Grieksegids nieuws     
Maroulia
#1
[Afbeelding: rtm9mv.jpg]

Keukenprinsessen/prinsen.

Dit is maroulia. We aten dit als salade in Molyvos-Lesvos en recent op Corfu. Het lag zelfs te koop in de supermarket. Het is een stevig blad (lijkt wel wat op paksoi), licht bitter en een peperachtige smaak. We kunnen ons niet herinneren dit op andere eilanden te hebben gegeten.
Help! Is dit in Nederland te koop? AH heeft een sla romaine, lijkt er wel wat op. Is dit wellicht als zaad te koop in Griekenland?

Tja, het zijn zo van die dingen waar je mee bezig ben als je hier zit. En nog een paar maanden moet wachten.

Wie?
Cor.
Quote
#2
Volgens mij kun je overal in Griekenland wel een marouli salade bestellen. Ligt alleen een beetje aan t seizoen denk ik. In juni krijg je makkelijker een tomatensalade.
Zou de marouli niet uit de andijvie familie komen?
Quote
#3
Leuke vraag Cor!

Het is bindsla ook wel ,,romeinse sla,, genoemd ;)
Als je onder deze naam gaat googlen kom je véél vergelijkbare foto,s en recepten tegen ...zoals hieronder (ook lekker) ...Mmmm
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het is te koop van maart t/m nov. maar ook eventueel makkelijk zelf te telen (als je een tuintje hebt) Het zaad schijnt ook gewoon in Nederland te koop te zijn :)
Quote
#4
Deze sla is gewoon bij een turkse winkel te koop en heet daar Maroul. Wordt overigens door heel griekenland gegeten.
Quote
#5
Wij hebben zakjes maroula uit Griekenland meegenomen en uitgedeeld aan groenteboeren op de markt en aan vrienden met een volkstuintje en nu maar hopen dat ze er mee gaan telen en wij dit jaar deze heerlijke sla kunnen verkrijgen op de markt.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#6
Heel erg lekker en fris. Mijn Griekse schoonmoeder heeft mij Grieks leren koken en die maakte dit heel simpel klaar.
Wassen en heel dunne reepjes snijden . Verse dille en lenteuitjes erdoor.
een beetje citroensap en olijfolie en naar smaak wat zout.
Lekker bij gegrild vlees en patat.
Quote
#7
Op Kreta het hele jaar door te koop.
Probeer eens deze, de bladeren goed wassen en rechtop in een groot glas zetten, dan met de vingers eten met alleen wat peper en zout, heerlijk knapperig.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Ook op Samos bestel ik regelmatig een Griekse salade met Maroulia,heerlijk fris.
Een Griekse vriend van mij getrouwd met een Deense vroeg me vorig jaar om Chineese Koolzaadjes mee te nemen,ik vroeg verbaast waarom:Hij had daar in Denemarken die kool gegeten ook als salade en vond het zo heerlijk,volgens hem op Samos niet te koop.
Dus de zaadjes meegenomen en een Chineese kool hier van de supermarkt,en ja hoor de Grieken helemaal enthousiast.dus ga ik in het voorjaar naar de bloemenkweker of de markt in Leeuwarden om voor hun allen zaadjes mee te nemen.kost niks 1,35 Euro voor een zakje met 15 zaadjes.
Ben trouwens benieuwd of de zaadjes daar aanslaan hoor het wel in mei,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#9
Wij hebben vorig voorjaar paksoi gezaaid in onze nieuwe moestuin. Dat deed het ook erg goed. Dus misschien is dat ook een leuke aanrader. En rucola, daar viel haast niet tegenop te eten. Ze kennen het wel, roket heet het daar, maar ze vonden het erg leuk om een zak te krijgen. Je kunt het wel 3 - 4 x afknippen, het groeit steeds door. En wie van een aparte smaak houdt: korianderblad. Rode basilicum doet het ook goed. Allemaal uit NL meegebracht.
Bieslook/Snijlook wilde niet. Zal wel koud klimaat nodig hebben.
Quote
#10
Laat de bieslook het bij mij nu net weer wel doen. Staat gewoon in een bloempotje in de (buiten)vensterbank!
Quote
#11
Ik denk dat het ook aan het soort zaad ligt wat je koopt. Misschien zijn er wel variëteiten die het goed doen bij een gematigd klimaat en variëteiten die een warmer klimaat nodig hebben. Iemand van de forumleden hiermee ervaring?
Quote
#12
Maroulia of Romaine sla zijn inderdaad dezelfde, zaad is zeker te koop bij een goede zaadhandel.
Zaden worden zeker aangepast aan het klimaat en wat ook belangrijk is is de grondsamenstelling.
Hier ben ik de "Prei koning", afgelopen jaar heb ik zeer grote en dikke prei gekweekt met Hollandse techniek, rondom kanaaltjes die ik iedere avond heb volgezet met water. Zulke prei hadden ze nog nooit gezien.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#13
Ik kan me niet herinneren in Griekenland ooit andere sla gezien/gegeten te hebben dan de sla van de foto. Volgens mij bestaat "onze" botersla helemaal niet in Griekenland. Ik denk inderdaad ook dat het dezelfde sla is als de romeinse sla of bindsla zoals ie in de kookboeken vermeld staat (ligt wel eens bij AH), maar die in Griekenland vind ik toch wel veel smakelijker. de kroppen zijn daar ook veel groter. Je kunt er ook heerlijke fricassee mee maken, of de traditionele paassoep, de buitenste bladeren in de soep, het hart bewaren voor salade, met een beetje olie, azijn zout,lenteuitjes en eventueel dille, heerlijk!
Quote
#14
Even een vervolgverslag. AH heeft sla romaine en komt uit Spanje.
Dan zijn we al zuidelijk en niet in een kas bij Naaldwijk of zo. Wellicht komt deze ook wel uit een kas, maar dan toch wel andere grond.
@Kostitsi. Wil jij zuinig zijn op die Griekse schoonmoeder! Het recept is van een eenvoud en geweldig lekker. Bladen een paar uur in het koude water gelegd. Knapperig geworden, dunne reepjes snijden, wat druppels citroensap, ringetjes bosuitjes, verse dille en een paar lepels goede olijfolie. Inderdaad geen of heel weinig zout. Waarschijnlijk door peper achterwege te laten blijft de smaak heel puur. Heerlijk, bijna echt Grieks.
@Arthur. Toen de sla toch knapperig geworden was heb ik ook jouw tip gevolgd. Eten met je vingers en wat zout en peper.
Advies: Bij het maken van de maroulia sla van de Griekse schoonmoeder wat extra bladen nemen om tijdens het snijden ook wat op de manier van Arthur te knabbelen.
Dank, Cor.
Quote
#15
Ik heb in elk geval alweer twee zakjes rucola-zaad gekocht bij de Boerenbond. En zaad voor meloenen, paprika's, pepertjes, courgettes, paksoi, lentje-uitjes, enzovoorts. Ik zal wel moeten werken om al het onkruid eerst te verwijderen uit de moestuin als we aankomen bij ons huis.Heb daar in de herfst allerlei stekjes van inheemse kruiden in de grond gezet; benieuwd of het wat geworden is.
Quote
#16
@ Cor.
Dank je wel Cor ze is bijna 100 jaar oud en ze maakt nog steeds
de heerlijkste gerechten.Ben zeker heel erg zuinig op haar.
Quote
#17
(14 January 2013, 13:37)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat het ook aan het soort zaad ligt wat je koopt. Misschien zijn er wel variëteiten die het goed doen bij een gematigd klimaat en variëteiten die een warmer klimaat nodig hebben. Iemand van de forumleden hiermee ervaring?

