Kruiden in de tuin
#1
Wie kan mij zeggen welk kruid hieronder is afgebeeld?
[Afbeelding: 169p44y.jpg]
Quote
#2
Dat is Lavendel dacht ik!
Quote
#3
Ja lavendel. Als het bloeit, afknippen, drogen en in een zakdoek knopen. En dan tussen het linnengoed
Quote
#4
En wordt deze te houterig, wacht dan tot de 1e week van mei, in knip dan voorzichtig alle verhoute delen er helemaal uit ( ook al denk je dat het zonde is van de knopjes ) . Na 4 weken heb je een bloeiende lavendel, die als nieuw is.
Quote
#5
Het ruikt inderdaad heerlijk en zou lavendel kunnen zijn... maar gezien de grote kruidenflora in de reeds aangeplante tuin, kon ik deze niet onmiddellijk onderscheiden...
Quote
#6
Ik zou gedacht hebben: rozemarijn, omdat het er ietwat wilder groeiend uitziet. Kan iemand me zeggen waarom toch duidelijk lavendel? Kan hem hier vanachter het scherm niet ruiken Smile)
Quote
#7
De groene blaadjes vd rozemarijn ztten egaler verspreid over de takken en de bloempjes (februari) zitten ertussen en niet aan trosjes apart
Quote
#8
Zo word ik weer wijzer, bedankt !
Quote
#9
Ik heb ook rozemarijn in de tuin; dit werd mij verteld door de plaatselijke Griekse kenner. Ik was echter vergeten vragen welke kruiden op de foto staan.
Quote
#10
Ik zal straks een door mij gemaakte foto van rozemarijn posten. Dan vergeet je het nooit meer. En als je nog meer vragen/foto's met kruiden hebt, brand maar los. Griekse planten/bloemen/kruiden is een passie van mij.
Quote
#11
Hier twee foto's van rozemarijn. Afgelopen februari gefotografeerd. De struik kan meer dan een meter hoog worden als hij zich een beetje senang voelt. Je kunt een takje afbreken, stekken op water en dan in de grond duwen. Met veel water geven in het begin gaat hij snel groeien. Mijn stek van vorig jaar is nu al een flinke struik van 40 cm hoog en 30 cm in doorsnee.
Ik zal in een paar volgende posts hier nog wat meer foto's zetten van fruit, groenten en kruiden.

[Afbeelding: a88lf.jpg]


[Afbeelding: s5jv5l.jpg]

Hier nog wat meer kruiden; de meeste kom je in het wild langs de kant van de weg tegen.
Tijm is een andere dan bij ons. Mediterrane tijm of koptijm is deze. Bloeit langdurig en geurt heerlijk.
[Afbeelding: 2cnwgp2.jpg]

Borage groeit ook in het wild, einde voorjaar. Mooie blauwe bloemen.
[Afbeelding: 2djyogp.jpg]

Oregano bloeit tegen de zomer in grote bossen met witte schermen.
[Afbeelding: sb0uvs.jpg]

Deze venkel (marathon in het grieks) fotografeerde ik aan het eind van de zomer; wel 2 meter hoog. Het zaad wordt als specerij gebruikt.
[Afbeelding: 2rh8emx.jpg]

FRUIT
Dit is een van onze vijgenboompjes. We zitten met spanning te wachten wanneer hij de eerste vruchten geeft. Voorlopig krijgen we genoeg van de buren. Eind augustus is er een overvloed en je kan ze vers niet lang bewaren.
[Afbeelding: 30t2l3p.jpg]

Er schijnt een Kretenzer Dadelpalm te bestaan, variant van de "gewone" Canarische dadelpalm. Ik gok erop dat deze bij een van onze Griekse buren een Kretenzische is.
[Afbeelding: 5btdg8.jpg]

Zo bloeien citrusvruchten in mei. Dit is ons citroenboompje, er zaten in het eerste jaar 3 vruchten aan.
[Afbeelding: 2rpwwaf.jpg]

De amandel bloeit in februari. In augustus zijn de noten rijp.
[Afbeelding: 2lthh0j.jpg]

In de herfst worden veel vruchten rijp. Dit is de granaatappel
[Afbeelding: 33abi2b.jpg]

Beetje vreemde eend in de bijt in Griekenland: de kaki. Gefotografeerd in Ireon, Samos
[Afbeelding: n1ywc8.jpg]

En in Nederland niet meer zo in de mode: de kweepeer. Om gelei van te maken; rauw niet eetbaar.
[Afbeelding: w8nvo5.jpg]

GROENTEN ED

De stengels van de wilde ui zijn vrij hard maar je kunt ze wel mee laten trekken in een gerecht
[Afbeelding: 2i6z02v.jpg]

Gestoofde malva (kaasjeskruid) schijnt naar okra (bamies in het Grieks) te smaken
[Afbeelding: 5y91c3.jpg]

Schorrenkruid groeit aan zee; de Grieken leggen het in in azijn. Maar je zou ook de toppen kunnen stoven als groenten bij lamsvlees ofzo.
[Afbeelding: 9vh3.jpg]

De olijf bloeit in mei met kleine witte bloempjes doorsnee 3 mm
[Afbeelding: 2dtwrbq.jpg]

Wilde postelein voor in de salade
[Afbeelding: 35244g0.jpg]

Zeevenkel is geen familie van de venkel maar waarschijnlijk zo genoemd vanwege de gelijkende bloemen. Voor stoofschotels
[Afbeelding: 21m8c1w.jpg]
Quote
#12
Leuk om zo eens te zien.
Bedankt.
Quote
#13
Interessant ook die Khaki, schijnt familie van ebbenhout te zijn, google evt. op 'dyospiros kaki' of 'persimmon'.
Quote
#14
Dank je wel, ElsR, voor de duidelijke foto's, heel leerzaam! We komen alles, behalve de dadelpalm, tegen in ons gedeelte van de Pilion. Ook bijzonder is de aardbeienboom, waar heerlijke jam van te maken is.
[Afbeelding: mrwtx1.jpg]
Quote
#15
(02 April 2013, 12:44)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zal straks een door mij gemaakte foto van rozemarijn posten. Dan vergeet je het nooit meer. En als je nog meer vragen/foto's met kruiden hebt, brand maar los. Griekse planten/bloemen/kruiden is een passie van mij.

Wat ontzettend leuk al die foto's. Heb je ook foto's van chorta? Mijn vriendin in Griekenland leert veel van de vrouwtjes in het dorp maar ze doen toch wel geheimzinnig haha. Undecided Met foto's wat ze kan plukken en wat het is wordt het een stuk makkelijker! :)
Quote
#16
Oja, chorta, wil ik ook zo graag leren vinden! Deze foto's waren al heel leuk om te zien.
Quote
#17
Els, wanneer is de kaki rijp en eetbaar?
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#18
Kakis zijn in oktober rijp
Quote
#19
Aspargus aphyllus , bladloze asperge.
[Afbeelding: insa6u.jpg]
De jonge scheuten moeten vroeg geoogst worden, deze is reeds te ver uitgegroeid.Dus moet je er snel bij zijn.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
@Corry. Uit de Griekse Gids: Heb je hier wat aan? Cor.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kruiden AlexLangendijk 20 6.014 02 June 2023, 07:15
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse tuin jackra 16 16.188 18 April 2014, 12:48
Laatste bericht: Xandrios
  Lekker eten bij ons in de tuin eddyhopoulos 1 2.446 23 November 2011, 14:37
Laatste bericht: Maria
  Op zoek naar typische Griekse kruiden Fleurootje 4 8.273 15 June 2010, 13:06
Laatste bericht: Mario

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)