De open haard
#1
Hierbij een posting, die ik ook op het PB van de Epirus heb neegezet.

Parga & omstreken bij de open haard.

Al enkele dagen, zeg maar weken, is het rondom de Epirus niet zo'n best weer, volgens de bronnen die ik heb. Veel bewolking waaruit daarbij veel regen valt. soms veel wind die ook dan weer hoge golven te zien geeft. De temperatuur is ook wisselvallig en schommelt tussen de 8 gr, s 'nachts en een enkele keer naar de 15 gr overdag. Dat is altijd nog beter dan het weer in Holland, zou je dan denken, maar dat is dan Holland en is altijd anders dan Greece. Het is volgens de Grieken weer een winter die tegenvalt. Sowieso is het veel stoken geblazen, en zullen er weer volop bomen gekapt worden !!!, dan wel veel olie gestookt moet worden.

Vele kijken dan ook uit (vooral de (Grieken) naar de maanden april !! begin mei !!, toch ook wel soms febr.: maart, naar het mooie weer. De boekingen zij op dit moment meer als verleden jaar (om deze tijd) dus is dat een goed bericht.

Rest mij nog te schrijven, dat alle een goede vlucht geboekt hebben en voor de geen die met de auto gaan, Kαλό Tαξίδι

Cornelios
Quote
#2
Laat het ons hopen dat het komende toeristenseizoen beter wordt dan vorig jaar. Hoewel ik niet over officiele cijfers beschik, lijkt de schade nog enigzins mee te vallen. Er zijn zoveel mensen afhankelijk van het toerisme. Ik heb twee weken geleden bij het Grieks Verkeersbureau in Amsterdam aangeklopt voor informatie voor een positieve column. Tot op heden niets van gehoord. Gek genoeg zie ik ook nergens de prachtige, wervende posters waarmee campagne wordt gemaakt, of werd? Volgens mij zijn Yorgos en Wendy van de Griekse Gids & Glossie op dit moment een van de belangrijkste toeristische ambassadeurs van Griekenland!

Ik wens de Grieken, en de aldaar wonende Nederlanders nog veel sterkte in het koude jaargetijde en hoop dat de open haard gauw uit kan!

Met vriendelijke groet,

Erwin
Quote
#3
Hi Erwin, ja Yorgos & Wendy zullen het er is ook best wel moeilijk hebben met de situatie die zich afspeelt in Greece. Zoals al geschreven, ziet het er al wat beter uit, als verleden jaar, om deze tijd, als het om de boekingen gaat, alleen één zwaluw geeft nog geen goede zomer.

Ja, zoals je het ook al ff beschreef, is het te hopen dat de open haard, maar van korte duur is. dit zowel voor de Grieken, als die van de Hollanders die daar continu verblijven Alhoewel het er vandaag (omstreeks 17.00.) het weer echt slecht was Het spookte volop in de Epirus.

Gr Cornelios
Quote
#4
Cornelios, open haard leuk en wel maar 90% van de warmte gaat door de schoorsteen naar boven, je voorkant wordt warm en je achterkant blijft koud, je krijgt meer rendement met een goede houtkachel of een inzet haard met blower. Ik stook dit jaar gewoon weer met de cv heb ik alle kamers warm en hou het vocht buiten de deur.
Denk wel aan regelmatig luchten hoe koud het ook is.
Oja de Grieken nemen het woord allesbrander wel erg letterlijk gezien de smog die overal hangt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Hi Arthur, klopt wat je schreef, een goede houtkachel houd de warmte mee in de bestaande ruimte, dan een openhaard. Zoals je het ook beantwoorden, is de warmte voor je uitsteken, maar achter je rug blijf het koud. Dat kreeg ik ook wel mee, en heb dat in april ook wel eens ondervonden. Het nadeel van wat ik meemaakte was, dat er veel olijfhout wordt gestookt, waarbij de pijpen (v/d houtkachel) wel erg snel zwart wordt, en mede slipt het dan dicht, of danwel, gaten in de pijpen komen.

