Grieksegids nieuws
Alarm,alarm; iedereen arm.
#1
Ik probeer al een jaar of vier/vijf hier en op andere fora te staven dat het voor de werkende mensen/arbeiders goed fout aan het gaan is.Lees eKathimerini van vandaag en het wordt misschien al wat duidelijker.

De neo-liberale wereldmacht probeert(Thatcher+Reagan pakten als eerste de vakbonden aan) de meester-knecht economie van 1900 en de eeuwen daarvoor te herstellen:Een bezitter/baas die individuele arbeidscontracten met korte loopduur(voor de Friezen onder ons: denk aan "Âlde Maaie") met individuen afsluit.Met alle mogelijkheden van nepotisme(ius prima noctis?) en gedwongen winkelnering van dien.

Collectieve arbeidscontracten zijn de Heren van Nu dan ook een doorn in het oog.neo-"Collectief" worden overeengekomen(en vaak fel bevochten) arbeidscontracten per werknemer naar beneden "bijgesteld", zowel wat arbeidsvoorwaarden als -honorering betreft.Dit alles om de God/Babel "flexibilisering van de arbeidsmarkt" en "interne devaluatie" maar te dienen.En het lukt ze ook nog!:

Collective contracts for 600,000 Greek workers expire this week

Collective contracts for 42 professions expire this week, as employees face the prospect of substantial wage cuts.

Some 600,000 workers will be affected by the centrally-bargained contracts running out on Thursday.

The terms of the contracts will apply for another three months before employers will be free to negotiate individual deals with their employees or to negotiate a new agreement with unions.

It is estimated that some 1.2 million employees have signed individual contracts over the last year.



ekathimerini.com , Monday February 11, 2013 (11:56)

Zoals ik vijf jaar lang - tegen alle weerstand in - betoogde is/was ons Ellada de kanariepiet van Europa, waar alles uitgeprobeerd werd/wordt.

Maar nu niet langerBig Grine Nederlandse Partij v/d Arbeid Minister van Financiën Dijsselbloem(sedert een paar dagen Voorzitter van de 27 EU-Ministers) oreert vanuit Brussel dat "te dure" collectieve arbeidsovereenkomsten zo spoedig mogelijk aan de moderne tijd aangepast moeten worden .Dus minder; veel minder.Heel slim pakt hij eerst de Bankensector aan omdat hij daarmee op veel sympathie en acclamatie kan rekenen.Maar de rest rest van het bedrijfsleven en ambtenaren volgt weldra.En dat in het op twee na rijkste, één van de drie triple AAA landen, van de EU.

En zo worden we van Zuid tot Noord allemaal oorlogsslachtoffers in de al een paar jaar durende "Valuta-Oorlog" waarbij je de getroffenen niet ziet leegbloeden op het slagveld, maar ziet eten uit de afvalbakken van de Grootwinkelcentra.Wie heeft er kinderen?
Quote
#2
Aleko, het quoten van een Grieks (elektronisch) krantenbericht en dat aangrijpen om een tendentieus artikel te plaatsen op een forum als het onderhavige leidt m.i. af van de intentie van het forum. Je politieke kleur en gedachtegang heb je nimmer onder stoelen of banken gestoken. Ook deze bijdrage maakt duidelijk hoezeer en in welke erge mate je het kapitalisme (dat, als ik je goed begrijp op één lijn is te stellen met liberalisme) verfoeit, hecht aan solidariteit, sociale rechtvaardigheid en gelijkheid. Onder ons gezegd; ik denk op hoofdlijnen niet eens heel veel anders dan jij, maar vind het ongepast om op deze plek te fulmineren op een wijze zo als te lezen en met name omdat het niet een louter Grieks issue betreft. Arbeidscontracten voor onbepaalde tijd zijn al jaren een zeldzaamheid in bijvoorbeeld Nederland, de bescherming van de werknemer wordt meer en meer afgebroken, steeds meer wordt flexibiliteit van een werknemer verwacht. Vakbonden laten het gebeuren en kleven aan het pluche. Het zijn zaken die sterk samenhangen met conjuncturele ontwikkelingen en die passen in een zeker tijdsbeeld. Of dat terecht is, laat ik onbesproken en verwijs liever naar én herhaal de woorden uit de zin waarmee ik begon en inhaakte op je item!
Quote
#3
Ik probeerde er slechts op te wijzen dat Griekenland en alles wat daar gebeurt niet op zichzelf staat.De "conjuncturele ontwikkelingen" en het vigerende "tijdsbeeld" zijn geen weersverschijnselen, maar een door een kleine groep machtshebbers doelgerichte terugdraaiing van de 20ste eeuwse europese veroverde welvaartsmaatschappij.
Griekenland was daarin de hefboom.
Quote
#4
(12 February 2013, 08:52)Vassiliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arbeidscontracten voor onbepaalde tijd zijn al jaren een zeldzaamheid in bijvoorbeeld Nederland, de bescherming van de werknemer wordt meer en meer afgebroken, steeds meer wordt flexibiliteit van een werknemer verwacht.

