Grieksegids nieuws     
Afissos
#1
Zoals in mijn voorstelbericht geschreven ben ik bezig een reis te plannen naar Afissos. Ik heb al een aantal positieve berichten gekregen buiten dit forum om, maar heb op het web ook een aantal vervelende berichten gelezen. Ik som ze hieronder even op:

- Zo lees ik tegenstrijdige berichten over de aanwezigheid van een pinautomaat, weet u of deze in Afissos aanwezig is?
- Ik kom ook berichten tegen dat de restaurants aan het plein niet zo best zouden zijn en het er naar riool zou stinken. De vistaverna’s aan de kade zouden volgens sommige extreem duur zijn.
- Mensen zouden volgens sommige berichten stug en niet aardig zijn.
- De plaats zou overstromen van Grieken.
- En er zijn tegenstrijdigheden over barren en rust.

Uiteraard kijk ik door sommige van deze commentaren heen, ik ben daarin wel wat gewend, maar ik hoop dat iemand mij een beter beeld kan schetsen over deze plaats en omgeving.
Quote
#2
Best Ventje, om te beginnen ligt Afissos toch echt in Griekenland, en je kunt het de Grieken niet kwalijk nemen in eigen land op vakantie te gaan. Verkeer je liever in " internationale" sferen kies dan voor een andere bestemming. De kwaliteit van de restaurants ontstijgt het gemiddelde absoluut niet. Maar als jij kookt, doet het dat dan wel? Afissos is een eenvoudige toeristische vissersplaats, niet meer, niet minder. Ik heb in Amsterdam ook wel wens in de lucht van een vuilnisauto mijn bestelling opgediend gekregen....Waar je wel op moet letten is waar je accomodatie zich bevindt. Mooi uitzicht betekent een flinke klim na restaurant bezoek. Vliegen de kilo 's er gelijk af! Afissos is een levendige plaats, geniet ervan zonder je te laten beïnvloeden door negatieve reacties op fora. Jij bent mans genoeg om je eigen mening te vormen. Voor wat het waard is: ik had er een heerlijke vakantie en ga beslist terug!
Quote
#3
Ik heb al heel veel Griekse bestemmingen gezien, maar nog niet Afissos. Niet dat ik het plaatsje niet zou willen bezoeken, maar simpelweg omdat het er nog niet van kwam én omdat het vanuit België geen evidentie is. Je moet namelijk weten dat Nederland een veel ruimer vakantieaanbod naar Griekse bestemmingen heeft dan België.

Als ik op Google 'Afissos' ingeef, dan zie ik meteen een link naar dit filmpje:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik heb het bekeken, en zie eigenlijk niks verkeerd, integendeel. Het lijkt een aantrekkelijk plaatsje te zijn.

- pinautomaat: neem het zekere voor het onzekere, en neem gewoon voldoende bankbiljetten mee. Desnoods huur je een kluisje, mocht dat voor handen zijn in je hotel of pension.
- vistaverna's aan de kade: waarom zou je precies dié restaurants moeten kiezen? Er zijn wellicht een aantal restaurants in de straten àchter de kade. Waarschijnlijk zijn die minder duur, en bieden ze een betere service. Ik weet in Griekenland nog wel veel meer plaatsen waar restaurants aan de kade zeer duur zijn, maar daar gaan wij niet. Zo herinner ik me bijvoorbeeld het opgeklopt toerisme aan de kade van het Venetiaans haventje in Rethymnon (Kreta): het ene restaurant naast het andere, met dure menukaarten, en een ober aan elke deur om volk binnen te lokken. Geen haar op mijn hoofd dacht er aan om precies daar te gaan eten. Wij zochten telkens een rustiger restaurantje enkele straten landinwaarts.
- mensen stug en niet aardig: waarom zouden net bewoners van Afissos zo zijn, in vergelijking met andere bestemmingen? Een Griek is een Griek. Akkoord dat sommigen (zoals aan dat haventje in Rethymnon) de dure euro's in het achterhoofd hebben, maar of ze daarom onvriendelijk zouden zijn?
- de plaats zou overstromen van Grieken: wij houden er net van om eens Grieken op vakantie te zien, dan steeds maar Duitsers of Britten. Bijvoorbeeld op Kefalonia, Hydra en Kalymnos zagen wij ook bijna alleen Grieken... maar dat waren onze mooiste vakanties. Griekse vakantiegangers lopen ook gewoon met hun gezinnetje rond, eten een ijsje, zitten op een terrasje,... Daarentegen op Zakynthos werden we geconfronteerd met massa's Britten, die vooral veel herrie maakten. Daar zagen we bijna alleen Engelstalige opschriften, maar dan wel voor karaokebars, discotheken en fastfoodtenten. Wat hebben we ons dat beklaagd. Neen, geef mij maar Griekse vakantiegangers. Je gaat toch op vakantie naar hun land...

