Pilion, Afissos of Kala Nera?
#1
Hallo forum leden,

Allereerst even een kleine voorstel-ronde, we zijn dus nieuw hier. Wij zijn Bob en Jerry uit het noorden van het land. Al jaren griekenland-gangers en diverse plekken bezocht.

Pilion wordt ons nieuwe reisdoel (eind september) na al een flink aantal griekse plekken te hebben bezocht. Nu twijfelen we tussen Afissos en Kala Nera als verblijfplaats. Wat wij uit de internet-speurtocht een beetje hebben kunnen opmaken is dat Kala Nera iets meer op toerisme gericht is en Afissos wat meer authentiek is. Zijn er forum leden die iets meer over beide plaatsen kunnen en willen vertellen? We begrijpen dat de beleving van een plaats erg persoonlijk is maar graag zouden gewoon wat steekwoorden en ervaringen van mensen lezen die er al geweest zijn.
Tevens zijn tips/suggesties over accommodaties (appartement, hoeft niet luxe) erg welkom.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Bob en Jerry
Quote
#2
Allereerst welkom!

Weliswaar OT, maar gaan jullie het zelf regelen of boeken jullie via Ross?
Als je het zelf regelt ben je echt vele honderden euro's goedkoper uit.
Ons weerhield de prijs voor de meest simpele accommodatie bij Ross' altijd van een reis naar de Pilion, maar nu zitten we voor 700,- minder dan bij Ross in een villa met privézwembad, de moeite waard dus.

Wij gaan overigens dit jaar voor het eerst naar de omgeving van Afissos, maar ik kan je er pas meer over vertellen als je allang geboekt moet hebben.
Quote
#3
Hallo Vito,

Dank je wel voor je snelle reactie.
We gaan niet via Ross, dat vinden we zonde van het geld. Het zal het allemaal best waard zijn maar zoals ik al aangaf hoeft het niet luxe voor ons. Een eigen bed, toilet en douche en we zijn blij. Leven en vakantie vieren doen we buiten en niet binnen in een mooie villa. Ieder zn eigen manier van vakantie vieren uiteraard, ik bedoel het ook zeker niet negatief maar onze manier is het niet.
Zoals het nu lijkt vliegen via Dusseldorf, Wenen naar Volos. Wat we dus zoeken is een leuk appartementje in Kala Nera of Afissos. Afissos spreekt ons iets meer aan vanwege het authentieke.
Groetjes Bob
Quote
#4
Als je niet afhankelijk bent van een touroperator zou ik zeggen: Milina. Echt Grieks vakantiedorp dat in alle seizoenen aantrekkelijk is en blijft. Leuke boulevard, veel eettentjes, perfect wandelgebied, diverse strandjes. Net als bij Kala Nera en Afissos zijn de grote stranden (Mikrobeach en Potistika -naakt- ) op half uurtje rijden. Appartementen rond 350 euro per week. Kan wel rondvragen wat er voor je is.
Quote
#5
En mochten jullie van wandelen houden dan is dit een zeer bruikbare website:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#6
Dag Bob & Jerry,

Allereerst van harte welkom op dit forum!
[Afbeelding: kalosirthate.jpg]

De discussie Kala Nera contra Afissos is hier al eens eerder gevoerd; lees dit eens dan krijg je alvast een indruk:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Succes met de keuze!

Ger
Quote
#7
Beste Bob & Jerry,

heerlijk vooruitzicht: de Pilion eind september! Veel vers fruit, de eerste jonge wijn, de zee nog lekker warm, milde temperaturen. De plaatsen aan de Pagasitische golf als Kala Nera, Afissos of Milina zijn dan bijgekomen van de hitte en de drukte van de zomer. Maar realiseer je wel dat het in die tijd ook behoorlijk kan regenen en dat de avonden al fris kunnen worden. Regenkleding meenemen dus + zorgen voor een appartementje waar het ook binnen goed verblijven is..
En welke plaats het leukst is? Ik denk dat het niet eens zo gek veel uitmaakt in het naseizoen, hangt er ook een beetje van af of je veel wil ondernemen/wandelen e.d. Het voordeel van kala Nera is dat Volos goed bereikbaar is, zodat je ook daar makkelijk terechtkomt.
Quote
#8
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Twee keer in Afissos verbleven...heel netjes, op wandelafstand van 't dorpje Afissos, heel vriendelijke eigenares. De volgende keer kiezen we terug voor deze accomodatie.

Viviane.
Quote
#9
Hallo allemaal,

Allereerst dank voor al jullie leuke en nuttige reacties en informatie.