Of hoe twee buurlanden zo kunnen verschillen. Hier is het nochtans meer regel dan uitzondering hoor en zeker geen zeldzaamheid, integendeel.
Quote
#5
(12 February 2013, 13:45)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik probeerde er slechts op te wijzen dat Griekenland en alles wat daar gebeurt niet op zichzelf staat.De "conjuncturele ontwikkelingen" en het vigerende "tijdsbeeld" zijn geen weersverschijnselen, maar een door een kleine groep machtshebbers doelgerichte terugdraaiing van de 20ste eeuwse europese veroverde welvaartsmaatschappij.
Griekenland was daarin de hefboom.

Beste Aleko,

Je kunt Griekenland niet met een West Europees land vergelijken en berichten interpreteren naar jouw gevoel. Dat hier de bezem er door wordt gehaald is niet meer dan logisch. Waar de eerste de beste geitenhoeder op een overheidsbaan wordt gezet zonder maar ook enige kennis te hebben van het werk wat gedaan moet worden. Deze plek heeft hij gekregen via de bekende vriendjes politiek met als gevolg de bekende zaken zoals het verlengen van een rijbewijs wat maanden moet duren. Letop ik schat een geitenhoeder hoog als hij maar niet op een stadhuis of zo iets gaat werken zonder de daarvoor benodigde kennis te bezitten. Nu wordt er eindelijk eens iets gedaan aan de overbodige ambtenaren en hopelijk blijven die mensen over die wel verstand van zaken hebben en ook lust hebben om te werken. Dat laatste vergaat de laatste tijd de meesten omdat ze zodanig zijn gekort dat ze amper nog rond kunnen komen.
Dat binnenkort berichten verschijnen van corupte agenten zal me niks verbazen zij werken voor amper € 800.00 per maand.
Zelf zijn we ook de dupe, Oma is vorige maand gestorven en Opa krijgt zegge en schrijven € 100,00 per maand aan AOW.
Voor ons betekend dit dat wij hebben besloten in de zomer naar Duitsland te verhuizen waar mijn vrouw haar oude job weer oppakt, het verzorgen van bejaarden in een verpleeghuis. Opa, 79, gaat mee en voor de tweede maal moet hij zijn land verlaten om te overleven.
Alleen van mijn VUT-uitkering kan ik de familie niet onderhouden nu ze ook nog van plan zijn om buitenlanders, die langer als een half jaar in Griekenland wonen, belasting te laten betalen ook al betaal je belasting in Nederland.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#6
God @Beems.Wat een gruwelijk, hemeltergend verhaal.Ik schaam me dood!Erg veel sterkte toegewenst.
Quote
#7
(12 February 2013, 13:45)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik probeerde er slechts op te wijzen dat Griekenland en alles wat daar gebeurt niet op zichzelf staat.De "conjuncturele ontwikkelingen" en het vigerende "tijdsbeeld" zijn geen weersverschijnselen, maar een door een kleine groep machtshebbers doelgerichte terugdraaiing van de 20ste eeuwse europese veroverde welvaartsmaatschappij.
Griekenland was daarin de hefboom.


