doodsvonnis voor werkelozen
#1
Iedereen hier op het forum is ongetwijfeld op de hoogte van de moeilijke situatie waarin Griekenland verkeert.

Nu weet ik dat de regering werkelozen al veelal aan hun lot overliet. Dit is niet zo zeer crisisgebonden. Naar mijn weten hadden werkelozen vroeger ook maar een jaar een kleine uitkering en konden zij daarvan geen ziektekostenverzekering betalen. Beschikking tot medische hulp was er dan ook niet. Nu is dat percentage werkelozen alleen enorm gegroeid en dus ook het aantal mensen met ernstige aandoeningen die onbehandeld blijven.

Ik noem dit nu, omdat mijn schoonmoeder in tranen naar mij toe kwam, omdat onze buurjongen van 30 jaar, die tevens Dimitri af en toe helpt met de schapen en geiten (zwart voor diegenen die zich dat afvragen), al lange tijd erg ziek is. Nu had ze dat al eerder verteld, maar ik wist niet dat het zo erg was tot ik hem zag. Hij is binnen twee maanden tijd bijna de helft van zijn gewicht kwijt, kan niets binnenhouden, heeft al een maand hoge koorts en in het ziekenhuisje hier bleek dat hij gezwollen lymfeklieren had. Zij zeiden dat hij naar Athene moet voor onderzoek. Alleen... hij heeft geen werk en daarom geen verzekering. Hij is nog steeds hier en wordt met de dag zieker.

Daarom ben ik op het internet gaan zoeken naar gratis klinieken, want ik heb gehoord dat er diversen geopend zijn in deze crisis.

Hier een link naar een stuk daarover (ik hoop dat hij werkt):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Verder heb ik nog de vraag of forumleden die aan het vasteland wonen misschien nog andere gratis klinieken weten, behalve deze die ik op het internet gevonden heb:

Mercy Health Center
Medlink
Sotiria
Metropolitan Social Clinic

Ik zou jullie hulp op prijs stellen, want de wachtlijsten voor deze gratis klinieken lopen op. Hoe meer nummers we hebben, hoe meer kans dat deze jongen, die nog een hele toekomst voor zich zou kunnen hebben, de medische hulp krijgt die hij dringend nodig heeft.

Alvast enorm bedankt,
Roos
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#2
Droef verhaal Roosmarijn! Ik hoop dat je veel reacties krijgt.
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#3
Geïnspireerd door Kees Klok die een oproep op zijn facebook pagina heeft geplaatst heb ik hetzelfde gedaan.

Urgent question: does anyone know if there is a clinic in Thessaly where a seriously ill, thirty year old man of Skyros, unemployed and therefore not insured, can be examined and treated?

Dringende vraag: weet iemand of er in Thessalië een kliniek is waar een ernstig zieke, dertigjarige man van Skyros, werkloos en dus onverzekerd, zich kan laten onderzoeken en behandelen?


Hier onder een eerste antwoord uit Volos: Even if he goes to the public hospital he will have to pay since he is not insured. There is one ambulatory in Volos created by some doctors where you can be examined with no money. It is called Solidarity Ambulatory I think and it's in Skenderani Street, a small pedestrian street perpendicular to Dimitriados, between Topali and Spiridi streets. It's next to the Eurobank branch. I guess they can tell him what to do afterwards.


Ik hoop op veel van dit soort oproepen en antwoorden!

aanvullende gegevens:


it's open Mondays, Wednesdays and Fridays between 3 pm and 6 pm for Physician, general practitioner, pediatrician and Specialty Surgery Sector and on Thursdays for Cardiologist and Psychiatrist

Exact address: Skenderani 11
Quote
#4
Ik contacteer, vanavond nog, meteen twee personen waarvan ik denk dat ze misschien weten waar er (gratis) medische hulp geboden kan worden:

1) Bruno Tersago, de VRT-correspondent die al vele jaren in Piraeus/Athene verblijft. Hij schrijft zo goed als dagelijks een stukje over het reilen en zeilen in de Griekse samenleving, en hij is sterk begaan met de impact van de crisis op de Griekse bevolking. Ik weet dat hij vorig jaar een actie opgezet had "Help Yiannis". Ik meen me te herinneren dat Bruno in het kader hiervan toen ook medische hulp gezocht had. En ik weet ook dat, als Bruno een mogelijkheid zou kennen, hij ons die zeker zal doorgeven.
2) Diny Petraki, een Nederlandse die vele jaren geleden emigreerde naar Athene, en er nu samen met haar echtgenoot en kinderen woont en werkt.

