the beginning of the end
#1
Ik kwam dit tegen op een ander forum.

Ik ben een groot voorstander van alternatieve energie, uiteindelijk kunnen we niet anders, maar dit geeft je toch wel te denken. Op Kreta wordt inderdaad zonder echt een plan overal windturbines en zonnepanelen gebouwd. Het filmpje is nogal dramatisch maar zoals gezegd, geeft toch te denken.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#2
Ik ben, net als Berendw, een absoluut voorstander van bijvoorbeeld windenergie. Alleen kan dat niet tegen elke prijs. Al een aantal jaren zijn er plannen om hier op Skiros windmolens te plaatsen. Er wordt nog steeds geheimzinnig over gedaan, maar er zijn teveel tekenen dat de plannen al in een vergevorderd stadium zijn, zonder dat de locale bevolking hiervan op de hoogte is. Metingen zijn er al lang geweest en er zijn al mensen ingehuurd voor nog niet 'exact aangegeven' werkzaamheden.

In de eerste jaren dat het ter sprake kwam, waren mensen vooral tegen (dit was rond 2007). Niet tegen deze vorm van energie (er is genoeg voorlichting geweest), maar ze hadden enorm veel vragen over de gevolgen en stelden grote vraagtekens bij de hoeveelheid windmolens die men wilde plaatsen. Vorig jaar was de meerderheid ineens voor. Een stukje in het filmpje van Berendw geeft aan waarom. De crisis, de wanhoop voor werk. Mensen zijn dankbaar dat ze misschien een aantal jaar werk hebben en kunnen daarbij niet meer denken aan de langetermijn gevolgen.

Hier op Skiros (een fractie van de grootte van Kreta) willen ze 201 windmolens plaatsen. Het eiland zelf zou met enkele windmolens al in haar energie kunnen voorzien. Als voorstander van alternatieve energie zou ik dan zeggen, plaats er tien, twintig desnoods. Maar meer dan 200... ? Dat zou een doodsteek kunnen zijn voor het weinige toerisme dat wij al hebben. Alleen zoeken mensen in financiële nood een oplossing voor NU. Later bestaat niet. Met alle gevolgen van dien. Om maar niet te spreken over de verwoesting van grote delen natuur.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#3
Horizonvervuiling,verstoring micro-klimaat,massale vogelsterfte,
door trillingen onderzee ernstige aantasting visstand en derest van de zeevoedselketen.Dus Zonne-energie!
Quote
#4
Waarom zou je windenergie willen. Met het aantal zonneuren in Griekenland is zonneenergie de oplossing.
Quote
#5
Ik vind het een prachtig gezicht, al die panelen waarin Helios met zijn hemelwagentje zich in kan spiegelen. Het levert een spannend contrast op met het ruige landschap van Kreta. Over de windmolens moet ik nog even nadenken. De Griekse
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




staan zich natuurlijk toch maar onnoemelijk te vervelen daar op die Toren van de Winden in Athene. Voor hetzelfde geld maken ze zich nuttig. Maar ja, die gebroken vogelvleugels zijn dan weer zo zielig. Ik weet eigenlijk niet of Kreta drukbezocht is door trekvogels? Ik dacht eigenlijk dat trekvogels de oversteek naar Afrika over de Bosporus maakten, maar misschien zijn er waaghalzen die grotere afstand over zee overbruggen?
Quote
#6
(31 January 2013, 20:27)Tina K. Noume schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind het een prachtig gezicht, al die panelen waarin Helios met zijn hemelwagentje zich in kan spiegelen. Het levert een spannend contrast op met het ruige landschap van Kreta. Over de windmolens moet ik nog even nadenken. De Griekse
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




staan zich natuurlijk toch maar onnoemelijk te vervelen daar op die Toren van de Winden in Athene. Voor hetzelfde geld maken ze zich nuttig. Maar ja, die gebroken vogelvleugels zijn dan weer zo zielig. Ik weet eigenlijk niet of Kreta drukbezocht is door trekvogels? Ik dacht eigenlijk dat trekvogels de oversteek naar Afrika over de Bosporus maakten, maar misschien zijn er waaghalzen die grotere afstand over zee overbruggen?

Kreta is de eerste landingsplaat als de vogels terugkeren naar Europa.
Trouwens over welke afstand spreek je, je zou best eens wat meer documentaires over de natuur bekijken. Er zijn vogels , zoals de Albatros, die blijven maanden lang vliegen zonder te landen op zee of vaste land.

(30 January 2013, 23:55)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kwam dit tegen op een ander forum.

Ik ben een groot voorstander van alternatieve energie, uiteindelijk kunnen we niet anders, maar dit geeft je toch wel te denken. Op Kreta wordt inderdaad zonder echt een plan overal windturbines en zonnepanelen gebouwd. Het filmpje is nogal dramatisch maar zoals gezegd, geeft toch te denken.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik heb dit onderwerp hier vorig jaar in juni reeds aangesneden.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&pid=15611#pid15611
Er is daarop maar koeltjes gereageerd, behalve dan de reacties van Kees alias Cornelius ect.
Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Toegegeven, ik ben ornithologisch niet zwaar onderlegd. Maar wat ik wel weet is dat de albatros een zeevogel is, die draait daar natuurlijk zijn poot niet voor om. De Noordse stern vliegt zelfs van de Noord- naar de Zuidpool vv, dus waar hebben we het over. Landvogels daarentegen vliegen niet graag boven water, die pakken ofwel de Bosporusroute, of de oversteek bij Gribaltar.
Quote
#8
Als vogels konden instappen in de wagen van Helios, en de zeedieren konden varen met Minoan, dan nog is het probleem complex. Horizon vervuiling, heeft zonneenergie geen grotere en meer gegarandeerde opbrengst? Dat de bevolking kiest voor korte termijn planning, is in het kader van de huidige economische situatie begrijpelijk: werk genereert inkomen en dus brood op de plank. Morgen zien we wel weer verder. Je kunt je echter afvragen welke belangen hier achter de schermen spelen: welk land gaat de windturbines leveren, tegen welke prijs? Het begint een beetje te lijken op de door grootmachten gesubsidieerde wapenhandel. Bescherm je tegen je erfvijand, koop wapens bij ons en wij verstrekken ook nog een lening: of: koop je windturbines bij ons want wij sponseren jullie economie al voldoende.
Ik zeg hiermee niet dat dit een feit is. Maar 200 windturbines op een eiland ter grootte van een postzegel klinkt in ieder geval niet erg kosjer. Maar ook bedrijven als Unilever verplaatsen delen van hun productie naar Griekenland. De lonen zijn fors gedaald en daarmee de productiekosten. Griekenland dreigt een speelbal te worden van economische intriges, over de hoofden van haar bevolking heen. Het China van Europa. Maar wat zouden wij doen onder gegeven omstandigheden?
Quote
#9
Je wil niet weten hoeveel geld er op dit ogenblik circuleert in de windenergiesector wereldwijd. Waar dit geld vandaan blijft komen mag Joost weten. Echt, miljarden kosten deze projecten. Vraag mij steeds af hoe en door wie deze kosten gerecupereerd zullen worden. Wij als consument alleen? Uiteraard zijn deze investeringen éénmalig, al wat de natuur geeft is verder gratis. Soms denk ik dat de "groene jongens", plotseling (ook) handige zakenlieden zijn geworden...Undecided
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)