Natuurlijk staat de situatie in Griekenland niet op zichzelf. Het is veel breder en veeleer een mondiaal verschijnsel dat naar mijn mening mede in de hand is gewerkt vanwege de globalisering van de handelspolitiek. Juist variabelen als tijdsbeeld en conjunctuur spelen daar een belangrijke rol in.
Bovendien is het niet louter ‘een kleine groep machtshebbers’ die als schuldige moet worden aangewezen voor het afbreken van zwaar bevochten rechten in de welvaartsmaatschappij. Ik zou de invloed van die groep willen afzwakken en in de afbraak mede willen betrekken de ongekende honger en zucht van het individu naar meer, naar maximalisering van zijn materiële behoeften ten koste en die bereid is daarvoor nagenoeg alles, in ieder geval heel veel, opzij te zetten. De hebzucht is nauw verweven met een graaicultuur dat is niet alleen bestuurders (equivalent van ‘machthebbers”) eigen maar ook de mens, de consument, de arbeider en waar te nemen in alle lagen van de beroepsbevolking. De gevolgen zijn zich- en voelbaar nu zowel hier als daar, in Griekenland en ten westen, oosten, noorden en zuiden daarvan.
Quote
#8
(12 February 2013, 20:53)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alleen van mijn VUT-uitkering kan ik de familie niet onderhouden nu ze ook nog van plan zijn om buitenlanders, die langer als een half jaar in Griekenland wonen, belasting te laten betalen ook al betaal je belasting in Nederland.
Kalo Vradi,
Dick
Dick, je zou er ook voor kunnen kiezen om HIER belasting te gaan betalen, het zou wel eens gunstiger kunnen uitpakkenIdea
Veel Engelse die hier in het dorp wonen zitten ook met dat probleem, maar daar zijn er verschillende die NIET uitgeschreven zijn,
en ook geen belastingen in hun thuisland betalen, die snoepen van 2 walletjesAngry
Afgelopen zondag bij Max op de TV waren de mensen op zoek naar een huisje in Spanje, toen werd dit onderwerp ook aan de kaak gesteld, het is een Europese regel,
waaraan gewoon iedereen moet voldoen, je moet dus nu gaan kiezen, welk land gaat je hoofdzetel worden, is wel logischDodgy
sterkte met je keuze Dick, het is voor ieder persoonlijk anders
groetjes Dik
Quote
#9
(13 February 2013, 13:01)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 February 2013, 20:53)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alleen van mijn VUT-uitkering kan ik de familie niet onderhouden nu ze ook nog van plan zijn om buitenlanders, die langer als een half jaar in Griekenland wonen, belasting te laten betalen ook al betaal je belasting in Nederland.
Kalo Vradi,
Dick
Dick, je zou er ook voor kunnen kiezen om HIER belasting te gaan betalen, het zou wel eens gunstiger kunnen uitpakkenIdea
Veel Engelse die hier in het dorp wonen zitten ook met dat probleem, maar daar zijn er verschillende die NIET uitgeschreven zijn,
en ook geen belastingen in hun thuisland betalen, die snoepen van 2 walletjesAngry
Afgelopen zondag bij Max op de TV waren de mensen op zoek naar een huisje in Spanje, toen werd dit onderwerp ook aan de kaak gesteld, het is een Europese regel,
waaraan gewoon iedereen moet voldoen, je moet dus nu gaan kiezen, welk land jgaat je hoofdzetel worden, is wel logischDodgy
sterkte met je keuze Dick, het is voor ieder persoonlijk anders
groet

