Met de auto naar Griekenland
#1
Ik plaatste onlangs al een bericht over vaartijden naar Griekenland.

Wij zijn inmiddels 3x met de boot naar Griekenland geweest en dat vinden we fantastisch, sliepen op dek en binnen 24u aan de overkant. Echter hebben we nu een kleintje van 3 en wil ik niet meer op het dek slapen, maar een hut maakt het echt hartstikke duur.

Heeft iemand misschien ervaring om de reis in het geheel met de auto te doen? Is dat een tip of is dat af te raden?
Quote
#2
Hallo Barocky!

Gewoon zoals gewend met de auto op de boot! en dan pullmann stoelen nemen, luchtbetje voor het kind meenemen en bij de p.stoelen op de grond. Hebben wij vele jaren zo gedaan zonder moeilijkheden. Met de boot is het allemaal beter voor het kind als 2000 -3000 km in de auto!
Quote
#3
(25 February 2013, 15:13)Filos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Barocky!

Gewoon zoals gewend met de auto op de boot! en dan pullmann stoelen nemen, luchtbetje voor het kind meenemen en bij de p.stoelen op de grond. Hebben wij vele jaren zo gedaan zonder moeilijkheden. Met de boot is het allemaal beter voor het kind als 2000 -3000 km in de auto!

Ik zou dan bang zijn dat mijn kind uit bed kruipt als ik lig te slapen en ze niet meer in bed ligt als ik wakker word.
Quote
#4
wij hadden er eentje van 4 mee, heerlijk op schoot, geen problemen gehad.
elena2006's signatuur leef je droom![/font]
Quote
#5
Wij rijden elk jaar in een dag of vier met de auto naar Griekenland en gaan dan via Wenen, Boedapest en Belgrado naar Volos (ca. 2600km). Dat is in ieder geval de goedkoopste route qua tol en vignetten. Via Slovenië en Croatië kan ook maar is duurder.
Sommige mensen zijn misschien huiverig om door de Balkan te rijden maar wij hebben nog nooit problemen gehad. Na Hongarije kom je nog maar weinig verkeer tegen op de snelweg.
Hotels in Servië zijn goedkoop en vriendelijk.
Wij vinden het in ieder geval een heel prettige reis en kunnen het aanraden.
Quote
#6
ik kan het begrijpen dat je met een klein kind de risico niet wil nemen dat je in slaap valt en de kind los kan lopen. dus aan jou of je dat risico neemt of de kosten om een binnen hut te nemen. ik personlijk hoef dat niet, ik deed dat wel toen de kinderen klein waren, later ging buiten slapen met de oudste en voor vrouw en de jongsten een binnen hut.
al jaren doen wij dat over land, soms in 2 dagen soms in 3. het is heel goed te doen zo als Petros dat ook beschrijft.
van uit Noord Nederland ook Praag Budapest altijd rustig.
aan de andere kant met een klein kind kan best vervelend zijn,3 dagen in de auto en overdag rijden, als ik terug denk naar die leeftijd, snachts rijden en dan op de boot was de beste oplossing.
Quote
#7
Ook wij rijden al jaren de route die door oPetros is gegeven zonder problemen.
Kijk ook eens hier, topic is al een paar maal voorbij gekomen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=Servie
Quote
#8
(25 February 2013, 10:05)Barocky schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik plaatste onlangs al een bericht over vaartijden naar Griekenland.

Wij zijn inmiddels 3x met de boot naar Griekenland geweest en dat vinden we fantastisch, sliepen op dek en binnen 24u aan de overkant. Echter hebben we nu een kleintje van 3 en wil ik niet meer op het dek slapen, maar een hut maakt het echt hartstikke duur.

Heeft iemand misschien ervaring om de reis in het geheel met de auto te doen? Is dat een tip of is dat af te raden?

Een grote blauwe Ikea tas meenemen aan boord met daarin:
luchtbed, elektrische pomp en koepeltentje. Het scheelt je hebt geen haringen nodig.
Quote
#9
Wij (man, vrouw, en 3 kinderen ) gaan ook per auto al ca. 30 jaar naar Kreta. En inderdaad een dure zaak, echter al met al uitgerekend: tóch goedkoper dan met een vlucht voor 5 personen. Waarom? Omdat we met een vlucht alsnog een auto (moeten) huren voor de periode (meestal zo lang mogelijk, zeker 6-7 weken) en dat hapt er lekker in.
Bovendien kunnen we met een vlucht steeds minder mee terug nemen, al helemaal geen olie. (aan 5x een literflesje heb je ook niks).

