Bromscooter kopen in Gr
#1
Graag hoor ik jullie mening over het volgende. Ik denk er over om op Samos een bromscooter te kopen maar ik weet er weinig vanaf. Wat voor types zijn er, wat kost het, is het met schakelen, kun je er met zijn tweeën een hellinkje mee op? Ik heb geen motorrijbewijs alleen voor de auto. Vroeger wel op een klein brommertje gereden type Mobylette.
Wat raden jullie aan?
Quote
#2
Heb jij een AM rijbewijs? staat onderaan in de rij.
Heb je dat kun je gewoon een scooter tot 50cc rijden, heb je dat niet krijg je geen verzekering op jou naam erop en rij je onverzekerd rond.
Dan jou hellinkje, als het een 2takt is lukt wel, maar met een 4takt kom je op een echt steile helling amper naar boven.
Er zijn diverse types, kijk eens op deze site voor de 2e hands types en prijzen in heel Griekenland.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&category=24&make=&variant=&price-from=&price-to=&so=dm&or=a®istration-from=®istration-to=&rg=&mileage-from=&mileage-to=&engine_power-from=&engine_power-to=&engine_size-from=%3E40&engine_size-to=%3C40&fuel_type=&exterior_color=&significant_damage=&hi=&created=
Heb even voor je gekeken op Samos op deze website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




even de bing translater erop en dan op motoren klikken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Merken zat. Met z'n 2-en erop en dan nog trekkracht ligt ook aan het gewicht van de 2 personen en de helling die gemaakt moet worden. Het zijn automaten, dus je hoeft niet te schakelen. Gezien je mobylette kennis zou ik je aanraden een paar "proefritten" te maken of er een tijdje één te huren. Je zit nl. in een soort van onbalans omdat je je voeten voor je hebt en niet naast je. Is dus ff wennen. Zeker als je er met z'n 2-tjes op zit. Daarnaast moet je leren om te gaan met de geluiden om je heen. Langsrazende motoren, auto's en vrachtverkeer. Ik heb wat toeristen door hun schrikbewegingen bijna tegen mn auto of voor mn wielen gehad. Verder vond ik het altijd zalig om op zo'n ding te rijden. Helaas verpestte - net als in Nederland - de helm mijn gevoel van gelukzaligheid. Dus maar overgestapt op de auto. By the way, ik heb het hier wel over een 50cc scooter en geen bromscooter zoals wij die in NL kennen en dus niet harder dan 45 km per uur mogen.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#4
wij hebben op kreta een piaggio typhoon ouder type,het nieuwe type kunnen we niet alle bergen mee op,
daarom het oude type 50cc met 2 personen,brengt hij ons overal naar toe,snel is hij niet maar wel sterk
Wat maria al aangeeft goed opletten,en helm op, anders kon het wel eens duur worden .wij doen dit al 10 tallen jaren zo
ger en josé
Quote
#5
Els,ik huur altijd ongeveer deze scooter:

Suzuki Katana R 50 (Details)