Ik contacteer beiden met een private mail via hun Facebookpagina. Van zodra ik via die weg nuttige info zie, laat ik het weten.

Intussen duim ik voor jullie zieke buurjongen, en voor allen in dezelfde situatie.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#5
Dank jullie wel. Ik hoop dat er iets uit komt. We hebben gisteren al gebeld met wat mensen, maar die zeiden allemaal dat de gratis klinieken inderdaad -zoals in Jan Milina's bericht al naar voren kwam- kunnen onderzoeken, een diagnose kunnen stellen, maar niet de medische zorg die er daarna nodig is kunnen geven. In ernstige gevallen dan. Nu is nog niets zeker, maar de symptomen zijn niet goed.

Vandaag gaan we het lijstje met nummers af en hopen ergens terecht te kunnen binnen niet al te lange tijd. We nemen het maar stap voor stap.

Nu wil ik de zaken niet nog tragischer maken door dit op te schrijven, maar wel de nood ervan (als die er al niet was) extra benadrukken. Het is een gezin van vier volwassen kinderen. Twee wonen aan het vasteland, waarvan het enige meisje van 18 bij haar tante inwoont en de oudste zoon in Thessaloniki verblijft. Petros, diegene die ziek is, woont sinds eervorig jaar (na werkloos te zijn geworden) in het huis hier op Skiros bij hun moeder. Die laatste heeft vergevorderde kanker en heeft veel van haar tijd aan het vasteland doorgebracht. Ze is nu hier. Hun vader is jaren geleden verongelukt en Petros' jongste broer van midden twintig heeft een verstandelijke beperking. Petros 'moet' dus beter worden, want zonder hem weet ik niet wat er dan zal gebeuren met zijn moeder en jongste broer.

Dus, mocht iemand nog ergens een adres/nummer weten, graag.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#6
Er zijn in heel veel plaatsen doktersposten voor hulp aan armen en onverzekerden.
Hier kun je op afspraak terecht.
Heraklion:Leof.Knossou,naast Venezelio ziekenhuis.Tel.voor afspraak 2813-008525.
Gazi:tel.2810-823730.
Quote
#7
Ik heb al een antwoord gezien van Diny Petraki: ook Artsen Zonder grenzen verleent medische bijstand in Griekenland. Zie ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Misschien kan je ook de vraag stellen op hun contactpagina:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#8
Gisteren hebben wij de eerste twee klinieken gebeld (van de vier die we dachten te hebben gevonden), maar wat blijkt... die waren in Athens, Georgia (VS). Sotiria bleek de onderzoeken wel te rekenen, dus dan kan hij net zo goed naar een gewoon ziekenhuis gaan. Bij de laatste kliniek waar ik een nummer van had, Metropolitan Social Clinic, konden we alleen ons nummer achterlaten/inspreken.

Mijn vraag is dus of iemand aan het vasteland navraag zou kunnen doen in zijn of haar omgeving. In verband met de reiskosten moeten we ook rekening houden dat het niet al te ver van Skiros is. Athene is denk ik het handigste. De kliniek in Volos is ook een idee, maar ik kon nergens het nummer vinden om een afspraak te maken. @Jan Milina, zou jij via jouw contact kunnen kijken of het telefoonnummer te achterhalen is? Om er op de bonnefooi naar toe te gaan, in zijn conditie en alle kosten die erbij komen kijken (zoals vervoer en waarschijnlijk overnachting), is niet echt een optie. Stel dat ze geen plek hebben. Ik hoor het graag. Tips blijven meer dan welkom.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#9
Misschien dat hij hier wat aan heeft. Het is wel typisch bureaucratisch, maar als het goedgekeurd wordt dan krijgt hij wel een bibliario ygeias.
Heb hier en daar rond gevraagd, maar het is gewoon moeilijk om zonder enige papieren een ziekenhuis binnen te komen, tenzij je er gewoon naar toe gebracht wordt omdat je bv ineens op straat in elkaar ben gestort of zo.
Als ik nog iets hoor dan laat ik het je uiteraard weten.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#10
(09 March 2013, 10:37)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De kliniek in Volos is ook een idee, maar ik kon nergens het nummer vinden om een afspraak te maken.