Dus, na heel veel gereken is voor ons de goedkoopste oplossing: met de auto naar Venetië en dan is het vakantie; zodra we voet aan boord zetten. Over de tocht Patras-Piraeus (ca. 200 km) kunnen we bijna de hele dag doen en langs de oude weg is het puur genieten. Een zwemstop en ter hoogte van Diakofto, Xilokastro lekker eten. De nachtovertocht van Piraeus naar Heraklion is om voor je er erg in hebt en ’s ochtends in alle vroegte aangekomen heb je de hele dag nog voor je.

Ik lees hier over meegenomen opblaasbedden en zelfs “koepeltentjes” ??????
Dát is nou net waar ik me helemaal dood aan erger aan boord !!

Massaal worden de stoelen rond het zwembad in beslag genomen met tassen en handdoeken en wordt een deel van het dek afgeschermd om hier een eigen, privé hoekje van te maken.... ?!! Ben je nou helemaal !!!

Het is behalve een grote ergernis is het nog eens gevaarlijk ook ! Je kunt nergens langs lopen zonder obstakels tegen te komen ! Mocht om een of andere reden de verlichting uitvallen (denk aan de Concordia) dan breek je je nek over de rondslingerende bagage, op grond liggende mensen, slaapzakken, luchtbedden en wat al niet meer!

Nu zijn er tegenwoordig geweldige liften aan boord, maar mocht je besluiten om eens de trap af of op te lopen, ben je ook niet helemaal zonder gevaar. Spelende kinderen (vervelen zich dood natuurlijk op dat matrasje onder de trap) leggen hun handen op de treden of trekken aan je enkels !!

De laatste rechtstreekse boottocht van Italië naar Kreta (v.v.) vervoerde een flink aantal Turkse reizigers. In de AB4 (4pers.binnenhut) tegenover ons bevonden zich 22 passagiers !!!!!!! Kompleet met een drietal gaspitjes om hun eigen thee op te zetten en weet ik veel wat nog meer m.i. EEN LEVENSGEVAARLIJKE SITUATIE.

Ook wij zijn niet vermogend. Wij moeten er (héél) hard voor sparen om de familie te bezoeken en dat lukt niet elk jaar. Maar maak eens een ruwe zee mee, toiletten bezet, kots op de gang(-vloeren) en je kleine kinderen welke misselijk de handjes om de WC-pot slaan .....

Nee, dank je feestelijk!!
Kom je over de hond, dan kom je ook over de staart !
Spaar nog een maandje door en geniet dan van een opgemaakt bed in eigen hut, schoon toilet en douche voor jezelf en vooral voor je kinderen. Het scheelt al zoveel vakantiegenot als al dat gesleep met proviand, luchtbedden, tenten (!!!) niet hoeft.
Er zijn geweldige restaurants aan boord, waar je naar keuze bediend kunt worden of met dienblad langsloopt en zélf uitzoekt. Je kunt wat je nuttigt en hoe, zo duur maken als je zelf wilt.
En maak er alsjeblieft geen levensgevaarlijke, ergerlijke situaties van voor de overige passagiers.
Een tip: Huur anders een busje (ook goedkoper dan een camper) en ga camperen aan boord. Er wordt volop gelegenheid toe gegeven.
Quote
#10
@Fyfika, wat jij beschrijft aan boord van de ferry klopt helemaal, het ergste is de korte overtocht van Pireus naar Heraklion, (sorry voor mijn woorden nu ), maar zoveel stront als je daar op de grond en op de wanden ziet en dan nog eens de centimeters urine op de vloeren in de wc, je zou spontaan gaan overgeven en niet van het slechte weer.
kalo taxidi.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
Met auto over land hoeft geen 3 of 4 dagen te duren, zeker niet als je met z'n twee een rijbewijs hebt. Ik alleen ben van Holland tot Athene in 38 uur, ja ook toen de kids nog kleiner waren. Dat mag je extreem noemen, doch met twee bestuurders is dat nog veel beter te doen. De meeste jonge kinderen slapen in de auto als het donker is, en zeker bij de rustiger vaart eenmaal ten zuiden van Belgrado.

