Fodelianakis olijfolie                 
Recept: Kota smirneeki
#1
Beste mensen,

Is er iemand die een recept weet voor Kota smirneeki?

Ik hoor het graag.Rolleyes
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#2
(24 February 2013, 10:18)gaste171 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste mensen,

Is er iemand die een recept weet voor Kota smirneeki?

Ik hoor het graag.Rolleyes

Een vraagje: wat heet dat in het nederlands aub ?
Quote
#3
Volgens mij is dat "Smyrna kip" maar het recept kan ik je niet geven.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#4
Kota smirneeki
Gesneden reepjes gebakken kipfilet met knoflook, op een bedje van verse groenten in een saus van honing en Griekse specerijen

maar ik heb het recept zelf ook niet gevonden
Quote
#5
Ik heb toch de nodige, ook Griekse, kookboeken, maar verder dan een foto ben ik nog niet gekomen.

[Afbeelding: 2day655.jpg]

Kostitsi ?
Quote
#6
Deze discussie heb ik al lang geleden gepost maar ben er eigenlijk nooit echt uit gekomen wat het werkelijk is.

Inmiddels zijn er vele nieuwe leden bij Oriste gekomen en wie weet.

Dus mijn vraag is of er iemand die weet wat  Kota smirneeki is en mogelijk een origineel recept daar van weet?
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#7
kota = ( Griekse kruidige kip)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Leuke Griekse recepten zijn op deze site te vinden
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




bedoel je deze kip ?
Quote
#9
Martino, had je iets deze tips??
Quote
#10
(08 February 2021, 16:55)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Martino, had je  iets deze tips??

De Kota (kruidige kip) die je poste lijkt mij wel wat. Ik weet niet precies of dit het ook echt is. Kipfilet 1 uur sudderen lijkt mij teveel van het goede. Ik zou kipdijfilet nemen. Die is sappiger als je die wat langer  wilt laten sudderen. Ga het uitproberen. Dankje!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#11
(08 February 2021, 23:22)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 February 2021, 16:55)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Martino, had je  iets deze tips??

De Kota (kruidige kip) die je poste lijkt mij wel wat. Ik weet niet precies of dit het ook echt is. Kipfilet 1 uur sudderen lijkt mij teveel van het goede. Ik zou kipdijfilet nemen. Die is sappiger als je die wat langer  wilt laten sudderen. Ga het uitproberen. Dankje!

Je moet het natuurlijk wel hèèl zachtjes laten sudderen, zodat de smaak van alle ingredienten bij elkaar  goed  door elkaar heen intrekken  ...dat verfijnd de smaak en daar is vaak iets meer tijd voor nodig!
btw. doordat de stukjes kipfilet heel zachtjes in de saus prutteld blijft het alsnog zacht.
Ik weet niet of je een slowcooker hebt?  Daar is dit gerecht uiterst geschikt voor! Dan hiermee is succes verzekerd Wink
Quote
#12
Inderdaad beter kipdijfilet nemen. Gewone kipfilet droogt uit als je er naar kijkt, ook als het een uur in een saus suddert   Wink Eigenlijk bij sudderen van kipvlees het beste met bot nemen, kippenpootjes of kipbraadsticks. Maar daar moet het gerecht zich wel voor lenen. Je kan bv met bot laten sudderen en dan vlak voor het serveren het vlees van het bot halen en terug in de pan. Sappiger en smakelijker.
Ipv een slowcooker kan je ook de pan met afgedekt deksel in de oven zetten op lage temperatuur.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
hmm... zou een recept uit Thessaloniki moeten zijn. Daar zitten de Grieken die uit Smyrna gekomen zijn in 1923. De ouders van de vroegere eigenaar van de Grote Griek in Dordrecht was in die volksverhuizing meegekomen naar Thessaloniki...maar die leeft helaas niet meer en ik woon daar niet meer.  Ik heb onder Thessaloniki en Smyrna recepten gezocht en vind daar de allerlekkerste dingen maar niet deze. Je ziet dan wel steeds die toevoeging smirneeki. Wat nog zou kunnen is dat t n sefardisch recept is. Die woonden ook in Thessaloniki en behoorden tot de groep die uit Smyrna gedeporteerd werden. Ik zal morgen verder zoeken. Nu heb ik al zo'n gillende trek in iets.....even afkoelen. Ik doe aan de lijn.. Rodekaart
Quote
#14
Marian55 zei:Ik zal morgen verder zoeken. Nu heb ik al zo'n gillende trek in iets.....even afkoelen. Ik doe aan de lijn..