We kiezen voor Afissos of Kala Nera vanwege de redelijk centrale ligging. Jan Milina, bedankt dus voor je aanbod om rond te vragen maar dat is niet nodig.
We zijn zeker wandelaars en hadden de site van Pilionwalks al ontdekt. Wat voor ons ook een zeer leuke site is, is Wikiloc waar enorm veel gps-wandelingen op staan, ook in Pilion. Wij wandelen veel met de gps en geocachen ook, waarmee je op de mooiste plekken terecht komt. Regenkleding en iets warms behoren dus ook tot onze standaard (wandel)uitrusting.
Zoals Alberto al zegt, als je veel onderneemt maakt het niet zo heel veel uit waar je zit. Wij zijn dus ondernemende vakantiegangers, 3 weken op het strand liggen vinden we zonde, we zien graag veel dingen en plekken. 1 dag rondhangen en we worden al onrustig Smile
Nogmaals allemaal bedankt en meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!
Quote
#10
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Palirria kon voorheen geboekt worden via Ross, maar sinds dit jaar niet meer. Goede appartementen en een lekker zwembad bij het complex.
Wilma Hollander heeft een reisgidsje gemaakt over Pilion welke je kunt bestellen via
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Wij hebben een fantastische vakantie gehad in Kala Nera.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#11
Hoi greece67 (bekende naam, Parga en Lesbos geweest?). Dank je voor je reactie maar wij zoeken iets in het dorp zelf vanwege de gezelligheid 's avonds. Inmiddels hebben we ook al het boekje van Wilma Hollander besteld, ja we zijn er actief aan het zoeken en hebben nu al voorpret voor de vakantie van september/oktober Smile

Groetjes B&J

Greece67, volgens mij hebben wij (ik denk) 2 jaar geleden via de hyves al contact gehad. Wij voor het eerst naar Parga (jij veel ervaring) en jij voor het eerst naar Lesbos (wij veel ervaring). Leuk om elkaar zo weer tegen te komen Smile
Quote
#12
welkom hier Bob en Jerry!
Quote
#13
(30 January 2013, 23:41)bob-jerry schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi greece67 (bekende naam, Parga en Lesbos geweest?). Dank je voor je reactie maar wij zoeken iets in het dorp zelf vanwege de gezelligheid 's avonds. Inmiddels hebben we ook al het boekje van Wilma Hollander besteld, ja we zijn er actief aan het zoeken en hebben nu al voorpret voor de vakantie van september/oktober Smile

Groetjes B&J

Greece67, volgens mij hebben wij (ik denk) 2 jaar geleden via de hyves al contact gehad. Wij voor het eerst naar Parga (jij veel ervaring) en jij voor het eerst naar Lesbos (wij veel ervaring). Leuk om elkaar zo weer tegen te komen Smile

Hi Bob-Jerry, klopt helemaal;) Vorig jaar zijn wij naar Zuid Kreta geweest en dit jaar gaan we terug naar Petra Smile Wij zijn toch een beetje verliefd op Lesbos geworden.
Maar Pilion gaat jullie zeker bevallen!
Groetjes Anoushka
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#14
@Petra, dank je wel voor je warme welkom!

@ Anoushka, Lesbos is inderdaad ook een prachtig eiland en Petra een hele leuke plaats. Wij verbleven altijd in Molyvos. We zijn er 12 keer geweest nu geloof ik dus iets anders zien en beleven is ook wel eens leuk. We zijn nu ook al 2 x naar Parga geweest, vonden we ook helemaal geweldig. Ach iedere plek heeft zn charmes natuurlijk.

Overigens gaat het waarschijnlijk Afissos worden. We hebben een aantal aanvragen lopen bij diverse appartementen en het plaatsje spreekt ons toch iets meer aan.

Groetjes en een ieder een heel fijn weekend gewenst!
Bob
Quote
#15
Afissos goede keuze en niet te toeristisch, waar veel Grieken komen.
Quote
#16
hoi,
Wij hebben ook geboekt!Kala nera is het geworden,wij vonden Pagaseon studio's er zo leuk uitzien.
Weet iemand hoever dat van het vliegveld is?
de ene site geeft 55km en de andere 29km.
we hebben op de site van pilionwalks gekeken en het ziet er prachtig uit.
Lekker in Juni al heb er zin in......
Quote
#17
(04 February 2013, 19:06)hilly schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hoi,
Wij hebben ook geboekt!Kala nera is het geworden,wij vonden Pagaseon studio's er zo leuk uitzien.
Weet iemand hoever dat van het vliegveld is?
de ene site geeft 55km en de andere 29km.

