Aardbevingen zuidwesten Griekenland
#1
Twee aardbevingen in zuidwesten Griekenland
Het zuidwesten van Griekenland is vanmorgen opgeschrokken door twee forse aardschokken.

De aardbevingen volgden elkaar binnen een tijdsbestek van twee uur en hadden een kracht van respectievelijk 5,0 en 4,8 op de Schaal van Richter. Er zijn geen meldingen van schade.

De eerste beving werd gemeten 69 kilometer ten zuiden van Zakynthos in de Ionische Zee. De tweede beving was een stukje verderop voor de kust van de Peloponnesos, 24 kilometer ten zuidwesten van Methoni.

Griekenland wordt regelmatig getroffen door lichte en gemiddelde aardschokken. Grote catastrofen hebben zich de laatste jaren nauwelijks voorgedaan. In september 1999 ontstond grote schade in Athene na een zware aardbeving met de kracht van 6 op de Schaal van Richter. Hierbij kwamen 143 mensen om het leven.
Bron PARALALO.

Hebben jullie die in de buurt wonen hier iets van gemerkt?
Groetjes Margaritha

BronTongueARAKALO,
Sorry Natascha
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#2
Hier op Kreta niks waargenomen.
Ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden, dat ik door het uitslapen behoorlijk van de wereld was. Ook de glazen stonden vanmorgen nog netjes recht in de kastjes.
Ik kijk net even op de website van seismoi.gr en zag dat er vanmorgen vroeg wel een kleine rimpel van 3,2 is geweest ten Zuiden van Kreta. Ik hoop dat het hier bij blijft.

Groetjes van een nat en fris Kreta.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#3
Alles rustig in Lefkada!
Quote
#4
Ja, wat ik er van weet, als leek dan he, dat juist op de genoemde locaties, een soort scheidingslijn licht.

Maar vraag me niet wat, alleen komt het veelal daar veel voor.

Groetjes uit Poeldijk
Quote
#5
(17 February 2013, 23:29)papajani schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, wat ik er van weet, als leek dan he, dat juist op de genoemde locaties, een soort scheidingslijn licht.

Maar vraag me niet wat, alleen komt het veelal daar veel voor.

Groetjes uit Poeldijk

Dat klopt.
Griekenland ligt op de grens van een breuklijn, die grenst aan de West zijde van het vaste land en de eilanden.

De breuklijnen in Europa liggen naast 4 platen.
Vanuit het zuiden komt de Afrikaanse plaat en vanuit Europa de Euraziatische plaat. Daartussen liggen de Grieks / Turkse plaat en de Arabische plaat. Wanneer 2 van deze platen langs elkaar gaan, d.w.z. transform, ontstaan er trillingen. Deze trillingen zorgen voor een aardbeving.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#6
Bestaat er ook een site waar de breuklijnen in Griekenland lopen. ? Heb het ooit op een kaart in een klein museum op Samos gezien, maar op het internet kan ik het niet vinden.
Quote
#7
Ja, er bestaat inderdaad een soort kaart, waar het op aan gegeven staat. Elders heb ik dat een keer gelezen in een topic, en had het toen ook opgeslagen. Helaas niet voorhanden, maar wie weet wordt er na aanleiding van deze posting gereageerd.

Gr: Cornelios
Quote
#8
Bedoel je dit Marietta?

[Afbeelding: iz7yg1.jpg]

Google ook eens op "earthquake fault lines greece", dan vindt je nog veel meer informatie over deze breuklijnen.
Quote
#9
(18 February 2013, 17:11)papajani schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, er bestaat inderdaad een soort kaart, waar het op aan gegeven staat. Elders heb ik dat een keer gelezen in een topic, en had het toen ook opgeslagen. Helaas niet voorhanden, maar wie weet wordt er na aanleiding van deze posting gereageerd.

Gr: Cornelios

Hierbij een voorbeeld van zo'n kaart.
De rode lijnen geven de breuklijnen weer.

[Afbeelding: 1imnmf.gif]
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#10
Alle aardbevingen, dus ook de Griekse zijn hier te vinden :
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
(18 February 2013, 17:53)Rododafni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alle aardbevingen, dus ook de Griekse zijn hier te vinden :
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





als je ziet waar op 1 dag op deze aardkluit aardbevingen plaats vinden zou je snel enkele raki's naar binnen werken om er niet meer aan te denken !Big GrinBig GrinBig Grin
Quote
#12
Ik vind deze site wel duidelijk
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Fijn om te zien en te lezen dat er reacties zijn, aangaande de breuklijnen die te zien zijn op de geplaatste foto's, danwel op een andere manier.

Als het om mij zelf gaat, niet als vaste bewoner in Greece, heb ik de loop de jaren er wel enkele meegemaakt, zelfs éénmaal moesten we de woning verlaten, uit voorzorg voor erger.

Dat was in Perdika/ Thesprotias, maar dat was in 2007, dacht ik mij te herinneren.

