Ithaka verkocht
#1
Soms sta je met je ogen te knipperen, maar de bron van dit nieuws is toch echt de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(die zich baseert op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




): Sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani van Qatar koopt Ithaka en vijf andere Griekse eilanden.
(Manlief mompelt hier ondertussen iets van 'kan hij Nederland ook niet kopen?';))
Quote
#2
Hmm ik hoorde gister wel van de 5 eilanden maar niet van Ithaka.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#3
ik zou er maar niet mee lachen! Binnenkort iedereeen verplicht in een djellabababa
Quote
#4
Nina,wat een story.
2 jaar geleden in september kwam er ook een enorm jacht voor de boulevard in Pythagorion op Samos aanmeren.te groot dus met kleine bootjes naar de boulevard.ook een sjeik uit Quatar.
Spannend iedereen liep uit om te kijken.
En het leuke van het verhaal toen was dat ze gewoon in de restaurants her en der aan de boulevard gingen eten.
Grote familie konden dus niet bij elkaar zitten maar gewoon tussen de toeristen en Grieken aan de dis.
Niet in een luxe restaurant van b.v. Dorissa Bay ,nee op de simpele blauwe stoeltjes met geblokte kleedjes,erg leuk gezicht met hun witte gewaden.
Dus wie weet was Samos even in hun gedachten om te kopen heb er verder niets meer over gehoord en las in het artikel in de Volkskrant ook niet welke de andere 5 of 6 Griekse eilanden zijn.
Ik zag net in Een Vandaag de teloorgang van het Kurhouse in Scheveningen,wie weet heeft hij nog een paar centen over om dit prachtige gebouw te kopen.Jouw man ook zijn zin.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#5
Ook de telegraaf maakt melding
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Undecided
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#6
als de sjeik maar goed op zjn vrouwen past, want Mister Bean heeft op
Ithaka ook een leuk optrekje !;)
Quote
#7
op Parakalo Wordpress.com wordt hier ook melding van gemaakt en staan ook de andere eilandjes erbij. Daarnaast zo deze sheik ook nog interesse hebben in de overige 12 onbewoonde eilandjes van deze archipel.

Wij houden het maar bij ons huisje in Pogonia, klein maar fijn net als dit leuke dorpje.

Vriendelijke groet,
Kock en Hannie
Quote
#8
Vorige week kwam na 18 maanden moeizaam onderhandelen de koop rond tussen de Emir van Quatar en de familie (Denis) Grivas betreffende de eerste van de al 150 jaar in hun bezit zijnde zes onbewoonde Ionische eilanden(de zgn Echinades):Oxia. De rest zal binnenkort wel volgen. De Grivassen dankten de Goden op hun blote knieën: de eilanden waren al veertig jaar in de aanbieding.

Ter afhandeling van de paparassenboel meerde de Emir zijn jacht in de haven van Ithaca af omdat geen van de Echinades havenfaciliteiten heeft(nóg niet, want voor wie?).

Dit zijn de feiten.En kijk eens wat voor gemutileerd nieuws er hier op het forum terecht komt.Het lijkt de Telegraaf wel.Lees eens een keer iets (of goed) na, vóór plaatsing.Zoals:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En dan nog even het laatste nieuws op de Twitter van Bruno Tersago, 28 minuten geleden:

Bruno Tersago‏@BrunoTersago

Sheik of Qatar buys 6 small islands in the Ionian Sea, where oil reserves were discovered only a week ago. #destiny

















21:35 - 5 mrt. 2013
Quote
#9
Ik zie het. Uitglijder van de Volkskrant, de Telegraaf én Parakalo. De eilandjes die de sjeik kocht (Oxia en nog wat klein grut) vallen onder de gemeente Ithaka. Ik zat al zo met mijn ogen te knipperen!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Zelfs al zijn het (piep)kleine eilandjes: waar gaat dit naartoe? Een Grieks eiland(je) heeft een 'ziel', is Grieks, en maakt in mijn ogen onlosmakelijk deel uit van Griekenland.
Wordt op de lange duur een Grieks territorium gecreëerd, waarbinnen zowel de Griekse staat valt, als kleine buitenlandse 'enclaves' onder een andere vlag?
Nog een beetje, en dan kan elke rijke stinkerd een stukje Griekenland kopen... tot het een internationaal amalgaam wordt.
Misschien gaat er een lichtje beginnen branden bij Gérard Depardieu... of bij het Microsoft opperhoofd.
Neen, ik vind dit geen goede evolutie. Zelfs al gaan daar blitse miljarden mee gepaard.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
Ik begrijp uit het verhaal in The Guardian (zie de links hierboven) dat de eilandjes al privébezit waren.
Quote
#12
(05 March 2013, 23:42)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zelfs al zijn het (piep)kleine eilandjes: waar gaat dit naartoe? Een Grieks eiland(je) heeft een 'ziel', is Grieks, en maakt in mijn ogen onlosmakelijk deel uit van Griekenland.
Wordt op de lange duur een Grieks territorium gecreëerd, waarbinnen zowel de Griekse staat valt, als kleine buitenlandse 'enclaves' onder een andere vlag?
Nog een beetje, en dan kan elke rijke stinkerd een stukje Griekenland kopen... tot het een internationaal amalgaam wordt.
Misschien gaat er een lichtje beginnen branden bij Gérard Depardieu... of bij het Microsoft opperhoofd.
Neen, ik vind dit geen goede evolutie. Zelfs al gaan daar blitse miljarden mee gepaard.