Roller / Scooter
PC: achttienduizend honderdeenentwintig, Korydallos ,
50cc, 8bhp, Automaat, Benzine,
Prima voor mij alleen zelfs vanuit Balos en plekje van Bella Vista omhoog naar de grote weg,maar met twee mensen erop,zie ze vaak duwen daar.Net als van Pythagorion dwars door de bergen naar Potami.
Hangt denk ik ook van het gewicht van de berijders samen af,ik weeg 70 kilo prima kom daarmee overal op Samos de bergen op.
Ik denk voor je gaat kopen eerst de steile hellingen uitproberen.
Succes,
P.s. ik zie dat je alweer op Samos bent?
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#6
Een vriend van me huurt altijd een PIAGGIO Typhoon 50cc. Met 2 personen (plm. 130 kilo denk ik) er op komt bij ons de berg op (en daar zit een heel stijl stuk in).
Een Honda Supercub 50CC 4-takt bromfiets met voetversnelling, wel een automatische koppeling, trouwens ook. Die brommers zie ik regelmatig met 2 personen er op langsrijden, of beter scheuren, bij ons. Deze brommers gaan als een trein in de bergen.
Of ze nog steeds Supercub heten weet ik overigens niet. Zo heetten ze toen ik nog jong (:)) was, het model is nog steeds vrijwel hetzelfde.
Ik heb er ooit eentje gehuurd op Lesbos, en samen met mijn vrouw er op kwamen we alle bergen over. Wel even terugschakelen, maar dan 'pakte' hij iedere steile helling.
Quote
#7
@Xander die rijden hier ook rond, alleen hebben ze allemaal tussen de 80cc en 125cc spullen erop zitten en dan ga je inderdaad als de brandweer, ze rijden wel allemaal onverzekerd rond omdat ze geen rijbewijs hebben.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Dank jullie wel voor alle reacties. Maar even voor de duidelijkheid: mijn rijbewijs is B, BE, en AM. Ik mag dus op een brommer tot 50 cc rijden. Maar bv. Maria heeft het over een 50 cc scooter en dat is wat anders dan een bromscooter begrijp ik?? Ik wil niet onverzekerd rondrijden en hoef ook niet echt hard te gaan.
Quote
#9
Hier kennen ze geen bromscooters, je kunt dus gewoon met een scooter verzekerd rondrijden, sommige gaan ontzettend hard maar dat ligt aan je zelf, als jij de scooter bij een dealer koopt en je wilt niet harer als 45km dan blijft hij orgineel.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
(03 March 2013, 14:28)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heb jij een AM rijbewijs? staat onderaan in de rij.
Heb je dat kun je gewoon een scooter tot 50cc rijden, heb je dat niet krijg je geen verzekering op jou naam erop en rij je onverzekerd rond.
Dan jou hellinkje, als het een 2takt is lukt wel, maar met een 4takt kom je op een echt steile helling amper naar boven.
Er zijn diverse types, kijk eens op deze site voor de 2e hands types en prijzen in heel Griekenland.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&category=24&make=&variant=&price-from=&price-to=&so=dm&or=a®istration-from=®istration-to=&rg=&mileage-from=&mileage-to=&engine_power-from=&engine_power-to=&engine_size-from=%3E40&engine_size-to=%3C40&fuel_type=&exterior_color=&significant_damage=&hi=&created=
Heb even voor je gekeken op Samos op deze website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




even de bing translater erop en dan op motoren klikken.

Als je nog een "papieren" rijbewijs hebt (geen creditcard formaat) dan staat daar geen AM op. In dat geval is je B rijbewijs ook voor dit soort scooters gewoon van toepassing c.q. mag je daarmee rijden.
Quote
#11
@Geni, die vlieger gaat hier dus niet op, zonder die AM geen verzekering op je scooter en officieel mogen ze ook geen scooter verhuren.
Hoezo Europese regels.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
Sorry, dat is natuurlijk zo, echter als je op de eigen brommer (tot 50 cc) in Griekenland rijdt met NL of B kenteken en een NL of B verzekering, dan kan het natuurlijk wel (tenminste dat lijkt me logisch).
Quote
#13
(04 March 2013, 22:08)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sorry, dat is natuurlijk zo, echter als je op de eigen brommer (tot 50 cc) in Griekenland rijdt met NL of B kenteken en een NL of B verzekering, dan kan het natuurlijk wel (tenminste dat lijkt me logisch).

Dat is een moeilijke waar ik geen antwoord op weet, zou je met je eigen brommer met een NL of B verzekeringsplaatje in Gr mogen rijden, ik denk als de politie je hier aanhoud, vraagt je papieren en ziet dat voor hem rare plaatje mag je doorrijden, dat is echt te veel werk om het uit te zoeken en als je ook nog met een snorfiets met blauw plaatje komt krijgt de goede man een flauwteBig Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(04 March 2013, 22:21)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 March 2013, 22:08)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sorry, dat is natuurlijk zo, echter als je op de eigen brommer (tot 50 cc) in Griekenland rijdt met NL of B kenteken en een NL of B verzekering, dan kan het natuurlijk wel (tenminste dat lijkt me logisch).

