Oríste! en cookies
#1
Volgens de onlangs ingevoerde 'cookiewet' is elke website die cookies gebruikt verplicht de bezoekers van de website daarop te attenderen. Je ziet de waarschuwingen al op vele websites/fora verschijnen.

Ook Oríste! gebruikt cookies; echter alleen zogenaamde 'functionele' cookies. Dit zijn kleine bestandjes welke worden gebruikt om het navigeren op het forum aangenamer te maken. Zo worden de inmiddels gelezen berichten gemarkeerd t.o.v. de nieuwe en ongelezen berichten, worden (desgewenst) de gebruikersnamen en wachtwoorden onthouden zodat je niet telkens opnieuw hoeft in te loggen en meer van dit soort functionaliteiten.
Oríste! gebruikt absoluut géén cookies die het surfgedrag in de gaten houden en waaraan eventuele bijpassende reclame-banners worden gekoppeld. Op Oríste vindt je dan ook géén Google-ads, Google analytics en dergelijke programma's die surfgedrag kunnen detecteren.
Oríste! gebruikt dus puur en alleen cookies die zorgen voor een goed werkend forum.
Daarom vindt je op dit forum ook nooit reclame die niets met Griekenland van doen heeft.


Binnenkort verschijnt er éénmalig een opmerking (da's wettelijk verplicht) over het type cookies dat Oríste! gebruikt en de werking ervan. Iedereen kan dan kiezen of men wél of géén gebruik wenst te maken van de cookies. Men kan die keuze trouwens op elk tijdstip weer wijzigen.

Ger
Quote
#2
Dank je Ger. Attent dat je ons er op opmerkzaam maakt.
Quote
#3
(26 January 2013, 15:24)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank je Ger. Attent dat je ons er op opmerkzaam maakt.

Graag gedaan Els. Behalve dat het wettelijk verplicht is te vermelden (alhoewel, ik lees net dat dit niet verplicht zou zijn bij alleen 'functionele' cookies door een onlangs ingevoerde aanpassing van de cookiewet) heb ik zelf ook een hekel aan het tracken van m'n surfgedrag en het daarop selecteren van reclameboodschappen Angry . En daarom zal ik het ook nooit op m'n eigen websites gebruiken.

PS: Ik kan me voorstellen dat er onder onze leden terzake deskundigen zijn die precies weten hoe de vork in de steel zit v.w.b. die cookiewet en dan met name over de uitzondering inzake 'functionele' cookies. In dat geval graag even een berichtje via PB of mail.
Alvast efxaristo
Quote
#4
@ Ger

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik begrijp er uit dat als je geen persoonlijke gegevens opslaat, en de cookie alleen voor de functionaliteit van de website is bedoeld, er geen cookie-melding verplicht is.
De precieze wettekst zou ik even opzoeken, kan niet moeilijk zijn. De vraag is of een IP-adres of een gebruikersnaam tot de persoonlijke gegevens behoort.
Quote
#5
Ik word, en ik denk met mij vele anderen, doodmoe van al die cookie meldingen op websites.
Er schijnt zelfs al iemand te zijn die een plug-in (app) voor in de browser heeft gemaakt waarmee je die meldingen kan uitschakelen.

Ik laat iedere dag een programmaatje lopen dat alle cookies, behalve degene waar login gegevens e.d. instaan, weggooit.
Zo blijf ik redelijk verschoond van al die tracking cookies e.d..
Quote
#6
Ik heb inmiddels de nodige informatie vergaard waaruit blijkt dat de waarschuwing niet verplicht is als er alleen functionele cookies worden gebruikt. Voor alle zekerheid -en als extra service- heb ik onderaan elke pagina een link "cookies verwijderen" geplaatst waarmee je (als je dat om welke reden dan ook zou willen) de door dit forum geplaatste cookies weer kunt verwijderen.
Het spreekt voor zich dat de forumsoftware alle vooraf ingestelde waarden zoals de al dan niet gelezen berichten, het onthouden van je gebruikersnaam en meer van dit soort functionaliteiten dan weer verwijderd.
Quote
#7
(30 January 2013, 17:33)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik word, en ik denk met mij vele anderen, doodmoe van al die cookie meldingen op websites.
Er schijnt zelfs al iemand te zijn die een plug-in (app) voor in de browser heeft gemaakt waarmee je die meldingen kan uitschakelen.