Het is beter een eiland te kopen, dan er gewoon binnen te vallen met een troepenmacht, zoals Alexander de grote destijds deed om zijn land(goed )een beetje uit ruimer te maken.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Ja, precies @Tina.Al 150 jaar in bezit van die Australisch/Griekse familie Grivas.En al veertig jaar in de - tot nu toe vergeefse - uitverkoop, zoals ik om 21:50 gisteren hier al neer pende.
Quote
#14
(06 March 2013, 03:06)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, precies @Tina.Al 150 jaar in bezit van die Australisch/Griekse familie Grivas.En al veertig jaar in de - tot nu toe vergeefse - uitverkoop, zoals ik om 21:50 gisteren hier al neer pende.

@Aleko; Toch maar oppassen wat je hier alemaal neerpent, zoals je uit schuiver over die aanval op Bruno Tersago. Big Grin
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Met dank aan Bruno:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
Ach @Jef.Mijn zuur(Bruno) komt met mijn zoet (Ithaca).
Niet zo bashen hier, hadden we afgesproken.
Quote
#17
Berichtje aan de VK-redactie heeft gewerkt. Artikel is zojuist gerectificeerd. Oók op de sites van Trouw en het AD (eveneens van de Persgroep).
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Ik zie die (niet bestaande) bevolking van Oxio al staan wuiven als de Emir in de (niet bestaande) haven afmeert.De Volkskrant kan in die rectificatie ook al niet lezen en correct bewerken wat er in de Guardian staat, zie de tinyurl hierboven.Overigens @Tina, doe jij hetzelfde als @Sjef, alleen wat eleganter en subtieler.Waarvoor complimenten;heb ik wel waardering voor.
Quote
#19
En al die dollars van die olieboer gaan via Grivas rechtstreeks naar het buitenland en niet naar de bevolking of de regering net als die goud/kopermijn.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#20
(06 March 2013, 16:04)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En al die dollars van die olieboer gaan via Grivas rechtstreeks naar het buitenland en niet naar de bevolking of de regering.

Ik begrijp je opmerking niet. Als jij je eigen huis of land verkoopt schenk je de opbrengst dan ook aan de NL/GR what ever bevolking/regering?
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#21
(06 March 2013, 16:41)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 March 2013, 16:04)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En al die dollars van die olieboer gaan via Grivas rechtstreeks naar het buitenland en niet naar de bevolking of de regering.

Ik begrijp je opmerking niet. Als jij je eigen huis of land verkoopt schenk je de opbrengst dan ook aan de NL/GR what ever bevolking/regering?

Als ik mijn eigen huis of land verkoop moet ik belasting betalen. Denk jij nou echt dat dit soort volk een cent belasting betaalt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#22
(06 March 2013, 15:42)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zie die (niet bestaande) bevolking van Oxio al staan wuiven als de Emir in de (niet bestaande) haven afmeert.De Volkskrant kan in die rectificatie ook al niet lezen en correct bewerken wat er in de Guardian staat, zie de tinyurl hierboven.Overigens @Tina, doe jij hetzelfde als @Sjef, alleen wat eleganter en subtieler.Waarvoor complimenten;heb ik wel waardering voor.

Ik ben me werkelijk van geen kwaad bewust.
Quote
#23
(06 March 2013, 15:42)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zie die (niet bestaande) bevolking van Oxio al staan wuiven als de Emir in de (niet bestaande) haven afmeert.De Volkskrant kan in die rectificatie ook al niet lezen en correct bewerken wat er in de Guardian staat, zie de tinyurl hierboven.Overigens @Tina, doe jij hetzelfde als @Sjef, alleen wat eleganter en subtieler.Waarvoor complimenten;heb ik wel waardering voor.