Dat is een moeilijke waar ik geen antwoord op weet, zou je met je eigen brommer met een NL of B verzekeringsplaatje in Gr mogen rijden, ik denk als de politie je hier aanhoud, vraagt je papieren en ziet dat voor hem rare plaatje mag je doorrijden, dat is echt te veel werk om het uit te zoeken en als je ook nog met een snorfiets met blauw plaatje komt krijgt de goede man een flauwteBig Grin

Hahaha precies! Big Grin
Quote
#15
Je mag met een NL brommerverzekering in heel EU rijden. Er is zelfs een soort groene kaart. Maar ...... een NL verzekering geldt alleen voor brommers die max 45 km kunnen. Daar kom je de berg echt niet mee op en zeker niet met 2. NL brommers zijn nl. begrensd waardoor ze niet harder kunnen/mogen. Griekse brommers kennen die begrenzing niet en rijden daardoor harder.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#16
(04 March 2013, 22:42)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Griekse brommers kennen die begrenzing niet en rijden daardoor harder.
Griekse brommers/scooters kennen de begrenzing wel, op verzoek wordt hij er uit gehaald, hadden wij ook toen we een nieuwe kochten ;)
Quote
#17
Hard rijden en een berg op rijden zijn twee verschillende zaken. Ik denk dat er zat (brom)scooters zijn die best een helling met z'n tweeën aankunnen.
Quote
#18
(04 March 2013, 22:42)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je mag met een NL brommerverzekering in heel EU rijden. Er is zelfs een soort groene kaart. Maar ...... een NL verzekering geldt alleen voor brommers die max 45 km kunnen. Daar kom je de berg echt niet mee op en zeker niet met 2. NL brommers zijn nl. begrensd waardoor ze niet harder kunnen/mogen. Griekse brommers kennen die begrenzing niet en rijden daardoor harder.

Bestaan er eigenlijk Griekse brommers?

En overal kennen ze die begrenzer en overal kan je die laten weghalen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Ben misschien dom, maar snap het nog steeds niet helemaal. Ben ik nou met mijn NL B-BE-AM "creditcard" rijbewijs verzekerd op een Griekse brommer/bromscooter/scooter (of hoe het ook heten mag) tot 50 cc of tot 80? En welk merk is dan goed voor hellingen met zijn 2en en schakelt automatisch? Hoeft niet hard
Quote
#20
Ok voor jou nog een keer, je rijbewijs is goed voor alles tot 50 cc, een 2takt is sterker dan een 4takt scooter. Ik heb een 50cc 2takt Aprillia gehad die de stenen uit de grond trok maar zo vervuilend als 100 auto's en veel benzine gebruikte.
Nu heb ik een 50cc Peugeot 4takt die minder trekt maar wel schoon en zuinig is.
Het technische gedeelte is dat een 2takt mengsmering gebruikt, dwz 2takt olie, en euro 95 benzine die automatisch gemengd wordt(het zijn 2 verschillende tankjes) een 4 takt gebruikt net als een auto gewone euro 95 benzine.
Staar je niet blind op een duur merk, de meeste scooters worden onder licentie in China gebouwd.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
Heel belangrijk is inderdaad dat 4-takt scooters aanzienlijk minder schadelijke gassen uitstoten. 2-takt scooters zijn 'vuilspuiters' in vergelijking met 4-takters. Daar mag je in deze tijd niet aan voorbij gaan denk ik. Daarnaast zijn 4-takt scooters doorgaans zuiniger met de benzine dan 2-takt scooters.

Een 4-takt verbrand alleen benzine. Een 2-takt verbrand ook olie (vandaar de term mengsmering), en dat levert veel schadelijke stoffen op. De olie in de mengsmering zorgt ook voor de stinkende rookpluimen bij een 2-takt.
Niet voor niets werden ten tijde van de 'wende' (toen de DDR bij W-Dld ging horen) de 2-takt motoren uit de Trabantjes verbannen en vervangen door een 4-takt motor. De vervuiling die de oude Trabantjes veroorzaakten was onacceptabel. En zo is het dus ook met 2-takt scooters.