Zou heel goed kunnen Els, ik had en een 'fijn' soort en een wat 'grover' soort een van beide was 'chinese' bieslook als ik t me goed herinner. Lukte allebei. Bij de groenteboer zag ik trouwens potjes met bieslookplantjes, met een cellofaantje eromheen met nederlandse opdruk!
Sginoprasso( =bielook) apo Ollandia dus
Quote
#18
@kostitsi. Wat fijn om te horen, laat haar weten dat in Nieuw Vennep
haar manier gebruikt wordt! Brengt mij toch naar het volgende. Het lukt mij soms redelijk jemistes (tomaat, paprika) te maken. Lukt niet echt. Ik heb inmiddels begrepen dat daar een lange oventijd op lage temperatuur voor nodig is. En als je er toch over nadenkt, wat is de vulling? Ik houd je schoonmoeder wel bezig hoor. Het wordt zeer gewaardeerd. Cor.
Quote
#19
Ger, beste moderator, is het zinnig om twee nieuwe rubriekjes te maken: Recepten uit de Griekse keuken (of zoiets) en Tuinieren in Griekenland?
Quote
#20
(18 January 2013, 00:48)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ger, beste moderator, is het zinnig om twee nieuwe rubriekjes te maken: Recepten uit de Griekse keuken (of zoiets) en Tuinieren in Griekenland?

