Grieksegids nieuws     
staking ferry's
#1
Het wordt langzaam crimineel, de sailers staken door tot maandag morgen(misschien nog langer), dwz dat er 4 dagen geen enkele ferry met een Griekse bemanning vaart en niet alleen op Kreta, op dit moment staan er honderden trucks met groenten en fruit te wachten op hun overtocht naar het vaste land, de telers op Kreta kunnen hun waren nergens kwijt en zitten met de handen in het haar.
Zo draaien ze hun eigen volk de nek om.
Dat je als toerist niet naar de eilanden kan vind ik minder erg.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Beste Arthur, ik kan jouw bijdragen telkens goed appreciëren, maar nu heb ik het lastig met de laatste zin in jouw bijdrage "Dat je als toerist niet naar de eilanden kan vind ik minder erg".

Ik ben bij de eersten om begrip te hebben voor de stakingen. De besparingen, opgelegd door de Troika én door de Griekse overheid, zijn ongezien en onrechtvaardig voor de Griekse bevolking maar ook voor de Griekse ondernemers die vooruit willen geraken. De steeds maar meer en hogere belastingen zijn snoeihard voor elke Griekse burger. Daarom is het meer dan begrijpelijk dat er geprotesteerd wordt, en stakingen zijn daar een middel toe. Wie een groot deel van zijn loon of pensioen ingekort ziet, heeft zeer grote reden om een vuist te maken.
Of die stakingen dan nuttig kunnen zijn om een ommekeer te forceren, is een andere vraag. Ze zijn begrijpelijk maar brengen onmiddellijke schade toe aan de ondernemingen, zoals bijvoorbeeld aan de fruit- en groententelers op Kreta. Voor hen is dat een concreet en onmiddellijk verlies.

Dat dit minder erg is voor de toerist, die naar een eiland wil, klopt als je het bekijkt vanuit het puur financieel oogpunt van die toerist. Een toerist is iemand die wellicht werk heeft in een ander Europees land (waar de situatie beter is). Voor hem maakt een dagje staking weinig uit in zijn geldbeugel. Maar het heeft wel een zeer hoog 'psychologisch' gevolg. Vele toeristen sparen een jaar lang voor de Griekenlandreis, en zien die niet graag in het water vallen door op de kade op zijn koffers te blijven zitten... zonder gereserveerd verblijf op de plaats waar hij strandt.

Vergeet niet dat de inkomsten uit toerisme voor Griekenland ongeveer 10 miljard euro betekenen! Het toerisme vertegenwoordigt 15 tot 18 % van het bruto binnenlands product in Griekenland. Je mag dus gerust stellen dat het toerisme voor Griekenland een noodzakelijke motor voor de sputterende economie is.
Bovendien kan je ook stellen dat, procentueel gezien, veel meer toeristen in Griekenland de lokale economie steunen, dan toeristen in pakweg Spanje of Turkije, waar meer gekozen wordt voor de 'package' vakanties (de combinatiereizen van transfers en hotels, al dan niet all-in).

Dat een toerist niet naar het eiland kan, waar hij vooraf gereserveerd heeft, is dus OOK erg.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#3
Het zijn met name de kleine groepen - sailers, vervoerders, luchtvaartverkeersleiders, etc - die van grote invloed zijn op de rest van de economie met een staking. Voor de kleine zelfstandige ondernemer is het simpelweg geen optie.
Het neigt naar een criminele actie als je als groep de samenleving gijzelt met je staking. Iedereen heeft begrip voor groepen waar wordt bezuinigd, maar een staking uitroepen waar overige landgenoten direct financieel de gevolgen van ondervinden is, op z'n minst, niet sociaal te noemen.

Alle stakingen ten spijt, heeft de overheid de noodzakelijke bezuinigen doorgevoerd en zullen toekomstige stakingen worden gearchiveerd onder het hoofdstuk ' we hebben kennis genomen van uw mening'. Een staking is een democratisch recht, maar er dient een onrecht ter discussie te worden gesteld waarbij een redelijk alternatief moet kunnen worden geboden. Een redelijk alternatief is er simpelweg niet, de geldkist is leeg!
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#4
Lees zojuist dat de staking op maandagochtend om 06.00 uur zou worden opgeheven, echter in hetzelfde bericht wordt aangekondigd dat de staking bij de ferries nog eens voor 48 uur is verlengt.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#5
Had ik ook gelezen,@W gelukkig hebben ze toch zondagavond 130 trucks met groenten en fruit die anders verrotten overgevaren.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Wat ik me afvraag, hebben de leden van dit forum die op de eilanden wonen geen last van de ferry's die staken, de meeste hebben geen vliegveld dus helemaal geen bevoorrading.
En natuurlijk die van het vaste land, merken die iets dat er minder groenten en fruit is.
Ze gaan door tot woensdagmorgen en dan misschien nog 48 uur.
De regering wil dan een noodwet inzetten net als bij de metro staking in Athene die 1 week duurde.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Volgens mij zijn de stakingen voor iedereen irritant, waar je woon maakt niet zoveel uit. Voor mij is het alleen vervelend als het OV staakt en dan met name de bussen want daar ben ik van afhankelijk, voor de rest zal het mij een zorg zijn. Maar als ik kijk wat er allemaal nog meer staakt op sommige dagen dan denk ik wel is; zijn er überhaupt nog wel mensen aan het werk.