Een tip: mocht Afissos dan toch niet helemaal meevallen, huur dan een autootje voor enkele dagen, en trek er eens op uit om de mooie dorpjes van Pilion te bezoeken. Je zal zien dat het een prachtige vakantie wordt!

Probeer het dus allemaal wat 'ruimer' te zien, in een Grieks kader. Ik wil geenszins belerend doen, en je mag het dus zo niet opvatten. Plan dus gerust verder jouw vakantie naar Afissos.
Goede vakantie gewenst.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#4
Ook wij gaan dit jaar naar de omgeving van Afissos en ik laat me geheel verrassen. Ik weet niet waar je deze opmerkingen gelezen hebt, maar ik ben ze niet tegen gekomen.
Volgens mij is er geen pinautomaat, maar wel in Kala Nera.
Voor wat betreft je opmerking over Grieken, het is toch juist heerlijk om weinig buitenlandse toeristen te zien? Hoe minder buitenlanders hoe beter, wat mij betreft.
Of ben jij zo iemand die met iedere Nederlander aan een tafeltje in een restaurant moet praten? Brrr ... Dat is juist ons horrorscenario.
Quote
#5
Ik ben er wel eens door gereden en heb er geen mening over.
wat de pinautomaten betreft lijkt het dat degene in Agria en Argaliasti het dichtste bij zijn.
Hierbij 2 links met informatie hierover:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#6
Wij zijn in 2011 in Afissos geweest. Er is inderdaad geen pinautomaat maar in andere plaatsen Pilion wel. Het eten aan het plein en aan zee is inderdaad niet van een geweldig niveau. Ook het assortiment wijnen is niet groots. Toen wij er waren was alleen de keuze rood wit en rose van landwijn kwaliteit.
Er zijn wel veel Grieken op deze plaatsen maar dat is toch geen probleem. Het is toch hun land. Verder een bakker met elke dag vers brood en dat op je balkonnetje opeten morgens is toch heerlijk.
Quote
#7
Wij waren 8 jaar geleden in Afissos, Pilion, en hebben er 'n leuke week gehad. Het ligt ideaal om Pilion te verkennen. Het is 'n gewoon dorp, zonder bezienswaardigheden. Het heeft 'n heerlijk dorpspleintje
met mooie grote platanen, die voor de nodige schaduw zorgen.Aan het pleintje is 'n bakker,en s'avonds vertoefden er vele Griekse dorpelingen. De enige ergenis die wij hadden was het behoorlijke aantal zwerfhonden.De mensen toen, waren zeker niet onvriendelijk.
Wij vonden Pilion 'n hele mooie en fijne bestemming.

Jan.S
Quote
#8
Afissos mooi knus dorpje met enkele goede restaurants,dorpsplein is ook de moeite om er eens te eten
pillion is een zeer mooie bestemming.
Quote
#9
Reeds 2 maal in Afissos gelogeerd en we gaan zeker nog eens terug. We hebben daar lekker gegeten en zijn daar nergens bedrogen....bv....lekkere verse sardientjes, helemaal niet duur en toch in een vistaverna aan zee. De mensen waren daar vriendelijk, niets op aan te merken. Natuurlijk zaten er Grieken, gelukkig maar.
Wij nemen steeds een vlucht naar Athene om van daaruit te vertrekken met onze huurauto.

Succes!
Viviane.
Quote
#10
Hoe lang is het rijden, Viviane, van Athene naar Afissos? Toch nog best een aardig stuk?
Quote
#11
@ Vito, wij maken een tussenstop in Volos (ongeveer2u30 rijden) en verblijven daar een paar nachtjes om te genieten in de tsipouradika :)
Je kan bv. ook 1 nachtje in Kamena-Vourla logeren.

Groetjes,
Viviane.

@Vito, sorry hoor, nog vergeten te vermelden dat het van Volos naar Afissos nog een goed half uurtje rijden is (denken we).