Ik laat iedere dag een programmaatje lopen dat alle cookies, behalve degene waar login gegevens e.d. instaan, weggooit.
Zo blijf ik redelijk verschoond van al die tracking cookies e.d..

waar kan ik dat vinden ?
Quote
#8
Terwijl iedereen ijverig op 'ja' klikt bij al die cookie-meldingen (tenslotte wil je vaak wel een beetje functionaliteit), vergeten de meeste mensen dat veel websites ook 'third-party' cookies opslaan. Cookies dus van zogenaamde 'partners' (adverteerders in banners e.d.) die vanalles over je onthouden maar die met de website die je bezoekt weinig van doen hebben. Vooralsnog is in de wet niet helemaal duidelijk wie er verantwoordelijk is voor dergelijke cookies (en wie dus de melding moet geven) - de website of de adverteerder. Een klik op 'nee' hoeft dus niet te betekenen dat er géén third-party cookies opgeslagen worden, en dat zijn nou net de meest verdachte cookies.
In je browser kun je wel zulke cookies blokkeren, ongeacht nederlandse of buitenlandse sites. Helaas kunnen niet alle infohongerige cookies daarmee geblokkeerd worden, maar het scheelt en is dus een belangrijke instelling. Internet Explorer: ga in het menu naar Tools dan Internet options. Dan tabblad 'Privacy' en daar de knop 'Advanced'. Andere browsers: vast vergelijkbaar.

Daarnaast kun je je browser zo instellen dat alle cookies bij afsluiten van de browser verwijderd worden, of bijvoorbeeld Xander's programmatje inzetten. Hoe langer een 'foute' cookie blijft bestaan, hoe meer informatie er over je verzameld en gecombineerd kan worden. Dus vaak opschonen is geen overbodige luxe.
Quote
#9
Helemaal correct Petraki. Maar, zoals gezegd, op Oríste! worden alleen functionele cookies gebruikt en absoluut géén "third-party" bestandjes.
Oríste! is en blijft veilig en de software geeft geen enkele informatie aan wie dan ook. En dat houden we zo :)

Goed dat meerdere Oríste!-leden inmiddels hebben besloten Oríste! te
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(zij zijn te herkennen aan de gele "donateur" of "sponsor"-button bij hun naam) waardoor ik geen Google Ads of dergelijke advertenties hoef te plaatsen met als doel wat inkomsten te genereren om de kosten van het forum enigszins te dekken. Zo blijft het forum puur en eerlijk en gevrijwaard van allerlei valkuilen door stiekem geplaatste cookies.

What you see is what you get! Niets minder, maar zeker ook niets (ongevraagds) méér :)

Ger
Quote
#10
(31 January 2013, 18:00)kritikaster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 January 2013, 17:33)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik word, en ik denk met mij vele anderen, doodmoe van al die cookie meldingen op websites.
Er schijnt zelfs al iemand te zijn die een plug-in (app) voor in de browser heeft gemaakt waarmee je die meldingen kan uitschakelen.

Ik laat iedere dag een programmaatje lopen dat alle cookies, behalve degene waar login gegevens e.d. instaan, weggooit.
Zo blijf ik redelijk verschoond van al die tracking cookies e.d..

waar kan ik dat vinden ?


Ik gebruik CCleaner.
Wanneer je het installeert, pas dan gelijk een aantal instellingen aan.
http://www.piriform.com/ccleaner

Voor jou vraag:

Schakel in het programma onder de knop 'Opties' > 'Instellingen' de optie 'Computer automatisch schoonmaken tijdens opstarten' in.
Dan zijn de cookies, geschiedenis, maar ook de vaak onterecht op de pc voorkomende wachtwoorden weer keurig opgeruimd .....

Je kunt onder de knop cookies wel aangeven welke cookies je wilt behouden, die worden dan in de rechter kolom gezet. Alle overige cookies worden automatisch verwijderd tijdens de eerstvolgende opstart van je PC.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#11
Ik gebruik CCleaner en Spybot naast een goede virusscanner om de boel schoon te houden. Spybot gooit ook specifiek alle 3rd party cookies weg. Beide programma's draaien dagelijks bij mij, de virus scanner uiteraard continu.

Wachtwoorden en logins die door de browser worden onthouden zijn wel uiterst handig maar inderdaad niet bijzonder veilig.
Op (voor mij) kritische websites na, laat ik verder alles toch door de browser onthouden. Gemak dient de mens. Ik zou er niet goed van worden wanneer ik bijvoorbeeld iedere keer dat ik op dit of een ander forum kijk steeds opnieuw moet inloggen.