Op maandag is er bij mij achter altijd markt en daar lag zover ik het kon zien de gebruikelijke koopwaar. Mensen kwamen er vandaan met overvolle karren vol met verse groenten en fruit.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Staken, is sowieso altijd iets, waar vele de dupe van zijn, zij direct, dan wel indirect. Ja, als er elke maandag, achter je achterdeur een markt is, zou het je zeken een zorg zijn, alhoewel de groente markt, toch ook wel zijn minimum kent.

Denk toch, dat vele groente, zoals ik het mee maakt in Greece, ook niet zo bijzonder, maar gezegd moet dan wel worden, dat wij de groente veelal bij de lidl halen. Daar waar ik verblijf, daar is een markt op donderdag, maar zoveel keuze is er niet.

Een kijkje in Igoumenitsa, op de groente markt, gaf wat leer keus, maar sowieso ligt deze markt erg ongemakkelijk, want een aantal km lopen, doet de moed in je schoenen doen lopen.

Maar ff terug bij de staking, dat is sowieso vervelend, wat het ook is voor staking. De prijzen zijn gelijk wat hoger, als er een staking is geweest, dit als het om de levensmiddelen gaat.

Veel succes met het kopen van wat je maar wil.

Gr: Cornelios
Quote
#9
..............???????????????????.............
Quote
#10
Sommige Grieken zijn o zo prat op hun roemrijke verleden , waarin ze zich zelf graag in wentelen, en precies doen alsof ze erbij waren. Wel laat ons dan doen zoals in het verleden, KIELHALEN dat is wat die gasten verdienen. Daar heb echt niet veel voor nodig twee zeer lange en stevige touwen, een een kiel vol met allerlei schepldieren en andere onderwaterflora. het enigste nadeel is dat je dan een deeltje van het dierenRIJK beschadigd met een stukje mensDOM.

Sto Kallo

Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Wie wil je eigenlijk kielhalen Jef ? De stakers ? Waar ik aan moet denken is dat veel van die stakers, werknemers van Anek bijvoorbeeld, al maanden geen salaris hebben ontvangen. De staking wordt nu gebroken door een 'noodwet', die mensen worden gedwongen weer aan het werk te gaan. Net zoals bij de elektriko een tijdje geleden. Ik lees ergens in dit draadje dat ' de samenleving wordt gegijzeld door de staking' Ja, drie keer kul. Een groot deel van de Griekse bevolking wordt gegijzeld door de onmenselijke maatregelen van incompetente regeringslieden.
Quote
#12
BRAVO SUZAN !!
Jeff: Je zou je moeten schamen !!!
Quote
#13
Ik heb net gelezen dat de stakers van de ferrydiensten deze actie voeren omdat... ze hun achterstallig loon van maanden (meervoud) betaald willen zien.

Het is aan de OVERHEID om dit soort wantoestanden de kop in te drukken, door te verplichten dat alle werklieden op het einde van de maand BETAALD worden voor hun geleverde prestaties, volgens de arbeidsovereenkomst.
Het is de verdomde plicht van een overheid om daar onmiddellijk werk van te maken.
Het is de verdomde plicht van de verkozenen van het volk om daar actie in te ondernemen.

Je kan mij bezwaarlijk een vakbondsman noemen: ook ik sta dikwijls machteloos op het perron te sakkeren als er een spoorstaking in België is, waar ik mij dan vragen stel over de zinvolheid van die (regelmatige) stakingen.
Maar er bestaat ook zoiets als een prioritair democratisch recht om betaald te worden waar je voor gewerkt hebt... wat bij de zeelui in Griekenland blijkbaar het geval is.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#14
Sorry, maar als je niet betaald wordt voor je geleverde werk, is het dan niet heel logisch dat je stopt met je werk? Heel vervelend voor de boer die er met zijn bloemkooltjes of wat dan ook in de haven staat, heel vervelend voor de mevrouw die naar de markt gaat en minder keuze heeft, maar wel begrijpelijk lijkt me.
Zeker merken wij het hier op Kos als er geen boot komt, beetje lege schappen in de supermarkt minder keuze bij de groenteboer etc.
Quote
#15
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
[quote='Jef Dockx' pid='23133' dateline='1360162088']
Sommige Grieken zijn o zo prat op hun roemrijke verleden , waarin ze zich zelf graag in wentelen, en precies doen alsof ze erbij waren. Wel laat ons dan doen zoals in het verleden, KIELHALEN dat is wat die gasten verdienen. Daar heb echt niet veel voor nodig twee zeer lange en stevige touwen, een een kiel vol met allerlei schepldieren en andere onderwaterflora. het enigste nadeel is dat je dan een deeltje van het dierenRIJK beschadigd met een stukje mensDOM.