Niet elke wc op de boot is om aan te vatten, nee, maar zo slecht als hierboven beschreven heb ik het nog niet meegemaakt, stront aan de muur?? Lijkt me een geval van pech - niet dat ik eens even lekker plat op de wc ga zitten, staand gaat ook. Belangrijker... na de lange rit wil je beslist douchen op de boot (met dek passage, dus geen cabine), en de enige gratis kans daartoe is de douche bij de pullmanseats, die te vaak op slot zit. De laatste 2 jaar bij Minoan tenminste was die open en primitief acceptabel - heerlijk warm water maar of je je kleren fatsoenlijk kunt ophangen is dan weer wat geluk hebben. Ik noem het ongemakken onderweg, die allemaal goedkomen op de plaats van bestemming.

Een scenario, vetrek 12:00u's middags:

Holland tot Oostenrijkse grens: 11 uur (23:00u)
Oostenrijk: 3 uur (02:00u)
Slovenië: 2 uur (04:00u)
Kroatië: 5 uur (09:00u)
Servië: 7 uur (16:00u)
Macedonië: 3 uur (19:00u)
Griekenland tot Athene: 7 uur (02:00u)

Zeer ruim op tijd voor de dagboot, dus op schema zonder filegedoe t/m Oostenrijk kun je daarna zeker meer rust nemen. Wie voor 21:00u over de griekse grens is kan de afslag Polikastro nemen (ca. 12 km na grens) rechtsaf, en vindt na een dikke kilometer links een taverne, vriendelijk, doch matig eten, maar toch een goede arrival en rustgevoel. Nog maar 7 uur te gaan daarna voor de dagboot, of een kamer nemen (uitslapen) en dan door naar de avondboot.
Quote
#12
Off-topic

Petraki ,
Dat is knap en vooral dat je alleen rijdt.
Gelukkig heb je geen last van vermoeidheidsverschijnselen.
Je moet wel over een grote discipline beschikken, compliment.
Ook heb je geen stress onderweg.
Relax rijden ?

Een gemiddelde snelheid van 85 km/h.
Dat is zonder eten, zonder benzine te tanken, zonder pauze.
In Duitsland waar grote stukken snelweg max 130 km/h mag worden gereden.
Nog niet te spreken van de vele baustelle, waar max 60 km/h mag worden gereden.
In Oostenrijk staan de portaal aanduidingen vaak op 100 km/h.
Slovenië max 130 km/h
Servië Max 120 km/h
Makedonija max 110 km/h
Griekenland max 120 km/h
Wachten bij alle grensovergangen.

Heb je misschien ontheffing van de maximum snelheden ?
Krijg je een motoragent mee bij de vele baustelle ?
Krijg je een speciale behandeling bij alle grensovergangen met absolute voorrang ?
De weggebruikers, ik hoop dat je over hun veiligheid waakt.

Ik blijf het knap vinden.
Overigens, ik ben niet jaloers op je.
Ik doe er liever drie a vier dagen over.
Angel;)
Quote
#13
@ iakovos

Harder dan 115 of zeg 118 rijd ik nooit, anders kan ik mijn brandstofkosten wel met 1,5 vermenigvuldigen.
Ik meende dat ik over het hele stuk iets van gemiddeld 78 km/uur haalde, dus nog even nagerekend: 2800 km / 78 = 36 uur. Dat klopt bij benadering, in het snelste geval deed ik er 36 uur over, in het langzaamste geval nog net onder de 40 uur.

Hoe doe je zo iets?
a) je moet autorijden nog leuk vinden
b) zeer goed uitgeslapen beginnen
c) je moet vermoeidheid kunnen overwinnen
d) enkele powernaps nemen waar nodig (15 min / half uur)
e) meestal eten/drinken achter het stuur
f) in de nacht rijden schiet beter op, denk maar even aan Belgrado

Niet iedereen kan dit zo, ik wilde echter stellen dat met z'n twee dat allemaal veel makkelijker wordt, en dat 4 dagen wel veel is. Ik geniet die vakantiedagen liever op bestemming. Mij lukt het zonder begeleidende motoragenten en zonder vriendjes bij de grenzen. Maar ben je met z'n twee en dan ook nog één goede overnachting ergens in Zuid-Oostenrijk of Slovenië dan moet dat echt probleemloos gaan in zo'n 48 uur tot Athene.