Waar dat programmaatje dat de cookie-vraag automatisch uitzet te vinden is of hoe het heet weet ik niet meer. Ik zag een interview met de Nederlandse ontwikkelaar op TV. Een kwestie van 'Googlen' dus.
De man had binnen een dag al 20K downloads.

Even via Google gezocht:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Blijkbaar bestaat er geen IE versie.
Quote
#12
(02 February 2013, 14:32)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik gebruik CCleaner en Spybot naast een goede virusscanner om de boel schoon te houden. Spybot gooit ook specifiek alle 3rd party cookies weg. Beide programma's draaien dagelijks bij mij, de virus scanner uiteraard continu.

Wachtwoorden en logins die door de browser worden onthouden zijn wel uiterst handig maar inderdaad niet bijzonder veilig.
Op (voor mij) kritische websites na, laat ik verder alles toch door de browser onthouden. Gemak dient de mens. Ik zou er niet goed van worden wanneer ik bijvoorbeeld iedere keer dat ik op dit of een ander forum kijk steeds opnieuw moet inloggen.

Waar dat programmaatje dat de cookie-vraag automatisch uitzet te vinden is of hoe het heet weet ik niet meer. Ik zag een interview met de Nederlandse ontwikkelaar op TV. Een kwestie van 'Googlen' dus.
De man had binnen een dag al 20K downloads.

Even via Google gezocht:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Blijkbaar bestaat er geen IE versie.

Ik had de add-on al gezien. Echter, hij onderdrukt nog niet de cookie balken en de laatste versie is nog niet gevalideerd door Mozilla. Te veel add-ons vertragen tevens ook je FF.

Er zit wel een privacy issue in omdat hij het nodige logt. Er wordt gemeld dat dit in de versie 2+ optioneel zal zijn en de logging in een lokale database plaatsvindt indien je dat wenst. Wel zelf aan/of uitzetten.

Ik browse alleen virtueel, waarbij de cookies automatisch worden verwijderd bij het afsluiten van de browser. Veilig en simpel. Zelfs aanvallen van het 'politie-virus' worden geweerd.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#13
In de tijd Windows draaide bovenop een DOS was het heel simpel.
Een paar regeltjes in je çonfig.sys en je autoexecute.bat en je starte telkens met een proper systeem. Toen had je ten minste volledige controle over je Peeceetje. Nu ligt dat wel enigzins anders.
Ik wordt er zo moe van Wink
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Inderdaad, de Win 3.11 daar denk ik ook nog wel eens aan terug.
Als het fout loopt in Win 7 repareer ik nog graag onder DOS. Het aanpassen van de .sys en .bat heb ik nu vervangen door een image. Om eens flink te keer te gaan op het www gebruik ik een virtuele machine.

Ik knipoog al naar een mooie MAC, maar heb de euries nog niet klaarliggen.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#15
(03 February 2013, 11:35)Computer Boy schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad, de Win 3.11 daar denk ik ook nog wel eens aan terug.
Als het fout loopt in Win 7 repareer ik nog graag onder DOS. Het aanpassen van de .sys en .bat heb ik nu vervangen door een image. Om eens flink te keer te gaan op het www gebruik ik een virtuele machine.

Ik knipoog al naar een mooie MAC, maar heb de euries nog niet klaarliggen.

Ik heb er al eens aangedacht die good old 3.11 te installeren op een P4.
Dat moet nogal vooruit gaan. ik heb zelfs nog ergens in mijn archieven de Win 1.1 zitten , maar dat is nostalgie Big Grin
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
Als alternatief kan je wellicht VMWare op je huidige machine installeren. Daarin installeer je dan de 3.11.
Ik heb hier op mijn Win7 een VMWare draaien, met daarin; Win XP, twee maal een Win7 en Ubuntu. Je kan al deze besturingssystemen zo vanaf je laptop bedienen. Intern zijn deze besturingssystemen ook nog verbonden middels een eigen netwerk.

Wil je iets uitproberen, wat je eigen besturingssysteem kan beschadigen, dan probeer je het eerst uit in een virtuele machine. Via een herstelpunt kan je altijd weer terug naar je uitgangspositie. Win 3.1.1 kan je nog downloaden via Usenet.....succes.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oriste nu ook via oriste.nl Ger 5 3.236 20 August 2021, 18:41
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)