Goede keuze Hilly ;)
vanuit de Stad Volos is het ongeveer 25 Km naar Kala Nera. Het vliegveld ligt buiten Volos nabij Nea Anchealos en da's een stuk verder. Ik schat een dikke 50 Km tot Kala Nera. Je komt tijdens de transfer wel dwars door Volos heen en kan dan meteen alvast een kijkje nemen voor eventueel een dagje uit later in je vakantie. Volos is zeker een bezoekje waard!
Fijne vakantie in Kala Nera :)
Quote
#18
@ger,

Ken jij de studio's?
Je moet goed zoeken naar zulke acco, maar ik heb er alle vertouwen in
Quote
#19
(04 February 2013, 20:57)hilly schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ger,
Ken jij de studio's?

Nou, kennen is een groot woord. We liepen er telkens langs als we 's-avonds na het eten naar huis liepen door de boomgaard. Het ziet er dan altijd erg gezellig en sfeervol uit. Het leken ons leuke studio's; een mooi uitzicht heb je er zéker :)
Volgens mij zit er ook nog een mooi zwembad achter.
Quote
#20
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
dank je,
mooi zwembad lekkere tuin met schaduw voor een mooi prijsje!!!!
Quote
#22
[Afbeelding: ev3uc4.jpg]Welkom Bob en Jerry

Ja voor ons is het Afissos vorig jaar weer terug geweest na 12 jaar en het was nog steeds knus geen groot toerisme en erg gezellig.
Als het effe mee zit willen we in mei weer terug voor een weekje.
De heimwee is er tenminste weer.

Veel succes. En dit is toch uitnodigend of niet ??
Groetjes Els en Jac Cuijpers vlaggetje.gif
Quote
#23
Ik krijg helemaal zin na het zien van je foto, Els. Was dit bij een taverna of bij je accommodatie?
Nog een aantal maanden wachten ......
Quote
#24
(06 February 2013, 10:21)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik krijg helemaal zin na het zien van je foto, Els. Was dit bij een taverna of bij je accommodatie?
Nog een aantal maanden wachten ......

Nee dit was bij een taverna en niet bij onze accamodatie. Maar het was hier zo mooi om te genieten van de zonsondergang.
Maar niet alleen hier er waren meer mooie plekjes hoor waar je kon genieten krijg alweer heimwee als ik naar de fotos kijk......[Afbeelding: pujoh.jpg]
[Afbeelding: 14ux0yr.jpg]
Quote
#25
Ik vond Kala Nera het leukst. En natuurlijk moet je Afissos wel bezoeken, evenals Volos trouwens. Een heerlijke, echt Griekse stad met onder andere een mooie wandelboulevard met terrassen. Oja, en met het treintje mee gaan, prachtige uitzichten! Is ook wandelgebied met aangeduide wandelroutes.
Hieronder Volos:

[Afbeelding: 16ae8gx.jpg]
Quote
#26
Nog enkele plaatjes om jullie al te doen watertanden Hilly en Bob-Jerry.

Kala Nera

[Afbeelding: 12671qw.jpg]

Onderweg van Kala Nera naar Milies

[Afbeelding: fmosj9.jpg]

Langs het spoorlijntje

[Afbeelding: e17q1i.jpg]

Plateia van ... (ben ik even kwijt) Tsagkarada???

[Afbeelding: r8f484.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
leuk al die reacties,
wij gaan om te wandelen, weten jullie ook hoe het met de hoogteverschillen zit.
Ik ben eigenlijk niet zo'n goede klimmer!!!!
Quote
#28
beste Hilly,

valt over het algemeen wel mee met die hoogteverschillen, alleen het ezelpad van Damouchari (haventje waar een deel van de film Mamma Mia is opgenomen) naar Tsangarada is heel steil. Bovendien is er geen schaduw, de meeste ezelpaden hebben dat wel, vaak ook nog bronnetjes. Ik kan jullie deze prachtige tocht aanraden, maar beter niet midden in de zomer! Gelukkig zijn er veel andere, minder heftige wandelingen, vooral in het zuidelijk deel van de Pilion, rond Lafkos.
[Afbeelding: napn8.jpg]
Quote
#29
(08 February 2013, 23:44)hilly schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




leuk al die reacties,
wij gaan om te wandelen, weten jullie ook hoe het met de hoogteverschillen zit.
Ik ben eigenlijk niet zo'n goede klimmer!!!!