Marian, als je aan de lijn doet is dit een goed recept voor je!!  Dat heb ik al onderzocht!

Nu de hamvraag of het echt lekkerder is met Kipfilet OF Kippendijfilet...

Zelf heb ik het nu 1x met Kippendijfilet gemaakt maar wil het toch ook eens proberen met kippenfilet (minder calorietjes)En ook even om  te proeven of  /hoe zacht die kipfilet uiteindeleijk wordt...

Aan kippendijfilet zit toch een speciaal smaak aan vast ipv.kippenfilet waar ikzelf minder van houd vanwege de smaak!



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Ik ben toch benieuwd waar ts de naam van het gerecht vandaan heeft en waar hij het heeft gegeten. Het zou zomaar kunnen dat een restaurant in Nederland een kipschotel een naam heeft gegeven. Net zoals de beroemde rodosschotel waar in Rhodos natuurlijk tevergeefs naar gezocht wordt.
Quote
#16
(26 February 2021, 22:56)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hmm... zou een recept uit Thessaloniki moeten zijn. Daar zitten de Grieken die uit Smyrna gekomen zijn in 1923. De ouders van de vroegere eigenaar van de Grote Griek in Dordrecht was in die volksverhuizing meegekomen naar Thessaloniki...maar die leeft helaas niet meer en ik woon daar niet meer.  Ik heb onder Thessaloniki en Smyrna recepten gezocht en vind daar de allerlekkerste dingen maar niet deze. Je ziet dan wel steeds die toevoeging smirneeki. Wat nog zou kunnen is dat t n sefardisch recept is. Die woonden ook in Thessaloniki en behoorden tot de groep die uit Smyrna gedeporteerd werden. Ik zal morgen verder zoeken. Nu heb ik al zo'n gillende trek in iets.....even afkoelen. Ik doe aan de lijn.. Rodekaart

(27 February 2021, 06:37)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Marian55 zei:Ik zal morgen verder zoeken. Nu heb ik al zo'n gillende trek in iets.....even afkoelen. Ik doe aan de lijn..



Marian, als je aan de lijn doet is dit een goed recept voor je!!  Dat heb ik al onderzocht!

Nu de hamvraag of het echt lekkerder is met Kipfilet OF Kippendijfilet...

Zelf heb ik het nu 1x met Kippendijfilet gemaakt maar wil het toch ook eens proberen met kippenfilet (minder calorietjes)En ook even om  te proeven of  /hoe zacht die kipfilet uiteindeleijk wordt...

Aan kippendijfilet zit toch een speciaal smaak aan vast ipv.kippenfilet waar ikzelf minder van houd vanwege de smaak!



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het toeval is dat ik het recept vandaag op het menu heb staan ! Ik neem het recept 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, welke al eerder is genoemd in deze post. Ik gebruik wel kipdijfilet. Ben benieuwd maar vraag mij wel af of het een echt Grieks recept is? Maak er courgettekroketjes bij en rijst. Ben benieuwd hoe het smaakt !?

@Marian55 : Ik ben zeker bekend met de Grote Griek in Dordrecht maar snap even niet wat die er met het recept te maken heeft. Huh  De oude eigenaar is helaas een paar jaar geleden overleden, dat klopt. Zijn zoon en vrouw hebben nog een pitta-zaakje op de Vriesebrug, volgens mij houd de dochter de Grote Griek draaiende.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Recept met stukken droog brood. (Karpathos) jjohn 32 3.432 10 March 2021, 19:47
Laatste bericht: El Greco
  Op zoek naar recept voor galaktoboureko martineprest 11 8.394 26 January 2016, 14:48
Laatste bericht: JohanV
  Recept gezocht : Greek potato snack ( Ρόλο πατάτας ) Bouboulina 31 12.536 13 December 2015, 13:20
Laatste bericht: Beems
  recept van arni exochiko (lam uit de oven) Andrebeek 0 2.884 18 September 2013, 11:48
Laatste bericht: Andrebeek
  Recept voor Refani/Revani. Martino 5 4.411 02 December 2012, 10:55
Laatste bericht: ElsR
  recept gezocht nora 4 2.944 02 September 2012, 20:14
Laatste bericht: nora
  recept? Connie 14 7.167 26 August 2012, 11:27
Laatste bericht: Maria
  recept marjan 7 4.831 13 April 2012, 12:01
Laatste bericht: El Greco
  Recept voor 25/3 Skordalia Sylvia 0 2.881 25 March 2011, 08:51
Laatste bericht: Sylvia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)