Voeg er nog een rubriek bij namelijk " De eetbare wilde planten van Griekenland". Hier in Kamares heb ik al één en ander bijgeleerd van de ouderlingen ivm eetbare planten. Eén probleempje zijn de verschillende namen die aan een soort of ondersoort geven, of anderom verschillende soorten geven ze de zelfde naam. Zoek het dan maar uit. Wink
Met botanische namen moet je hier niet komen aandraven, en vraag zeker niet of ze het kunnen opschrijven want dat werd allemaal mondeling overgeleverd. Of de jeugd of zelfs de 40 - 50 jarigen er zich nog mee wil of kan mee bezighouden weet ik niet echt, het zou zonde zijn dat die kennis verloren zou gaan.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
We zitten hier de hele tijd te praten over MAROULIA, maar volgens mij is het MAROULI. (maakt voor de smaak niets uit}
Quote
#22
Ja daar met die namen van de eetbare planten gaat t moeilijk worden. Zelfs per plaats is dan de naam nog weer anders. Mijn schoonmoeder( Athene) heeft hier op kos ook al verschillende heftige discussies gehad over de namen van wilde gortasoorten.
Quote
#23
@ Cor.
Zal het haar vertellen ze zal wel trots zijn.
De inhoud van tomaten en paprika jemista is weer heel simpel.
Meng de ongekookte rijst met olijfolie, peterselie , heel fijn gesneden rode ui
de inhoud van de uitgeholde tomaat, zout en peper en een schepje suiker.
De tomaten en de paprika voor iets meer dan de helft vullen met dit mengsel.
De oven goed heet voorverwarmen , jemista in de oven zetten dan de temperatuur verlagen maar het moet nog wel doorbakken. Oventijd is toch wel minimaal een uur. Het is ook erg lekker om wat aardappelparten rondom de tomaten en paprika's te leggen en mee te bakken.
Voordat je het in de oven doet nog wel besprenkelen met olijfolie.
Eet smakelijk.
@ Chris. Het is inderdaad marouli. Maroulia is het meervoud voor meerdere
kroppen.
Quote
#24
(18 January 2013, 07:23)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We zitten hier de hele tijd te praten over MAROULIA, maar volgens mij is het MAROULI. (maakt voor de smaak niets uit}

Het verschil tussen de uitgang is weldegelijk van belang hoor, want dat geeft anders aanleiding tot misverstanden. Als je vraagt achter een " kerasi " of "kerasia" zal je dat wel merken. Het eerste is één " kers" en het tweede een hele kersenboom, je ziet maar hé. Smile
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
(14 January 2013, 10:01)kostitsi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heel erg lekker en fris. Mijn Griekse schoonmoeder heeft mij Grieks leren koken en die maakte dit heel simpel klaar.
Wassen en heel dunne reepjes snijden . Verse dille en lenteuitjes erdoor.
een beetje citroensap en olijfolie en naar smaak wat zout.
Lekker bij gegrild vlees en patat.

Een paar jaar terug vroeg ik raad om Marouli salata te maken.
Omdat we met "ONZE" huiskok JohanV zulke mooie en zeer smakelijke recepten krijgen voorgeschoteld, roep ik de Griekse schoonmoeder van @Kostitsi nog even in herinnering. Diverse leden raden Romeinse sla aan. Het bovenstaande recept is inderdaad snel te maken en is heerlijk fris en goed passend bij de culinaire bijdragen.
Ik heb uit Kefalonia ook een paar zakjes zaad meegenomen om zelf een eigen Westlandje te beginnen. Nou, dat valt niet mee. Veel zaad en uiteindelijk een paar plantjes geoogst. Wel lekker (beetje bitter), maar gemakzuchtig haal ik nu toch Romeinse sla bij Jumbo. Op het ogenblik jonge struikjes. Later worden het veel minder lekkere bossen sla.

Eigen teelt:
[Afbeelding: bdpf61.jpg]
[Afbeelding: 1zdxm2q.jpg]
Quote
#26
Maar "maroul" is toch bij elke Turkse winkel te krijgen?
Quote
#27
@Chris. Dit schreef je al op 14 januari 2013, maar daar gaat het niet om.

Het is een makkelijk bijgerecht bij de culinaire hoogstandjes van onze Oriste-huiskok.
Tegelijkertijd benutte ik de gelegenheid om de fantastische Nieuw Vennepse eigen kweek marouli te laten aanschouwen.
Wel van Grieks zaad. Dat dan weer wel. Big Grin
Quote
#28
Ik ga het eens halen bij onze Turkse vrienden hier!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#29
wellicht heeft vreeken's in dordrecht het. dat is een ontzettend uitgebreide winkel op dat gebied. zij verkopen ook via internet. deze mensen zijn erg geïnteresseerd in alles op het gebied van zaden.
Quote
#30
Als ik zo het zakje van de Marouli-zaadjes bekijk, staat daar onder in onze letters: Romana Prasino (zet ik het goed om?).
Als je op dit moestuin-forum kijkt, zie je dat Romaine sla er in meerdere verschijningsvormen is: korte, middellange en lange kroppen. Dit linkje gaat naar de middellange vorm. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Misschien zijn de verschillen er gewoon niet?
Quote
#31
@Ingridamsterdam.
Helemaal goed. Letterlijk: Romeins groen (loof, gebladerte).
Romeinse sla, bij AH of Jumbo in Nieuw Vennep verkrijgbaar, komt ook qua smaak overeen en is uitstekend te gebruiken.
Op het ogenblik zijn het nog smaakvolle struikjes.
Later in het seizoen worden ze dikker en met minder smaak.
Mijn Turkse vriend in het dorp kent geen eerdergenoemde maroul.
Quote
#32
Nou Cor, mijn Turkse vrienden kennen het wel, alleen je schrijft het MARUL.
Ik heb ook nog even translate google geconsulteerd .grieks-Turks. Bij invoering van Marouli krijg ik dan MARUL.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)