Maar vooralsnog heb jij letterlijk en figuurlijk, alles op een droogje op Kreta, een aan de buiten kant een Griekse blik, maar binnen de cv heb aanstaan.

Gr. uit een op dit moment ( weer sneeuw) Poeldijk.
Quote
#6
De open haard van onze Griekse buurvrouw:

[Afbeelding: fbc3fb.jpg]

Ik sta met mijn rug in het hoekje van de kamer...
Quote
#7
Dat is een kleine kamer dan El Greco, oppassen ook dat er niets in de brand vliegt ;)
Een open haard is wel altijd gezellig vind ik.
Quote
#8
(26 January 2013, 10:07)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cornelios, open haard leuk en wel maar 90% van de warmte gaat door de schoorsteen naar boven, je voorkant wordt warm en je achterkant blijft koud, je krijgt meer rendement met een goede houtkachel of een inzet haard met blower. Ik stook dit jaar gewoon weer met de cv heb ik alle kamers warm en hou het vocht buiten de deur.
Denk wel aan regelmatig luchten hoe koud het ook is.
Oja de Grieken nemen het woord allesbrander wel erg letterlijk gezien de smog die overal hangt.
Ja, het volgende probleem is nu de smog. Vanavond was het ook op het nieuws ( Net)dat de diverse kacheltjes allesbranders nu een soort keurmerk moeten hebben. Flinke klus om dat probleem nu te gaan oplossen.....
Quote
#9
Ja Nanny, dat is zeker een groot probleem om dat op te lossen als het gaat om de alles brander. Om dat te gaan controleren, zal zeker wat voeten in de aarde brengen. De lucht gaat door alles heen, ook al is je huis potdicht en zo'n lekkere lucht is het zeker niet.

Ik ben benieuw of dat stand houd, het controleren ervan.

Gr: Cornelios
Quote
#10
Ik snap wel dat je wat moet als je het koud hebt en geen geld. Maar wat denk je van de veiligheid @Cor, iedereen stookt maar raak, ze sluiten alles aan op een manier aan waar je haren van overeind gaan staan, links en rechts komen er pijpen uit de muur zonder enig idee van dat een kachel trek moet hebben, schoorsteenvegen en luchten is een vies woord, er zullen zeker nog doden vallen door koolmonoxidevergiftiging als de winter lang en koud wordt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
Nou ik hoop voor iedereen (incl. mezelf) dat het voorjaar er snel aankomt!
Quote
#12
Ja Arthur, wees maar blij dat je daar op vakantie bent,haha. Maar zoals je het beschreef is ook zo, zeker als het om de, vooral gammele pijpen gaat, enz enz, ook zeker als het om de koolmonoxidevergiftiging gaat.

Schreef al eerder, elders, dat de olijfhout een een gevaarlijk goedje is. Ja ElsR het voorjaar ligt op de loer, alleen is het afwachen wanneer. Het is ook wel eens zo, vooral de laatste jaren, dat het pas lekker wordt. half Mei !!!

Hier blijft het voorlopig nog wel een weekje regenen, dat waren we bijna vergeten, na al het sneeuw, dat dat ook nog bestaat.

Gr Cornelios
Quote
#13
Kan best zijn dat olijfhout gevaarlijk stoken is ( wist ik niet, ik had altijd begrepen dat dat juist populair brandhout was ) maar van wat er nu verstookt wordt aan allerlei mdf, geplastificeerd, geverfd en weet ik veel wat nog meer materiaal wordt je ook niet echt vrolijk. Op de eilandjes en in de dorpen merk je het niet zo, maar in de steden waar echt duizenden kachels tegelijk branden en die vieze lucht niet weg kan....
Natuurlijk snap ik t allemaal heel goed als je in de kou zit, pak je wat je kunt krijgen.
Quote
#14
Olijvenhout is prima om te stoken. Maar, brandhout moet gedroogd worden, het liefst twee jaar. Met goed droog hout ontwikkel je een hogere verbrandingstemperatuur en heb je veel minder rotzooi die of de lucht ingaat of zich afzet in je pijp.
Overigens zijn grieken ware kunstenaars in het aanleggen van afvoerpijpen.
Quote
#15
[Afbeelding: coox.jpg] Zien jullie dit soort houtkacheltjes ook op Kreta of elders in Griekenland?

