Ik zit verder even te denken, maar in de supermarkten waar ik kom zijn de toiletten ook erg krap. Ja bij ons thuis is het ruim maar dat is drie kwartier rijden vanuit P dus dat is een beetje lastig, haha.
Quote
#15
Het enige wat ik zo aan de boulevard kan bedenken is een knus en goed restaurant Ouzerie direct naast de Captainsbar.Als je vanuit de hoofdstraat komt naar links, over de helft klein stukje verder dan het havenkantoor.Bij het restaurant is tussen beiden de toilet ruim en schoon gewoon op de begane grond .witte deur.Ook in de nieuwe marina bij onze vrienden Mamma Annas restaurant (voorheen Steakhouse)zit een vrij ruim toilet.(klein opstapje om binnen te komen)
Dan zitten er nog prima visrestaurants helemaal aan het einde van de boulevard richting de weg langs de zee naar de nieuwe marina.Volgens mij ook geen hoge opstapstoepen.
Tina,We denken mee wat betreft Samos,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#16
Dank voor jullie reacties. Ik ken Samos vrij goed, en ik zou een rolstoeler niet zo gauw adviseren naar dit eiland te gaan. Doryssa is misschien een optie, volgens mij ligt er zelfs een vlonder op het strand. Maar verder heb je toch heel veel spierballen nodig om met je handbewogen rolstoel ergens te komen. Els, die hoofdstraat van Pyth nodigt zelfs uit voor een onbedoelde duik in zee, zo steil als die naar beneden loopt! Roetsj, daar ga je!
Quote
#17
@Tina hebben we het over dezelfde hoofdstraat? Die ik in gedachten heb loopt redelijk horizontaal. Margaritha????
Quote
#18
(24 January 2013, 00:19)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Tina hebben we het over dezelfde hoofdstraat? Die ik in gedachten heb loopt redelijk horizontaal. Margaritha????

Stel je voor dat iemand iets verkeerd zegt over Samos Big Grin
Quote
#19
Nee hoor @Sophia dat bedoel ik niet. Het was gewoon pure verbazing.
Quote
#20
Ik moet Tina toch wel voorzichtig gelijk geven. Als die rolstoel goed gesmeerd is en onderaan geen schip ligt, is een dubbele salto de haven in zelfs een mogelijkheid.
Daar ben ik achter gekomen als je van de haven af naar boven loopt naar je parkeerplaats. Dan wil je vrouw bij nader inzien toch die tas hebben daar vlak bij de haven. Haal ik wel even, zei ik en was kapot toen ik weer bovenkwam.

[Afbeelding: 2q3407p.jpg]

Maar ElsR, ik vind Samos ook erg fijn hoor!;).
Cor.
Quote
#21
Het zal wel aan mij liggen hoor. Maar ik vind deze hoofdstraat redelijk horizontaal, ook op de foto. Ik moet toegeven dat ik het nog nooit met een rolstoel heb gedaan. Maar sommige zijstraten zijn VEEEEEEEEL steiler. Enfin, zal best wel zwaar zijn met een rolstoel??
Quote
#22
Inderdaad Tina is Kos vrij vlak, en we hebben hier ook enkele mooie fiets- en voetpaden. Toch zijn er ook nog flink wat bomen midden op het voetpad, stoepjes,trapjes, winkeliers die trottoirs gebruiken als uitstalplaats enz. Je ziet hier wel eens groepsreizen voor gehandicapten, dus in vergelijking met andere eilanden zal Kos wel aardig toegankelijk zijn. Geen idee hoe het zit met de hotels, extra brede deuren aangepaste badkamers etc. Waarschijnlijk bij de nieuwere hotels?
Quote
#23
Els,voor mijn gevoel is de hoofdstraat inderdaad heel ligt aflopend,als ik sävonds op mijn stilettos"s naar beneden loop totaal geen probleem,terug gaat moeilijker maar dat komt m.n. van de heerlijke sweet Samos wijn denk ik.Ik laat mijn scooter altijd "boven" staan om de hoek bij Foto Magic,Maar ook ik heb het nooit achter een rolstoel of kinderwagen geprobeerd.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)