Er worden nog steeds veel scooters met 2-takt motor verkocht omdat de motortjes veel simpeler en dus goedkoper te produceren zijn dan 4-takt motoren.
4-takt scooters zijn dus duurder, en daarom worden er nog steeds veel goedkopere scooters met 2-takt motor verkocht. Daarom hebben veel scooterverhuurders in GR ook bijna alleen maar 2-takt scooters in hun aanbod. Dat levert een hogere marge op omdat je niet meer huur kan vragen omdat er een 4-takt motor in de scooter zit.

Vanwege het milieu zou je dus voor een 4-takt scooter moeten kiezen.
Quote
#22
En om 't allemaal nog wat gecompliceerder te maken......
Zoals al opgemerkt is het vermogen van de 50cc viertakt scooters beduidend lager dan de tweetakt exemplaren. Maar dáár is wat op gevonden! Veel nieuwe "50cc" viertakt scooters die staan te glimmen in de Griekse showroom, zijn 'onderhuids' opgepept met een 80cc cilinder. Op het kenteken wordt natuurlijk keurig 50cc vermeld, maar technisch voldoet de scooter dus niet (meer) aan de regelgeving. Zolang er geen ongelukken gebeuren, niets aan de hand......
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#23
@Bart

Zeg je nu dat wanneer ik in GR een 50cc scooter zou kopen, ik een gerede kans heb een 80cc afgeleverd te krijgen, mogelijk zelfs zonder dat ik dat weet ?
Of bouwen ze 'm 'effe' voor je om als je daarom vraagt. Het laatste doen genoeg dealers in NL ook denk ik.
Quote
#24
Dit alles is weer offtopic1 alleen als je er voor vraagt en natuurlijk ervoor betaald wordt het voor je gedaan.
Ik hoop dat Els nu weet waarmee en op wat ze kan rijden., mijn laatste reactie was duidelijk genoeg.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#25
Els ben je er al uit?
Met zoveel goed goedbedoeld advies lijkt het met toch best moeilijk om de juiste scooter uit te zoeken.
Ben erg benieuwd waarmee ik jullie samen zie toeren in mei op Samos.
Meid succes,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#26
(07 March 2013, 18:13)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Bart

Zeg je nu dat wanneer ik in GR een 50cc scooter zou kopen, ik een gerede kans heb een 80cc afgeleverd te krijgen, mogelijk zelfs zonder dat ik dat weet ?
Of bouwen ze 'm 'effe' voor je om als je daarom vraagt. Het laatste doen genoeg dealers in NL ook denk ik.

In 2011 heb ik mij georienteerd voor de aanschaf van 'n scooter @Xander. Bij een redelijk grote dealer nabij Heraklion had ik de keuze uit talloze 50cc-modellen. Mijn interesse ging toen uit naar een z.g. Vespa-kloon van 't merk 'Sym'. In de showroom stonden een stuk of vijf splinternieuwe 50cc viertaktjes van dat merk die volgens de verkoper allen waren uitgerust met een 80cc cilinder!

Of dit -af fabriek- is weet ik niet......
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#27
Nou ik ga het allemaal nog eens rustig op mijn gemak doorlezen. Nu moeten we in NL eerst nog een flink aantal karweien afmaken voor we eind april 3 maanden naar Samos gaan. Margaritha we maken nog een nadere afspraak!
Dank iedereen in elk geval voor de bijdrage.
Quote
#28
@arthur misschien gekke vraag, maar hoe zit dat met een spartamet (en dus blau kenteken)? Zouden ze daar ook een flauwte van krijgen en mij maar door laten rijden?? Ik heb geen am rijbewijs aangezien ik niet op een scooter durf te rijden. Fietsen ben ik ook wel een keer zat. Even los van het feit dat ik het belachelijk vind om een rijbewijs nodig te hebben voor een spartamet die misschien net de 20 km haalt en met gemak door een elektrische fiets wordt ingehaald... Rijd er hier nu 2jr bijna mee en ben er zo blij mee.
Quote
#29
Dus toch een beetje duf