Degene die een pensioen uit NL ontvangen, kunnen volgens mij niet kiezen, ook al zijn ze niet in NL ingeschreven. Die zullen gewoon over dat pensioen in NL moeten afdragen. Andere belastingzaken (GR huis, auto etc) betaal je vervolgens gewoon in GR. Echter de belastingregels 2013 in GR (of misschien ook eerder?) lijken wel "dubbele" belastingen in zich te hebben, met name mbt het "import income....." maar helemaal duidelijk heb ik het nog niet gekregen, misschien hebben andere meer info?
Quote
#10
Er is in principe een bilateraal belastingverdrag tussen Griekenland en Nederland. Dat houdt in dat waar je in Gr belasting over betaalt, je dat in NL niet nogmaals hoeft te doen. Het gaat hierbij in de meeste gevallen om vermogensbelasting over bv. een tweede huis in Gr. Raadpleeg de website van de Belastingdienst voor meer info.
Quote
#11
(13 February 2013, 19:30)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is in principe een bilateraal belastingverdrag tussen Griekenland en Nederland. Dat houdt in dat waar je in Gr belasting over betaalt, je dat in NL niet nogmaals hoeft te doen. Het gaat hierbij in de meeste gevallen om vermogensbelasting over bv. een tweede huis in Gr. Raadpleeg de website van de Belastingdienst voor meer info.

Dat is iets te simpel helaas met de huidige belastingregels in GR icm niet meer in NL wonen......
Het gaat dan ook niet zozeer over vermogensbelasting, maar over 'inkomen' in welke vorm dan ook (en GR hanteert bijzondere regels mbt 'inkomen').
Quote
#12
En waarom zou je dan in NL belastong moeten betalen over iets wat in Griekenland belast is? Heb je al eens aan de NL Belastingdienst gevraagd of je daar geen vrijstelling van kan krijgen?
Quote
#13
(13 February 2013, 20:38)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En waarom zou je dan in NL belastong moeten betalen over iets wat in Griekenland belast is? Heb je al eens aan de NL Belastingdienst gevraagd of je daar geen vrijstelling van kan krijgen?

Beste ElsR,

Van mijn VUT-uitkering wordt belasting ingehouden en over deze uitkering stelt het Colege van Zorgverzekeringen mijn bijdrage vast.
Deze bijdrage was afgelopen jaar € 240,00 /maand voor mijn vrouw en mij en dat voor derde wereld zorg.
De Griekse staat wil mij aanslaan zodat ik ongeveer € 800,00 /maand over houd. Ja, ik kan dan een gedeelte van de in Griekenland betaalde belasting terug vorderen van de NL belastingdienst maar het CVZ moet ik blijven betalen want die kijkt naar mijn Nederlandse bruto inkomen.
Letop het gaat hier niet over vermogens belasting maar over inkomsten belasting.

Begrijp me goed ik vind het normaal om belasting te betalen maar om me kaal te laten plukken gaat mij te ver.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#14
De bureaucratie is een vd redenen dat wij dus niet Permanent in Gr wonen!
Quote
#15
Wij blijBig Grin
Onze prive VUT regeling wordt gewoon door de nederlandse verzekerings maatschappij brutto/brutto naar Griekenland overgemaakt,
niks geen gedoe met inhoudingen/belastingen in Nederland.
Wel wil hier de belasting dienst een vertaalde verklaring waar dat geld vandaan komt, en wordt er hier gewoon belasting over het "inkomen" berekentConfused,
en dat scheelt wel een paar slokken op een fles.Tongue
Quote
#16
Mag ik in alle bescheidenheid nog even terug naar het begin van deze door mij gestarte draad?

"Tot 2017 miljarden meevaller voor de Nederlandse staat." ( uit de mond van minister Jeroen Dijsselbloem).

kraaien alle media hier vanavond.Hoe kan dat dan zomaar in een landje wat toch ook al flink onder druk staat? Simpel; die halen we uit Griekenland weg:

"Winst uit reddingsoperaties.
Bij de winst van DNB die wordt uitgekeerd gaat het om zogenoemde crisisgerelateerde inkomsten uit hoofde van Europese steunoperaties voor met name Zuideuropese landen."


Voor de tweede keer schaam ik me diep.Misselijkheid overvalt mij.Voor de één z'n brood, moet een ander kennelijk nog steeds (bijna) dood.Bah!
Quote
#17
Al bekend, maar goed om toch nog eens te lezen (in de Englese taal).

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Arm en rijk in Griekenland..... Bart0riste 11 11.350 29 March 2015, 14:28
Laatste bericht: Bart0riste
  niet voor iedereen Vrolijk Pasen Arthur 12 6.010 14 April 2012, 19:30
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)