KIELHALEN: tot 1854 bestaande lijfstraf aan boord van oorlogsschepen, waarbij de veroordeelde een in olie gedrenkte spons in de mond kreeg gedrukt en met touwen onder de oksels en aan de
voeten maximaal drie maal onder de kiel werd doorgetrokken, van de
ene naar de andere kant van het schip.
Niet zelden had dit de dood tot gevolg.

bron.bellevueholidayrentels.com/naurical

.......is wel een zeer zware straf, voor mensen die staken om
hun achterstallig en toekomstig salaris te krijgen!!!!
Quote
#17
ik begin al heel erg te missen de draden met vragen over waar is de mooiste strand en is er een pinautomaat in de buurt van de strand of de hotel waar ik verblijf.
een staking heeft een reden en gevolgen. grieken zijn geen japaners die staken tijdens hun werk.( ja dat kan)
Quote
#18
Ferry, die bijna altijd vaart

Quote
#19
Wat een hartverwarmend, ongelikt filmpje.Griekenland op z'n best!
Quote
#20
Een heerlijke film om naar te kijken en leren.
Deze mensen weten wat het is om een dienst te leveren met oogpunt voor de klant. Gedreven door passie en met hart voor de klant, dat zijn de kernwoorden voor een succesvolle onderneming.
Kwaliteit en klantgerichtheid kunnen in hele kleine dingen tot uiting komen, maar worden groot gewaardeerd.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#21
Hier kunnen de gangsters van Anek en Minoan nog een puntje aan zuigen, prachtige film hoe het ook kan zolang er maar geen kapitaal maar een groot hart achter zit.
Xάρων de ferryman die je over de Styx naar de overkant bracht voer ook al tijd, alleen wist je nooit of je weer terug kon, bij Scopelitis hoef je daar niet bang voor te zijn.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#22
volgende algemene staking in Griekenland is 20 februari

de veerboten blijven ook aan de kant
Quote
#23
(08 February 2013, 17:39)Computer Boy schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een heerlijke film om naar te kijken en leren.
Deze mensen weten wat het is om een dienst te leveren met oogpunt voor de klant. Gedreven door passie en met hart voor de klant, dat zijn de kernwoorden voor een succesvolle onderneming.
Kwaliteit en klantgerichtheid kunnen in hele kleine dingen tot uiting komen, maar worden groot gewaardeerd.

Je kunt het bijna niet mooier zeggen.
Ik heb met bewondering gekeken.Tongue
Quote
#24
@Meatxa waar heb je dat gevonden van die staking? Bruno heeft het niet..
Quote
#25
@Elsr kijk is op de volgende website daar staat het wel.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Ok @Carien, dank
Quote
#27
[quote='metaxa' pid='23201' dateline='1360321634']
Ferry, die bijna altijd vaart


[/q

Prachtig document.Doet me denken aan precies 25 jaar geleden toen wij snel in Nederland getrouwd waren en meteen daarna met 2 koffers en 2 katten op Álonnisos met de boot kwamen om er te leven. Daarna met de vrachtboot enkele malen,soms met hoge zee en windkracht 8,om na 5 uur varen in Vólos een kachel te kopen en boodschappen te doen en dan weer terug naar "ons"eiland. Ja,ik kan mij wel in de film verplaatsen. Dit soort zeelui met hart en ziel op de juiste plaats zijn zeldzaam.
Quote
#28
oude griekse veerboten


muziek van Yannis Parios
Quote
#29
(10 February 2013, 09:46)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




volgende algemene staking in Griekenland is 20 februari

de veerboten blijven ook aan de kant

En inderdaad is alles dicht vandaag, zelfs bakkerijen en supermarkten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#30
Sommige scholen zijn wel open met een beperkt aantal leraren, wij hadden vanochtend maar 5 klassen bij het ochtendgebed. Erg rustig dus.[/font]
elena2006's signatuur leef je droom![/font]
Quote
#31
Nou hier is alles open, niets geen staking, maar daar doen ze op Lefkada ook niet vaak aan.
Quote
#32
Ook hier in de regio is er niets aan de hand net benzine getankt, boodschappen in de supermarkt gedaan en zag dat verder ook alle winkels normaal open waren.
Quote
#33
de EXPRESS SCOPELITIS ( zie filmpje elders op deze discussie ) is op
normale tijd vertrokken van NAXOS naar AMORGOS !
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)