(29 May 2022, 15:59)Koukla74 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@arthur  misschien gekke vraag, maar hoe zit dat met een spartamet (en dus blau kenteken)? Zouden ze daar ook een flauwte van krijgen en mij maar door laten rijden?? Ik heb geen am rijbewijs aangezien ik niet op een scooter durf te rijden. Fietsen ben ik ook wel een keer zat. Even los van het feit dat ik het belachelijk vind om een rijbewijs nodig te hebben voor een spartamet die misschien net de 20 km haalt en met gemak door een elektrische fiets wordt ingehaald... Rijd er hier nu 2jr bijna mee en ben er zo blij mee.
Ik heb in Griekenland nog nooit een blauw kenteken gezien alleen de normale scooterplaat tot 50cc waarvoor je rijbewijs A.M nodig hebt, ik denk ook niet dat er nog iemand met een oud rood flapje rondrijd.
Wat ik nog vragen wou, waar in Griekenland rijd jij rond met je Spartamet en hoe is hij verzekerd?
Grz van toch nog een beetje duffe Arthur.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#30
Ik rijd nog niet in Griekenland (Kreta) maar was wel benieuwd of het zou kunnen. Hondsbrutale vraag wellicht...? maar vroeg me gewoon af of het mogelijk is...kenteken eraf, meeverhuizen en er daar plezier van hebben?
Quote
#31
(31 May 2022, 22:59)Koukla74 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik rijd nog niet in Griekenland (Kreta) maar was wel benieuwd of het zou kunnen. Hondsbrutale vraag wellicht...? maar vroeg me gewoon af of het mogelijk is...kenteken eraf, meeverhuizen en er daar plezier van hebben?
Hij kan met de verhuisboedel mee zonder problemen, hoe het dan verdergaat weet ik niet, daar zijn andere voor die er meer van weten op dit forum, weer een vraag, waar op Kreta ga je wonen?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#32
Heb jarenlang met een Duits verzekeringskenteken op een brommer in GR gereden, geen problemen gehad.
Maar woon(de) niet "vast" in GR, alleen `s-zomers 2 tot 3 maanden.
Quote
#33
@Arthur okay, ik hoop dat er meer mensen reageren dan?. Waar ik ga wonen weet ik nog niet, ga er over 2 weken heen om meer info te verzamelen over hoe, wat, waar. Zat vragen uit te zoeken, zoals bijv de vaste lasten, zijn huurprijzen incl gas/licht/water (staat op de woningsites niet vermeldt), etc etc

@Johannes goed om te weten, maar ik denk dat jij een rijbewijs hebt. Ik niet, en kan 'm daar dan niet verzekeren. Dus jah eigenlijk een wat asociale vraag van mij want het komt er dus op neer dat ik onverzekerd zonder rijbewijs rond wil gaan rijden??

Ow, vraagtekens waren emoticons, maar die pakt ie niet
Quote
#34
Nogmaals: ik had mijn brommer in Duitsland laten verzekeren, zou niet weten of je in NL zonder rijbewijs mag
rijden, maar wat ik begrijp rijd jij dus in NL zonder. Dan mag je toch ook in GR er mee rijden denk ik/ hoop ik voor jou.
Suc6
Quote
#35
@johannes: nope, mag er in Ned ook niet op rijden. Maar je mag ook niet door rood licht rijden en dat doen mensen ook wel eens?. Misschien kenteken er maar af trekken en gewoon net doen of me neus bloed..." Όχι, είναι ποδήλατο"?. Gedoe met die dingen...
Quote
#36
Im mijn geval - vader politieagent, oudste zoon idem - daar kan/durf ik niet zonder rijbewijs de weg op  ;8).
Quote
#37
(08 June 2022, 15:11)Koukla74 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@johannes: nope, mag er in Ned ook niet op rijden. Maar je mag ook niet door rood licht rijden en dat doen mensen ook wel eens?. Misschien kenteken er maar af trekken en gewoon net doen of me neus bloed..." Όχι,  είναι ποδήλατο"?.  Gedoe met die dingen...