Voetnoot:
Ja ik kan er relaxed onder blijven, maar het spannendste stuk is altijd Zuid-Servië waar nog geen snelweg is en je door wat gebergte moet. Daar dwingt een vrachtwagen op je bumper je om sneller te rijden dan toegestaan, terwijl je dat niet wilt, of je wordt wild ingehaald. Je zult daar niet in slaap vallen maar relaxed is dan even ver weg.
Ach peanuts alles, ga eens naar Albanië om te leren cool te blijven achter het stuur dizzy
Quote
#14
het klopt zo als Petraki dat beschrijft.
Quote
#15
(03 March 2013, 06:42)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik alleen ben van Holland tot Athene in 38 uur, ja ook toen de kids nog kleiner waren.

Vind je dat wel verstandig met kleine kinderen? Ik vind het een groot risico wat je neemt met kleine kinderen erbij.
Quote
#16
Dit verhaal lezende is het totaal onverantwoord om zoiets te doen.
er vallen erg veel slachtoffers door oververmoeidheid bij deelnemers aan het verkeer, maar ja dit overkomt ons niet toch.
En dan lezend dat we eten en drinken achter het stuur en goed uitgeslapen zijn.
Ik denk er het mijne van en vaak als er een ongeluk veroorzaakt wordt vallen er aan de andere kant slachtoffers.
Quote
#17
Voor de goede orde:
Ik ga niet over mijn eigen grenzen. Ik stop als ik voel dat dat moet, en neem een powernap of zelfs een bed met de familie.
De vermoeidheidsongelukken zijn vaak vrachtwagenchauffeurs die door hun werkgever gedwongen worden eindeloos door te rijden zonder slaap. Helaas komt dat op de Balkan en ook Griekenland nog voor, zeker in deze crisis.
Zeker is het een gevoelskwestie, ik wil mijn kinderen of welke meerijder dan ook niet in gevaar brengen, maar misschien heb ik daar wat meer uithoudingsvernogen dan gemiddeld.
Quote
#18
@Petraki, mag ik vragen welk beroep je hebt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
@ Arthur

Nee geen vrachtwagenchauffeur of coureur, maar automatisering, niks bijzonders dus. Per jaar zit ik zo'n 40.000 tot 55.000 km op de weg - ik vermoed dat je eigenlijk dat wilde weten.
Quote
#20
Iedereen die denkt dat hij of zij zich niet aan de adviezen over uitgerust en/of veilig rijden zou eens een test op reactievermogen moeten doen na 2 dagen doorrijden met af en toe een "power nap". Dan piep je wel anders. Je kunt zelf misschien best wel voorzichtig rijden maar het gaat juist om je reactiesnelheid als een andere weggebruiker iets verkeerd doet. Ik word altijd zo moe van die mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden...
Quote
#21
@ ElsR
Ga je eigenlijk zelf ook met de auto naar Griekenland? Jouw opmerking is terecht maar ieder heeft z'n eigen grenzen.

Vanaf Kroatië ben ikzelf altijd ongeveer de enige die zich aan de regels houdt. Tussen 7 uur 's morgens en 12 uur 's middags zijn de meesten wel nuchter, maar na het middaguur mag je er van uitgaan dat de ruime helft van de weggebruikers al enige borrels achter de kiezen heeft (overigens geldt dat ook voor politie en doaniers). En het is er sport om alle snelheidsgrenzen te overtreden, behalve waar men weet dat er camera's staan of een verscholen politieauto. Pas in Macedonië en Griekenland wordt dat iets relaxter.

Voordat alle emmers over mij uitgekieperd worden, ik probeerde te zeggen dat 4 dagen met twee chauffeurs een beetje veel is - tenzij reizen zelf het doel is.