Wij hebben al ca 30 jaar in de wintermaanden met veel plezier dit Etna kacheltje staan en plaatsen het dan voor de open haard... het was al een oud beestje (toen al ca 60 jr oud) toen wij hem kregen van mijn vader, die het weer heeft geruild voor een doos sigaren van een oude man die er vanaf wilde...
Met zo'n kacheltje verstook je veel minder hout dan met een open haard en (als het moet) kan er zelfs op koken ... qua onderhoud om de paar jaar alleen de binnenkant even bijsmeren met vuurvast cement en gewoon regelmatig de schoorsteen vegen .... en zomers haal je het weer weg en dan steken we zo nu en dan de open haard weer aan als het frisjes is :)
Quote
#16
(29 January 2013, 23:55)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Olijvenhout is prima om te stoken. Maar, brandhout moet gedroogd worden, het liefst twee jaar. Met goed droog hout ontwikkel je een hogere verbrandingstemperatuur en heb je veel minder rotzooi die of de lucht ingaat of zich afzet in je pijp.
Overigens zijn grieken ware kunstenaars in het aanleggen van afvoerpijpen.

En niet alleen in het leggen van rookafvoeren, vierkante bochten in de waterafvoer komt net zo makkelijk voor als afdaken met geen of verkeerd verval, zolang het maar bij de buren terecht komt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Ja , Wilma, sowieso een goede deal, die je toentertijd hebt gedaan, De kachel ziet er goed uit. Maar ik bedoelden er eigenlijk mee, dat het olijfhout, sowieso droog moet zijn, wat ook al eerder werd geschreven, maar wat op mijn pad kwam, toen ik een keer bij een kennis in Perdika de pijp ging verwisselen, zei de handelaar van de pijpen, u stookt zeker olijfhout, nadat ik hem de vieze pijp had laten zien, omdat ik die had meegenomen voorde juiste diameter terug te krijgen. Ja was mijn antwoord, ik zie het aan de smerige pijp, Hij zei mij toen, dat dit soms gevaarlijk is, doordat het bij het stoken, wat olie achterblijft, die de pijpen meer doen verhitte, die dan brand kunnen veroorzaken, vandaar dat ik dat zo beschreef, dat het een gevaarlijk goedje was.



En ja, Arthur, ook daar heb ik mee te maken gehad, als het om de afvoer gaat van regenwater. Een kennis, van ons had een soort overkapping laten aan leggen (misschien herken je die platen wel, rood/bruin van kleur met een isoleer laag) die bij zware regenval, wat dus best wel voorkomt, leek het dak wel een vergiet en de afvoer van het regenwater, was sowieso niet aanwezig en na twee jaar wachten op de aannemer, om dat probleem op te lossen, heb ik dat gemaakt.



Sowieso, heb ik de naden (van de overlappingen v./d platen, met ruim 240 popnagels met 3 tubes kit het vergiet verholpen en 15 meter PVC pijpen, alles in goede staat gebracht.
[Afbeelding: 2qs787c.jpg]

Hierbij de werkzaamheden op de uitbouw.

Ge Cornelis
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nachtleven open? thomasz 11 1.435 07 August 2021, 21:43
Laatste bericht: Arthur
  Duitsland is weer open voor de Nederlanders Arthur 18 3.263 31 May 2021, 22:25
Laatste bericht: Kosta
  Griekenland stelt zijn grenzen open. Hoe zit dat als je met de auto gaat? Irini45 31 9.439 12 June 2020, 20:01
Laatste bericht: Patrick
  Griekenland bijna open voor toeristen, maar generale repetitie gaat fout iakovos 0 860 07 June 2020, 22:45
Laatste bericht: iakovos
  Spinalonga weer open voor bezoekers oriste 1 2.269 21 November 2010, 12:47
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)