Big Grin

(06 March 2013, 16:50)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 March 2013, 16:41)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 March 2013, 16:04)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En al die dollars van die olieboer gaan via Grivas rechtstreeks naar het buitenland en niet naar de bevolking of de regering.

Ik begrijp je opmerking niet. Als jij je eigen huis of land verkoopt schenk je de opbrengst dan ook aan de NL/GR what ever bevolking/regering?

Als ik mijn eigen huis of land verkoop moet ik belasting betalen. Denk jij nou echt dat dit soort volk een cent belasting betaalt.

Dit soort volk?
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#24
Hoorde dat het tegen een `dikke`prijs van wel € 1,00 (één) / m2 is verkocht...
Had ik het ook wel voor willen kopen. Had ik er ook nog wel 50% belasting op willen betalen Confused
Quote
#25
Een van de eilandjes behoorde toe aan de zanger Vasilis Terlengas, die van wat ik gelezen heb het ook al lang te koop had staan.

En nog even over de belasting e.d., voor zover ik weet hier in Griekenland is het gebruikelijk dat de koper de belasting betaalt over de overeengekomen prijs. Natuurijk speelt een rol of de verkopende eigenaar in Griekenland woont of niet, i.v.m. het betalen van inkomstenbelasting.
Wat hopelijk interessanter is voor de plaatselijke bevolking is meer werkverschaffing en meer verkoop van locale produkten.
Maar aangezien ik de emir niet ben kan ik hier verder geen informatie over verschaffen.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#26
@ADO.Dan nog maar een keer: Oxeio heeft geen plaatselijke bevolking én geen lokale produkten.
Quote
#27
(07 March 2013, 14:17)ADO schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En nog even over de belasting e.d., voor zover ik weet hier in Griekenland is het gebruikelijk dat de koper de belasting betaalt over de overeengekomen prijs. Natuurijk speelt een rol of de verkopende eigenaar in Griekenland woont of niet, i.v.m. het betalen van inkomstenbelasting.
.

In NL (en meer EU landen, maar niet alle!) betaalt de verkoper (mits privepersoon) geen inkomstenbelasting over een verkocht onroerende goed. Wel jaarlijks vermogensbelasting, indien het bedrag het belastingvrije bedrag te boven gaat.

In GR is dit, volgens mij weten, nog niet aan de orde (t.a.v. inkomstenbelasting), maar pas is er wel het idee geopperd dat men verkopers (griek en niet griek) 20% over de meerwaarde van het verkochte onroerend goed aan de belasting moeten afdragen. Vooruitlopend hierop zijn ze nu, aan nieuwbouwers (griek en niet griek), al aan het vragen of ze alle bonnetjes etc. willen aanleveren, om zo het "beginbedrag" te kunnen bepalen. Vraag is echter of het doorgaat, want er is (logisch) al veel tegengeluid te horen.
Quote
#28
(07 March 2013, 16:19)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ADO.Dan nog maar een keer: Oxeio heeft geen plaatselijke bevolking én geen lokale produkten.

Daar refereer ik ook niet naar. Ik heb het alleen over de verkopende en de kopende partijen.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#29
Multiquote:Wat hopelijk interessanter is voor de plaatselijke bevolking is meer werkverschaffing en meer verkoop van locale produkten.
Maar aangezien ik de emir niet ben kan ik hier verder geen informatie over verschaffen.

@ADO.Hou zo'n woordenwisseling nou gewoon straight, en ga niet zitten draaien aub.Je hebt het in de quote heel duidelijk níet over de overdrachtsbelasting.
Quote
#30
gelieve persoonlijke vetes in PB te voeren en NIET op dit PUBLIEKE forum AUB
wat een bende zeikers zeg !!!
Quote
#31
Aleko en kritikaster, het was niet mijn bedoeling om mensen te irriteren, ik wilde alleen duidelijk maken wat ik met mijn bericht bedoelde. Als daar een woord weggelaten is bied ik mijn excuses daarvoor aan. Ik hoop dat het in ieder geval duidelijk is wat ik bedoel. kritikaster, ik ken je niet en jij kent mij niet. Je bent erg snel in het beoordelen van andere mensen (vandaar je bijnaam zeker), zo kom je niet over als een vriendelijk mens.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#32
jammer als die eilandjes volgebouwd gaan worden, het hele gebied is een
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Boot Sami-Ithaka 's zomers Margo 2 1.266 27 October 2019, 00:32
Laatste bericht: Margo
  Onderweg naar Ithaka. Aleko 1 1.299 10 November 2018, 18:39
Laatste bericht: chris

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)