Roos, misschien kan Wilma Hollander jou verder helpen met contactgegevens van de kliniek in Volos? Wilma zit toch ook op het Oriste forum? Of via haar website?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





In haar laatste bericht op haar website van 1 Maart kun je ook lezen over het ziekenuis in Volos (ik weet alleen niet of dat hetzelfde is als de kliniek die jij bedoeld).
Succes en sterkte! ;)
Quote
#11
Roos, voor de kliniek in Volos heb ik wat zitten zoeken, en ik vond:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&lang_wmps=EN&menu_selected=MNEN
Er staat een telefoonnummer bij van het Department of Social Work: 21210 39225 internal 244.
Ik vermoed dat die sociale dienst wel kan zeggen of er een mogelijkheid is.
Het ziekenhuis heeft ook een mailadres; misschien kan je de situatie ook beter via mail uitleggen?: info@volos-hospital.gr en ook provolou@otenet.gr
Hopelijk kom je hier mee vooruit.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#12
Ik heb mijn contact om het telefoonnummer gevraagd. Ze s nog niet thuis, ze reist veel, zodra ik weet horen jullie het.
Quote
#13
Info over kliniek Volos:

The phone number is 24210 20646. You can call on the above days and time. The only people that can get examined by them are the uninsured, the long term unemployed and the uninsured immigrants.
Quote
#14
Heel erg bedankt @Jan!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#15
Dag Roos,

Ik heb vandaag een antwoord ontvangen van Bruno Tersago, naar aanleiding van de vraag die ik hem op 7 maart stuurde. Zijn uitgebreid antwoord stuur ik jou integraal en via persoonlijk bericht (want zijn hele bericht hoeft niet in deze 'draad' gepubliceerd te worden).
Toch een korte passage uit zijn mail:

"In Athene kan hij misschien wel terecht bij de Mitropolitiko Koinoniko Iatreio Ellinikou, op de terreinen van de oude luchthaven van Hellinikon. Je vindt alle contactinformatie op de website van de dokterspraktijk:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het gaat om vrijwilligers die gratis helpen en mensen inderdaad verder kunnen sturen naar dokters die bereid zijn om gratis een behandeling uit te voeren."

En nu hopen we dat Petros er gebaat kan mee zijn.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#16
(09 March 2013, 12:52)ADO schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien dat hij hier wat aan heeft. Het is wel typisch bureaucratisch, maar als het goedgekeurd wordt dan krijgt hij wel een bibliario ygeias.
Heb hier en daar rond gevraagd, maar het is gewoon moeilijk om zonder enige papieren een ziekenhuis binnen te komen, tenzij je er gewoon naar toe gebracht wordt omdat je bv ineens op straat in elkaar ben gestort of zo.
Als ik nog iets hoor dan laat ik het je uiteraard weten.

Link vergeten, sorry.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#17
Dankje ADO Wink

Heb inmiddels, met dank aan Vlagreco, die contact heeft gezocht met Bruno Tersage, telefonisch contact gehad met een kliniek in Athene. De kliniek in Volos nam niet op en ook Mitropolitiko Koinoniko Iatreio Ellinikou niet, die Bruno noemde. Maar Bruno had nog een andere naam opgegeven (via PB van Vlagreco doorgekregen) genaamd Sismarouleio. Het telefoonnummer kregen we via de inlichtingendienst en uiteindelijk kan Petros daar terecht. Het hoefde hier niet op afspraak, maar ze konden niet voorspellen hoe het op een dag kan lopen, dus misschien kan hij niet direct onderzocht worden, maar moet hij een andere dag terugkomen. Gelukkig heeft hij familie in Athene en kan hij daar overnachten.

Bedankt voor iedereen die zo heeft meegedacht!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#18
Het doet goed te weten dat Petros toch ergens terecht kan.
Weer een lichtje in een van de vele tunnels...
Bovendien is de dank vooral aan Roos zelf gericht, want zonder haar en haar echtgenoot zou Petros deze weg misschien niet gevonden hebben, met alle gevolgen van dien.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#19
Wat een goed nieuw Roos! houd ons op de hoogte als dat mogelijk is ;)
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)