Viviane.
Quote
#12
Hoe lang is het vanaf Volos nog, dus de totale reistijd?
Wij komen om ongeveer half 12 's middags aan in Athene en willen direct door met de huurauto naar Afissos. En we willen natuurlijk niet in het donker rijden de eerste keer op zoek naar de accommodatie.
Quote
#13
Afstand centrum Volos -> Afissos +/- 25 km; te rijden in ongeveer 35 à 45 minuten.
Afisssos is een leuk plaatsje, absoluut de moeite waard. Ik heb de bewoners als erg vriendelijk ervaren, het viel ons wel op dat het echt Grieks is en dat de mensen in Pilion veel minder Engels spreken dan op veel andere plaatsen. Maar dat heeft juist wel z'n charme vind ik.

Wij waren enkele keren in Pilion, zowel in Afissos als in Kala Nera. Laatstgenoemde dorp ligt op 5 Km afstand en is erg leuk om te bezoeken, vooral 's-avonds kan je er lekker eten en flaneren over de boulevard. Wij vonden het nét even leuker dan Afissos maar dat is persoonlijk en zijn de meningen over verdeeld. Mocht je interesse hebben kijk eens naar m'n reisverslag van Pilion en Kala Nera op m'n website:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Trouwens, héél Pilion is fantastisch. Bezoek zéker ook een dagje de stad Volos, een belevenis op zich!

Veel plezier in Pilion :)
Quote
#14
O, dan valt de totale reistijd me erg mee en is het bijna nog sneller dan van Athene naar de buiten Mani.
Quote
#15
Wij zijn 3 dagen in Afissos geweest tijdens onze rondreis van het vasteland en ons erg vermaakt, restaurant waar wij zaten was van goed niveau ergens in het midden op de boulevard eigenaar kwam bij ons aan tafel en zittend de bestelling opnemen, verse kalamari in zijn geheel op de grill. het was toen Pinksteren dacht ik dus het was vrij druk maar konden toch in het centrum een kamer vinden.
Quote
#16
Dat zijn allemaal goede berichten....dank voor de reacties.

Ik vroeg me af of er ook een autoverhuur aanwezig is?
Quote
#17
(20 January 2013, 15:28)Ventje27 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vroeg me af of er ook een autoverhuur aanwezig is?

Ja hoor, Auto Union car hire zit in het kantoor van Atropa travel op het dorpspleintje van Afissos (daar zit tevens de host(ess) van Ross Holidays).

[Afbeelding: Atropa_02.jpg]

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook in Kala Nera zit een verhuurder.
Tip1: Kijk ook eens op de website van Evert en Renate, woonachtig in Kala Nera. Daar vindt je ook heel wat leuke tips en info:
Kijk eens hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Tip2: Als je een autootje hebt ga zeker eens eten bij
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




aan de boulevard in Kala Nera. Heerlijk eten, fantastische bediening en dat alles tegen een verbluffende prijs. Wedden dat je (minimaal) nog een keertje teruggaat?

Ger
Quote
#18
Pagasitikos is fantastisch. Daar hebben wij in 2010 bijna elke dag (3 weken) gegeten.

[Afbeelding: 2mfjkmo.jpg]

[Afbeelding: 33bgub9.jpg]
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#19
(20 January 2013, 16:06)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Pagasitikos is fantastisch. Daar hebben wij in 2010 bijna elke dag (3 weken) gegeten.

Inderdaad, vooral Kostas (de man in het zwarte T-shirt op de 2e foto) is geweldig. De tweede keer Pilion zaten we de laatste paar dagen in Afissos zonder auto. Na het eten boodt hij ons zelfs aan even naar Afissos te brengen. Zoals gezegd een fijne plek om te eten, topgerecht vond ik het streekgerecht spetsofai.
Quote
#20
Nice,

Thanks.

Ik zit te kijken naar Leonidas....geen idee waar het ligt. Weet daar toevallig iemand meer van?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Blaffende honden in Afissos lumix 32 9.649 17 June 2018, 19:39
Laatste bericht: Marianne
  Van vliegveld Volos naar Afissos Doornroosje 26 15.737 16 May 2016, 20:23
Laatste bericht: Doornroosje
  Pilion, Afissos of Kala Nera? bob-jerry 35 33.391 06 April 2015, 18:40
Laatste bericht: metaxa
  Afissos of Milina - leuke plek oostkust Pilion Richard 11 11.143 02 December 2014, 01:24
Laatste bericht: Ilse

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)