@Barocky
Nu even terug naar jouw oorspronkelijke vraag in deze thread.
Ik ga er van uit dat je op het vasteland van Griekenland blijft (anders 2x boot).
Het hangt er van af hoe lang je onderweg wilt zijn. Drie/vier dagen auto is best lang voor zo'n kleintje, en de hotels en tol onderweg zijn bij elkaar zeker zo duur als de boot met hut. Anderzijds, met de boot verlies je aardig tijd, maar kun je je aandacht bij de kleine houden.
Mijn ervaring is dat een jong kind in de auto behoorlijk wat zal snurken, maar hoe langer de reis hoe lastiger de verzorging en eten. Als je in één ruk (met twee rijbewijzen) naar een italiaanse haven kunt rijden en de boot nemen is dat het relaxte. Als je onderweg naar Ancona al 1x een hotel zou nemen, dan liever de balkanroute met twee/drie hotels onderweg.
Als je kind erg makkelijk en lang slaapt in de auto, kun je overwegen de hotels onderweg te zoeken. Anders is het zeer aan te bevelen tevoren de hotels te plannen en te boeken.
Kinderen zijn flexibele stuiterballen, maar hoe relaxter de ouders zich voelen, hoe relaxter het kind ook. Dus denk ook aan jezelf.
Quote
#22
Als ex chauffeur heb ik deze route, wel altijd via Budapest dik 20 jaar gereden, afwisselend Griekenland en Turkije.
4 dagen heen, 3 dagen Athene of Istanbul (auto werd gelost en geladen door de fabriek) dus genoeg rust en 4 dagen op mijn gemak terug.
Je kunt je dus voorstellen dat ik genoeg ellende heb gezien onderweg, vooral op de Balkan route.
Ik wens je een goede engelbewaarder en kalo taxidi
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
Over drie weken gaan we met de inboedel in een gehuurde bus naar Thessaloniki.
We denken aan rijden door de Balkan. Iemand een tip voor een "veilige" route aangezien we met een gehuurde bus met inboedel rijden?

Bij voorbaat dank
Brigit
Quote
#24
@ kriasi

Diefstal en berovingen kunnen overal plaatsvinden, van de haven van Ancona of de Balkan, tot de nederlandse snelwegparkeerplaatsen, en zelfs Oostenrijk. Een 'veilige' route is er niet, Europa is in crisis en de morele drempel is laag.

Het beste is te overnachten bij hotels met bewaakte parkeerplaats, minimaal camerabewaking, en liever nog personele bewaking. Sommige hotels op de Balkan adverteren daar zelfs mee. Ik weet niet hoeveel overnachtingen jullie nodig achten, maar overweeg om in elk geval in het zuiden van Oostenrijk een paar kilometer afzijds van de internationale route te overnachten. Verder de Balkan in sowieso van de snelweg af voor je overnachting, en alleen bewaakte parkeerplaatsen. Of anders in de bus slapen (denk dan aan voldoende ventilatie, moet ik erbij zeggen).
Als je ergens stopt om alleen even te pauzeren of te eten, houdt dan de bus in het zicht of iemand bljft bij de bus.

Het klinkt nogal paranoïa, maar het punt is dat professionele of gelegenheidsdieven (zeker op de Balkan en in Italië) echt haarfijn weten wie ze moeten hebben: de naïve en weerloze westerlingen, herkenbaar aan nummerbord, waar altijd wat te halen valt. Huur desnoods de bus in Griekenland...

@ Arthur

Ja ik heb ook het nodige gezien met name op de Balkan, destijds als lifter op de autoput was het ergst, maar 20 jaar beroepsmatig heb jij veel meer gezien.

En kalo taxidi sowieso allemaal !
'Goede reis' wordt bij mijn weten in alle landen gewenst. Reizen wordt gezien als een zeker risico en zelfs bij vliegen blijft dat waar.
Quote
#25
er gebeurt niks anders dan in andere landen. op alle parkeer plekjes in Italie staat er op dat je moet opletten voor dieven. als je overnacht in een hotel in Hongarije en je hun de nacht wachter niet een tientje en je zet je auto op straat moet je niet raar vinden als ochtends op blokken staat ipv zijn wielen.In Timisoara hebben wij de auto bij de hotel gelaten en stond sochtends nog op zijn plek en met alles er op, aardige mensen waren, en zelfs nergens last van vervelende politie agenten.gewoon aan de regels houden.
ik heb alle routen gedaan en veiligheid is de laste waar ik kan druk om maken. de kinderen vonden Roemenië de mooiste route, en is ook, dus deze zomer denk ik dat het via Roemenië wordt al is het iets duurder.
Quote
#26
@ oPetros

Je geeft aan dat via Slovenie en Croatie duurder is. Kun je aangegeven hoezo
Wij denken er juist aan wel via slovenie en croatie te gaan. Het is korter en zodoende dus qua diesel goedkoper. Of zijn daar meer tolwegen?