Waarom is het voor sommigen toch altijd zo moeilijk om gewoon de regels te volgen. Huh
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#38
Waarom ingewikkeld doen.

Ik heb hier (GR) gewoon een 50 cc scooter gekocht.
Kost me €13 wegenbelasting en €50 verzekering per jaar.
Om een scooter te kunnen kopen moet je wel een AFM nummer en een residence permit hebben.

Je mag er 45 km/u mee rijden maar een begrenzer (zoals in NL) zit er niet op (hoeft ook niet) zodat hij met gemak 70 km/u haalt. Dat rijdt dus lekker door.

Met een Nederlands auto rijbewijs (B) mag je als Nederlander in Gr alleen 50cc rijden. Met bijv. een Duits of Grieks auto rijbewijs (B) mag je tot 125 cc rijden. Bepalend is datgene wat op je rijbewijs is aangegeven, in ons geval is dat dus maximaal 50 cc bij een rijbewijs B. Je kan je dus niet beroepen op de andere Griekse regelgeving mbt rijbewijs categorieën.

Hoezo uniforme EU regels.
Quote
#39
Bedankt voor jullie reacties.

Patrick, denk niet dat we die discussie aan moeten gaan.

Xander, ik heb geen rijbewijs en was ook niet van plan een scooter te kopen. Heb geen leggende gelden en ik had al in een eerder bericht aangegeven dat ik niet op een scooter durf te rijden.
Dus, lieve mensen, ik snap de regels in principe wel, maar vroeg me gewoon af in hoeverre het mogelijk zou kunnen zijn om gewoon rond te rijden op een oude barrel, die voor mij goud is, en waarvan bij een eventuele aanhouding ze de eerder genoemde "flauwte" krijgen en denken "ach, rij maar door". Of dat er niet eens op gelet wordt.
En ja, ik weet dat ik me hier ook aan de regels moet houden, maar ik ben een principe-kwal en vind het te absurd voor woorden dat ik mijn scooterrijbewijs moet gaan halen (en dan af moet rijden op iets waar ik niet eens op durf en wil te rijden), om op een spartamet te mogen rijden (gewoon een lullig fiets met een motortje) waarbij een elektrische fiets mij met gemak inhaalt. Tjah, ... Zal volgende week op Kreta zelf nog eens informeren (laat het los, Koukla, laat het los hahaha)
Quote
#40
(09 June 2022, 16:17)Koukla74 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick, denk niet dat we die discussie aan moeten gaan.

Xander, ik heb geen rijbewijs en was ook niet van plan een scooter te kopen. Heb geen leggende gelden en ik had al in een eerder bericht aangegeven dat ik niet op een scooter durf te rijden.
Dus, lieve mensen, ik snap de regels in principe wel, maar vroeg me gewoon af in hoeverre het mogelijk zou kunnen zijn om gewoon rond te rijden op een oude barrel, die voor mij goud is, en waarvan bij een eventuele aanhouding ze de eerder genoemde "flauwte" krijgen en denken "ach, rij maar door". Of dat er niet eens op gelet wordt.
En ja, ik weet dat ik me hier ook aan de regels moet houden, maar ik ben een principe-kwal en vind het te absurd voor woorden dat ik mijn scooterrijbewijs moet gaan halen (en dan af moet rijden op iets waar ik niet eens op durf en wil te rijden), om op een spartamet te mogen rijden (gewoon een lullig fiets met een motortje) waarbij  een elektrische fiets mij met gemak inhaalt. Tjah, ... Zal volgende week op Kreta zelf nog eens informeren (laat het los, Koukla, laat het los hahaha)

En waarom zouden we die discussie niet mogen voeren? Het is de meest normale discussie in een democratisch bestel waar rechtsregels gelden. Je stelt zelf dat je een principe-kwal bent. Het allerbelangrijkste principe is net dat je je aan de geldende regels moet houden.
Maar je doet maar hoor. Alleen niet gaan klagen als het verkeerd gaat.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)