Gr: uit het koude westen.
Quote
#14
Dank jullie wel voor alle reacties! Afgelopen herfst waren we oa. op Big Island van Hawaii, daar waren er soms wel 7 op een dag. Maar kleine. In Griekenland 1 keer een zware meegemaakt in Stoupa ( 5,4) en1keer eentje in Elati ( Epirus ).
Quote
#15
Dit is de griekse earthquake site:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Via menu 'Seismicity' heb je overzichten van de laatste dag/week etc., ruw of gereviseerd.
Via menu 'Networks', submenu 'Station Status', kolom 'Status' kun je ook de dagplots zien. Dat ziet er vanaf LM 2.5 al heel heftig uit, maar er zijn filters van toepassing. Dus even opletten in de vergelijkingnen tussen meetstations.
Quote
#16
Iemand iets gevoeld van de 3 recente aardbevingen op Kreta ? 4 op de schaal van Richter
Quote
#17
Het gemeentehuis in Vrisses (NW Kreta) is voor alle publiek afgesloten ivm grote scheuren en gaten in de muren als gevolg van een aardbeving heb ik gelezen.
Quote
#18
E'n keer in Vassiliki op Lefkas een aardbeving van 5,7 meegemaakt. Heeft veel indruk gemaakt. Het dof ronkende geluid van een geweldig grote trein welke onder je door rijdt in combinatie met het schudden van de aarde. Na een uurtje en wat opruimwerk gingen de Grieken weer door met hun leven. Ik bleef dagen wiebelig en op mijn hoede.
Quote
#19
Ik heb de bevingen van afgelopen nacht NIET gevoeldConfused, maar die van vorigen weekn 4.3 hier 26 km vandaan, recht boven Panormo des te beter Huh
Quote
#20
paar weken geleden voor de kust van aghios ook een pittige, duidelijk voelbaar laat op de avond, dochter schrok er wakker van, verder geen schade.
elena2006's signatuur leef je droom![/font]
Quote
#21
niets gemerkt van bevingen hier op Kreta was ook maar net drie op de schaal van richter, niet zwaar genoeg om de raki uit mijn glas te beven, woon al bijna 6 jaar op Kreta nooit iets gemerkt van bevingen, dus neem ik aan dat het allemaal lichte bevingen zijn.
Quote
#22
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






was geen 3 maar duidelijk 4 en die eerdere waren nog zwaarder
zal wel aan de sterkte van je raki liggenCool Kees
Quote
#23
In Koxare hebben ze een andere schaal @Kriti Big Grin het was een 4, ver weg en diep genoeg, het gaat pas echt rammelen als de beving vlak onder de aardkorst zit en de platen elkaar goed raken zoals op 1april 2011 (geen grap) dat zelfs de boten raar doen.
Als je zo slaapt merk je onderdaad niks van een beving.oops
[Afbeelding: jha4uh.jpg]
Ik weet dat het een ouwe is maar hij blijft leuk.


(05 April 2013, 13:36)elena2006 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




paar weken geleden voor de kust van aghios ook een pittige, duidelijk voelbaar laat op de avond, dochter schrok er wakker van, verder geen schade.

Dat was geen aardbeving buurvrouw maar M die van de kleerkast sprong in miste offtopic2

Op deze site staan ze live.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#24
(05 April 2013, 19:04)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




het gaat pas echt rammelen als de beving vlak onder de aardkorst zit en de platen elkaar goed raken zoals op 1april 2011 (geen grap) dat zelfs de boten raar doen.
[Afbeelding: jha4uh.jpg]
Inderdaad, dat was absoluut geen grap. Wij zaten toen op een terrasje in Plaka. Dachten in eerste instantie dat er een boot tegen de houtenvloer aan zat.
Onderstaande zal er ook niets van ondervonden hebben denk ik Big Grin

[Afbeelding: 8x7eci.jpg]
Quote
#25
Er was er net weer een (ongeveer14:30)! 5.2 net ten zuiden van Gavdos! Dit keer was het goed te voelen!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#26
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
(06 April 2013, 15:50)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er was er net weer een (ongeveer14:30)! 5.2 net ten zuiden van Gavdos! Dit keer was het goed te voelen!

Dat was deze @Berend, gelukkig een stuk van de kust maar wel erg dicht aan de oppervlakte.



De sterke tremor vond een paar minuten voordat de 14.30-In 5.2 Richter de nieuwste raming van de geodynamica van Athene


Bijna alle van Kreta was voelde de trilling van 5,2 op de schaal van Richter, volgens de nieuwste Athene geodynamische Instituut beoordeling--die zich hebben voorgedaan op 14.26, met het epicentrum bevindt zich in het Zeegebied ongeveer 10 km ten zuidwesten van Gavdos, 57 ten zuidwesten van Agia galini en 72 kilometer ten zuiden van Rethymnon.

Volgens de eerste informatie was de focal diepte slechts 10-15 km

De verstoring van de schade, zoals is natuurlijk, dat het was geweldig, maar tot nu toe niet gerapporteerde slachtoffers of schade

Vertaald door Bing.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#28
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Na revisie:
Kracht 5.1 , diepte 24,5 km, pal onder het zuidelijk deel van Gavdos.
Op Gavdos zal zeker schade zijn ontstaan aan gebouwen.
Quote
#29
Ja, het schudde vanmorgen even hier in Kalyves.
Geen schade en we gaan door met de gang van de dag. Wel enorm warm......de thermometer gaf om 16:00 uur 29 graden aan op het balkon. Let wel, dit was dus in de schaduw.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#30
Klopt @Henk, het was ook in het oosten heet, een luchtvochtigheid van 16% is niet normaal, dan een dauwpunt onder de nulllijn en dat alles begin april. Ik moest stoppen met werken aan de boot door de harde hete wind, (de verf droogde al op de kwast)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#31
Já, hier in het 'midden' was 't óók afzien.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#32
(06 April 2013, 21:03)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Já, hier in het 'midden' was 't óók afzien.....

offtopic2 Bart, maar dat lag misschien aan je buurman Big Grin die kijkt zo nauw niet.
Welkom terug op warm Kreta.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)