Bij voorbaat dank
Quote
#27
op zo een reis hebben wij het over 10-20 euro duurder of goedkoper?? en 50-80 kms meer of minder,nee he!! ik doe heen via Hongarije en retour via slovenie. de slovenie route is ook mooier.maar de mooiste was via Roemenie.
Quote
#28
Jazeker! wij kijken op een tientje meer of minder. We gaan niet voor niets naar mamma in Griekenland. Eerst in de stad kijken voor werk en daarna naar het dorp en met ma aardappels en groente verbouwen en met wat kippen en geiten. Daar periodiek katoen plukken en olijfjes uit de bomen slaan. Nederland is niet meer wat het ooit was en gaat behoorlijk de amerikaanse kant op. Ben werkloos en in mijn sector (verpleegkundige) gaan veel banen verdwijnen. Heb vroeger in de schoonmaak gewerkt en in de tuinbouw. Ben niet bang mijn handen vies te maken of dat mijn nagels breken maar bij het uitzendbureau moesten ze lachen en vertelde me dat dat er legio aan goedkope arbeidskrachten uit het oosten kwamen waar ik nooit tegenop zou kunnen dus dat ik me maar geen illusies moest maken. Grrrrrrrrrr
Ja, een goedkope route dus, en voor het overbrengen van de inboedel interesseert de omgeving me niet maar veiligheid wel.
Quote
#29
Een goede website met actuele informatie over vignetten en tol op de hele Balkan is
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, zeg maar de oostenrijkse ANWB.
Een bestelbus zal vaak duurder zijn in tol, is zeker bourgondischer in brandstofverbruik, en rijdt meestal langzamer dan een gewone auto dus een langere route (Hongarije? Roemenië?) kan ook een extra overnachting kosten. Ik vermoed dat de kortste route en een minimum aan overnachtingen uiteindelijk goedkoper is dan het besparen van tol op een langere route, maar reken de opties toch eens door om het zeker te weten.
Quote
#30
Hallo allemaal.
Beschouw je een camper ook als een auto?
Kijk dan eens
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Wij zijn al een paar keer met de camper naar Griekenland gereden.

bye

Rene
digiwalker's signatuur Deze luxe 5***** hotelkamer op verplaatsbare locatie met keuken, toilet, douche, 2x2 persoons-bed compleet met eigen parkeerplaats en privé strand op zeer zonnige locatie is dus onze Rimor Sailor 748 op een Mercedes Sprinter 416 CDI chassis. Hypocrite
Quote
#31
Heb eens even via diverse routeplanners nagekeken, route Utrecht-Thessaloniki.
Het verschil tussen de (korste) route via Slovenië/Kroatië/Servië, en de route Hongarije/Servië is hoegenaamd zo'n 50 kilometer. Dat valt dus behoorlijk mee, tot mijn verrassing. Over Hongarije bespaar je zo'n 15 euro aan tol, maar de extra brandstof beloopt rond de 10 euro, dus grofweg een hele 5 euro bespaard... Het lijkt erop dat het vinden van goedkope hotels het grote verschil zal uitmaken.
Eén detail nog: de Hongarije-route (dus via Wenen) bespaart in Oostenrijk in elk geval de extra tol voor bepaalde tunnels.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto kopen in Griekenland en naar NL rijden richard1313 3 1.111 28 July 2023, 11:41
Laatste bericht: Buurman
  Over land met e-auto naar GR JohannesGR 12 2.265 01 April 2022, 15:03
Laatste bericht: JohannesGR
  Met de auto naar Griekenland (deel 2) Irini45 20 5.321 06 August 2019, 13:58
Laatste bericht: elly veen
  Met de auto naar Griekenland – prima te doen! Irini45 79 55.661 24 June 2019, 14:51
Laatste bericht: Kakkos020
  Met de auto naar Lefkas. ien 5 3.571 26 February 2017, 11:17
Laatste bericht: ien
  Met de auto naar Griekenland. Is dat te doen? Bouboulina 4 4.390 15 December 2015, 20:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Van GR naar NL met de auto via de Balkan Lyonesse 6 6.158 14 June 2015, 19:20
Laatste bericht: elly veen
Tongue Met je eigen auto naar Griekenland. Gek? Ruud+Jenny 42 32.425 15 May 2015, 13:22
Laatste bericht: Anoek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)