vliegen
#1
[Afbeelding: jfx829.jpg] langs welke griekse stad vliegen we?
Quote
#2
Dat is een leuke. Préveza ? Nee.......
Quote
#3
Ben er waarschijnlijk al wel tientallen keren langs gevlogen ik ben hier heel slecht in maar doe toch een poging. Is het Halkida ?
Quote
#4
(24 January 2013, 13:07)kostitsi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben er waarschijnlijk al wel tientallen keren langs gevlogen ik ben hier heel slecht in maar doe toch een poging. Is het Halkida ?

Ik ben het met je eens, dit is Halkida!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#5
de oude en de nieuw brug.
Quote
#6
Zou er sentimenteel van worden toen de kinderen klein waren gingen we vaak met het treintje vanaf Agias Stefanos naar Halkida om de wisseling van de stroming te zien.
Quote
#7
inderdaad,het is Chalkida op Evias groeten Benny
Quote
#8
@ Kostitsi,
jij ging weg van Agios Stefanos , maar wij gingen naar toe en naar Dionysos voor de lekkere peinirli.
Quote
#9
@ tzimis
Heerlijk die peinirli daar hebben we er heel wat van op.Die peinirli was heel erg beroemd.
Quote
#10
dat weet ik, ik kom ook uit de Boreia Proasteia. 20 jaar Nea Ionia.
Quote
#11
@ ik 14 jaar Drossia tussen de peinirli dus
Quote
#12
@Tzimis: En nou worden wij natuurlijk nieuwsgierig wat peinirli is??
Overigens: dit onderwerp zou prima thuishoren in het hoekje van de Griekse keuken. Ger???
Quote
#13
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
@Kritikaster: Dank je! Dat is een origineel recept! Dat ga ik beslist eens maken! Kant-en-klare broodmix in de broodmachine kneden en rijzen en dan vormen op de bakplaat voor de oven. Dan de vulling erin en afbakken. Kan je natuurlijk heel veel mee variëren. Weet iemand van welk eiland dit komt?
Quote
#15
volgens mij is dit mee gebracht door de Grieken die rond de Zwarte zee
woonden en terug keerden naar Griekenland "de Pondi"Dit was overigens min of meer een scheldnaam.
Quote
#16
Het Turkse woord peynir betekent kaas, peynirli is dus "met kaas".
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#17
Okee ik google eens wat. Van de Pondi heb ik wel eens eerder gehoord. Hun dialect zou volgens sommige geleerden het dichtst bij het oud-Grieks staan (volgens andere geleerden weer niet trouwens)
Quote
#18
Ωπα!! Pontios is geen scheldnaam. de geschiedenis en de taal van Pontos is lang en rijk om een scheldnaam te zijn.
maar goed alles klopt zo als boven, hoe luchtiger de deeg hoe better, en kaas is niet verplicht. je kan er in doen wat je ook wil.mischien pizza deeg is beter, probeer, uiteindelijk is beter wat je zelf beter vind.bacon heeft altijd een lekere smaak, vind ik.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&hl=nl&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1440&bih=799&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=9PMCUaOFI7DM0AWb5ICQCA

en als iemand over Pontos wil lezen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





maar overal in het oosten waren grieken. wij noemen ze allemaal Pontioi maar eigenlijk klopt het niet. de helft van mijn wortels gaan tot onder de Zwarte zee , bij Tokat, de andere giagia Athina met papous Theofilos kwamen in 1922 uit Adana , niet ver van de Syrishe grenzen.
en omdat last hier over een jonge groep hadden, die ook dezelfde dialect delen een voorbeeld van de Pontishe taal en muziek.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






ElsR niet volgens sommigen! mijn oude leraar grieks verzekerde mij dat echt zo is. zeker de mensen gebruiken vaak turkse worden, of Perzish. dat kon niet anders.mensen gingen toen ook op reis, en als er iets goed beviel namen ze het mee, ook worden dus.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en een voorbeeld van een Perzishe word die international werd
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Sorry was niet een scheldnaam maar er zijn veel pontios grappen zoals wij de belgenmoppen kennen
Quote
#20
@ Tzimis
Behalve woorden en gerechten werd ook veel muziek (!) meegebracht naar andere streken, denk bijvoorbeeld aan de directe verwantschap tussen Zeïmbekiko(en Rebetiko) en Zeybek, de diverse Polyfonia etc.
Hier een sfeervol voorbeeld van Pontische muziek uit Turkije, met naar mijn mijn mening weinig Turkse maar eerder Griekse emotie in de zang. En dan de namen van de muzikanten... De taal ????????
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het mooiste komt na 5 minuten, al hoort dit misschien in de muziekhoek.
Quote
#21
En zo ziet het er uit op Google Earth Pro.

[Afbeelding: 7286rr.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
zie je Ριτσωνα ,boven links?? daar heeft altijd plaats gevonden de rally, berg op , prachtig mooi. jaren geleden als ik vaak voor de weekenden naar Kalamos ging, daar iets verder dan Βαθυ, namen wij op de terug weg op de brommers de weg over de berg via Tatoi naar de noord kant van Athene.
Quote
#23
Tatoi mijn favoriete plek om te hardlopen en te wandelen. Bij toeval vonden wij het graf van Frederiki achter het paleis totaal overwoekert.
De acropolis rally kwam ook door Drossia maar daar gingen ze dan wel zachtjes.
Quote
#24
overwoekert?? de graaf van de griekse Koningin??? die Grieken toch???
Quote
#25
Och ja, boontje komt om z´n loontje denk ik maar.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)