Even googelen met 'Pilion map'. Eerste resultaat zou moeten een kaart zijn die de hoogtelijnen aangeeft als je inzoomt.

Heel leuke tocht is de 'doorsteek' van West naar Oost. Eerst het pad van Kala Nera naar Milies. Vervolgens van de plateia van Milies naar Tsagkarda. In dit 2de gedeelte wandel je o.a. een heel stuk door een prachtig bos. Op het hoogste punt van de wandeling heb je aan beide zijden 'zicht op zee'.

Beschrijvingen van enkele wandelingen staan o.a. her:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
Leuk al die reacties, foto's en tips!! Dank iedereen daarvoor.
Wij houden zelf ook van wandelen en doen dit veel met de gps. Wij gebruiken hier de site Wikilocs voor. Daar kun je de routes zien en meteen ook de hoogtes, erg handig, ook voor de mensen die geen gps gebruiken maar gewoon de routes willen bekijken. Uiteraard zijn de routes er te downloaden voor de gps-gebruikers. GPSIES is ook zo'n site maar daar staan voor Pilion minder routes op.
Het duurt nog even maar we hebben er zin in!
Quote
#31
Op de facebookpagina van Pelion staan een aantal heel mooie foto's:

[Afbeelding: 480923_4680307287752_383344923_n.jpg]

[Afbeelding: 421198_4680306527733_2043146029_n.jpg]

[Afbeelding: 486703_4680305327703_1222502454_n.jpg]

[Afbeelding: 559425_10151231496112277_381992529_n.jpg]

[Afbeelding: 314_27911918603_6823_n.jpg]

[Afbeelding: 293144_4345811165558_1312196464_n.jpg]

Geen foto, maar Pelion volgens S. Pomardi:

[Afbeelding: 74452_314387962019931_1488912859_n.jpg]
Quote
#32
Ryanair vliegt zeer goedkoop op Volos, dan kun je zelf hotel of apartement boeken/zoeken.
Wij verbleven in Kala Nera, leuk plaatsje, goede uitvalsbasis voor wandelingen en trips. Wij hadden het geluk om school dolfijnen te zien vlakbij het strand in Kala Nera. Wij hebben toen zelf bij hotel Enalion geboekt, super lokatie, prima verblijf.
Quote
#33
Nogmaals bedankt allemaal voor de leuke tips en informatie die we hebben mogen ontvangen!
Quote
#34
Beste mensen,

in de maand juli ga met mijn vakantie maatje naar Afissos, Pillion.
We hebben meerdere jaren op allerlei plaatsen in Griekenland genoten. Heerlijk om weer eens drie weken in het griekse te verblijven.

Nu heb ik gelezen op dit forum dat een verblijf goedkoper kan dan via reisorganisaties.
Waar ik van schrik tijdens mijn onderzoek daartoe, zijn de vliegtarieven .

Kan iemand mij op weg helpen ?

Met dank metpa Wink
Quote
#35
Wij zijn voor de Pilion op Athene gevlogen, maar je kunt nu beter op Thessaloniki vliegen met Transavia. Dat is goed te betalen. En dan zelf je accommodatie regelen.
Quote
#36
3 juli, mooie aanbieding Ross Holidays, huize Sofia, Afissos

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Uitbaters Taverne 'Paris' in Kala Nera stoppen ermee Ger 6 4.642 23 April 2019, 10:48
Laatste bericht: Natalie66
  Blaffende honden in Afissos lumix 32 9.651 17 June 2018, 19:39
Laatste bericht: Marianne
  Taverne Paris in Kala Nera: Plataan omgevallen Ger 2 3.568 23 August 2017, 06:50
Laatste bericht: Wim M
  Kala Nera vanuit de lucht (in HD) Ger 10 7.516 05 January 2017, 11:18
Laatste bericht: Pippelientje
  Van vliegveld Volos naar Afissos Doornroosje 26 15.742 16 May 2016, 20:23
Laatste bericht: Doornroosje
  Afissos of Milina - leuke plek oostkust Pilion Richard 11 11.145 02 December 2014, 01:24
Laatste bericht: Ilse
  Kala Nera mdoo 19 21.867 05 May 2014, 06:28
Laatste bericht: Dwerg57
  Het weer in Kala Nera mdoo 3 5.479 10 May 2013, 15:00
Laatste bericht: mdoo
  Afissos Ventje27 19 15.338 20 January 2013, 20:49
Laatste bericht: Ventje27

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)